szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A súlyadó mértékének a módosítása érzékenyen érinti majd a gépjármű-tulajdonosokat, az eddigi tömegalapú számítást ugyanis teljesítményre alapozott adózás váltja fel. A Napi Online számításai szerint akár 15-szörös is lehet a drágulás. Az intézkedés legjobban a motorosokat sújtja. Sőt, az átírás illetéke is emelkedik jövőre.

2006 hibridautója, a Mercury Mariner
Az eddigi szabályozás alapján a súlyadót az adott gépjármű saját tömege (önsúlya) alapján kellett megfizetni, 100 kilogrammonként 1200 forintot, a pénzt az önkormányzat szedte be és elvileg az utak karbantartására fordították. Az új szabályozás szerint nem a súly, hanem a teljesítmény szerint határozzák majd meg az adó mértékét, s a korosabb autók után alacsonyabb kiadással lehet majd számolni. Az egyes pénzügyi törvények módosításáról szóló javaslat szerint a gyártás évében és az azt követő 3 naptári évben kilowattonként 300, a 4-7 éves autó esetében 260 forintot kell fizetni évente. Az ennél öregebb gépjárműveknél az immár teljesítményadó kilowattonként 120-260 forint között lesz.

Suzuki Swift
Egy új, 1,3 literes motorral szerelt, GC felszereltségű 68 kilowattos Suzuki Swift után az eddigi szabályok szerint, a 990 kilogrammos saját tömegből kiindulva 11 ezer 880 forintot fizetett a a tulajdonos, míg a tervezett változtatás nyomán kilowattonként 300 forintot, vagyis összesen évente 20 ezer 400 forint lesz a kötelezettség, vagyis több mint 70 százalékkal kell többet fizetni. Egy egynyolcas 95 kilowattos Toyota Avensis esetében eddig 16 ezer 200-at, a jövőben pedig 28 ezer 500 forint súlyadót kell fizetni, ez 75 százalékos emelkedést jelent.

Egy 8 éves Swift súlyadója most 9600 forint, az új szabályok szerint 10 ezer forint, azaz a szóban forgó autó esetében 4 százalék lesz a pluszkiadás. Aki egy 3 évnél fiatalabb, 1,4 literes Opel Astrát hajt, a jövőben 19800 forintot hagy a helyhatóságnál, szemben az eddigi 13200 forinttal. Egy prémium kategóriába tartozó egyéves 4,2 literes motorral szerelt, Audi A8 quattro adója jelenleg évente 21600 forint, míg a módosítás után 73800 forintról kap majd csekket a tulajdonos.

A motorosok terhei nőnek a legjobban

Honda Goldwing
© Honda
A legrosszabbra a motorosok számíthatnak – írja a Napi Online. A kétkerekűekért eddig legfeljebb pár ezer forintot kellett fizetni, a jövőben viszont lesz olyan motor, melynek éves súlyadója meghaladja a 40 ezer forintot. A Suzuki GSX 1300 (Hayabusa) 217 kilogramm saját tömege 3600 forintos éves súlyadót jelentett eddig, a törvénymódosítás életbe lépésével azonban 38640 forint lesz a sarc, a GSX R 1000 után pedig 2400 forint helyett 39302 forint lesz a teher, ami tízszeres, illetve tizenötszörös emelkedést jelent.

Tulajdonosváltáskor esedékes átíratás költségei is emelkednek. Jelenleg köbcentiméterenként 15 forintot kell leróni illetékként, a törvénymódosítás az egységárat 18 forintra emeli. A kizárólag elektromos hajtómotorral ellátott gépjármű esetén az illeték mértéke a hajtómotor teljesítményének minden megkezdett 1 kilowattja után 800 forint az illeték, szemben a mostani 600 forinttal, a Wankel-motoros gépjárművek esetén a kamratérfogat köbcentiméterenkénti 30 forintos illetéke 36 forintra nő.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vállalkozás

Kiszorítanák a teherautókat a főváros útjairól

Építési depókat hoznának létre Budapest határában a fuvarozók. A milliárdos beruházással létrehozott raktáraktól 10-15 százalékos kiadáscsökkentést remélnek. A fővárosi önkormányzat és a vállalkozók által közösen tervezett projekt még kezdeti fázisban van, írja a Magyar Hírlap.

MTI Autó

Új elnök a lízingszövetség élén

A Magyar Lízingszövetség éves rendes közgyűlésén, június 1-jén új elnökséget választott az elkövetkező két évre, a szövetség új elnöke Báti Balázs, a Budapest Lízing vezérigazgatója, alelnöke Mészáros György, az Erste Leasing vezérigazgatója lett - közölte a Budapest Lízing tulajdonosának, Budapest Banknak a sajtóosztálya.

hvg.hu Autó

Hódítani akar a teherpiacon a Cabstar

A Nissan az európai kishaszonjármű- és tehergépkocsi piacon követendő agresszív termék-stratégiájának részeként októberben mutatja be az új és tökéletesített Cabstar modellt.

hvg.hu Autó

Érdemes a neten is tájékozódni a benzinárakról

Ma a legdrágábban 299 forint 90 fillérért tankolhatunk egyetlen liter 95–ös benzint, a legolcsóbban viszont 276 forint 90 fillértért. Ez 23 forint árkülönbség ugyanazért a termékért. Érdemes tehát böngészni ezt a szolgáltatást kínáló weblapokat.

hvg.hu Autó

Százezer matricát vásároltak mobilon

A Pannon és a T-Mobile előfizetői március óta egyszerűen, SMS-ben is vásárolhatnak négynapos autópálya-matricát. A mobiltelefonon eddig értékesített százezer matrica igazolja a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) várakozásait.

hvg.hu Autó

Négyéves garancia a négyajtós smartra

A smart forfour garanciális időszakát kilométer-korlátozás nélkül kettőről négy évre terjesztik ki. Az ajánlat visszamenőleg érvényes valamennyi, 2006. április 1-je óta leszállított, illetve regisztrált autóra.

automenedzser.hu Autó

Mit ígérnek az autósoknak a pártok?

Egyre több sztráda egyre több pénzért - ezt hozta az elmúlt ciklus. A kátyúk miatt (is) háborgó autósok kegyeit keresik a pártok: az MSZP az autópályákra épít, a Fidesz csökkentené az autósok és a sztrádaépítés költségeit, az MDF visszaállítaná az útalapot, az SZDSZ a koalíciós partnerén farvizezik. Áttekintettük a pártok autós programját.

hvg.hu Autó

Egyterű Skoda iparosoknak

Az Brno-i Autotec Vásáron a Škoda Auto csehországi premierként bemutatja a Roomster N1-es kishaszonjármű változatát, valamint a teljes típuskínálatot, amelyeket a vállalkozók, iparosok és cégek számára alakítottak ki.

hvg.hu Autó

Profi Citroen-flotta kisvállalkozóknak

A korábbi Citroen Entreprise áruszállító sorozat mostantól Profi néven fut. Az eddigi C2-es, C4-es flottát a napokban törzskönyvezett C1-es Profi egészíti ki, amelynek alapára nettó 1,69 millió forinttól indul.