HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egzisztenciális szorongások, identitásválságok és irányzékvesztések – egyebek mellett e jelenségek is kísérhetik a komolyabb karrierváltások időszakát. A HVG Extra Business cikke olyan sikeres hazai példákat mutat be, amelyekből erőt, inspirációt meríthetünk.

Weyer Balázs legendás alakja a hazai online újságírás korai szakaszának. Teljesen sosem szakadt el a média világától, ugyanakkor életének jelentős részét ma már a zenei menedzsment tölti ki. A világzenei Womex fesztivál és a Hangvető nép- és világzenei hanglemezkiadó programigazgatójaként dolgozik, tévésorozatok zenei dramaturgjaként tevékenykedik, emellett pedig ő a Főszerkesztők Fórumának elnöke.

A zene világába persze nem váratlanul csöppent bele. Elmondása szerint már évekkel a váltása előtt tudta, hogy online médiás pályafutása után esélyt akar adni a zenének. „Túlságosan is szerettem az Origót csinálni ahhoz, hogy magamtól váltsak, de azt sejtettem, hogy – így vagy úgy – egyszer véget ér. A zenének a háttérben mindig megvolt a szerepe az életemben, és még az Origo főszerkesztőjeként felvételiztem a Sheffieldi Egyetem World Music Studies szakára. Amikor eljött az idő, csak annyit döntöttem el, hogy ha valamikor, akkor most adhatok esélyt a zeneipari karriernek” – emlékszik vissza a váltás körüli időszakra.

A médiát nem akarta teljesen elhagyni, és nem is tette meg, csak az arányok fordultak meg az életében. A váltás nem volt teljesen fájdalommentes.

„Tizenhárom év után éppen akkor küldtek el az Origótól, amikor az, a megítélésem szerint, a legjobb korszakát élte”

– meséli, hozzátéve, hogy az első pár nap volt a legnehezebb, főleg a döntés értelmetlensége, érthetetlensége miatt. Amit biztosan tudott, hogy nem akar pánikba esni, és hogy a következő időszakot néhány addig jegelt tervének kipróbálására akarja szánni. Ezeken belül kitüntetett helye volt a zenének, valamint a média területén az elméleti munkának, a tanításnak, a tanácsadásnak és a kutatásnak.

©

„Amiben nagyon gyorsan át kellett állítanom az agyamat – és persze a családtagjaimét –, az az egzisztenciális biztonságérzet fogalma volt. Nyilvánvaló volt, hogy egy darabig nem fogok olyan jól keresni, mint korábban, de annál sokkal jobban izgatott az újdonság lehetősége, hogy ez zavarjon. Az igényeim amúgy sem nőttek együtt a jövedelmemmel és a körülményeim javulásával, úgyhogy ez nem okozott problémát” – emlékszik vissza a karrierváltás egzisztenciális vonatkozásaira Balázs.

Fontosabb volt számára az, hogy az egykor az újságírás kedvéért otthagyott zenével kapcsolatos örök hiányérzetéből törleszthetett, és végre alkothatott benne – ezt pedig mindenképp ki akarta próbálni. Meglátása szerint – azon kívül, hogy mind az újságírás, mind a zene egyaránt kreatív közeg, és mind a kettő egyszerre akarja megérteni, gyönyörködtetni és szórakoztatni a világot – nem sok közös van a két szakmában.

Ugyanakkor rengeteg előnyét látja a nagyvállalati és a médiás tapasztalatának a zeneiparban is. „A Hangvetőnél nemcsak a zenéhez értünk, hanem a kontextusához is – társadalmi, üzleti, technológiai és kommunikációs szempontból. Ez elég egyedinek számít, legalábbis a világzenében. Filmzenés munkám pedig még jobban hasonlítanak a médiabelihez, mert ott az újságíráshoz hasonlóan alkalmazott kreativitásról és történetmesélésről van szó” – mutat rá Weyer Balázs.

„Nem néztem, hová megyek, csak mentem”

©

Pistyur Veronika tévésből lett kommunikációs vezető, majd egy startupot keltető mentorprogram főkommunikátora. A váltásról szóló döntést gyorsan megszülte, az átállás viszont már időigényesebb volt. 2010 elején határozta el, hogy lépnie kell, de majdnem egy évig készült rá, mentálisan és egzisztenciálisan is. Mint mondja, az előbbi ment nehezebben, mert a tévézés az identitása része volt, és az is marad élete végéig, mégsem érezte magát kiegyensúlyozottnak.

„Hullámokban tört rám, hogy sem intellektuálisan, sem lelkileg nem elégít ki a munkám, és nem tudok rá magyarázkodás nélkül büszke lenni. A váltáshoz végül a cégtársakkal elmérgesedett konfliktus adott egyértelmű lökést. Nem néztem, hová megyek, csak mentem”

– emlékezik Veronika, aki nagyon gyorsan kapott egy ajánlatot, amit el is fogadott - egy kis biztosító marketingvezetőjeként életében először lett alkalmazott.

„180 fokos fordulat volt, senki sem számított rá – én sem. Csak azt tudtam, hogy ez nagyon más helyzet, mint amire vágytam. Nem volt korábban igazi vállalati tapasztalatom, és emiatt volt is hiányérzetem, tehát megpróbáltam a tanulás oldaláról közelíteni a feladathoz. Azt már akkor is tudtam, hogy ez a pozíció csak átmeneti állomás lesz, amíg megerősödöm” – formálódott a karrierút vonala lépésről lépésre.

„Mindent szenvedélyből és teljes elköteleződéssel csinálok, ez köti össze a munkáimat”

– vallja. Szinte mindig új építkezésekben vesz részt, korábban nem létező rendszerek összerakásában. Tévés műsorgyártó vállalkozóként olyan új műsorok, saját formátumok létrehozása volt a feladata, mint például az ország első kereskedelmi tévés esélyegyenlőségi műsora 2004-ben. „A biztosítóban új lakossági üzletág fejlesztésében vettem részt. A tehetséges magyar fiataloknak vállalati ösztöndíjat ajánló Bridge Budapestet pedig szintén nulláról építettük, és bár jelenleg társalapítóként alkalmazott ügyvezető vagyok, úgy élem meg, hogy a Bridge a sajátom is, és vállalkozásként gondolok rá” – mondja el jelenlegi karrierállomásával kapcsolatban.

Mindez persze nem volt zökkenőmentes. A kritikus időszakokban pszichológus és coach is segítette szorongásai feloldásában és a rugalmasabb perspektívaváltásban. Mint mondja, nélkülük és a barátai nélkül nem ment volna ilyen rövid idő alatt. „Át kellett formálni az identitásom fontos elemeit, és meg kellett tanulnom észrevenni, hogy valójában nem veszteség ért, hanem kinyílt előttem a világ” – mutat rá Veronika.

„Abból élek, hogy viszonylag jól tudok magyarul”

©

Nyáry Krisztián szinte forradalmasította a magyar nyelvű Facebook-felhasználói szokásokat, amikor elkezdett hosszabb lélegzetű jegyzeteket, irodalmi anekdotákat posztolni. Az olvasói rajongótábor idővel elképesztő méretűre duzzadt, a kommunikációs szakértőből pedig fokozatosan könyvszerző, majd könyvkiadó-vezető lett. Népszerű könyvei művészek, hírességek, vagy akár csak hétköznapi emberek életének érdekes epizódjairól, anekdotáiról, hőstetteiről szólnak.

„Egy idő után tudtam, hogy valamilyen módon az irodalommal és az üzlettel akarok majd foglalkozni, de hogy a kettőt összeadva úgy hívjuk, hogy könyvkiadás, az nem nekem jutott eszembe, hanem Morcsányi Gézának, a Magvető Kiadó leköszönő, legendás igazgatójának. Az ő ötlete volt, hogy próbáljam ki magam a könyvszakmában, ráadásul mindjárt a legpatinásabb szépirodalmi kiadó vezetőjeként” – mondta el a váltás történetét Nyáry, aki ma már csak egyetlen dolgot mérlegel ilyen felkérések esetén: okoz-e elég örömet az eddigi munkája, vagy esetleg jobban ki tudna teljesedni valami másban? Ehhez képest a fizetés, a munkakörülmények, a leterheltség harmadlagos szempont.

"Annak idején ígéretesnek mondott tudományos karriert hagytam ott a kommunikációs szakma kedvéért, és lettem vezető az új területen. Ez három elég eltérő karrierszakasz, de egyvalami mégis összeköti őket: abból élek, hogy viszonylag jól tudok magyarul, és ezen a nyelven jól tudok meggyőzni másokat, vagy bizalmat ébreszteni”

– találja meg a közös pontot az eddigi nagyobb állomások között Krisztián, aki bevallása szerint mindig hasznosítja előző életszakaszainak munkatapasztalatait is.

„Bizonyos értelemben a könyvkiadás szintézis is nálam: építek az irodalomtudományi képzettségemre is, miközben a modern könyvkiadás legalább hatvan százalékban színtiszta kommunikáció. Mások gondolatait kell eladni olyan embereknek, akiknek talán fogalmuk sincs arról, hogy érdekelheti őket az a gondolat. Kicsit olyan ez, mint a klasszikus amerikai sales marketing vizsga: adj el egy becsomagolt dobozt, amiről a vevő nem tudja, mi van benne” – magyarázza az újszerű kihívásokkal kapcsolatban a kommunikációs szakember.

Bőhm Kornél cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/3-as számában, amelyben más rendhagyó karriereket is bemutatunk. Hasonló cikkeket friss lapszámunkban is olvashat, amely értékteremtő vállalkozások történeteit mutatja be. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg ingyenes házhoz szállítással! Itt pedig egy évre is előfizethet a magazinra 20 százalék kedvezménnyel.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Azt ismerik, hogy két birka, egy kecske, egy szarvas és egy papagáj utazik egy Opelben? – videó

Azt ismerik, hogy két birka, egy kecske, egy szarvas és egy papagáj utazik egy Opelben? – videó

3900 szülő tiltakozik videóüzenetekben az állami tankönyvek ellen

3900 szülő tiltakozik videóüzenetekben az állami tankönyvek ellen

7,7-es erősségű földrengés volt Ecuadorban

7,7-es erősségű földrengés volt Ecuadorban

30 kreditpontnyi jó hírrel szolgál a tanároknak a Telenor

30 kreditpontnyi jó hírrel szolgál a tanároknak a Telenor

Hatalmasat megy együtt Snoop Dogg és Matthew McConaughey - videó

Hatalmasat megy együtt Snoop Dogg és Matthew McConaughey - videó

Nyitott tetős élvezetek: itt a legújabb Mercedes SL

Nyitott tetős élvezetek: itt a legújabb Mercedes SL