Minden autós SUV-t akar, de vannak tervezők, akik már unják ezt a dizájnt
A hobbiterepjárók, azaz az SUV-járművek uralják a nemzetközi és a hazai piacot, ám a térnyerésükhöz az is kellett, hogy az új generációs kocsik csak halványan emlékeztessenek az elődökre, a második világháborús katonai terepjárókra.
„Az SUV-k teljes egészében kielégítik az autóvezetők és utasaik igényeit. Most, vagy akár két évtizeden belül semmi szükség arra, hogy leváltsák ezeket járműveket” – mondta újságíróknak Alexander Edwards, a Strategic Vision nevű amerikai tanácsadó cég elnöke. Szerinte legfeljebb az történik majd, hogy a hobbiterepjárókat jellemző magas alváz, kiszélesített sárvédő és terepgumi más járműosztályokban is markánsan megjelenik.
Jó példa erre a hagyományos autók és az SUV-k határmezsgyéjén található két kocsi, a Toyota jövőre piacra kerülő Crownja, illetve a Mercedes egyik koncepcióautója, a Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury. De érdekes az is, ahogyan a Lamborghini ötvözi a terepjárók tulajdonságait a sportautókéval: a Huracán Sterrato típus mottója is árulkodó, a cég úgy hirdeti sportkocsiját, hogy megoldás az aszfalton túlra.
Az SUV-forma mindenhatósága mellett érvelők úgy vélik, ha a társadalmakban nem is, de a járműdizájnban eljött a „történelem vége”: a megemelt alváz a legjobb válasz például arra, hogy az elektromos járművek néha lassuló, néha pedig gyorsuló terjedésének korszakában elhelyezzék a még mindig méretes akkumulátorokat. Ugyanakkor azt is hangsúlyozzák, hogy az autók változnak majd: bár megmaradnak a nagyobb magasságban lévő ülések, a járművek alacsonyabbak és kecsesebbek lesznek, hogy ezzel is csökkenjen a légellenállás.