Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","shortLead":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","id":"20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed.jpg","index":0,"item":"76b033d2-137e-4cda-b02b-eda9e594d8c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","timestamp":"2025. február. 06. 07:21","title":"Magyarországon a legnagyobb és legdrágább Dacia, a vadonatúj Bigster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72ff8e94-9baf-4bf3-8733-494829bd7949","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"Az EU csalás elleni hivatala, az OLAF éves jelentésébe is bekerült az a több milliárd forintos költségvetési kárt okozó magyarországi ügy, amelyben több mint hatvan vádlott került a bíróság elé.","shortLead":"Az EU csalás elleni hivatala, az OLAF éves jelentésébe is bekerült az a több milliárd forintos költségvetési kárt okozó...","id":"20250206_hvg-unios-tamogatasok-eu-projekt-opticon-kormoczi-bela-endre-olaf-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72ff8e94-9baf-4bf3-8733-494829bd7949.jpg","index":0,"item":"ea3a904c-1ee0-4ddf-a434-6034ca4fcefd","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-unios-tamogatasok-eu-projekt-opticon-kormoczi-bela-endre-olaf-per","timestamp":"2025. február. 06. 06:30","title":"EU-pénzek milliárdjait kaszáló maffiáról beszél az ügyészség, „őshibáról” és áldatlan üzleti környezetről a fővádlott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A csatornát felügyelő hatóság cáfolta az amerikai külügy állítását, szerintük nem változtak a díjtételek.","shortLead":"A csatornát felügyelő hatóság cáfolta az amerikai külügy állítását, szerintük nem változtak a díjtételek.","id":"20250206_Nem-hasznalhatjak-ingyen-az-amerikai-hajok-a-Panama-csatornat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f.jpg","index":0,"item":"3ebffcab-cf74-47a1-b738-f2e736aa2b5a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Nem-hasznalhatjak-ingyen-az-amerikai-hajok-a-Panama-csatornat","timestamp":"2025. február. 06. 08:06","title":"Mégsem használhatják ingyen az amerikai hajók a Panama-csatornát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32703613-8b12-46a0-9534-c54cf6a34083","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fotói között turkál a SparkCat nevű kártevő, hogy az azokon lévő esetleges jelszavakat megszerezze. iOS mellett Androidon is feltűnt, de előbbi esetében ez lehet az első eset, hogy ilyet találnak.","shortLead":"A fotói között turkál a SparkCat nevű kártevő, hogy az azokon lévő esetleges jelszavakat megszerezze. iOS mellett...","id":"20250206_apple-app-store-fertozott-appok-ocr-jelszavak-lopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32703613-8b12-46a0-9534-c54cf6a34083.jpg","index":0,"item":"63abbf4c-1b09-410f-87df-bca60a6b234b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_apple-app-store-fertozott-appok-ocr-jelszavak-lopasa","timestamp":"2025. február. 06. 11:03","title":"Ilyen még nem volt: veszélyes appok csúsztak át az Apple rendszerein, ellophatják a jelszavait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d702e8d-56d1-46d3-bb75-6b58a94e31d4","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A cél, hogy minden munkavállaló 8 százalékos béremelést kapjon, amit a vállalat vezetése nem akar megadni.","shortLead":"A cél, hogy minden munkavállaló 8 százalékos béremelést kapjon, amit a vállalat vezetése nem akar megadni.","id":"20250207_sztrajk-vernova-veresegyhazi-telephely-nehezfemipari-szakszervezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d702e8d-56d1-46d3-bb75-6b58a94e31d4.jpg","index":0,"item":"78bd1702-794f-4a7f-9889-489716d14cee","keywords":null,"link":"/kkv/20250207_sztrajk-vernova-veresegyhazi-telephely-nehezfemipari-szakszervezet","timestamp":"2025. február. 07. 21:06","title":"Sztrájkra készül a szakszervezet a GE Vernova veresegyházi telephelyén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"832b65e7-99d1-40d2-b5cf-fb73ba43a71c","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Az Európai Bizottság felkapta az uniós szintű villanyautó-támogatás bevezetésének gondolatát. Az elképzelés jó, de az úton sok a kátyú és az elágazás.","shortLead":"Az Európai Bizottság felkapta az uniós szintű villanyautó-támogatás bevezetésének gondolatát. Az elképzelés jó, de...","id":"20250207_hvg-e-auto-unios-tamogatas-autogyartok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/832b65e7-99d1-40d2-b5cf-fb73ba43a71c.jpg","index":0,"item":"3ddcc24e-34d3-41da-abe6-e116ad17a2cd","keywords":null,"link":"/360/20250207_hvg-e-auto-unios-tamogatas-autogyartok","timestamp":"2025. február. 07. 15:05","title":"Járhat-e nagyobb támogatás egy magyar e-autósnak, mint egy németnek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec0ce04d-1c88-41e1-800b-11dfbb576f0c","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Egy éve robbant ki a kegyelmi botrány, azóta a fülkeforradalmat felfalja egyik kedves gyermeke, és az állampárt tehetetlen. Próbálja visszaszerezni a kezdeményezést, de mindhiába, miközben újabb és újabb hibákat követ el. Vélemény.","shortLead":"Egy éve robbant ki a kegyelmi botrány, azóta a fülkeforradalmat felfalja egyik kedves gyermeke, és az állampárt...","id":"20250207_Para-Kovacs-Imre-Kegyelemtol-sujtva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec0ce04d-1c88-41e1-800b-11dfbb576f0c.jpg","index":0,"item":"1bd3d78b-844f-426e-be9b-c9440fe65972","keywords":null,"link":"/360/20250207_Para-Kovacs-Imre-Kegyelemtol-sujtva","timestamp":"2025. február. 07. 08:00","title":"Para-Kovács Imre: Orbán Viktor Valóság nevű nagybátyja elutazott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7686e84c-cb9f-4397-81ff-0c6f1323499c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Míg Donald Trump véget akar vetni a konfliktusnak Kijevvel, az orosz elnök attól tart, hogy kimerülnek az erőforrásai, ezért nem hajlandó felfedni terveit.","shortLead":"Míg Donald Trump véget akar vetni a konfliktusnak Kijevvel, az orosz elnök attól tart, hogy kimerülnek az erőforrásai...","id":"20250207_Le-Figaro-elemzes-Putyin-EU-Orban-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7686e84c-cb9f-4397-81ff-0c6f1323499c.jpg","index":0,"item":"cb1d4ace-c585-4fa8-bb4d-b9dd0c703518","keywords":null,"link":"/360/20250207_Le-Figaro-elemzes-Putyin-EU-Orban-Trump","timestamp":"2025. február. 07. 15:24","title":"Le Figaro-elemzés: Folyik Putyin pókerjátszmája, hogy megossza Európát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Külsőleg alig módosított köntösben, ám műszakilag alaposan megújítva kerül ősszel a szalonokba a Mini új változata, amely a technikai újításoknak köszönhetően alighanem még több vásárlóra talál Európában és Amerikában.
A 60-as évek közepén a görög származású brit konstruktőr, Alec Issigonis által kifejlesztett Mini (akkor még a British Motor Corporationhöz tartozó Austin és Morris gyárak termékeként) forradalmi újításokkal keltett feltűnést a szakemberek körében. Először hajtott egy személyautót az orrban keresztbe (tehát a haladási irányra merőlegesen) elhelyezett motor. Utóbbit Issigonis egybeépítette a tengelykapcsolóval, a nyomatékváltóval és a kiegyenlítőművel (köznapi nevén a differenciálművel), ami további helymegtakarítást eredményezett a motortérben. Újítás volt a rugózó edényekre támaszkodó hidroelasztikus rugózás is, amely sima futást és jobb kanyarbiztonságot eredményezett.
Mire a Rover konszernért vívott csatában a német BMW autógyár a 90-es évek végén átvette a Mini gyártását, a kisautó fölött alaposan eljárt az idő. A Mini gyártásának Longbridge-ből Oxfordba történt áthelyezése meglehetősen kaotikusan ment végbe, emiatt a német konstruktőröknek csupán arra maradt idejük, hogy némi plasztikával főleg külsőleg korszerűsítsék a járművet, amely műszakilag (bármilyen forradalmiak voltak is Issigonis 1964-es tervei) igencsak elavultnak számított.
Meglepően sikeres, a németek imádják (Oldaltörés)
Az új Mini piacra dobásának első évében (2001) 25 ezer darab talált vevőre, egy évvel később már 144 ezren vásároltak a klasszikus Mininél simább karosszériájú, nagyobb fényszórókkal ellátott autóból. 2003-ban az eladott darabszám meghaladta a 175 ezret, tavaly pedig a 200 ezres határt is sikerült áttörni.
Öt évvel az "új" Mini megjelenése után pedig most itt van a "még újabb" kisautó. 2001-hez képest fordított a helyzet: a karosszéria alig észrevehetően változott, viszont a motortér valósággal hemzseg az újításoktól. Elsőként kell említeni a BMW és a PSA (Peugeot-Citroen) konszern által közösen kifejlesztett új, könnyűfémből készült motorblokkot (korábban ez nehéz szürkeöntvényből készült). A Mini motorjának hengerfejében a legkorszerűbb vezérléstechnikai elemek kaptak helyet.
Az előző modellnél sok vásárlói kifogás tárgyát képező sebességváltó is megújult: a nehezen kapcsolható előd örökébe teljesen szinkronizált nyomatékváltó lépett. Ebben még a hátrameneti fokozat is szinkronizált, ami más típusoknál már évtizedek óta bevett dolognak számít, ám a Mininél négy évtizeden át nem volt az. A kisebb teljesítményű Minik (One, Cooper) a BMW típusoknál már jól bevált változtatható szelepvezérléssel kerülnek piacra. Ez a leghatékonyabb módja az üzemanyag-fogyasztás csökkentésének hagyományos szívómotorok esetében.
A Mini csúcsmodellje, a Cooper S (amely Issigonis idejében "királynak" számított a maga 75 lóerejével, szemben a gyengébb változatok 34 és 65 lóerős motorjával) motorházában 175 lóerős aggregát "dorombol". Ám a nagy újdonság ebben az esetben nem a teljesítmény (elődje is 150 lóerő fölötti volt), hanem az alaposan lefaragott fogyasztás. Míg a 2001-ben piacra került Cooper S típus valóságos benzinzabálónak számított (szomját 10-12 literrel kellett csillapítani 100 kilométeren), az új modell ennél 30-40 százalékkal kevesebbet "iszik". A titok nyitja: az új Cooper S közvetlen benzinbefecskendezést kapott, amelyet két külön kipufogógáz-csatornán át táplált turbófeltöltő egészít ki. Ez a turbómotorokban megszokottnál nagyobb sűrítést tesz lehetővé, csökkentve egyúttal a fogyasztást. A BMW konstruktőrei szerint az új csúcsmodell szomját 7 liternél is kevesebb szuperbenzinnel lehet majd csillapítani.
Beülni és lenyitni a tetőt mennyei élmény. Kicsit műanyag, kicsit nyers, ám felejthetetlen. Csupa izom, móka és kacagás, de mégsem kéne. Zajos, átláthatatlan, zabos, torkos és drága.
A genfi szalonra speciális tanulmánnyal készült a BMW-csoport tulajdonában lévő Mini. A Concept Geneva a régi szép idők brit versenyautójának modern interpretációja. Ez a tanulmányautó a Mini Traveller, a Mini Countryman és a Mini Clubman Estate szellemiségét idézi fel egy progresszív, új változatban.