szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Saab legújabb fejlesztése, a BioPower motor és a hibrid technológia újszerű kombinációja – a Saab BioPower Hybrid Concept – a British International Motor Show keretében mutatkozott be július 20. és 30-a között Londonban.

© Saab
A Saab 9-3 Convertible modellben bemutatott egyedi koncepció az első olyan gépjármű, melyben a hagyományos, nem megújuló anyagoktól mentes bioetanol üzemanyag (E100) és a kizárólagosan elektromos meghajtás találkozik a General Motors, a Daimler Chrysler és a BMW Group által közösen kifejlesztett kétüzemű hibrid rendszerben. A Saab BioPower Hybrid Concept – amellett, hogy fokozza az autó teljesítményét és csökkenti a fogyasztást – nem juttat a levegőbe többletszén-dioxidot.

A kétliteres BioPower turbómotor 260 lóereje (191 kW) mellett a három elektromotornak köszönhető, összesen 201 lóerő (148 kW) teljesítménnyel együtt a Saab BioPower Hybrid Concept jelentősen több nyomatékkal szolgál, mint a kizárólag benzinüzemű megfelelője.

Habár E100 üzemanyaggal is működőképes, a kétliteres alumínium BioPower motor továbbra is rendelkezik a rugalmas flex-fuel üzemmódváltó képességgel, ami a benzines és bioetanol üzemmódok bármilyen arányú keverékének felhasználására alkalmassá teszi.

A BioPower motor és egy kifinomult elektromos hajtórendszer tandemszerűen működnek, ahol a kétüzemű hibrid hajtás egy hátsókerék-meghajtó egységgel (RDU) egy 300-voltos akkumulátoral és egy kifinomult elektronikus vezérléssel együtt dolgozik. Szükség esetén bekapcsol a nyomatéknövelő elektromos rásegítő, az üzemanyagtakarékos stop/start funkció, a fékerő-újrahasznosító, a folyamatosan változó meghajtási üzemmódok ellenére is tökéletesen működő sebességváltó és egy kizárólag elektromos üzemű Zero Mode funkció a városi közlekedés idejére.

A Saab BioPower Hybrid Concept becsült gyorsulási értékei jelentős javulást mutatnak a 210 lóerős hagyományos automata váltóval rendelkező benzines modellhez képest. 0-ról 100 km/h-ra az eddigi 9,5 másodperchez képest, az új modellnek csupán 6,8 másodpercre van szüksége.

Kétüzemű hibrid technológia (Oldaltörés)



© Saab
Az alacsony és magas sebességen folyamatosan változó maghajtási üzemmódoknak (ECVT) köszönhetően a köznyelvben csak kétüzemű hibridnek nevezett üzemanyagtakarékos meghajtási rendszer négy rögzített áttételezést alkalmaz összesen hat különböző működési funkció érdekében. Az eredmény egy iskolateremtő hibrid technológia, amely különösen hatékonyan hasznosítja az üzemanyagot, és nagyobb teljesítményt, illetve teherszállító kapacitást tesz lehetővé.

A kétüzemű hibrid elektromotorjai használhatók kizárólag elektromos meghajtásban – a belső égésű motor rásegítőjeként, de szerepet játszhatnak a fékerő újrahasznosításában is. További üzemanyagtakarékossági lépések keretében olyan kiegészítő funkciókat, mint például a vízpumpa, a klímaberendezés és a szervókormány energiaellátása, már nem a motor ékszíja, hanem a hibrid rendszer elektromos energiája működtet.

A kétüzemű hibrid meghajtórendszer méreteiben egy hagyományos automata sebességváltóra hasonlít. Rugalmas designja lehetővé teszi, hogy méret-, tömeg- és teljesítményigénye bármely motorhoz, vagy járműhöz alkalmazkodjon.

Indításkor a Saab BioPower Hybrid Concept kihasználja az elektromotorok azonnal rendelkezésre álló nyomatékát, és amíg a motor felpörgög, finoman adagolja a határozott gyorsító erőt az első mozdulattól a körülbelül 1500-as percenkénti fordulatig. Amikor a jármű mozdulatlan, a motor energiatakarékossági okokból azonnal kikapcsol. Az újraindítást a kétüzemű hibrid hajtás motorja szinte zajtalanul végzi.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Svéd rendőrautó vadászik a magyar gyorshajtókra

Néhány hétig a svéd rendőrségtől kölcsönkapott Saab 9-5 sportkombi vadászik a gyorshajtókra a magyar autópályákon. Az akció célja, hogy a rendőrök éles helyzetben is kipróbálhassák a kiemelkedő biztonsági és technológiai tulajdonságokkal rendelkező modellt.

automenedzser.hu Autó

Tíz leleplezett mítosz a hibrid autókról

Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.

MTI/hvg.hu Autó

Hibridautót fejleszt a Suzuki és a GM

A japán Suzuki és az amerikai General Motors (GM) azt tervezi, hogy közösen fejlesztenek és gyártanak hibrid autót az észak-amerikai piacra. A japán Nihon Keizai Shimbun gazdasági lap értesülése szerint az autók - a tervek szerint háromliteres terepjárók - 2009-ben kerülhetnek piacra.

automenedzser.hu Autó

Közös hibriden dolgozik együtt a GM, a DaimlerChrysler és a BMW

A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.

hvg.hu Autó

Bioforradalmat akarnak a svédek

Svéd cégek, autógyártók és egyetemek elhatározták, hogy kimozdítják a holtpontról a nyugat-európai biodízel-kérdést. Az EU által is támogatott program célja, hogy minél szélesebb körben elterjedjen a bio-üzemanyagok használata.