szerző:
hvg.hu

2005 őszén mutatták be a nagyközönségnek a sportos családi autók koncepciójának cseh változatát a frankfurti autószalonon. A Škoda Octavia RS és az Octavia Combi RS fejlesztésekor az ésszerűség elvét követték a mérnökök, amikor a nagyon erős motort, a kiforrott műszaki tartalmat, a biztonságos, családi méretű karosszériát és a magas vezetési komfortot próbálták meg ötvözni a valóban dinamikus menettulajdonságokkal.

© Skoda
Az elődmodellt 2001-ben kezdte forgalmazni a Škoda Auto, miután a szoros piaci helyzetben egyre világosabbá vált: a tömegautó-gyártók számára immár presztízskérdés jelen lenni a sportos autók szegmensében is. Az Octavia RS/Octavia Combi RS modellek előző generációjából tavaly augusztus végéig, az új modell megjelenéséig összesen 16 ezer 374 darabot gyártottak (12 ezer 809 Octavia RS-t és 3565 Octavia Combi RS-t), s ez az Octavia teljes éves gyártási mennyiségének durván 2,9 százalékát teszi ki.

© Skoda
Az elődmodell technikai leszármazottjának tekinthető új generációs Škoda Octavia RS vadonatúj, 200 lóerős (147 kW-os) turbótöltéses benzinmotorral, és kétféle karosszériaváltozatban, ötajtós és kombi kialakításban rendelhető meg. Változatlanul tágas, alaphelyzetben 560, illetve 580 literes a csomagtér térfogata, de a módosított és megerősített fenéklemez, a sportos belső kialakítás, valamint az egyedi külső design megkülönbözteti a szériaautóktól. A rendkívüli vezetési élményről kétliteres TFSI turbófeltöltéses benzinmotor gondoskodik. A 200 lóerős, 280 Nm-es nyomatékmaximum leadására képes erőforrással 7,3, illetve 7,5 másodperces gyorsulásra képes a szériában 6 sebességes manuális váltóművel szerelt autó, a kocsi végsebessége pedig eléri az óránkénti 240 (238, kombi) kilométeres csúcsot. A sportos, tartósan nagy igénybevétel miatt, a dinamikus és biztonságos vezethetőség érdekében az Octavia RS ültetett sportfutóművet kapott. A kocsi motorizáltságára jellemző, hogy a jelenleg beépített 2.0 TFSI benzinmotor mellett az év közepétől választható lesz egy gazdaságos, ám kirobbanó teljesítményű, részecskeszűrővel szerelt, 170 lóerős (125 kW-os) 2.0 PD TDI dízelmotor is.

Sportos ruhát kapott (Oldaltörés)



© Skoda
A különleges menetteljesítményen kívül a sportos külső is megkülönbözteti az Octavia RS-t a családi változatoktól. A karosszéria leültetése már önmagában agresszív, dinamikus külsőt kölcsönöz a modellnek, de a spoilerrel egybeépített első és hátsó sportlökhárító, az ötajtós változat hátsó „szárnya”, vagyis az ötödik ajtóra szerelt spoiler, a 17 hüvelykes Zenith könnyűfém keréktárcsa, valamint a krómozott iker kipufogócső is a különleges menetteljesítményt hivatott demonstrálni. A sportos hangulat azonban nem marad az ajtón kívül, hanem egyeduralkodóvá válik az utastérben is – köszönhetően a fekete-ezüst kárpitozású sportüléseknek, a műszerfalat és az ajtók belsejét díszítő, alumíniumhatású dekorbetétnek vagy a háromküllős kormánykeréknek. De a sportosság apróbb, mégis látványos stílusjegyeivel is operál a gyártó, hiszen az új Octavia RS is stílusos zöldszínű féknyereggel készül, míg az RS felirat büszkén ott díszeleg a kocsi hűtőrácsán, az ötödik ajtón, a bőr kormánykeréken és jókora méretben valamennyi ülés háttámláján is. Ugyancsak a sportosság jegyében választható új színű fényezés is az Octavia RS-hez.

Az Octaviákra jellemző sok ötletes rakodórekesz az új RS-modellekben is megtalálható, ezzel bizonyítva, hogy ezek az autók nemcsak sportos vezetésre alkalmasok, de családi járművekre jellemző kényelmük és gazdag felszereltségük okán megállják helyüket a hétköznapokban is. Jellemzően a magas vásárlói igényekre és a sokoldalú használhatóságra, a gyártó magasan húzta meg a mércét az alaptartozékok bőségét illetően. Szériafelszerelései között található négy légzsák, ESP, minden irányban állítható bőr kormánykerék, szabályozható magasságú vezető- és első utasülés, távirányítós központi zár, fedélzeti információs rendszer, elektromos mozgatású ablakok és fűthető külső tükrök, Climatronic légkondicionáló, nagy erejű Xenon fényszóró, valamint CD-lejátszóval kombinált, minőségi hangzást nyújtó Stream rádióegység is.

TSI, az erő rövidítése (Oldaltörés)



© Skoda
A közvetlen üzemanyag-befecskendezésű, négyhengeres, szürkeöntvény blokkból és alumínium ötvözetből készült hengerfejből álló benzinmotor turbófeltöltésű folyadékhűtéssel és töltőlevegő-hűtővel van ellátva. A főtengelyt öt helyen csapágyazták. A 2.0 TFSI az első közvetlen befecskendezésű turbómotor a piacon, műszaki alapjául a 2.0 FSI erőforrás szolgál. A 2xOHC erőforrás további jellemzője a hengerenkénti négy szelep, a változó, hidraulikus szívószelep-vezérlés, a változtatható hosszúságú szívócső, a két kiegyenlítő tengely, az elektronikus gázpedál érintésmentes pedálpozíció-érzékelővel, a kopogásszabályozás két kopogásérzékelővel, a három, hármashatású katalizátor öt lambda-érzékelővel és a kipufogógáz recirkulációja.

A hatsebességes kézi váltó pontosan, könnyen kapcsolható. Jellemzője a két áttételi arány: az első az első 4 sebességfokozathoz, a második az ötödikhez, a hatodikhoz és a tolatáshoz tartozik. Ezzel a megoldással a sebességváltó háza kompaktabb és mérete megegyezik a hagyományos, ötsebességes váltóéval. Az Octavia RS kipufogórendszerét a mérnökök teljesen áttervezték, hogy egyéni, sportos hanghatást érjenek el.

Az új sportos Octavia RS és Combi RS modellekbe épített gazdag elektronika közül kiemelésre érdemes az ESP, amely széria-felszerelés. Az elektronikus stabilitásprogram több, külön-külön is nélkülözhetetlen aktív biztonsági védelmi rendszert egyesít magába. Az ESP részei: az ABS (blokkolásgátló), az EBD (a tengelyek közötti elektronikus fékerő-elosztó), a HBA (hidraulikus fékrásegítő), az EBC (motorfék-vezérlés), az EDL (elektronikus differenciálzár), az ASR (kipörgésgátló), az ESBS (kibővített vezetésstabilizáló rendszer fékezéshez kanyarban) és a DSR (aktív kormányzás-támogatás).

A kocsi karosszériájának kialakítása megegyezik a hagyományos családi Octavia modellével, azzal a különbséggel, hogy az ültetett sportfutóműre és a nagyobb fizikai igénybevételre tekintettel, a hátsó traktus speciális erősítést kapott a torziós merevség növelése érdekében. Ennek köszönhetően az Octavia RS-modellekre minden gond nélkül akár 18 hüvelykes kerekek is felszerelhetők. Az Octavia RS indulóára 6,740 millió forint, a kombit 6,9648 millióért vihetik el.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
automenedzser.hu Autó

Skoda, egy oktávval feljebb

Az Octavia kombi vérbeli cégautó, az első pillanattól kezdve érezni, hogy nagyon az emberre szabták. Motorja hangos, a nagy testhez képest gyenge, ám dinamizmusához képest takarékos. Meg kell dolgoztatni, azt szereti.

hvg.hu Autó

Genfben látható az új Skoda

A Škoda legújabb autója, a szegmensteremtő Roomster a márciusi genfi autószalonon mutatkozik be a közönségnek.

hvg.hu Autó

Megkezdődött az új Skoda gyártása

A Kvasinyban található Škoda-gyárban megkezdődött a Roomster sorozatgyártása. Az év végéig legkevesebb 15 ezer Roomster gyártását tervezi a cég, az üzem napi termelését fokozatosan emelik majd 190 darabra.

hvg.hu Autó

Bajnoki címre tör a Skoda

A Fabia WRC megérkezésével új névvel, új csapattal indul a Skoda a hazai ralibajnokságban. Az Octavia WRC után Fabia WRC-vel rajthoz álló Turi Tamás és Tóth Imre nem titkolt célja a bajnoki cím elnyerése.

hvg.hu Autó

Skoda

Vaclav Laurin gépészmérnök és a könyvkereskedéssel foglalkozó Vaclav Klement 1895-ben kezdték meg biciklik...

Radar360: megvan, mivel vádolják Trumpot, drasztikus tengerszint-emelkedés jöhet

Radar360: megvan, mivel vádolják Trumpot, drasztikus tengerszint-emelkedés jöhet

Babos Tímeát az Év párosjátékosának választották

Babos Tímeát az Év párosjátékosának választották

Szerdán kisüthet a nap, bár belerondíthat az eső

Szerdán kisüthet a nap, bár belerondíthat az eső

Peren kívül fizet Weinstein a nőknek, akik szexuális zaklatással vádolták

Peren kívül fizet Weinstein a nőknek, akik szexuális zaklatással vádolták

Az IKEA zseniális marketinggel reagált a 120 ezer dolláros banánra

Az IKEA zseniális marketinggel reagált a 120 ezer dolláros banánra

Hajós András: Ti legalább fiatalon is szépek voltatok

Hajós András: Ti legalább fiatalon is szépek voltatok