HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Íme néhány gyakorlati jellegű tanács Simon Sinek vezetési tanácsadótól a millenniumi nemzedék vezetéséhez.

Minden nemzedéknek megvan a maga különlegessége, saját látásmódja. Az Y generáció tagjainak is vannak egyedi személyiségjegyei, amelyek sokszor zavarba hozzák munkaadóikat. Hogy ez ugyanannyira vagy még inkább jellemző rájuk, mint a korábbi generációkra, azt nehéz megállapítani. Mindenesetre a vezetők mindenütt útmutatást keresnek arra nézve, hogyan irányítsák Y generációs beosztottjaikat. Kétségbeesésükben sokan úgy oldják meg a problémát, hogy egyszerűen megkérdezik tőlük, mit is szeretnének.

Az ifjú munkaerő kívánságai pedig igen sokfélék lehetnek, az egy légterű irodától a rugalmasabb munkaidőn át az étkezés és a mosodai szolgálat biztosításáig. Sok vezető mégis azzal szembesül, hogy még ha teljesíti is az igényeik egy részét, akkor sem igen számíthat az elkötelezettségükre és hűségükre, és sok Y generációs fiatal továbbra sem képes a munkájában megtalálni az áhított kiteljesedést.

Egyszerre elfogadó és merész nemzedék

A Y generáció elfogadó nemzedék. Bár nem ellenzik kifejezetten a pénzt és a kapitalizmust, nagyobb igényük van rá, hogy a pénzt és a kapitalizmust jó célra használják. Az 1980-as évekre jellemző „minél többet magamnak” mentalitással ellentétben olyan cégeket részesítenek előnyben, amelyek nyereségük egy részét a kevésbé szerencsés sorsúaknak juttatják. Határozottan hangot adnak a vágyuknak, hogy nyomot hagyjanak a világban, és olyan cégeket keresnek, amelyek valamilyen célt, ügyet szolgálnak.

Míg a korábbi generációk sok képviselője napról napra visszatér a nemszeretem munkájához, és inkább csendben szenved, az Y generációsok elég bátrak ahhoz, hogy hamarabb otthagyjanak egy állást, ami nem tetszik nekik. Eléggé merészek, hogy megköveteljék a cégektől, amelyeknek hajlandók dolgozni, hogy többet adjanak meg abból, amire szükségük van. Akár tetszik, akár nem, a cégvezetőknek muszáj lesz változtatniuk néhány dolgon, hogy alkalmazkodjanak legifjabb alkalmazottaik egyedi jellemzőihez.

A cégvezetőknek tudomásul kell venniük azt is, hogy sok Y generációs fiatalnak alacsonyabb az önbecsülése, mint ahogy mutatja. Türelmetlenek, mindent azonnal meg akarnak szerezni maguknak, mindent el akarnak érni – beleértve bizonyos gyengeségeik legyőzését is. Továbbá, ahogy mindenki más is, sokuk szenved a közösségimédia-függőségtől, ami csak még jobban megnehezíti számukra a mély és tartalmas kapcsolatok kialakítását.

Amit a cégvezetőként tehetünk

Az alábbiakban gyakorlati jellegű lépéseket mutatok be a millenniumi nemzedék vezetői számára, amelyek segítségével legyőzhető a modern világban a fiatalokra leselkedő nehézségek egy része.

Tartsuk távol a mobilokat a tárgyalótól. Minden munkahelyi interakció alkalom arra, hogy emberi lényként kapcsolódjunk egymáshoz, és bizalomra épülő kapcsolatokat alakítsunk ki. Ha a megbeszélések előtt a telefonunkkal foglalkozunk, elszalasztjuk a kötetlen beszélgetés lehetőségét. Ha a cégek kitiltják a mobilokat a tárgyalókból, hamarosan érezhető javulás áll be a dolgozók közötti kapcsolatok minőségében.

Ösztönözzük a papírra való jegyzetelést. A Psychological Science egyik tanulmánya szerint azok, akik papírra jegyzetelnek, hatékonyabban dolgozzák fel az információt, és jobban emlékeznek rá. Lehet, hogy a számítógépes jegyzetelők több adatot rögzítenek, a papírhasználók viszont kénytelenek kiválogatni a fontosabb információkat. Ez a tanulható és gyakorolható képesség jelentős hatást gyakorol a kritikus gondolkodásra és a döntéshozatalra.

Tanítsuk a vezetést! Hogyan várhatnánk el az emberektől, hogy másokat vezessenek, ha nem tanítjuk meg nekik, hogyan kell? A legjobb szervezeteknek komoly képzési programjuk van, amelybe beletartozik az olyan képességek fejlesztése, mint a hatékony konfliktuskezelés, az aktív figyelem és a kommunikációs készségek fejlesztése.

Tanítsuk meg őket visszajelzést adni és fogadni! Sok Y generációs munkavállaló panaszkodik arra, hogy több visszajelzésre volna szüksége. Sokszor hallani azonban azt is, hogy e nemzedék képviselői nem viselik túl jól a negatív visszajelzést. A visszajelzés fejlesztése nem pusztán azt jelenti, hogy több visszajelzést adunk, hanem azt is, hogy megtanuljuk, hogyan tegyük.

Használjuk ki az Y generáció előnyeit! Számos szervezet közvetlenül profitálhatna belőle, ha kihasználnák azokat az egyedi képességeket és látásmódokat, amelyeket a millenniumi nemzedék neveltetésénél fogva hoz magával. Ők például a közösségi médián nőttek fel, és ösztönösen tudják, hogyan működik a márkaépítés. Ne arról panaszkodjunk, hogy az Y generációs fiatalok nem jelennek meg pontosan, hanem használjuk őket barométerként saját vezetői teljesítményünk, illetve a céges kultúra minőségének megítéléséhez!

Járjunk elöl jó példával! Egy cégvezető jobb példakép lehet, mint azok a sportolók és filmsztárok, akiket a fiatalok csodálnak. Adjunk nekik ízelítőt a hétköznapi hősiességből és vezetői képességekből, hogy e tulajdonságokat ne csak a milliárdosokkal és celebekkel azonosítsák.

Beszéljünk a kudarcainkról, és hagyjunk lehetőséget a botlásra! Ha a kudarcainkat őszintén megosztjuk velük, segítünk nekik megérteni a hétköznapok valóságát. Egyúttal a biztonság körét is erősítjük egy olyan kultúra felépítésével, amelyben mindenki bátran megvallhatja a hibáit, félelmeit és kételyeit. De továbbra is véssük a dolgozók eszébe: a kudarc rossz dolog, és lehetőség szerint kerüljük el! Vállalni a botlást lehet; az Y generációnak több esélyt kellene adni a botlásra. Több lehetőséget a nagy felelősségre a kisebb projektekben.

Adjunk módot az „emberi” képességek fejlesztésére! Mivel a technológia túlzott használata fokozhatja a millenniumi nemzedék kötődési nehézségeit, nekünk kell áthidalnunk a szakadékot. Mutassunk jó példát az emberi kapcsolódásra: sétáljunk többször az irodákban, beszélgessünk a dolgozókkal, tegyünk fel kérdéseket! Ha több elköteleződést várunk, tegyük meg mi az első lépést.

A fenti cikk Simon Sinek A jó vezetők esznek utolsónak című könyvének szerkesztett részlete.

Miért csak kevesen mondhatják el magukról, hogy imádják a munkájukat? Mit tehetünk, hogy alkalmazottaink biztonságban érezzék magukat a munkahelyükön? A jó vezetők esznek utolsónak című könyvében Simon Sinek vezetési tanácsadó magával ragadó történetekkel illusztrálja, hogy vezetőnek lenni elsősorban azt jelenti, hogy gondoskodnunk kell azokról, akiket ránk bíztak. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
HVG Extra Business Business magazin

Nehogy már egy nyikhaj mondja meg a tutit! Vagy mégis?

Az utóbbi évtized technológiai robbanása és az ezzel párhuzamosan piacképessé érett Y generáció megjelenése több megoldandó feladatot is adott a vezetőknek. A régi és az új találkozását a reverse mentoring, vagyis a fordított tanácsadás segítheti, amire már itthon is van fogadókészség.

Az izlandi kormányfő nem fogadja az amerikai alelnököt, mert nem ér rá

Az izlandi kormányfő nem fogadja az amerikai alelnököt, mert nem ér rá

A félmillió Swift és Astra országa vagyunk

A félmillió Swift és Astra országa vagyunk

Karácsony Gergely is HÉV-ből csinálna metrót

Karácsony Gergely is HÉV-ből csinálna metrót

Erős puttonyos: itt a kereken 600 lóerős hibrid Audi RS6 Avant

Erős puttonyos: itt a kereken 600 lóerős hibrid Audi RS6 Avant

Lemondott az a lengyel politikus, aki gyűlöletkampányt irányított bírák ellen

Lemondott az a lengyel politikus, aki gyűlöletkampányt irányított bírák ellen

Bizonytalan az egyiptomi vasúti tender, ami miatt orosz kézbe adnák a Dunakeszi Járműjavítót

Bizonytalan az egyiptomi vasúti tender, ami miatt orosz kézbe adnák a Dunakeszi Járműjavítót