szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Beülni és lenyitni a tetőt mennyei élmény. Kicsit műanyag, kicsit nyers, ám felejthetetlen. Csupa izom, móka és kacagás, de mégsem kéne. Zajos, átláthatatlan, zabos, torkos és drága.


© hvg.hu
Ha Mini, akkor mindenképpen Cooper S. Aki a forma szerelmese, akkor vegyen hozzá tartalmat is. Így kerek ez az érzés. A kabriózás ártatlan öröm. Az üléshelyzet kényelmes. Érdekes, hogy bármeddig toljuk hátra az ülést, mindig jól el lehet érni a pedálokat és a kormányt. Persze túl sokáig nem lehet nyújtózkodni, ha azt akarjuk, hogy egy csöppség is elférjen a hátsó üléspadon, akkor igencsak össze kell húzni a nadrágszíjat. Fejtérrel nincs gond, olyan mélyen ülünk, hogy kalapban is lehet vezetni. Az ülések oldaltartása éppen jó, nem annyira komfortos mint inkább sportos.

© hvg.hu
A hátsó traktuson felnőtt csak beszorított, felhúzott vagy nyakba tett lábakkal fér el, ha valakinek ez tetszik, vegyen Minit. Ez a kocsi párosban jó, vagy inkább egyedül. Bárki ül mellénk, biztos baja lesz a széllel, a fénnyel, a száguldással, a füstölgő gumikkal, a bámészkodó irigy tekintetekkel. Ha igazán fel akar tűnni, Mini Cabrióval kell grasszálni, cégautónak sem kutya, természetesen, mint reklámhordozó. Minden tekintet az autóra szegeződik, nem kell villogó és sziréna, megkülönböztetett figyelembe lehet részünk.

Szuper külső, gagyi belső (Oldaltörés)



Sok a műanyag, szinte minden az. A mókás műszerfalban a klasszikus formák, a nyolcvanas évek műdivatja és elnagyolt high-tech elemek keverednek. A hatalmas méretű kerek műszerek a tengeralattjárók világát idézik, csak tudnám, hogy mi közük van egymáshoz, a vászontető ugyanis minden esőt kibírt. A két legpatinásabb alkatrész, ami kitűnik a többi Made in China jellegű kacattól, a nagyon finom és közvetlen kormány, illetve a kézbemászó, nagy fejű és pontosan kapcsolható sebességváltó kar. Az ülések még elfogadható osztályzatot kaptak tőlem, a belső egyéb kapcsolói, műszerei, kütyüi azonban nem mentek át a vizsgán, sem a forma nem tetszet, sem az anyag, sem a funkcionalitás.

Lehetett volna még extravagánsabb, vagy még klasszikusabb és sokkal inkább minőségibb, németesebb. A klíma, a rádió nem ebbe a kocsiba valók.

© hvg.hu
Nincs könyöktámasz, az ajtózsebekbe néha beszorult a könyököm. Szidhatom a műszerfalat, de ha egy 1300-as Dácia műszerfalát vagy az ötös BMW-ét építették volna be, ez az autó akkor is ugyanazt a fantasztikus és kiváltságos életérzést adná. A nagyon hangosan csukódó ajtókban zörögnek a hatalmas ablakok, de legalább keretnélküliek, aminél kevesebb szexis dolog van egy autóban. Nagy a menetzaj, keveredik a motorhang, a gumik zaja a zene és külvilág morajlása.

A zörgések és nyikorgások fokozódnak, ha lehúzzuk a tetőt, ilyenkor ha nem akarunk frászt kapni, nyomjuk fel a zenét és élvezzük a szabad levegőt. Az ülésfűtéstől az automatikus világításig sok kényelmi eszközt belezsúfoltak a kisautóba, de minden mellékes ahhoz a motorhoz képest, amit a tömpe orrába bepréseltek.

Ficánkol, mint az ördög (Oldaltörés)



© hvg.hu
A moci 170 lovas kompresszoros 1,6-os, amivela gép 7,4 szekundum alatt van százon, végsebessége 215 kilométer/óra. Dinamikus kis kocsi. Megvan a tömege is, közel 1,4 tonna, így ne csodálkozzunk, hogy annyira nem jó a gyorsulása, viszont annál vadabb a hangja. Egy-egy erősebb tempó után vas-, kuplung- és benzincsíkot hagyunk magunk mögött, az adrenalin pedig szépen termelődik bennünk.

A motorháztető nyitógombját ne balra keressük a kormány alatt, vagy a pedálok körül, ez egy brit autó, így a jobb oldalon találjuk. A motorháztető a lámpákkal együtt emelkedik, alatta a gyönyörű motor.

A futómű ráz, mint egy szekér, de pont ez várjuk tőle. 17 hüvelykes 205/45 R17-es Dunlop SP Sport 9000 gumikon feszít az autó. A rossz utakat felejtsük el, a kátyúk szinte fájnak, nem szereti gödröket. Viszont az autópályát nagyon komálja, 200-zal is simán megy. Nem ráz, stabilan fekszi az utat, harapja az aszfaltot.

© hvg.hu
Menetközben nem működik a tető, ha elkezd cseperegni, csak 20-25 másodpercig ázunk, eddig tart félreállni és felhúzni a tetőt. A legjobb piros lámpánál csinálni, garantáltan mi indulunk elsőnek. Gyorsításokra izeg-mozog, élvezet féken tartani, olyan jól csinálja a fickándozást a kicsike.

A hangja akkor jön meg, ha háromezer fölé hajtjuk a fordulatszámot, a kompresszor felvisít, váltáskor meg bugyborékolni kezd a vérpezsdítőre hangolt brutál dupla kipufogó. Olyan szépen szól, hogy a Művészetek Palotájában is felléphetne.

Nem tetszett

Belső dizájn, anyagok minősége
Nagy menetzaj
Rossz kilátás
Magas fogyasztás
Horribilis ár

Dolgozik benne a menetstabilizáló, bevallom nem mertem kikapcsolni, rábíztam magam az elektronikára. Ötösben nem lehet vigéckedni, előzéshez vissza kell váltani, nem érdemes vele spórolni, mert nem is lehet. Megpróbáltam és minimális pedálozással sem tudtam 9 és fél alá szorítani, full gázon is 10-12 liter körüli a fogyasztás, a hatszáz kilométeres tesztelés során 9,9 literes átlagot mértem. Méreteihez képest nagyon sok, tudásához képest elfogadható.

A teszt során igyekeztem nem megnézni újra Az olasz meló című filmet, sőt még Mr. Beantől is tartózkodtam, ugyanis az ember könnyen a kaszkadőrök helyében képzeli magát, kedvet kap egy kis vadulásra és máris megtörténik a baj.

A biztonsági övek bekapcsolására nem figyelmeztet hangjelzés, egy másodpercre villan csak fel a kompresszor nyomásműszere körül egy ki ikon, így biztonságból rossz pontot kap az egyébként négy csillagos kisördög.

Mini teherautóvá alakítható

A tető két fokozatban nyílik, félkabrió állapotban is használhatjuk. A csomagtér-ajtó szűk nyílást tár fel, de a napi szükségleteket, egy laptopot, diplomata táskát, kosárfelszerelést, korcsolyát, golftáskát be tudunk rakni.

© hvg.hu
A 110 literes csomagtér bővíthető, a tető nem a csomagtérbe húzódik, hanem a kasztnira ráborulva csuklik össze. A hátsó üléseket előre lehet dönteni és így egy komoly kis teherautót csinálhatunk a Miniből. Egyik első utunk egy svéd bútoráruházba vezetett, ahol sikerült is kipróbálni a kabrió teherbírását. Nem kell nagy dologra gondolni, de egy lapra szerelt gyerekbútor simán befért, igaz nem hátulról, hanem felülről pakoltam be (90x45 centis doboz). A csomagtartó alatt találjuk az 55 Ah-s akkumulátort, elöl nem fért el, pótkerék nincs, az abroncsok defekttűrőek.

Primitív gyönyör (Oldaltörés)



© hvg.hu
A külső megragadó formatervezéséről tanulmányt lehetne írni, akárcsak a belső silány és zavaros miliőjéről, de bárhogyan is szidom, ez a gép akkor is az autózás elemi és hátborzongató érzését ébreszti fel bennünk. Igazi roadster, a szó legnyersebb értelmében, nehezen kezelhető, megzabolázhatatlan primitív erő fűti, gyakorlott vezetőknek ajánlanám, mert hiába benne a kitörésgátló, az ESP és az elektronikai menetfelügyelet, a 170 lóval nehezen lehet boldogulni. Egy-egy erősebb gázfröccsre megindul az autó feneke, majd az eleje, egy kézzel nem is ajánlott vezetni, mert hamar kiugrik alólunk.

Formáját és szépségét tekintve női autóra tippelnénk, hát nő legyen a magas sarkúján, aki ezzel könnyedén elboldogul. A kormány merev, a váltóhoz is erő kell, a kilátást teljesen korlátozza a fekete ponyva, leengedve még csak kilátunk, de tetővel esőben este ne induljunk neki. Félelmetes. Tolatóradar nélkül a kabrióból hátralátni szinte lehetetlen, főleg felhúzott tetővel. Ha lehet a tolatóradart ne spóroljuk ki, megéri, bár a kerékjárati íveket bevontál kevésbé sérülékeny gumírozással. A hátsó „ablak” könnyen koszolódik, ablaktörlő nincs.

Tetszett

Külső forma
Dinamizmus
Életérzés, nyitott tető
Sportkipufogó
Izmos motor

Ha csapadék nem esik, akkor kötelező leengedni a tetőt, a kabriózásnál kevés jobb dolog van. A Mini pedig tökéletese kabrió, szélvédője meredek, a bukókeret és a masszív karosszéria garancia a biztonságra, a hatalmas kerek és az alacsony építés visszaadják az út minden hibáját, a hátsó ülések fölé szerelhető légterelő pedig csökkenti a hátulról ránk zúduló szél vadságát. Benyomom az ülésfűtést és élvezem a szelet és a szabadságot. Lecsukott tetővel menni szenvedés, olyan mintha bezártak volna, felébredt bennem a sosem volt klausztrofóbia. Kell a szabad ég, ez a lényege, ez az esszenciája, ez a tartalma.

Kérdés, hogy megéri ezt az élményt a 7,2 milliós alapár. Ennyi pénzért azért elvárnám a minőségi, a kormányhoz hasonló tapintású anyagok felhasználását.

Összességében nem tetszett, nem csupán a műanyag belső miatt. Vadóc természete sem fogott meg, sima vezetési tudással nem ajánlatos hősködni, egy-egy erős gázadásra kicsúszik, kipörög. Nem lehet kilátni belőle, főleg ha esik az eső és este van. Az első percek lelkesedése a teszt végére alábbhagyott. Rájöttem, a Mini egy olyan álom, amit nem kell kergetni hiába, le is lehet mondani róla.


Mini Cooper S Cabrio
MOTOR
Hengerűrtartalom (liter) 1,6
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény 170 lóerő 6000-es fordulaton
Max. nyomaték 220 Nm 4000-es fordulaton 
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3625 / 1690 / 1410
Csomagtér110 liter
Saját tömeg (kg) 1315
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 215
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)7,4
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Vegyes8,8
Tesztfogyasztás9,9
CO2 kibocsátás (g/Km) 211
ÁRA 7,158 millió forinttól

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Minden képzeletet felülmúl a Mini

A genfi szalonra speciális tanulmánnyal készült a BMW-csoport tulajdonában lévő Mini. A Concept Geneva a régi szép idők brit versenyautójának modern interpretációja. Ez a tanulmányautó a Mini Traveller, a Mini Countryman és a Mini Clubman Estate szellemiségét idézi fel egy progresszív, új változatban.

hvg.hu Autó

Minivel a sivatagban

Befejezte félvilág-körüli útját az a három Mini Cooper S, amely 49 napig rótta az úttalan utakat Dél-Afrikától Angliáig.