szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Az analógia adja magát: bármire képesek vagyunk, hogy „bejussunk”, regisztráljunk és népszerűek legyünk egy-egy...

Az analógia adja magát: bármire képesek vagyunk, hogy „bejussunk”, regisztráljunk és népszerűek legyünk egy-egy közösségi oldalon - iWiW meghívó, gmail invitáció, google wave meghívók…. Ugyanígy bármire képesek vagyunk, hogy adott esetben eltűnjön a profilunk, eltűnjenek „ciki” képeink a netről, vagy a semmibe vesszenek azok az infók, amelyek egykor poénnak tűntek, most viszont már „szégyen”, hogy kidobálja őket a Google.

Különböző oldalakra beregisztrálni, a közösség tagjává válni, viszonylag könnyű. Eltűnni azonban már nem is olyan egyszerű… Lássuk, hogyan tudjuk magunkat eltávolítani a legnépszerűbb oldalakról?

Facebook
Talán meglepő, de a Facebookról eltűnni szinte lehetetlen: amit oda kipakolunk, az jó esetben „örökre” ott marad (éppen ezért óvatosan a profilokkal, ugye, ugye…). 

Megvan a lehetőségünk arra, hogy úgymond „befagyasszuk” az adatlapunkat: csak klikkeljünk az account/account settings menüben a „deactivate account” linkre, és máris eltűnt a profilunk. Gondolhatnánk… de nem.

Adatlapunkat ugyan lezártuk, és átmenetileg láthatatlan a többi Facebook-felhasználó számára – azonban törlésre semmi nem került (bármikor visszakapcsolhatjuk oldalunkat), ráadásul a Google cache és néhány egyéb egyszerű trükk („bennragadt” Facebook Group link stb.) simán kidobja a képeinket és egyéb dolgainkat továbbra is.

 

Az igazi meglepetés akkor jön, amikor úgy döntünk, hogy nem szüneteltetni, ellenben valóban és véglegesen törölni kívánjuk magunkat a Facebookról: ekkor ugyanis egy hihetetlenül bonyolult procedúra veszi kezdetét. Először is, akárcsak a hivatalokban, „kérvényeznünk” kell a törlést: ezt ezen a gondosan eldugott linken megtehetjük.

A kérelem után következik egy hosszú „elbírálási” időszak, ráadásul ha ezen időszak alatt bármilyen aktivitás van a részünkről az accounton (login, üzenet, bejelölés, privát üzenet stb.), akkor abban a pillanatban semmissé válik a dolog, és abbamarad az elbírálási folyamat. Ha például elfelejtjük, hogy a mobilunk vagy valamelyik szoftverünk össze van szinkronizálva a Facebookkal, és a kérelem után véletlenül automatikusan bejelentkezünk, máris kezdhetjük az egész procedúrát elölről.

Twitter
Ellentétben a Facebookkal, egy Twitter-azonosítót törölni meglepően könnyű: account settings/deactivate account link, és máris kitöröltünk mindent (figyelem: a Facebooktól eltérően ez végleges, nem tudjuk később visszakapcsolni). Ennek ellenére a Twitternek kb. egy hónapra van szüksége, hogy mindenhonnan „kitakarítsa” az adatainkat. Jó ha tudjuk tehát, hogy a törlés után kb. harminc napig még lazán megtalálhatók információink/üzeneteink.

 

MySpace
A mára már „döglődő”  és szeméttel teli, de hajdan igen népszerű közösségi oldalról egyszerű eltüntetni magunkat – de csak akkor, ha emlékszünk/hozzáférésünk van ahhoz az e-mail címhez, amivel regisztráltunk. Ha esetleg nagyon régen készítettük a MySpace azonosítót, és azt a bizonyos címet elfelejtettük, vagy megszűnt, akkor bajban vagyunk, az adatlapunk ugyanis örökre ott marad.

Regisztrálni könnyű - törölni már annál nehezebb...

 Ha megvan a cím, akkor viszonylag egyszerűen törölhetjük magunkat, bár a procedúra két-három napot is igénybe vehet. Keressük meg a „My Account” link mögötti „Account” beállítást, majd itt kattintsunk a lista legalján található „Cancel My Account” linkre. A dolognak még nincs vége: meg kell adnunk a regisztráláskor használt e-mail címet, majd várnunk kell egy-két napot, kb. ennyi idő ugyanis mire megjön a „törlést megerősítő levél”. Innentől már egyszerű: a levélben található linkre kattintva az adataink/képeink véglegesen törlődnek.

Youtube
Ha a Youtube-azonosítónk össze van linkelve Gmail-azonosítónkkal, akkor csak együtt tudjuk törölni a kettőt. Ha külön Youtube regisztrációnk van, akkor némileg egyszerűbb a folyamat: „manage/manage account/delete account” menüpont – majd válaszoljunk a kérdésre, hogy miért akarjuk törölni profilunkat. (Mi közük hozzá? Mindenesetre nem enged tovább, amíg nem válaszolunk). A válasz után két-három figyelmeztető ablak jön, ezeket végignyomogatva végül kitörölhetjük magunkat a Youtube-ról. Viszont! Ezáltal a videóink és csatornáink nem törlődnek, csak az adatlapunk és az azonosítónk! Ha a videókat is törölni akarjuk, akkor azt jóval előbb tegyünk meg – ebben az a poén, hogy ha elfelejtjük, utána azonosító hiányában már a saját videóinkat sem tudjuk törölni… 

 

Wordpress
Az összes közösségi site közül a Wordpress a legagresszívabb: míg a többieknél igen macerás és nehéz folyamat törölni magunkat, Wordpress blogjaink esetében ez egyszerűen lehetetlen. Wordpress profilt törölni nem lehetséges, ennyi. Amit oda felraktunk, az örökre ott marad.

Google-azonosító
Ahhoz képest, hogy Google-azonosítónkhoz a Blogspottól kezdve a Youtube-on és a Docson, Analyticsen keresztül kismillió dolog tartozik, az azonosítónkat kitörölni mégsem nehéz.

 Bár a linket megtalálni nem könnyű… Először is be kell jelentkeznünk a „köpzonti”  Google azonosítós oldalon itt. Itt még akkor is be kell jelentkezünk megint, ha mondjuk közben éppen meg van nyitva a Gmail vagy bármilyen más Google-szolgáltatás. Itt a „saját termékek” melletti „szerkesztés” linkre kattinva jelenik meg az oldal a „Fiók törlése” opcióval. Rákattintva készen is vagyunk, legalábbis félig-meddig: a Google Alerts, Groups, és Docs ezzel az eljárással nem törlődik, ezeket megint csak külön érdemes, sőt a csoportok és figyelmeztetések esetében törlés előtt le is kell mondanunk azokat, addig törölni sem tudjuk.

Miért ilyen bonyolult?
Jogosan merülhet fel a kérdés: ha regisztrálni egy-két kattintással engednek, sőt néha a fülünket rágják, akkor miért ilyen bonyolult vagy néha lehetetlen (lásd Wordpress) kitörölni magunkat a rendszerből? Nos, ennek a kérdésnek a megválaszolása maradjon későbbre…

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

techline.hu Tech

A Twitterszféra állapota

Az anyag a  HubSpot saját Twitter Grader eszközével, 5 millió twitterező és 6 millió twít vizsgálatával készült...