Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"482fb624-2574-47b4-b9c4-d7a9caa259f4","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A cikkben tárgyalt alapelvek segítségével elérhetjük, hogy jó minőségű maradjon egy munkahelyi kapcsolat. Szerkesztett részlet Michael Bungay Stanier Hogyan dolgozzunk együtt (szinte) bárkivel? című könyvéből.","shortLead":"A cikkben tárgyalt alapelvek segítségével elérhetjük, hogy jó minőségű maradjon egy munkahelyi kapcsolat. Szerkesztett...","id":"20250510_Ime-hat-alapelv-hogy-barkivel-jol-tudjunk-egyutt-dolgozni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/482fb624-2574-47b4-b9c4-d7a9caa259f4.jpg","index":0,"item":"53bd381e-d31b-44ac-96f8-30aade1c998f","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250510_Ime-hat-alapelv-hogy-barkivel-jol-tudjunk-egyutt-dolgozni","timestamp":"2025. május. 10. 19:15","title":"Íme hat alapelv, hogy bárkivel jól együtt tudjon dolgozni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9692ee54-0e4f-48d5-ae23-480a47c256c9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyáltalán nem biztos, hogy az utólagos kommunikációban mindenben igazat állít az ukrán fél – mondta egy rálátó a HVG-nek. A két legfontosabb kérdés, hogy ki volt az ellenséges magyar hírszerzés megrendelője, valamint hogy a kémeknek mi volt a pontos mandátumuk.","shortLead":"Egyáltalán nem biztos, hogy az utólagos kommunikációban mindenben igazat állít az ukrán fél – mondta egy rálátó...","id":"20250509_ukrajna-magyar-kemhalozat-szakerto-velemeny-karpatalja-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9692ee54-0e4f-48d5-ae23-480a47c256c9.jpg","index":0,"item":"508b9607-f4df-4a4e-94fa-29ea9150cac5","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_ukrajna-magyar-kemhalozat-szakerto-velemeny-karpatalja-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 15:42","title":"Szakértő a HVG-nek: Nem formabontó, ha Magyarország kémhálózatot épített ki egy szomszédos országban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f33a15a4-9af0-4309-ab2f-8739cf357d3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Skót kutatók egy emberi döntéseket szimuláló mesterséges intelligenciát fejlesztenek. A pszichológiára építő rendszertől azt várják, sokféle területen hatékony lehet.","shortLead":"Skót kutatók egy emberi döntéseket szimuláló mesterséges intelligenciát fejlesztenek. A pszichológiára építő...","id":"20250511_mesterseges-intelligencia-emberi-viselkedes-modellezese-pszochologia-mentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f33a15a4-9af0-4309-ab2f-8739cf357d3f.jpg","index":0,"item":"df36c6e4-34bb-4a87-a222-799e864b33e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_mesterseges-intelligencia-emberi-viselkedes-modellezese-pszochologia-mentes","timestamp":"2025. május. 11. 08:03","title":"Eltévedt, eltűnt emberek helyébe képzeli magát egy új mesterséges intelligencia, így találja meg őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy év elég lenne ahhoz, hogy drónokkal lezárják a NATO keleti határát – egy dróngyártó főnöke vázolt fel egy újszerű tervet.","shortLead":"Egy év elég lenne ahhoz, hogy drónokkal lezárják a NATO keleti határát – egy dróngyártó főnöke vázolt fel egy újszerű...","id":"20250510_hvg-keleti-hatarzar-eu-dronfal-helsing","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975.jpg","index":0,"item":"5a70c65e-937d-46f7-bbe9-9ad345569dc0","keywords":null,"link":"/360/20250510_hvg-keleti-hatarzar-eu-dronfal-helsing","timestamp":"2025. május. 10. 16:15","title":"Be ne jöjjön az orosz: drónokból épülhet egy keleti határzár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c84c36f-6227-4229-b99e-cfecd170e8cc","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A nagysebességű vasúti hálózat hamarosan Olaszország déli részét is bekapcsolja Európa vérkeringésébe. A részben uniós forrásokból megvalósuló projekt megállíthatja a régió elnéptelenedését.","shortLead":"A nagysebességű vasúti hálózat hamarosan Olaszország déli részét is bekapcsolja Európa vérkeringésébe. A részben uniós...","id":"20250511_hvg-olasz-gyorsvasut-napoly-bari-mezzogiorno-del-csillaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c84c36f-6227-4229-b99e-cfecd170e8cc.jpg","index":0,"item":"bb340736-6fd8-4eb9-966b-fc8d5f4087af","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-olasz-gyorsvasut-napoly-bari-mezzogiorno-del-csillaga","timestamp":"2025. május. 11. 08:30","title":"Az olaszok megmutatják, hogyan érdemes vasútra költeni az unió pénzét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb3793ea-be4a-4ac2-892f-fafa7e6271ff","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":" Vikram Miszri indiai külügyminiszter szerint Pakisztán az utóbbi órákban több alkalommal is megsértette a néhány órával korábban életbe lépett tűzszüneti megállapodást.","shortLead":" Vikram Miszri indiai külügyminiszter szerint Pakisztán az utóbbi órákban több alkalommal is megsértette a néhány...","id":"20250510_India-szerint-Pakisztan-megserti-a-szombaton-eletbe-lepett-tuzszunetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb3793ea-be4a-4ac2-892f-fafa7e6271ff.jpg","index":0,"item":"f8d3f8ba-43cb-4691-bd61-0a9e2f36813f","keywords":null,"link":"/vilag/20250510_India-szerint-Pakisztan-megserti-a-szombaton-eletbe-lepett-tuzszunetet","timestamp":"2025. május. 10. 20:02","title":"India szerint Pakisztán megsérti a szombaton életbe lépett tűzszünetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8147b09-85f4-4695-ad8f-7f973aa62bc5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nem állnak meg félúton, finomítanak a takarítási technológián.","shortLead":"Nem állnak meg félúton, finomítanak a takarítási technológián.","id":"20250509_hegyi-zsolt-vonat-takaritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8147b09-85f4-4695-ad8f-7f973aa62bc5.jpg","index":0,"item":"fd64783e-4bd9-43c0-9162-ab40a5a7ae0e","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_hegyi-zsolt-vonat-takaritas","timestamp":"2025. május. 09. 17:46","title":"A MÁV vezére bejelentette: az utasoknak tetszik, hogy tisztábbak a vonatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39972316-5731-46a1-b567-79b50a8ef77e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadás hangjait a szomszédos államban lévő városban is észlelték a helyiek. ","shortLead":"A támadás hangjait a szomszédos államban lévő városban is észlelték a helyiek. ","id":"20250509_india-pakisztan-konfliktus-kasmir-atomhaboru-repuloter-robbantas-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39972316-5731-46a1-b567-79b50a8ef77e.jpg","index":0,"item":"bc19d351-1961-4f31-9433-8dd7953f72e7","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_india-pakisztan-konfliktus-kasmir-atomhaboru-repuloter-robbantas-drontamadas","timestamp":"2025. május. 09. 21:42","title":"Tíz robbanást lehetett hallani Kasmír India által ellenőrzött részén a nemzetközi repülőtér közelében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drámai részletek derültek ki az egyik lezuhant Boeing tragédiájáról
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Lion Air indonéz légitársaság tavaly októberben lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú gépén a pilóták az utolsó percekben hiába keresték a gép kézikönyvében a megoldást az ellen, hogy a járművet az új automatika folyamatosan előre dönti, kifutottak az időből, és nem tudták megakadályozni a gép tengernek csapódását – közölte a Reuters hírügynökséggel három meg nem nevezett ember, aki ismeri a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket rögzítő felvételt.
A 189 ember halálával járó katasztrófa okának kivizsgálása ismét a figyelem középpontjába került, mert az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX 8 típusú gépének márciusi 10-i lezuhanása miatt a légügyi hatóságok szerte a világon megtiltották az ilyen típusok repülését.
Az indonéz légi katasztrófát vizsgáló nyomozók egyebek között azt próbálják kideríteni, hogy a Boeing automatikája, az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer – amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől –, miért döntötte előre a gépet és kaptak-e megfelelő képzést a pilóták az ilyen jellegű vészhelyzet hatékony megoldására.
A gép repülési adatokat rögzítő berendezését néhány nappal a szerencsétlenség után, a pilótafülkében zajló beszélgetést rögzítő eszközt csak január közepén találták meg az indonéz hatóságok. A Reuters révén most először került nyilvánosságra információ arról, hogy mit lehet megállapítani a beszélgetésekből, de a hírügynökség nem hallgathatott bele a felvételekbe, nem láthatott leiratokat, és értesüléseit a Lion Air szóvivője nem erősítette meg.
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első - tavaly októberi indonéziai - katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak.
A katasztrófa kivizsgálásának már novemberben kiadott első eredménye szerint amikor a JT610-es járat október 29-én felszállt Jakartában, a kapitány irányította a gépet, az első tiszt a rádiót kezelte. Mindössze két perccel a felszállás után az első tiszt pontosabban meg nem határozott repülésirányítási problémát jelzett a légiforgalmi irányítóknak.
Az egyik most nyilatkozó forrás szerint a hangfelvételen elhangzik a levegőáramláshoz viszonyított sebesség, egy másik szerint pedig az, hogy a kapitány sebességkijelzője rossz volt, és más adatot mutatott, mint az első tiszt előtt lévő műszer. A kapitány ekkor arra kérte kollégáját, hogy keresse meg a kézikönyvben az észlelt probléma megoldását. A következő kilenc percben a műszerek folyamatosan arra figyelmeztették a pilótákat, hogy fennáll a gép átesésének veszélye, ezért ennek megakadályozására az MCAS előre döntötte a gépet. Átesés veszélye akkor áll fenn, ha a légáramlás túl gyenge a szárnyaknál ahhoz, hogy kellő nagyságú felhajtóerőt adjon a repüléshez.
A kapitány küszködve próbált emelkedni a gépel, de az automatika – továbbra is hibásan átesést érzékelve – a vízszintes vezérsík lapátjainak segítségével folyamatosan nyomta lefelé a gép orrát.
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első - tavaly októberi indonéziai - katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak.
"Valószínűleg nem tudták, hogy a lapátok nyomják lefelé a gépet. Csak a levegőáramláshoz viszonyított sebességgel és a magassággal foglalkoztak, csak ezekről beszéltek" – mondta az egyik névtelenül nyilatkozó forrás.
A gépet gyártó amerikai Boeing sem nyilatkozott a Reuters értesüléseiről arra hivatkozva, hogy még messze nem zárult le a vizsgálat. A cég már korábban közölte, hogy hivatalos eljárás létezik a hasonló helyzetek kezelésére.
A novemberi jelentés szerint ugyanezt a repülőgépet az előző nap egy másik személyzet vezette, és ők ugyanezzel a problémával találkoztak, de három ellenőrzőlista végrehajtásával meg tudták azt oldani. A hibáról azonban nem tájékoztatták a következő járatot teljesítő személyzetet.
Az október 29-i járat pilótái egészen sokáig meg tudták őrizni nyugalmukat – közölte a három nyilatkozó. A lezuhanás előtt nem sokkal a kapitány arra kérte az első tisztet, hogy vegye át az irányítást, amíg ő átnézi a kézikönyvet. Egy perccel azelőtt, hogy a gép eltűnt a radarernyőkről, a kapitány arra kérte a földi irányítókat, hogy a térségben tegyék szabaddá a 3000 láb alatti légteret, és engedélyt kért arra, hogy 5000 láb magasan repüljön. Az engedélyt megkapta. A süllyedés elleni megoldást a kapitány sem találta meg, az első tiszt pedig szintén nem tudta emelni a repülési magasságot.
Az indonéz gép katasztrófája óta a Boeing próbálja úgy módosítani a MCAS rendszer szoftverét, hogy átesésveszély érzékelése esetén a pilóták által könnyebben felülbírálható legyen a beavatkozása. A katasztrófa okának megállapítása még várat magára, de az első jelentésben szó van az MCAS-ről, egy hibás érzékelőről és a Lion Air légitársaság karbantartási és kiképzési rendjéről.
Miután magyar idő szerint szerda este a kanadai és az amerikai hatóságok is úgy döntöttek, hogy kitiltják légterükből a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9 típusú utasszállító gépeket, a gyártó közleményt adott ki. Ebben azt javasolják, hogy világszerte függesszék fel ezeknek a repülőknek a használatát.