Előremutató technikai újdonságokkal szerelték fel |
Tesztautómban majdnem minden volt, amit manapság egy luxusautó kínál, mégis úgy éreztem, ez nem az ügyvezető autója, hanem inkább a középvezetőé, a szorgos beosztotté. Használatra teremtették, nem mutogatásra. Igazi cégautó, minden igénynek megfelel, főként az általam kipróbált kétezres dízel. A 95 százalékban újrahasznosítható autó méreteit a vezetőülésből nem lehet érzékelni, csak akkor tűnik fel, hogy ez egy 4,6 méteres kocsi, amikor az ember hátrafordul és a horizonton megkeresi a hátsó szélvédő végét. Mert az tényleg nagyon messze van. Mégis nagyon jól belátható, jól belakható a megújult Laguna. Apropó megújulás. A legszembetűnőbb változás az egyébként nagyon tetszetős Laguna II-höz képest a Safranosra vett orrész, és a Vel Satisra hajazó hátsó lámpa. Jobban szemügyre véve az autót fel lehet fedezni, hogy a Mégane kissé megnyújtott és kiszélesített formavilágát húzták rá a Lagunára. A facelift nem javított sokat az autó megjelenésén, viszont nem is rontott rajta.
Érintésre nyílik, gombnyomásra indul Renault-kártya |
A Laguna teljesen funkcionális, a Renault-innováció minden vívmányát tartalmazza. Az első meglepetést az indítókártya jelenti. A Laguna kulcsnélküli autó, ha az ember zsebében van a Renault-kártya, érintésre kikapcsol a riasztó és az ajtók nyílnak. Gyerekeknek jó műsor, nekik be lehet adagolni, hogy ez egy varázslat. Apropó gyerekek, ha a kulcsnélküli szolgáltatás aktív, ne hagyjunk az autóban gyereket, barátot, kutyát, még akkor sem, ha csak egy percre ugrunk be valahová. Ha az indítókártyával a zsebünkben pár méterre eltávolodunk a kocsitól, a központi zár kapcsol, és a legkisebb mozgásra is beindul a riasztó. Ezt úgy tudjuk elkerülni, ha a kocsiban hagyjuk az indítókártyát, vagy kézzel működtetjük a rendszert, azaz hagyományosan, gombnyomással oldjuk a központi zárat.
Automata parkolófék |
Hihetetlen szabadságot eredményez a kulcsnélküli technológia, hisz a motor is kulcs nélkül, gombnyomásra indul. Rá kell lépni a fékre, majd benyomni a start-gombot (ami a középkonzoltól balra, a kormány mögött helyezkedik le, nagyjából az indítókulcs helyén), és máris feldübörög a 340 Nm nyomatékú vadonatúj dízel. A technikai csodáknak itt még nincs vége, a Lagunában ugyanis elektronikus, automata kézifék dolgozik. A motor leállításával rögtön bekapcsol, és a kuplungpedál felengedésével, illetve kis gázadásra kienged. Az újdonság megszokást igényel. Nekem sikerült néhány percre leállítani Angyalföld forgalmát, amikor piros lámpáknál legalább egy tucatszor lefulladtam, amíg rájöttem, hogyan kell összehangolni a kuplungot meg a gázpedált. A kezdeti lámpaláz hamar feloldódott, a Laguna vezetése nagyon élvezetes, nagyon könnyű.
[[ Oldaltörés: Szép is, meg silány is (Oldaltörés) ]]
Szürke a belső is |
Az autóba beszállva kettős érzés keríti hatalmába az embert: egyrészt az autó gyönyörű, belsejét harmonikus egység jellemzi. Másrészt ugyanennek az ellenkezőjét is el lehet mondani, az autó kívül-belül szürke, visszafogott. A Renault valószínűleg mindkét hozzáállású embert meg akarta nyerni, azt is aki a szépséget és a kényelmet tartja a legfontosabbnak, és azt is, akit a menettulajdonságok, a motor és a biztonság érdekel. Ezért a kritikám is felemás lesz, mert sok minden tetszett az autóban, voltak azonban bosszantó tapasztalataim is.
Felárért finomabb anyagok |
A kényelmet nem érheti szó, a szövet-bőr ülések kényelmesek, jól és könnyedén állíthatók, a fejtámla parádés, a vezetőt ráadásul deréktámasz is kényezteti. A beltér bézs-szürke színe barátságos hangulatról árulkodik, a végletekig egyszerű műszerfal egy része is tetszetős. Az orrunkat viszont nem kényezteti az autó, egész érdekes szagok uralkodnak az utastérben, a klíma bekapcsolásával ez az élmény sajnos csak fokozódik. Szerencsére egyhetes használat után sikerült kiszellőztetni, igaz a klímát ritkán használtam. Az ülések szövetborítását műbőrbetétek egészítik, az anyagok választéka azonban nem ilyen szintű autóba való.
|
Magas alapár Hangos dízel Silány műanyagok |
Az első zavaró elem a műszerfalon hosszában végigfutó nagyon rossz minőségű sötét színű műanyagcsík. Ha Jaguarban lennénk ez fából lenne, itt a Renaultnál ez bóvli műanyag. Ez a silány anyag visszatér még, ráadásul hanggal is, a műszerek és a kormány közötti mélyedés kapott ilyen borítást, alapjáraton és maximumra vett fűtésnél szépen zörögni kezd.
Este szép a műszerfal |
A Cabbasse auditorium tronic névre hallgató lejátszó elbírt volna egy erősítőt és egy cd-tárat, persze felárért megkapjuk, mp3-mal együtt. A hifi, a kétzónás automata klíma és a fedélzeti számítógép kijelzőjéről lespórolták a védőlapot, így ha az ember, vagy az ember gyermeke megpiszkálja (pl. takarítás közben), könnyen összefolyik a folyadékkristályos kijelző. A nappali szürkeséget este életteli és vidám hangulat váltja fel, a napközben egyszerűnek tűnő kijelzők megelevenednek.
[[ Oldaltörés: Hangos motor, példás futómű (Oldaltörés) ]]
Változtak a hátsó lámpák is |
Az elektronikus szervokormányt kicsinek találtam az autó méreteihez viszonyítva, ráadásul ilyen van a Mégane-ban és a Scénic-ben is, viszont jó, hogy minden irányban állítható. Tetszett a bőr és alumínium borítású váltó, tapintása és kezelése egyaránt kiváló. Mindig pontosan és megbízhatóan működött. Ötödik, de főleg hatodik fokozatban amellett, hogy szinte semmit sem eszik az autó, a Laguna morgó hangja kisimul és olyan egyenletesen jár mint egy halk benzines. Ugyanezt mondhatom el a kitűnő futóműről is. Futóműve példás, kissé lágy, de nagyon jól veszi a budapesti utak hibáit, könnyedén vesz minden akadályt. A Lagunát vezetésre teremtették. Ha netán szükségünk lenne a 150 ló erejére, bízhatunk az autóban, bár nem száguldásra teremtették, kiválóan gyorsul. És hangos. Sajnos nem sikerült a zajcsökkentés, az autó hangja egyedül hatos sebességfokozatban mondható csendesnek, amíg felváltunk addig hamisítatlan dízelhang szól a zene mögött is. Amilyen hangos, annyira izmos és annyira visszafogott az étvágya. Bár nem sikerült hoznom a műszaki adatlapon szereplő átlagot, a közel 500 kilométeres teszt során mért 8 liter/100 kilométeres fogyasztással meg voltam elégedve. Mentségére mondhatnám, még nem volt bejáratva.
[[ Oldaltörés: Körülményes tempomat (Oldaltörés) ]]
16 hüvelykes könnyűfém kereken fut |
Elsőre tökéletesnek mondtam volna az ergonómiát, mert a kezelőszervek többsége kényelmesen kézre esik, a kormány két irányba állítható, a tükrök fantasztikus hátralátást biztosítanak. Csakhogy a kormányról is vezérelhető rádió ormótlan kezelőgombjait olyan közel helyezték el az ablaktörlőkhöz, hogy komoly problémát okoz az utóbbi kezelése. A rádióadó-választógombot ráadásul jól eldugták. A kormány bal oldalán is követtek el ergonómiai hibákat a tervezők. Nagyon dicséretes dolog, hogy az autót felszerelték sebességtartó automatikával (tempomat), az is nagyon jó, hogy mindez a kormányról vezérelhető. A nagyobbik baj, az, hogy a tempomat kapcsológombját a műszerfal bal oldalán rejtették el. Ráadásul mellette van az ESP és a parkolóradar kapcsolója. Így a legrosszabb esetben csak harmadik kattintással tudjuk üzembe helyezni a sebességtartót. Kikapcsolni elvileg a kormányon található két gomb segítségével lehet. Nekem nem sikerült, a kormány alatt kellett matatnom, amíg végre újra lábbal nyomhattam a gázt. Ez a művelet autópályán nagy sebességnél akár végzetes lehet, és ebben az sem vigasztal, hogy a Lagunát páratlan biztonsági arzenállal szerelték fel. A legelső ötcsillagos autóban alapáron 6 légzsák tartozik, az elsők adaptív háromkamrás intelligens légzsákok, a mellkas mellet az arcot is védik. Többek között ESP, ABS, öv-előfeszítős és -erőhatárolós biztonsági övek, 5 fejtámasz, isofix bekötési pontok óvják az utasok épségét.
[[ Oldaltörés: Utasnak, csomagnak bőven van hely (Oldaltörés) ]]
430 literes a csomagtér |
Az első ülések között található kényelmes könyöktámasz varázsdoboznak bizonyult. Két rekesze van, az elsőbe csupán kulcsok, aprópénz, mobil, névjegy, toll rejthető el, a második kapcsolóval megnyíló rekesz rengeteg holmit elnyel, legyen az üdítős palack, videokamera, fényképezőgép, vagy több tucat cédé. A rekeszben egy 12 voltos kapcsolót is találunk, ebből egyébként még kettő van az autóban, egy a hátsó utasok számára a könyöktámasz hátsó részén, és egy harmadik a csomagtartóban. Hátul nagyon kényelmes, öt személy, hosszú távú utazásához is kitűnő a Laguna, a hátsó kartámasz lehajtva asztalka, szétnyitva pohártartó. Pohártartóból egyébként nincs hiány, az egyébként nagyon szűk kesztyűtartó lehajtásával is nyerünk kettőt.
|
Jobb oldali ablakemelő formája Futómű Vezetési élmény |
Tároló rekesz épp elég van az autóban, a négy ajtóban, a középkonzol alján és az első kartámaszban rejthetünk el néhány liternyi holmit. A csomagtartóra nem lehet panasz, szinte nem is hinné az ember, hogy csak 430 literes, a csomagok rögzíthetők, a hátsó ülések osztottan dönthetők, így nagy méretű csomagok, bútorok is könnyedén szállíthatók.
Praktikus apróságok1.) Az ablaktörlő különlegessége, hogy ha az elsők működnek, miközben hátramenetbe kapcsolunk, a hátsó ablaktörlő szakaszos működésbe kezd.
2.) Belső világítás van elöl és hátul, az utasoknak is, sőt a lábteret is bevilágítja.
3.) Először azt hittem, hogy a vezető oldalán is elhelyeztek egy kapaszkodót, ám kiderült, hogy az szemüvegtartó. Nagyon hasznos. Én már jártam úgy, hogy nyáron az Unóm műszerfalára felrakott szemüvegtok elolvadt, napszemüveggel együtt.
4.) Az anyósülés biztonsági övének bekapcsolására is figyelmeztet a rendszer, de olyan vehemensen, hogy nincs ember, aki kibírná a csipogást. Figyelmeztet az égve hagyott lámpára is.
5.) A hátsó ajtókon kihúzható napellenző-roló található, ugyanilyen tartozik a hátsó szélvédőhöz is.
Renault Laguna 2,0 dCi Privileg |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1995 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő/kW | 150 LE |
Max. nyomaték: Nm | 340 |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2748 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4598/1774/1433 |
Csomagtér | 430 liter |
Saját tömeg (kg) | 1420 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 215 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 8,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 7,7 |
Országúti | 4,9 |
Vegyes | 5,9 |
Tesztfogyasztás | 8,0 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 155 |
ÁRA | A tesztelt autó ára 7,5 millió Ft. |