szerző:
hvg.hu

A jövő hét elején lejárnak a tavaly vásárolt éves autópálya és megyei úthasználati jogosultságok. Valahogy felmerült az is a napokban, talán ennek apropóján, miért nincsen eseti – egy útra, egy napra – szóló jogosultság?

Minden évben közel 400 ezer darab éves matricát adnak el az autósoknak, amely a következő év első hónapjában még érvényes. Az új matricát legegyszerűbben az interneten, például okostelefonos alkalmazással, illetve sms-ben lehet beszerezni.  Vásárláskor érdemes ellenőrizni a rendszámot és a díjkategóriát. A hibás vagy nem érvényes matrica esetén a pályahasználati pótdíj 15 000 forint. A most megvásárolt éves matricák 2018. január 31-ig érvényesek.

A napokban indult el egy hasznos szolgáltatás, amellyel könnyen, online felületen le lehet kérdezni, van-e a járművünkön érvényes országos vagy megyei autópálya-matrica. A szolgáltatással kapcsolatban van néhány dolog, amire érdemes figyelni.

Csak az online vagy sms-ben vásárolt matricákat lehet lekérdezni, a többi közel 2000 viszonteladó partnernél (pl. benzinkutak, utazási irodák) vagy ügyfélszolgálatnál, esetleg saját értékesítési ponton vásárolt e-matricáról nem fog az autós hitelt érdemlő információhoz jutni. Ennek megfelelően az említett oldalak által biztosított információk egy pótdíjas eljárás során nem számítanak hitelt érdemlőnek és nem használhatók fel.

Mi lesz veled eseti matrica?

Az elmúlt napok slágertémája volt egyébként, hogy bedobták a közbeszédbe, esetleg megjelenhet az egyszeri útra szóló, eseti matrica intézménye is.

Tulajdonképpen jogos igénynek tűnik, hogy a jelenlegi 10 napos legrövidebb jogosultsággal szemben legyen egy rövidebb időszakra szóló is. Az eseti matrica bevezetéséhez tömeges igényre lenne szükség az autósok részéről – jelezte még korábban az illetékes minisztérium. Ha elég autós jelzi, hogy szeretne ilyen útdíjat is, akkor szóba jöhet ennek a bevezetése.

©

Az eseti matrica bevezetése elég komplex folyamat. Nyilván az egynapos gyors oda-vissza utak miatt egy 800-1000 forint körüli árú matricának sokan örülnének, és mióta fizikailag nincs matrica, amelyet nyomtatni kéne, költségoldalról sem teljesen indokolható, hogy nincs ilyen a kínálatban. Valójában egy újabb lehetőség lenne a szükségletek pontosabb kiszolgálására, miközben kétségkívül nem jellemző a napi jegy más országokban sem

Az esetleges új tarifák meghatározásánál figyelni kell arra, hogy a bevezetésével a nem útdíjköteles utakon ne növekedjen meg a forgalom, de a jelenleg sokat autózóknál se szaladjanak el jelentősen az úthasználati költségek. Ugyanakkor kérdés, hogy a jelenleg nagyon ritkán autózók, akik vélhetően gyakran inkább elkerülik az autópályákat, 1000 forintért nem autóznának-e már inkább azokon.

Az államkasszába tavaly nagyjából 60 milliárd forint (pontos, október 28-ig tartó adat szerint 56,192 milliárd) jött a díjakból, nyilván nem szeretné a kormány, hogy ez a bevétel csökkenjen. Jelenleg az összes matrica 57,9 százalékát vásárolták magyarok, 42 százalékát külföldiek, akiknek egyértelműen megérhetné az eseti matrica.

Olcsóbb az átalány?

A Magyar Autóklub, amely az autósok érdekeit hivatott képviselni, a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében nem ért egyet a napi autópálya-matrica bevezetésével, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométerarányos autópályadíj előszobájának tartja.

A teherautóknál már nálunk is alkalmazott megtett úttal arányos útdíj fizetés persze más téma, mint egy eseti díj, de az autóklub szerint, ahol Európában kilométerarányos díjfizetés van, annak mértéke kilométerenként 19-31 forint között mozog. Ezzel számolva például a Budapest és Szeged közötti út már egy irányban több lenne, mint a jelenlegi 10 napos e-útdíj 2975 forintos ára.

A teherautók már két éve használatarányos útdíjat fizetnek típustól és környezetvédelmi kategóriától függően: főúton 19-től akár 85 forintig fizetnek kilométerenként, míg autópályán 45 forintról indulva – legrosszabb esetben akár 137 forintba is kerülhet egy kilométerük.

A döntő szót ugyanakkor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium mondhatná ki, amely a héten közölte, hogy személyautók esetében jelenleg sem a matricarendszer módosítása, sem a megtett úttal arányos díjfizetés bevezetése nincs napirenden. 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!