szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Magyarországon az új autók gyenge forgalma fogta vissza az áremelkedést, az új autók átlagos ára Magyarországon 5 százalékkal alacsonyabb, mint az eurózónában - áll a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb negyedéves jelentésében.

A jelentés szerint a magyarországi új autók forgalma éves viszonylatban 1,4 százalékkal esett vissza, miközben az átlagos áremelkedés az európai átlagtól jóval elmaradva mindössze 0,7 százalékot tett ki. A legdinamikusabban, 3,6 százalékkal a mini és 1,8 százalékkal az executive kategóriában emelkedtek az árak. A benzinüzemű autók ára átlagosan fél százalékkal, míg a dízeleké 1,3 százalékkal emelkedett.

Bár összességében a forgalom visszaesett, a dízel üzemű autók piaci részesedése jelentősen emelkedett. A forgalomba helyezett dízelek száma 29 százalékkal nőtt, míg a benzineseké 6 százalékkal csökkent. A dízelek piaci részesedése jelenleg 17 százalékot tesz ki a magyarországi új autók piacán. Az összesített forgalom visszaesése a korábban népszerű kategóriák gyenge teljesítményének eredménye, bár a felső középosztály és az executive kategória jól teljesített.

A jelentés szerint Európában folyamatosan nő az eladott dízel autók száma, egyre többen keresik a kisebb fogyasztású dízel gépjárműveket, annak ellenére, hogy azok drágábbak a benzines modelleknél. A jelentés szerint a dízelek a teljes európai autópiacból jelenleg 49 százalékban részesednek. Az előrejelzések alapján 2006-ban Európa-szerte azonban már több dízel autót fognak értékesíteni, mint benzinest.

Egyes szakértők szerint nem kizárt, hogy a dízel autók részesedése akár az 55-60 százalékot is elérje, ám az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások betartása érdekében elvégzett fejlesztések pluszköltségei miatt továbbra is drágábbak lesznek a benzines modelleknél.

A PricewaterhouseCoopers európai új autó árindexe szerint Európa legdrágább autópiaca továbbra is Dánia, ahol az újautók ára átlagosan 91 százalékkal magasabb, mint az eurózóna átlaga. 2005 utolsó negyedévében a legolcsóbbnak Svájc autópiaca számított, ahol az átlagnál 8 százalékkal voltak alacsonyabbak az új autók árai.

Az európai átlagnál kisebb áremelkedést produkáló Németországban, Spanyolországban és Franciaországban kissé javultak az értékesítési adatok. Az új autók átlagos áremelkedése ezúttal is Olaszországban volt a legdinamikusabb, miközben a forgalom visszaesett. Nagy-Britanniában az árak emelkedésének üteme enyhén meghaladta az európai átlagot, de a teljes piaci forgalom 4 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbihoz képest.

A skandináv országok autópiacán a korábbi növekedés átfordult visszaesésbe. A norvég, a svéd és a finn autópiacon egyaránt csökkent a forgalom. A dán, a finn és a norvég kiskereskedelmi árak jóval az európai átlag fölött vannak. 

Kelet-Európában az értékesítési adatok továbbra is gyenge eredményt mutatnak, főleg Lengyelországban, ahol az új autók forgalma több mint 30 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. A lengyel autópiac az egyetlen, ahol az átlagárak csökkennek. Az áremelkedés üteme Csehországban és Magyarországon is 1 százalék alatt maradt.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Magyar autópiac: vesztes és nyertes márkák 2005-ben

A hazai újautó-eladások 4,3 százalékkal estek vissza a tavalyihoz képest – ez derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közzétett jelentésből. A márkák közül a legnagyobb növekedést a Dacia és a Subaru érte el, míg az Alfa Romeo, a Lancia, a Rover és a Tata nagyon gyengén szerepelt a személyautó-piacon. 2005-ben Magyarországon 199 068 újautót értékesítettek, az egy évvel korábban eladott 208 044-hez képest.

automenedzser.hu Autó

Használtautó: az év legjobb vétele

Idén újabb autócsodákkal gazdagodik a hazai választék, szinte minden autómárka kínál teljesen új vagy felújított típust. A fejlődés annyira felgyorsult, a piac annyira mohó, hogy az autógyárak tervezői műhelyeiben nincs pihenés, már most a hatos Golf finomításán dolgoznak, pedig alig mutatták be elődjét.

hvg.hu Autó

Boom és csalódás a flottapiacon - 1. rész

Az utóbbi évtized legnagyobb fellendülését éli a magyar flottaértékesítési és -üzemeltetési piac, amely az elmúlt két évben megkétszereződött. Megkérdezett szakértőink örülnek a fejlődésnek, de arra is figyelmeztettek, hogy a kíméletlen árversenyben tett kölcsönös engedményeknek előbb-utóbb meglesz a böjtje is. Az elmúlt években a multik mellett nagy állami vállalatok, szolgáltatók és nagyfogyasztók is megjelentek, bár a közbeszerzések körülményeit sokan vitatják, főleg a csalódott vesztesek. Cikkünk első részében a flottaüzemeltetés általános kérdéseivel és a piac legjelentősebb szereplőivel ismerkedhetnek meg.

hvg.hu Autó

Dániában a legdrágábbak az autók

2005 utolsó negyedévében az új autók európai átlagára 3,4 százalékkal növekedett – áll a PricewaterhouseCoopers tanulmányában. Uniós mértékkel nálunk még mindig olcsó az autó. A dízel továbbra is egyre népszerűbb.

hvg.hu Autó

2005 a japán autók éve volt

A japánok tavaly 2,7 százalékkal több autót gyártottak, mint egy évvel korábban. 2005-ben 10,8 millió autó gördült le a japán gyártosorokról.

hvg.hu Autó

Kevesebb teherkocsit adott el a Mercedes

Eredményesen zárta a 2005-ös évet a DaimlerChrysler Automotive Hungária. Tavaly a Mercedes-Benz, a smart, a Chrysler és a Jeep márkák autóiból összesen 3297 talált gazdára. Haszonjárműből kevesebb fogyott mint egy évvel korábban.