szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

2005 őszén mutatták be a nagyközönségnek a sportos családi autók koncepciójának cseh változatát a frankfurti autószalonon. A Škoda Octavia RS és az Octavia Combi RS fejlesztésekor az ésszerűség elvét követték a mérnökök, amikor a nagyon erős motort, a kiforrott műszaki tartalmat, a biztonságos, családi méretű karosszériát és a magas vezetési komfortot próbálták meg ötvözni a valóban dinamikus menettulajdonságokkal.

© Skoda
Az elődmodellt 2001-ben kezdte forgalmazni a Škoda Auto, miután a szoros piaci helyzetben egyre világosabbá vált: a tömegautó-gyártók számára immár presztízskérdés jelen lenni a sportos autók szegmensében is. Az Octavia RS/Octavia Combi RS modellek előző generációjából tavaly augusztus végéig, az új modell megjelenéséig összesen 16 ezer 374 darabot gyártottak (12 ezer 809 Octavia RS-t és 3565 Octavia Combi RS-t), s ez az Octavia teljes éves gyártási mennyiségének durván 2,9 százalékát teszi ki.

© Skoda
Az elődmodell technikai leszármazottjának tekinthető új generációs Škoda Octavia RS vadonatúj, 200 lóerős (147 kW-os) turbótöltéses benzinmotorral, és kétféle karosszériaváltozatban, ötajtós és kombi kialakításban rendelhető meg. Változatlanul tágas, alaphelyzetben 560, illetve 580 literes a csomagtér térfogata, de a módosított és megerősített fenéklemez, a sportos belső kialakítás, valamint az egyedi külső design megkülönbözteti a szériaautóktól. A rendkívüli vezetési élményről kétliteres TFSI turbófeltöltéses benzinmotor gondoskodik. A 200 lóerős, 280 Nm-es nyomatékmaximum leadására képes erőforrással 7,3, illetve 7,5 másodperces gyorsulásra képes a szériában 6 sebességes manuális váltóművel szerelt autó, a kocsi végsebessége pedig eléri az óránkénti 240 (238, kombi) kilométeres csúcsot. A sportos, tartósan nagy igénybevétel miatt, a dinamikus és biztonságos vezethetőség érdekében az Octavia RS ültetett sportfutóművet kapott. A kocsi motorizáltságára jellemző, hogy a jelenleg beépített 2.0 TFSI benzinmotor mellett az év közepétől választható lesz egy gazdaságos, ám kirobbanó teljesítményű, részecskeszűrővel szerelt, 170 lóerős (125 kW-os) 2.0 PD TDI dízelmotor is.

Sportos ruhát kapott (Oldaltörés)



© Skoda
A különleges menetteljesítményen kívül a sportos külső is megkülönbözteti az Octavia RS-t a családi változatoktól. A karosszéria leültetése már önmagában agresszív, dinamikus külsőt kölcsönöz a modellnek, de a spoilerrel egybeépített első és hátsó sportlökhárító, az ötajtós változat hátsó „szárnya”, vagyis az ötödik ajtóra szerelt spoiler, a 17 hüvelykes Zenith könnyűfém keréktárcsa, valamint a krómozott iker kipufogócső is a különleges menetteljesítményt hivatott demonstrálni. A sportos hangulat azonban nem marad az ajtón kívül, hanem egyeduralkodóvá válik az utastérben is – köszönhetően a fekete-ezüst kárpitozású sportüléseknek, a műszerfalat és az ajtók belsejét díszítő, alumíniumhatású dekorbetétnek vagy a háromküllős kormánykeréknek. De a sportosság apróbb, mégis látványos stílusjegyeivel is operál a gyártó, hiszen az új Octavia RS is stílusos zöldszínű féknyereggel készül, míg az RS felirat büszkén ott díszeleg a kocsi hűtőrácsán, az ötödik ajtón, a bőr kormánykeréken és jókora méretben valamennyi ülés háttámláján is. Ugyancsak a sportosság jegyében választható új színű fényezés is az Octavia RS-hez.

Az Octaviákra jellemző sok ötletes rakodórekesz az új RS-modellekben is megtalálható, ezzel bizonyítva, hogy ezek az autók nemcsak sportos vezetésre alkalmasok, de családi járművekre jellemző kényelmük és gazdag felszereltségük okán megállják helyüket a hétköznapokban is. Jellemzően a magas vásárlói igényekre és a sokoldalú használhatóságra, a gyártó magasan húzta meg a mércét az alaptartozékok bőségét illetően. Szériafelszerelései között található négy légzsák, ESP, minden irányban állítható bőr kormánykerék, szabályozható magasságú vezető- és első utasülés, távirányítós központi zár, fedélzeti információs rendszer, elektromos mozgatású ablakok és fűthető külső tükrök, Climatronic légkondicionáló, nagy erejű Xenon fényszóró, valamint CD-lejátszóval kombinált, minőségi hangzást nyújtó Stream rádióegység is.

TSI, az erő rövidítése (Oldaltörés)



© Skoda
A közvetlen üzemanyag-befecskendezésű, négyhengeres, szürkeöntvény blokkból és alumínium ötvözetből készült hengerfejből álló benzinmotor turbófeltöltésű folyadékhűtéssel és töltőlevegő-hűtővel van ellátva. A főtengelyt öt helyen csapágyazták. A 2.0 TFSI az első közvetlen befecskendezésű turbómotor a piacon, műszaki alapjául a 2.0 FSI erőforrás szolgál. A 2xOHC erőforrás további jellemzője a hengerenkénti négy szelep, a változó, hidraulikus szívószelep-vezérlés, a változtatható hosszúságú szívócső, a két kiegyenlítő tengely, az elektronikus gázpedál érintésmentes pedálpozíció-érzékelővel, a kopogásszabályozás két kopogásérzékelővel, a három, hármashatású katalizátor öt lambda-érzékelővel és a kipufogógáz recirkulációja.

A hatsebességes kézi váltó pontosan, könnyen kapcsolható. Jellemzője a két áttételi arány: az első az első 4 sebességfokozathoz, a második az ötödikhez, a hatodikhoz és a tolatáshoz tartozik. Ezzel a megoldással a sebességváltó háza kompaktabb és mérete megegyezik a hagyományos, ötsebességes váltóéval. Az Octavia RS kipufogórendszerét a mérnökök teljesen áttervezték, hogy egyéni, sportos hanghatást érjenek el.

Az új sportos Octavia RS és Combi RS modellekbe épített gazdag elektronika közül kiemelésre érdemes az ESP, amely széria-felszerelés. Az elektronikus stabilitásprogram több, külön-külön is nélkülözhetetlen aktív biztonsági védelmi rendszert egyesít magába. Az ESP részei: az ABS (blokkolásgátló), az EBD (a tengelyek közötti elektronikus fékerő-elosztó), a HBA (hidraulikus fékrásegítő), az EBC (motorfék-vezérlés), az EDL (elektronikus differenciálzár), az ASR (kipörgésgátló), az ESBS (kibővített vezetésstabilizáló rendszer fékezéshez kanyarban) és a DSR (aktív kormányzás-támogatás).

A kocsi karosszériájának kialakítása megegyezik a hagyományos családi Octavia modellével, azzal a különbséggel, hogy az ültetett sportfutóműre és a nagyobb fizikai igénybevételre tekintettel, a hátsó traktus speciális erősítést kapott a torziós merevség növelése érdekében. Ennek köszönhetően az Octavia RS-modellekre minden gond nélkül akár 18 hüvelykes kerekek is felszerelhetők. Az Octavia RS indulóára 6,740 millió forint, a kombit 6,9648 millióért vihetik el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Skoda, egy oktávval feljebb

Az Octavia kombi vérbeli cégautó, az első pillanattól kezdve érezni, hogy nagyon az emberre szabták. Motorja hangos, a nagy testhez képest gyenge, ám dinamizmusához képest takarékos. Meg kell dolgoztatni, azt szereti.

hvg.hu Autó

Genfben látható az új Skoda

A Škoda legújabb autója, a szegmensteremtő Roomster a márciusi genfi autószalonon mutatkozik be a közönségnek.

hvg.hu Autó

Megkezdődött az új Skoda gyártása

A Kvasinyban található Škoda-gyárban megkezdődött a Roomster sorozatgyártása. Az év végéig legkevesebb 15 ezer Roomster gyártását tervezi a cég, az üzem napi termelését fokozatosan emelik majd 190 darabra.

hvg.hu Autó

Bajnoki címre tör a Skoda

A Fabia WRC megérkezésével új névvel, új csapattal indul a Skoda a hazai ralibajnokságban. Az Octavia WRC után Fabia WRC-vel rajthoz álló Turi Tamás és Tóth Imre nem titkolt célja a bajnoki cím elnyerése.

hvg.hu Autó

Skoda

Vaclav Laurin gépészmérnök és a könyvkereskedéssel foglalkozó Vaclav Klement 1895-ben kezdték meg biciklik...