szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Nem teljesítik a széndioxid-kibocsátás megcélzott csökkentését az Európai Unió autógyártói. Egy év alatt csupán egyetlen százalékkal sikerült mérsékelni a környezetet szennyező széndioxid mennyiségét.

A jövő egyértelműen a hibridautóké
Egyre valószínűbb, hogy nem sikerül elérni a 2008-ra kitűzött célt, a 140g/km széndioxid környezetszennyezési értéket, hiszen az európai autógyártók erőfeszítései messze elmaradnak a kívánalmaktól - tudatta a Transport&Environment elnevezésű brüsszeli környezetvédő csoport. Az európai gyártású autók tavalyi széndioxid-kibocsátásának átlagos értéke még mindig 160 g/km volt, csupán 1 százalékponttal alacsonyabb a 2004-ben mért adatnál. Az autógyártók még 1998-ban egyeztek meg abban, hogy tíz éven belül 140 g/km-re csökkentik a kibocsátást. Az Európai Bizottság végső célja 2012-ig 120 g/km. A T&E szerint a termelőknek évente átlagosan 4,3 százalékkal kellene javítaniuk az üzemanyag-hatékonyságot ahhoz, hogy sikerüljön megvalósítani a kitűzött célt. Az eddigi legjobb eredmény 2000-ben a 2,9 százalék volt - írja az EU Politix.

„A Bizottság nyugodtan végignézi, ahogyan az autógyártók minden technológiai fejlesztést bevetve egyre erősebb járműveket hoznak forgalomba, mellőzve az üzemanyag-felhasználási hatékonyság szempontját” - vélekedik Jos Dings, a T&E igazgatója. A szakembert felháborítja, hogy az unió vezetése egy olyan iparág önkéntes kötelezettségvállalására alapoz, amely üzleti érdekei miatt a kibocsátott széndioxid-mennyiség 15 százalékáért tehető felelőssé az EU területén. A környezetvédők szerint mielőbbi radikális szabályozási szigorításokra van szükség, ha tényleges eredményeket kívánunk elérni. A T&E szerint az üzemanyag hatékonyságának növelése minimális költségekkel járna - számításaik szerint autónként 577 euróba kerülne -, és létező technológián alapulna. A korszerűsítés jelentős üzemanyag-takarékosságot eredményezne, ami három év alatt autónként átlagosan ezer euró értékű megtakarítást jelentene.

A környezetvédelmi csoportokat komoly aggodalommal tölti el, hogy a gépkocsiipar és az Európai Bizottság megítélésük szerint alábecsüli a kipufogógázok környezetszennyező hatását. Szerintük a CARS 21 szakértői csoport, amelyet Günter Verhaugen ipari biztos azért hozott létre, hogy az európai autóipar jövőjével kapcsolatban tanácsokkal lássa el a Bizottságot, nem végezte megfelelően a feladatát, hiszen tavaly decemberi jelentésében elmulasztotta javasolni a gázkibocsátási mutatók csökkentését. Sokan egyenesen „árulásnak” tekintették, hogy a CARS21 javasolta: a széndioxid-kibocsátás csökkentését ne kizárólag az autógyártókra bízzák, a gépkocsi-tulajdonosok gazdaságosabb vezetéssel, a bizottság a „tiszta” technológiák használatának sürgetésével járuljon hozzá a kedvező irányú változáshoz.

A környezetvédőket az is felháborította, hogy a szakértői csoport támogatja a bizottság által decemberben jóváhagyott, úgynevezett Euro-5-ös kibocsátási standardokat, amelyek a zöldek szerint messze alacsonyabb követelményeket tartalmaznak a hat hónappal korábban előterjesztett javaslatokban foglaltaknál.

euractiv.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hibrid a legerősebb és legcsendesebb Lexus

A New York-i Nemzetközi Autószalonon mutatták be a Lexus LS600h hibrid prémium limuzint. Az Európába, a tervek szerint 2007 júniusában érkező összkerékhajtású LS600h lesz a világ első teljes értékű hibrid V8-as erőforrással szerelt járműve.

automenedzser.hu Autó

Tíz leleplezett mítosz a hibrid autókról

Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.

hvg.hu Autó

Hibrid Iveco

A torinói téli olimpián mutatta be különleges hibrid járművét az Iveco. A Daily EcoDriver a párhuzamos hibrid hajtás kiváló példája.

hvg.hu Autó

Subaru: lesz hibrid és lesz dízel

A Subaru márkát birtokló Fuji Heavy Industries tárgyalást folytat a Toyotával, ugyanis szeretné a hibridhajtást átültetni a márka autóiba. Így az eddig boxermotorban jeleskedő japán cégnek marad erőforrása arra, hogy kidolgozza az első Subaru dízelmotort.

MTI EU

Környezetre káros EU-tervek?

Az EU tönkreteszi Kelet-Európa környezetét azzal, hogy eurómilliárdokkal támogat egy sor ellentmondásos infrastruktúra-projektet, például szemétégetők, védőgátak, autópályák építését - figyelmeztetnek civilszervezetek.

hvg.hu Autó

Hibridautót is tudnak a franciák

A francia PSA-konszern (Citroen és Peugeot) bemutatott két olyan hibrid tanulmányautót, amely a jövő egyik lehetséges megoldása energiaproblémáinkra és a nagyvárosok légszennyezettségének enyhítésére.

MTI Itthon

M0: fellebbeztek a környezetvédők

A SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület fellebbezést nyújtott be a Fővárosi Ítélőtáblához a Fővárosi Bíróság (FB) elsőfokú döntése ellen, amiben az elutasította az M0-ás körgyűrű 3-as út és M3-as autópálya közötti részszakaszára kiadott építési engedély végrehajtásának felfüggesztésére irányuló kérelmüket.