szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Emlékszik még arra, amikor nagyon régen a szolgáltatók a havi forgalmi keret túllépése esetén nem lassították a mobilnet sebességét, hanem lekapcsolták a szolgáltatást? Nem gond, ha nem, a Telenor ügyfeleként egy hónap múlva már újra átélheti a dolgot. És a számlája is magasabb lesz.

Arról már múltkor beszámoltunk, hogy a Telenor július 1-jén jelentős mértékben megemeli kártyás díjcsomagjainak havi- és percdíjait, és most az is kiderült, hogy ugyanez vár a számlás előfizetőkre is. A szolgáltató által közzétett táblázatból kiderül, hogy nagyjából minden díjtétel magasabb lesz, mint eddig, egy átlagos ügyfél összesen 500-1000 forinttal magasabb számlára számíthat.

Az Index azt is kiszúrta a Telenor által nemrég bevezetett (és a tervek szerint idővel mindenkire kiterjesztett) MyTariff tarifarendszer szerződési feltételei közt, hogy a Telenor nem csak árait emeli, egyúttal visszalépnek egy évtizeddel. Ha egy ügyfélnek elfogy az adott időszakra szóló mobilnetes forgalmi kerete, akkor július 1-jétől nem lassítani fogják a szolgáltatást, hanem kikapcsolják. Ennek hátránya, hogy alapszintű kapcsolattartásra – email vagy Facebook Messengerben írt üzenet – éppen elég volt a lassított net is. Ezentúl erre nem lesz lehetőség. [Frissítés: a Telenor tájékoztatása szerint ez a szabály nem július 1-jétől fog élni, hanem már hatályos.]

Természetesen nem arról van szó, hogy

A Telenor sajnos elkövette azt a hibát, hogy megpróbálta megmagyarázni a változást. Indoklásuk szerint „az ügyfelek nem igazán értik a lassítás fogalmát, sokan azt hiszik, hogy gond van a hálózattal, ezért lassult be az internetkapcsolatuk hirtelen. Nem szeretnénk a Hipernetbe vetett bizalmat azzal aláásni, hogy mesterségesen lassított, élvezhetetlen szolgáltatást biztosítunk, így egyszerűbb a helyzet: időben figyelmeztetünk, lehetőséget biztosítunk a további adatjegyek vásárlására, majd lekapcsolunk”. Az érvelés alapján a szolgáltató szerint előfizetői nem értenék meg a lassítás előtt kiküldött figyelmeztetésből, hogy miről van szó, a lekapcsolás előtti ugyanolyan üzenetből viszont megértik. Az indoklásból egyúttal az is kiderül, hogy egészen biztosan nem arról van szó, hogy sokan a lassítás után is vígan elvoltak hó végéig, és nem fizettek elő több (nagyobb, drágább) mobilnetre, így viszont rá lehet kényszeríteni őket.

A Telenorhoz hasonlóan július 1-jén a Magyar Telekom is drágít, de ők nem tervezik a mobilnethasználat ilyen jellegű korlátozását.

A történethez hozzátartozik, hogy javarészt miért is történik mindez: a kormányzat az utóbbi években a mindenkire ugyanúgy érvényes adókon felül többlet-adóterheket is kirótt a mobilszolgáltatókra. Ami a Telenornál további indokként az áremelés mellett szól: a céget nemrég bírságolták meg 250 millió forintra – nem mellesleg éppen egy jogszerűtlen áremelés miatt.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!