szerző:
hvg.hu

Nagy port kavart az elmúlt napokban a Facebook kísérlete, amely jelentős forgalomcsökkenést hozott minden érintett oldalnak. A közösségi oldal üzemeltetői ugyan gyorsan visszakoztak, de egy 2014-es jóslat szerint már csak idő kérdése a facebookos ingyenes elérés vészkorszaka.

Hat országra kiterjedő kísérletében a Facebook eltávolította a mindenki által jól megszokott, a Facebook megnyitásakor alapból elénk kerülő üzenőfalról/hírfolyamból a Facebook-oldalak bejegyzéseit, és csak az ismerős magánszemélyek posztjait mutatta ott. Az oldalak bejegyzései pedig átkerültek a nemrég bevezetett, nem túl sokak által használt második üzenőfalra (amelyet egyébként önnél is bekapcsoltak már).

Az eredmény Szlovákiából érkezett: a kísérletben akaratán kívül részt vevő országban radikálisan visszaesett a Facebook-oldalak elérése, a mutató legtöbbeknél 60-80 százalékkal csökkent.

©

A Facebook gyorsan visszakozott, nem csak nem terjesztik ki más országokra az újítást, a kísérletben részt vevő hat államban is befejezték annak tesztelését.

Mindez azonban csak a kezdet volt, legalábbis a reklámipar egyik legnagyobb (vagy inkább: a legnagyobb) szakértői szereplőjének jóslata szerint. A Mashable kereste elő az Ogilvy egy 2014-es tanulmányát, melyben azt jósolják, hogy egy napon kétségtelenül elérkezünk majd ahhoz, hogy a cégek egyáltalán nem használhatják majd tovább ingyenesen a Facebookot, azaz a Facebook-oldalak által kitett bejegyzéseknek nulla lesz az ingyenes elérése. Az Ogilvynél ezt úgy nevezték el: Facebook Zero.

Az ügynökség szakembereinek érvelése szerint egyszerű a magyarázat. A Facebook egyszer csak kifogy a reklámhelyekből, eljön az az idő, hogy már nem tudnak az oldalon belül hova hirdetéseket elhelyezni a felhasználói élmény komolyabb (további) tönkretétele nélkül. Így aztán úgy növelheti majd bevételeit, hogy a Facebook-oldalak üzemeltetőitől kér pénzt, ha azok szeretnék, hogy – a most a követők által alaphelyzetben is látott – bejegyzéseik eljussanak azokhoz, akik egyébként az oldal lájkolásával kifejezték, hogy szeretnék látni a posztokat. Ami azért egy kicsit furcsán hangzik, hiszen ez kiszúrás a felhasználókkal is, így nem nagyon lesz értelme rányomniuk egyes oldalak lájkolására.

De lehet, hogy mindez tényleg elkerülhetetlen. A (hirdetési) bevétel nagy úr. Főleg egy tőzsdén lévő vállalatnál, mint amilyen a Facebook: a pénzfelhalmozásra vágyó részvényesei egyszerűen kikényszerítik.

Ha máskor is tudni szeretne a Facebook újításairól, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!