95 milliárd dollárt hozott egy ír testvérpár hétsornyi kódja

Az újítók a Szilícium-völgy legértékesebb startupját építették fel, az online fizetés során a tranzakciók hátterében zajló folyamatot tették pofonegyszerűvé.

95 milliárd dollárt hozott egy ír testvérpár hétsornyi kódja

Egy jól megírt algoritmus kincset ér, sokkal nagyobb üzletet lehet építeni rá, mint egy hét lakat alatt őrzött kólareceptre. A mondást legjobban a Google igazolta, mert előtte is volt keresés az interneten, ám a Yahoo még emberi munkával indexeltette az oldalakat, az Altavista pedig nem mindig a legjobb eredményt hozta. Nem úgy a Google verhetetlenné vált algoritmusa, amiből az alapító Sergey Brin és Larry Page akkora birodalmat varázsolt, hogy az Alphabet nevű holdingjuk csaknem hétszer annyit ér, mint a Coca-Cola. Hasonló módon lett az új vállalkozásoktól hemzsegő kaliforniai Szilícium-völgy legértékesebb startupja a legutóbbi, 600 millió dolláros tőkebevonással a Stripe, amelyet

a befektetők immár 95 milliárd dollárra taksáltak, többre, mint a General Motors autógyárat

vagy annak idején a mára szintén megkerülhetetlen Facebookot, mielőtt a közösségi háló tőzsdére ment volna. A Stripe értéke bő egy év alatt csaknem megháromszorozódott, köszönhetően annak, hogy a koronavírus-járvány miatt a világ minden részén megugrott az online vásárlás.

A koronavírus is kellett hozzá, hogy egy ír testvérpár cége megelőzze a Facebookot

A Stripe lett a Szilícium-völgy történetének legértékesebb cége, pedig első nagyon unalmas a profil: digitális fizetést kínálnak cégeknek. Az elmúlt egy évben még nagyobb lett az amúgy is nagy üzlet.

A Stripe nevét a fintech világán kívül kevesen ismerik, és azoknak sem kell tudniuk, akik a kártyájukkal nap mint nap vesznek, illetve kifizetnek valamit az interneten. Az online kereskedelem bőven a harmadik évtizedében jár – az Amazon 1994-ben indult –, ám a Stripe lehet az a cég, amely végre rendet tesz a fizetési folyamatban.

Amikor valaki online vállalkozást indít, bankokkal, kártyakibocsátókkal, esetleg a kettő közötti közvetítőkkel kell szerződnie, s ha másokkal is osztozik a bevételen – mint például a hadseregnyi alvállalkozóval dolgozó Uber vagy Airbnb –, csak még bonyolultabbá válik az elszámolás. A Stripe mindezt egy csomagban kínálja, és elvégzi a háttérben, s ehhez hetekig tartó papírmunka helyett elég hétsornyi kódot telepíteni – akár egy applikációt –, ami a programozók szerint nemcsak hatékony, hanem szellemesen le is egyszerűsíti az összetett feladatot.

A kaliforniai cég ezért az USA-ban tranzakciónként 2,9 százalékot és 30 dollárcentet, az eurózónában 1,4 százalékot és 25 eurócentet (Európán kívüli kártyák esetén a 25 centen felül 2,9 százalékot) kér. A magyarországi vállalkozások számára is 1,4, illetve 2,9 százalék a jutalék, a fix összeg pedig bármilyen irányban 85 forint. A Stripe ebből fizeti ki a kártyakibocsátókat, illetve a bankokat, amelyek a tengerentúlon drágábbak, mint Európában, ezért a díjkülönbség. A maradékból származik a bevétele, aminek összegét szigorúan titokban tartja.