Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0875dc74-5f11-4de8-b2f1-f515b9851a57","c_author":"HVG","category":"360","description":"A részvényjegyzés már elindult, a kereskedés várhatóan pár hét múlva kezdődik.","shortLead":"A részvényjegyzés már elindult, a kereskedés várhatóan pár hét múlva kezdődik.","id":"20241127_hvg-granit-bank-tozsde-kibocsatas-nyrt-tiborcz-istvan-hegedus-eva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0875dc74-5f11-4de8-b2f1-f515b9851a57.jpg","index":0,"item":"993dd9f1-a505-4abf-a375-3282790e7a76","keywords":null,"link":"/360/20241127_hvg-granit-bank-tozsde-kibocsatas-nyrt-tiborcz-istvan-hegedus-eva","timestamp":"2024. november. 27. 16:30","title":"Tőzsdére ment a Gránit Bank, bárki lehet Tiborcz István tulajdonostársa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43eb46bb-d5ed-43c8-bdce-e33e502f12f5","c_author":"Domány András","category":"elet","description":"De csak a jövő évtől.","shortLead":"De csak a jövő évtől.","id":"20241128_lengyelorszag-munkaszuneti-nap-december-24","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43eb46bb-d5ed-43c8-bdce-e33e502f12f5.jpg","index":0,"item":"ecac5648-cd83-464d-96a7-1c917f633946","keywords":null,"link":"/elet/20241128_lengyelorszag-munkaszuneti-nap-december-24","timestamp":"2024. november. 28. 11:38","title":"Lengyelországban munkaszüneti nap lesz december 24.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b2e1343-e789-46b0-81ed-3f57cfa445b9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Helen Gallagher 98 éves volt.","shortLead":"Helen Gallagher 98 éves volt.","id":"20241127_Meghalt-Helen-Gallagher-ketszeres-Tony-dijas-szappanoperasztar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b2e1343-e789-46b0-81ed-3f57cfa445b9.jpg","index":0,"item":"3f566544-db18-4b97-bd54-a8bc60b00601","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Meghalt-Helen-Gallagher-ketszeres-Tony-dijas-szappanoperasztar","timestamp":"2024. november. 27. 10:53","title":"Meghalt a kétszeres Tony-díjas szappanoperasztár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rá sem fog ismerni a Google keresőjére, ha széles körben is bevezetik azt a változtatást, amit már elkezdtek tesztelni az EU három országában. A változtatás hátterében a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) áll.","shortLead":"Rá sem fog ismerni a Google keresőjére, ha széles körben is bevezetik azt a változtatást, amit már elkezdtek tesztelni...","id":"20241127_google-kereses-eu-dma-megfeleles-szallasok-valtoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76.jpg","index":0,"item":"127a76f9-c92b-4084-9c7a-33a7bce4382e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_google-kereses-eu-dma-megfeleles-szallasok-valtoztatas","timestamp":"2024. november. 27. 09:03","title":"EU-sítják a Google keresőt, észre fogja venni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"187517e8-3016-4aec-aeeb-f620c80a78f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között nem járnak a szerelvények műszaki hiba miatt. A pótlóbuszok nem érintenek minden állomást.","shortLead":"Az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között nem járnak a szerelvények műszaki hiba miatt. A pótlóbuszok nem érintenek...","id":"20241128_Leallt-a-teljes-vonalon-a-2-es-metro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/187517e8-3016-4aec-aeeb-f620c80a78f5.jpg","index":0,"item":"0b092e45-f54a-4529-a5ed-b47c92f658a3","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Leallt-a-teljes-vonalon-a-2-es-metro","timestamp":"2024. november. 28. 08:22","title":"Leállt a teljes vonalon az M2-es metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aec2311f-6554-4ddb-ba11-e356ed1f3c17","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A Magyar Nemzeti Bank üvegtetejéről nyilatkozott a miniszterelnök. Lázár János szerint az összes jogszabályt betartották, jogszerű döntés volt, hogy kormányhatározat született az átépítésről.","shortLead":"A Magyar Nemzeti Bank üvegtetejéről nyilatkozott a miniszterelnök. Lázár János szerint az összes jogszabályt...","id":"20241127_orban-viktor-mnb-uvegteto-batonyi-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aec2311f-6554-4ddb-ba11-e356ed1f3c17.jpg","index":0,"item":"416cf97b-7566-483d-92ee-980457cba082","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_orban-viktor-mnb-uvegteto-batonyi-peter","timestamp":"2024. november. 27. 13:19","title":"Orbán Viktor azt állítja, nála nem lehet kijárni semmit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"746a1221-a8f3-4911-a146-18d6229ba8c5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jim Abrahams, a Zucker–Abrahams–Zucker-trió oszlopos tagja 80 éves volt.","shortLead":"Jim Abrahams, a Zucker–Abrahams–Zucker-trió oszlopos tagja 80 éves volt.","id":"20241127_Meghalt-Jim-Abrahams-Airplane-Csupasz-pisztoly-Top-Secret-poengyarosa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/746a1221-a8f3-4911-a146-18d6229ba8c5.jpg","index":0,"item":"44b610cb-0313-4f2e-8e7e-ee98bb47c72a","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Meghalt-Jim-Abrahams-Airplane-Csupasz-pisztoly-Top-Secret-poengyarosa","timestamp":"2024. november. 27. 09:34","title":"Meghalt Frank Drebin atyja, a Csupasz pisztoly, az Airplane! és a Top Secret poéngyárosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Die Presse szerint Európának okulnia kell a korábbi hibákból és saját kudarcaiért nem tolhatja át a felelősséget másokra. A közel-keleti tűzszünetről ír a Washington Post, a Wall Street Journal és a Guardian. Nehéz helyzetbe került a magyar és a szlovák kormány, miután az Egyesült Államok szankciók alá vonta a Gazprombankot. Trump visszatérése után Európának a zsebébe kell nyúlnia biztonsága érdekében, írja a Time magazin.","shortLead":"A Die Presse szerint Európának okulnia kell a korábbi hibákból és saját kudarcaiért nem tolhatja át a felelősséget...","id":"20241128_nemzetkozi-lapszemle-europa-eu-von-der-leyen-kozel-kelet-trump-biden-netanjahu-gazprombank-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"de15e4c2-7878-4058-aa6d-d915c78191e0","keywords":null,"link":"/360/20241128_nemzetkozi-lapszemle-europa-eu-von-der-leyen-kozel-kelet-trump-biden-netanjahu-gazprombank-oroszorszag","timestamp":"2024. november. 28. 10:34","title":"Die Presse: Európa 1945 óta nem volt ennyire súlyos helyzetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Külsőleg alig módosított köntösben, ám műszakilag alaposan megújítva kerül ősszel a szalonokba a Mini új változata, amely a technikai újításoknak köszönhetően alighanem még több vásárlóra talál Európában és Amerikában.
A 60-as évek közepén a görög származású brit konstruktőr, Alec Issigonis által kifejlesztett Mini (akkor még a British Motor Corporationhöz tartozó Austin és Morris gyárak termékeként) forradalmi újításokkal keltett feltűnést a szakemberek körében. Először hajtott egy személyautót az orrban keresztbe (tehát a haladási irányra merőlegesen) elhelyezett motor. Utóbbit Issigonis egybeépítette a tengelykapcsolóval, a nyomatékváltóval és a kiegyenlítőművel (köznapi nevén a differenciálművel), ami további helymegtakarítást eredményezett a motortérben. Újítás volt a rugózó edényekre támaszkodó hidroelasztikus rugózás is, amely sima futást és jobb kanyarbiztonságot eredményezett.
Mire a Rover konszernért vívott csatában a német BMW autógyár a 90-es évek végén átvette a Mini gyártását, a kisautó fölött alaposan eljárt az idő. A Mini gyártásának Longbridge-ből Oxfordba történt áthelyezése meglehetősen kaotikusan ment végbe, emiatt a német konstruktőröknek csupán arra maradt idejük, hogy némi plasztikával főleg külsőleg korszerűsítsék a járművet, amely műszakilag (bármilyen forradalmiak voltak is Issigonis 1964-es tervei) igencsak elavultnak számított.
Meglepően sikeres, a németek imádják (Oldaltörés)
Az új Mini piacra dobásának első évében (2001) 25 ezer darab talált vevőre, egy évvel később már 144 ezren vásároltak a klasszikus Mininél simább karosszériájú, nagyobb fényszórókkal ellátott autóból. 2003-ban az eladott darabszám meghaladta a 175 ezret, tavaly pedig a 200 ezres határt is sikerült áttörni.
Öt évvel az "új" Mini megjelenése után pedig most itt van a "még újabb" kisautó. 2001-hez képest fordított a helyzet: a karosszéria alig észrevehetően változott, viszont a motortér valósággal hemzseg az újításoktól. Elsőként kell említeni a BMW és a PSA (Peugeot-Citroen) konszern által közösen kifejlesztett új, könnyűfémből készült motorblokkot (korábban ez nehéz szürkeöntvényből készült). A Mini motorjának hengerfejében a legkorszerűbb vezérléstechnikai elemek kaptak helyet.
Az előző modellnél sok vásárlói kifogás tárgyát képező sebességváltó is megújult: a nehezen kapcsolható előd örökébe teljesen szinkronizált nyomatékváltó lépett. Ebben még a hátrameneti fokozat is szinkronizált, ami más típusoknál már évtizedek óta bevett dolognak számít, ám a Mininél négy évtizeden át nem volt az. A kisebb teljesítményű Minik (One, Cooper) a BMW típusoknál már jól bevált változtatható szelepvezérléssel kerülnek piacra. Ez a leghatékonyabb módja az üzemanyag-fogyasztás csökkentésének hagyományos szívómotorok esetében.
A Mini csúcsmodellje, a Cooper S (amely Issigonis idejében "királynak" számított a maga 75 lóerejével, szemben a gyengébb változatok 34 és 65 lóerős motorjával) motorházában 175 lóerős aggregát "dorombol". Ám a nagy újdonság ebben az esetben nem a teljesítmény (elődje is 150 lóerő fölötti volt), hanem az alaposan lefaragott fogyasztás. Míg a 2001-ben piacra került Cooper S típus valóságos benzinzabálónak számított (szomját 10-12 literrel kellett csillapítani 100 kilométeren), az új modell ennél 30-40 százalékkal kevesebbet "iszik". A titok nyitja: az új Cooper S közvetlen benzinbefecskendezést kapott, amelyet két külön kipufogógáz-csatornán át táplált turbófeltöltő egészít ki. Ez a turbómotorokban megszokottnál nagyobb sűrítést tesz lehetővé, csökkentve egyúttal a fogyasztást. A BMW konstruktőrei szerint az új csúcsmodell szomját 7 liternél is kevesebb szuperbenzinnel lehet majd csillapítani.
Beülni és lenyitni a tetőt mennyei élmény. Kicsit műanyag, kicsit nyers, ám felejthetetlen. Csupa izom, móka és kacagás, de mégsem kéne. Zajos, átláthatatlan, zabos, torkos és drága.
A genfi szalonra speciális tanulmánnyal készült a BMW-csoport tulajdonában lévő Mini. A Concept Geneva a régi szép idők brit versenyautójának modern interpretációja. Ez a tanulmányautó a Mini Traveller, a Mini Countryman és a Mini Clubman Estate szellemiségét idézi fel egy progresszív, új változatban.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.