szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.

Forgalmi dugó asszisztens A lassú forgalom is hordoz magában veszélyeket: ahogy a követési távolságtartó-asszisztens kitűnő eredményességgel alkalmazható a folyamatos forgalomban, a Mercedes-Benz a feltorlódó, araszoló és a települések környékén, sűrű forgalomban meg-megtorpanva haladó haszonjármű-vezetők tehermentesítésére kifejleszti a forgalmi dugó asszisztenst, amely a jármű leállításáig bevetésre kész állapotban működik. A követési távolság érzékelése infrafény segítségével történik. Ez a szisztéma a radartól eltérően a jármű előtti közvetlen térben is hatásosan működik. További különbség, hogy a követésitávolság-tartó asszisztenstől eltérően a forgalmi dugó asszisztens a járművet annak megállását követően nem indíthatja meg önállóan újból, mert a közlekedés egyéb körülményei, mint például lámpás kereszteződésben, vagy gyalogosátkelőnél történő megállás, eltérő követelményeket támasztanak. Ezért a rendszer a megállást követően csak akkor gyorsítja fel a teherautót a korábban előzetesen beállított sebességre, ha a gépkocsivezető a gázpedálra lépve azt működésbe hozza.

© daimlerchrysler
Road Departure Avoidance A sávtartó-asszisztens továbbfejlesztett változata kapta a Road Departure Avoidance elnevezést. Ez egy aktív biztonsági rendszer, amely figyelmeztető hangjelzést követően az egyik kerék célzott lefékezésével a teherautót visszavezeti eredeti haladási sávjába. Ez a funkció nem véletlenül hasonlít a Telligent stabilitás-szabályzás fékezési beavatkozó manőverére, hiszen a sávtartó-asszisztens és a stabilitás-szabályzás intelligens összekapcsolásával egyesíti a kettőt újabb komplett rendszerré. A gépkocsivezető itt is mindvégig uralja a helyzetet: fékezési- vagy kormánymanőverek megkezdése ugyanis felülírja, hatályon kívül helyezi a rendszert.

Amennyiben a jármű, anélkül hogy a gépkocsivezető az irányjelzőt működtette volna, elkezdi megközelíteni az úttest felfestett sávjelzéseit, a gépkocsivezető egy pillanatra a kormány ellenállását fogja érzékelni. A feszessé vált kormány készteti a sofőrt arra, hogy visszatérjen a haladási sávba, még mielőtt a sáv-asszisztens figyelmeztető hangjelzése megszólalna. Ezt a hatást tovább fokozza, hogy minél inkább megközelíti a jármű a sávelválasztást jelző vonalat, annál jobban erősödik a kormány visszajelzése.

© daimlerchrysler
Biztonságos kanyarodás a kanyarodás-asszisztenssel Minden gépjárművezető ismeri azt a kellemetlen szituációt, amikor egy kanyar a várakozással ellentétben leszűkül, kanyarirányba húz. Tipikus probléma, hogy a teherautó vezetője rosszul méri fel az autópálya-lejáró kanyarjának ívelését, vagy helytelenül ítéli meg a rakott szerelvény súlypontját, dinamikáját.

A kanyar-asszisztens segít, hogy a kényes helyzet ne forduljon tragédiába. A navigációs rendszer adatainak segítségével a kanyar-asszisztens számítógépe elkészíti a teherautó előtti útszakasz modellezését. Az út vonalvezetésének birtokában, normális körülmények között meg tudja határozni a jármű maximális sebességét és ezt a tényleges sebesség, a kanyar futása és a gépkocsi oldalirányú kitörési hajlama ismeretében folyamatosan összeveti. Amennyiben a jármű sebessége már a kanyar előtt a kritikus tartományt közelíti, a gépkocsivezetőt időben, még a veszélyzóna elérése előtt két fokozatban figyelmezteti. A kanyar-asszisztens jó példája a különböző rendszerek összekapcsolásával generálható új biztonságtechnikai előnyök megteremtésének.

Pontos parkolás a parkolás-asszisztenssel Nem csak az autópályán tapasztalható látványos fékezési manőverek vagy a sávváltásokban rejlő veszély teszi szükségessé a nagyobb biztonság elérését célzó fejlesztéseket. A nagyteherautókkal valóságos művészet a különböző szűk helyekre beállni, ami a méretek nagysága és a magas üléspozíció miatt a gépkocsivezetőtől nagy gyakorlatot és ügyességet igényel.

A jármű elején és végén elhelyezett ultrahang-érzékelők megkönnyítik a tolatási, beállási manőverezést és segítenek elkerülni a nemcsak sok bosszúsággal, hanem tetemes költségekkel is járó parkolási sérüléseket. Sárgafényű jelzőlámpák tájékoztatják a gépkocsivezetőt közvetlenül a gépkocsi előtt és mögött maximum 230 centire elhelyezkedő akadályoktól való távolságról. A rendszer a nyergespótkocsi végére telepített szenzorral is kombinálható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Budapest és Tokaj a Mercedes GPS-térképén

A Mercedes-Benz új navigációs DVD-t kínál ügyfeleinek. A 4.1-es változatot felváltó, széleskörűen aktualizált, tartalmilag bővített COMAND APS Europe 5.0 verzió lehetővé teszi, hogy az utazók kényelmesen hozzáférjenek a navigációs adatokhoz. A DVD elsőként tartalmazza a Magyarország – ezen belül Budapest és Tokaj város részletes, utcára lebontott – útjaira vonatkozó információkat.

automenedzser.hu Autó

Világbajnok akar lenni a Mercedes

Bizakodnak a McLaren Mercedesnél. Az utóbbi években sorozatos motorhibák tarkították az istálló eredményeit, emiatt egyik fő ismertetőjelük a megbízhatatlanság lett. Egy hónapja a vezetőség még úgy nyilatkozott, hogy Kimi Räikkönen és Juan Pablo Montoya bármikor elhagyhatja őket, ha úgy ítélik meg a helyzetet, a legutóbbi franciaországi teszt azt bizonyítja, képesek megszorongatni a Renault-ot.

hvg.hu Autó

Megérkezett az új generációs Mercedes-Benz Citaro

Megújult a legnépszerűbb Mercedes-Benz busz, a Citaro. A sorozatgyártás 1998-as kezdete óta a típus közel 15 ezer képviselője járult hozzá a nemzetközi ismertséghez: Európa szinte minden nagyvárosának utcáján közlekedik, Londontól Madridig, Párizstól Isztambulig és Berlintől Rómáig.

hvg.hu Autó

17 százalékkal nőtt a Mercedes forgalma

A Mercedes Car Group 2006 márciusában világszerte erőteljes pozitív fejlődést mutatott: a forgalom 17 százalékos növekedésével az értékesített darabszám az előző év azonos időszakában regisztrált 118 ezer járműről 138 ezer 400-ra emelkedett. Ezzel fennállásának legeredményesebb értékesítési hónapját zárta.

hvg.hu Autó

Nem kell félni a kamiontól!

Közlekedési baleset áldozataként elveszíteni akárcsak egyetlen embert is - pótolhatatlan veszteség: ebben a közúti közlekedés minden résztvevője egyetért. A sokrétű intézkedéseknek köszönhetően a halálos sérüléssel járó közlekedési balesetek aránya évek óta csökkenő tendenciát mutat. Az Európai Unió 25 tagállamánál 1991-ben a halálos baleseti statisztika 71 ezer 160 haláleset volt; 2000-re ez a szám lényegesen, 52 ezer 489–re csökkent.

automenedzser.hu Autó

Míg ön alszik

Az 1940-ben megálmodott önjáró autó egyelőre késik, de a legújabb fejlesztések nyomán a négykerekű már képes megelőzni a karambolt, önállóan beparkol, felébreszti az elszundikáló sofőrt, és navigációs rendszere még azokat is eligazítja, akiknek orientációs képességük nulla.

hvg.hu Autó

Ötszáz ló és hat személy az R-Mercedes csúcsverziójában

A februári chicagói szalonon mutatta be a Mercedes AMG az R 63 AMG modelljét. A Mercedes-Benz R-osztály különleges, dinamikus értelmezést kapott járművét új, 6,3 literes V8-as AMG motor hajtja. 510 lovas teljesítményével, 630 Nm nyomatékával és állandó összkerékhajtásával az AMG Grand Sports Tourer versenytárs nélküli sportos menetélvezetet, nagyvonalú helykínálatot és csúcs komfortot kínál akár hat utas számára.

Autó

Mercedes-múzeum nyílt Stuttgartban

Az elmúlt hét végén megnyílt Stuttgartban a Mercedes-Benz Múzeum. A kiállításon 160 történelmi jelentőségű autót lehet megtekinteni. A DaimlerChrysler számításai szerint a világ legnagyobb autómúzeumát évente 1 millióan keresik majd fel.

automenedzser.hu Autó

Mercedes-Benz B-osztály teszt: nem B-ligás

Minden ízében Mercedes ez az autó, benne egyetlen cégvezető sem szégyenkezik, Merciből száll ki, mégsem adott ki tízmilliókat, elfér a család, illetve a csomagoknak is van hely. Mondjuk ki, ez egy praktikus autó. Csomagtartója jól kihasználható és ráadásul variálható is.

hvg.hu Autó

A-osztályú Mercedes különleges felszereltséggel

A Mercedes-Benz A-osztály új, különleges modellváltozattal jelentkezik: a Polar Star harmonikus formában ötvözi a sportosságot és az eleganciát. Felszereltsége látványos könnyűfém felniket, különleges fényezéseket, valamint új szöveteket tartalmaz. Korlátozott számban már rendelhető a hazai Mercedes-Benz szalonokban.

hvg.hu Autó

Célba ért a IV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra

A IV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra 70 oldtimere május 27-én Nagykanizsán ért célba 550 kilométer megtétele után. Az összesített pontszámok alapján a legjobb eredményt (489 pont) az 51-es rajtszámmal induló Veégh Attila és Gáspár Béla páros érte el az 1974-es Mercedes-Benz SL-lel.

hvg.hu Autó

Az év cégautója az S-Mercedes

Az osztrák Firmenwagen (Cégautó) nevű szakmagazin olvasói a luxuskategóriában a Mercedes-Benz S-osztálynak adományozták a megtisztelő „Fleet Car of the Year 2006“, vagyis „A 2006. év cégautója” címet.

hvg.hu Autó

Nálunk is kapható a világ egyik legbiztonságosabb kamionja

Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.