Az FR-változat 150 lovas © seat |
A 80 lovas Ibizához alapból jár a csörgés. A belső egyetlen kiemelendő darabja a sportosságot sugalló, mélyített, versenyautós műszerfal, illetve az ugyancsak versenyautós hangulattal megáldott kormány. A belsőről, azt hiszem, mindent elmondtam. Egy nagy rakás, jó tapintású műanyag, egyszerű tekerős kapcsolókkal, kivehető Blaupunkt rádióval és komoly hiányérzettel. Nem volt például elöl normális tárolórekesz vagy pohártartó. A hátsó sor utasai is meg kellett, hogy elégedjenek egy pohártartóval. A zenéről is lemaradtak, mert valószínűleg nem volt jól bekötve a rádió, a hátsó hangszórók ugyanis némák maradtak. A beltér hangulatát az éjszakai vörös izzás picit feldobja, ha érezni akarunk valamit a hispán, vagy katalán hangulatból, akkor este közlekedjünk Ibizánkkal.
A kényelemre nem lehet panasz
© hvg.hu |
Az ülések puhák, deréktámasz nincs, a háttámlát jól be lehet állítani, akárcsak a fejtámlát. A kényelem nem fejedelmi, de kielégítő. A kilátás jó, az autó méretei igen barátságosak, tehát manőverezni, parkolni nem jelent akadályt. A visszapillantó tükrök nem túl nagyok, de jól dolgoznak, elektromosak és télen fűthetők is, sőt egy gombbal be is lehet hajtani. Dicsérendő, hogy a vésztvillogó kapcsolója, minden dizájnt felrúgva a lehető legközelebb került a kormányhoz.
© seat |
A váltókar a dízel motor ritmusára táncol, ha erősen megmarkoljuk, akkor ránk ragad a tempó. A motor hangja mindig visszatérő motívum, de hagyjuk még egy kicsit, vegyük inkább sorba a kellemes dolgokat. Nézzük például a formát. Bár nemrég adtunk hírt arról, hogy ráncfelvarráson járt az Ibiza, ennek nyomait Sherlock Holmes sem találná meg. Sportosabbak lettek a kötények, markánsabb a típusjelzés, és egy fokkal igénytelenebb a belső. Valószínűleg a spanyol mérnökök is érezték, hogy fölösleges elrontani az autó formáját, hisz mostani állapotában nagyon szépnek találtam.
© hvg.hu |
Direkt egy pár évvel idősebb testvére mellé parkoltam a Városligetben. A különbségek olyan halványak, mint amikor egy nő több sminkkel tér vissza a mosdóból. Kicsit feldobja, de alapjaiban nem más nőt kapunk. Kifejezetten tetszik formája, dinamizmust, izgalmat, pajkosságot sejtet. Sajnálom, hogy ezeket az elvárásokat aztán beülve és beindítva nem teljesíti. Sőt, messze elkerüli.
Az ajtókban is kellemetlenek a szövetek, akárcsak az ülések kárpitja. Nem győzöm ismételni mennyire lehangoló és latinmentes a beltér. Németes, főként, ami az összeszerelés minőségét illeti, hisz a négyezer kilométert futott ezüst tesztautóm nem zörgött, nem csörgött, természetesen kivéve a kis motort.
[[ Oldaltörés: Inkább hangos mint erős (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Dízelből jól felkészült a nyugat-európai rohamra a Seat, egynégyesből egyenesen hármat is kínál, egy 70 lovas, egy 75 lovas és egy 80 lovas változatot. Nekem ebben az utóbbiban, az 59 kilowattosban volt szerencsém beülni, biztos vagyok benne, hogy a két kisebb motor jobb választás. Még egy ilyen hangos motor nem lehet a spanyolok palettáján. Elképzelhető, hogy valami rehabilitációs üzemben rakták össze a mocit, hallássérültek segítségével. Nem tudom elképzelni, hogy ilyen hangja legyen egy alig 1,4 literes motornak. Sokszor szégyenkeznem kellett, mert megjelenésem felért egy csendháborítással. Egyik barátom egyenesen azzal vádolt meg, hogy széthajtottam a kocsit, azért csörög ennyire. Ha tudta volna, hogy még a 120-at sem értem el vele. Nagyobb sebességnél, négyes, ötösben egyébként szép csendes a kocsi, csupán alapjáraton és alacsony fordulaton rotyog.
© hvg.hu |
Nyomatéka 195 Nm, ezt 2200-as fordulatszámon éri el, maximális sebessége óránként 176 kilométer, gyorsulása 12,9 másodperc. A könyv szerint az átlagfogyasztás 4,7 liter száz kilométerenként. Szurkolok neki, hogy így legyen, ez sokat dobhat a végső megítélésen. Tesztautómban négymillióért nincsen fedélzeti számítógép, így nem tudom betegesen követni a fogyasztás alakulását, de a teszt hamar véget ért, így nem húzom tovább az időt: kiskocsink bizony a vártnál kicsit többet, de még így is nagyon kedvező fogyasztást ért el: 6,2 liter gázolajat kért száz kilométerenként többnyire városi forgalomban és klímával a legnagyobb kánikulában.
Hullámzó Ikarusz
|
Külső forma Kormányzás Alcsony fogyasztás, dinamikus motor |
A kormány tetszett, elég keménynek tűnt, a futómű viszont pocsékra sikeredett. Nagyon pattogós és hullámzó, nem tudtam eldönteni, hogy túl sportos, vagy túl lágy, végül az utóbbi jött be. Még sík egyenes úton is dobált, hullámzott, de annyira, hogy falumtól a Villányi útig kétszer is meg kellett állni, mert a fiam rosszul lett. A hátsó fertályon rémálom lehet az utazás főként, mert a váltás sem történik meg rángás nélkül, hátul lenni olyan, mint másnapos sofőrrel átszáguldani Csepelt egy éjszakai Ikarusszal. A hátsó ülések kényelmesek, elegendő hely van két felnőtt számára, a ki és beszállás sem jelent különösebb gondot, az ajtók könnyűek. Hátul nincs középső kartámasz, igaz elöl sincs. A klíma manuális. Kézi ablakemelő van hátul, légzsákból csak négy van. Mikro rekeszek jellemzik, lyukak és apró rések, az ajtózsebek térképnek és szemetesnek jók.
[[ Oldaltörés: A látszat csal (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Cupra kötény, szép könnyűfém kerekek, így első ránézésre valóban sportszernek tűnik az autó. És ezt gondolja a kívülálló is, így történhetett, hogy egyik éjszaka Újpesten egy Vectrás fickó minduntalan versenyezni akart velem. Én tudtam, hogy esélyem nincs, de ő folyton túráztatta a verdát, én is adtam neki egy nagyobb gázfröccsöt, ekkor azonban megértette, hogy nem vagyok ellenfél, szánalom csillogott szemeiben. A fékek nem a legharapósabbak, érdemes határozottan fékezni, mert a 4,028 millióba nem fért be négy tárcsafék, papíron ABS volt benne. Szerencsére nem volt szükség rá.
|
Traktor hang Igénytelen belső Drága |
A nyolcvan lovas motor a hangjától eltekintve talál ehhez a kasztnihoz, ha nagyon akartam volna egészen dinamikusan is közlekedhettem volna a pesti utakon, csak kedvem nem volt hozzá, valahogy hangulatban szegény az Ibiza. Ha nem az a célunk, hogy fogyasztási rekordot állítsunk fel, akkor megkockáztatom, akár sportosan is lehet vele menni. 100-nál 2200 forog a főtengely és kellemesen halk az autó.
Élmény vezetni
Minden negatívum ellenére, amit erről a kocsiról elpanaszoltam, összességében jól vezethető, élvezetes kisautó. Hosszú összeszokás szükségeltetik, de ha mondjuk cégautóként ilyen tennének alám, nem esnék össze, sőt. Lehet, hogy csörög, meg igénytelen belül, ráadásul drága, de jó vezetni. Előtte egy Peugeot-om volt, és úgy tűnik ez az egynégyes fürgébb, mint az egyhatos 110 lovas HDi, ám jobban is fogyaszt.
A női vezetőket is kényezteti, a kormány, a váltó és a pedálok is illenek a női kezekbe, illetve a női stílushoz. Rossz hír nekik, hogy a piperetükör nincs megvilágítva. A kormány pedig nem multifunkciós.
Seat Ibiza 1,4 PDTDI Reference |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1422 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 80 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 1950 Nm 2200-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3953 / 1698 / 1441 |
Csomagtér | 267-960 liter |
Saját tömeg (kg) | 1181 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 176 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 12,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Országúti | 4,2 |
Városi | 5,8 |
Vegyes | 4,7 |
Tesztfogyasztás | 6,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 127 |
ÁRA | A tesztelt autó ára 4,028 millió Ft |