Kormányzati hátsó szándék látszik a gazdaságra káros, silány elővásárlási szabálynál
A külföldi tőkebefektetések engedélyezési rendszere Magyarországon indokolatlanul szigorú, a kormány minden ügylet minden részletére rá akar látni.
Százhúsz éve, 1886. január 29-én jelentette be a német szabadalmi hivatalban gázmotorhajtású járművét Karl Benz német mérnök. A DRP 37435 számú szabadalmi okirat volt az autó születési bizonyítványa. Első nyilvános útján Benz felesége vezette.
Az autó egyik feltalálója |
1883-ban saját műhelyt rendezett be Mannheimben, ahol rögzített gázmotorokat gyártott és fejlesztett tovább. 1884-ben szerkesztette első önjáró kocsiját, amelyet egy elektromos gyújtású, 0,8 lóerős, egyhengeres négyütemű motor hajtott. A világ első ilyen benzinautójának már hűtője és differenciálműve is volt, Benz szíjhajtóműves áttételt és tömör gumi kerekeket alkalmazott. Igaz, csak hármat - a feltaláló egyszerűbbnek tartotta, ha egy kereket kell kormányoznia, mint ha egyszerre kettőt mozgatna bonyolult áttételek révén.
Az első autó, 1886-ból |
Illusztráció egy 1888-as lipcsei újságban |
Benz 1906-ban hagyta ott a céget, hogy megalapítsa a C. Benz Söhne céget két fiával, Eugennel és Richarddal. Még megérte, hogy a Benz és Társa Gázmotorgyár 1926-ban egyesült a Daimler motorgyárral, s így létrejött a Daimler-Benz AG, amely ma a Mercedes-Benzről híres. A Daimler-Benz 1998-ban egyesült az amerikai Chrysler autógyárral, a DaimlerChrysler jelenleg a világ öt nagy gyártójának egyike. A feltaláló 1929. április 4-én hunyt el Landenburgban, életének 84. évében, köztisztelettől és közmegbecsüléstől övezve. Még az is felmerült, hogy mértékegységet neveznek el róla: egy benz egy kilométer/órát jelölt volna. A terv füstbe ment, de a benzin német (és a magyar) nyelvterületeken hűségesen őrzi nevét.
A külföldi tőkebefektetések engedélyezési rendszere Magyarországon indokolatlanul szigorú, a kormány minden ügylet minden részletére rá akar látni.
Kényes téma lett a kormány számára, hogy mennyit költenek adófizetői pénzekből a védett személyek hivatalos külföldi útjaira. A jövőben öt évig rejtve maradhat az is, hogy mennyit költöttek Sulyok Tamás államfő vagy a legfőbb ügyész látogatásaira.
Különösebb hírverés nélkül alakítja át drasztikusan a kártyakínálatát több magyarországi bank.