Az egyre élesebb verseny ellenére sem ad gyökeresen más irányt a francia Michelin fejlődésének Michel Rollier, a világ első számú gumiabroncsgyártójának új vezetője, aki az egykori cégalapító ükunokájának tragikus halála után egyedül irányítja a céget.

HVG
"Csak egy főnök van, és az én vagyok" - vetett véget a minap a párizsi Le Monde című napilap hasábjain közölt interjúban Michel Rollier, a Michelin ügyvezetője a vállalat jövőjével kapcsolatos találgatásoknak. A korábban első embernek számító másik ügyvezető, a 43 éves Édouard Michelin május végén ugyanis máig tisztázatlan körülmények között életét vesztette - Bretagne partjainál horgászás közben hajótörést szenvedett -, így a vele formálisan egyenjogú 62 éves Rollier váratlanul egyedül maradt a nagy múltú cég élén, ami némileg elbizonytalanította a partnereket és a befektetőket. Elsősorban azért, mert Rollier csak alig tíz éve került a gumiipari óriáshoz, előtte a papírgyártásban dolgozott.

A clermont-ferrand-i székhelyű céget ritkán irányította egyetlen ember, és az is csak egyszer, 1937 és 1955 között fordult elő a Michelin 117 éves történetében, hogy az alapító fivérek egyetlen leszármazottja sem állt a cég élén. Igaz, éppen akkor fejlesztette ki és dobta piacra a Michelin az abroncsgyártást forradalmasító radiálgumit. Mivel Rollier csak laza szálakkal kötődik a Michelin családhoz - másodunokatestvére az elhunyt Édouardnak -, és viszonylag kevés időt töltött a patinás cégnél, sokan úgy vélik, megváltoztathatja a Michelinnél meghonosodott paternalista vállalatirányítási kultúrát.

A családi vállalkozás kezdeteire visszanyúló "többfejű" irányítás a Michelin sajátos társasági formájának köszönhető. A cég "részvénybetéti társaság", amelynek kültagjai névre szóló részvényekkel rendelkeznek, de semmilyen felelősséget nem viselnek a cég kötelezettségeiért. A csak a közgyűlés által leváltható beltagok felelőssége viszont korlátlan és egyetemleges, részvénnyel rendelkezhetnek, de nem szavazhatnak a felügyelőbizottság tagjaira. Ügyvezető viszont csak beltag lehet. A Michelint általában két vagy három ügyvezető irányította, de egyikük mindig első volt az egyenlők között. A társaság egyetlen jogi személy beltagja, egy korlátolt felelősségű társaság, a Michelin család érdekeit képviselő Sages, amely csak az ügyvezetők halála vagy akadályoztatása esetén veheti át ideiglenesen az irányítást, de legkésőbb fél éven belül össze kell hívnia a kinevezéseket - minden beltag egyetértésével - jóváhagyó közgyűlést. Ez a más francia cégeknél is alkalmazott konstrukció tette lehetővé, hogy a Michelin család szoros ellenőrzése alatt tartsa az egyébként 80 százalékban intézményi befektetők birtokában lévő, tőzsdén jegyzett céget.

Rollier egyelőre nem osztja meg a hatalmat mással, mondván, erős és egységes csapat áll mögötte, s ha vele valami mégis történik, a Sages garantálja a megrázkódtatásoktól mentes utódlást. A 19 országban 130 ezer alkalmazottat foglalkoztató vállalatcsoport újdonsült egyszemélyi vezetője egyébként Édouard Michelin nyomdokain kíván haladni, aki éppen május elején terjesztette a menedzsment elé a cég 2010-ig szóló stratégiáját. Ennek lényege, hogy a Michelin felgyorsítja beruházásait a kelet-európai és a távol-keleti piacokon - Magyarországon a Taurus tulajdonosa -, ahol az eladások átlagosan évi 10 százalékkal nőnek, ötször olyan gyors ütemben, mint Nyugat-Európában vagy Észak-Amerikában, ahonnan a cég bevételeinek mintegy háromnegyede származik. Ez utóbbi térségekben a kutatás-fejlesztésre és a termelékenység növelésére helyezik a hangsúlyt, a kapacitásokat alig bővítik.

A 2005-ben 197 millió gumiabroncsot gyártó és ily módon a világtermelésből csaknem 20 százalékkal részesedő, 15,6 milliárd eurós forgalom mellett 889 millió euró adózott eredményt felmutató Michelin nyereségrátája kiemelkedő a szektorban. A magas hozzáadott értéket tartalmazó termékekre - a prémiumkategóriás és terepjáró gumikra - való koncentrálás sokáig lehetővé tette, hogy a növekvő nyersanyagköltségeket a vásárlókra terhelje, az olcsóbb gumiknál ez kevésbé sikerül. Az utóbbi időben azonban - az olajárrobbanás, illetve a termékeinek mintegy 30 százalékát átvevő autógyárak árérzékenysége miatt - egyre szűkebb a mozgástere. A gumiabroncs világszerte közszükségleti cikké vált, és a fogyasztók elvárják, hogy ez az árakban is tükröződjön. A hatékonyságnövelés és a termelésáthelyezés kényszere azonban egyre nehezebben egyeztethető össze a cég hagyományos szociális érzékenységével.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
automenedzser.hu Autó

A téli autózás 22 parancsolata

A hideg, a hirtelen megfagyó pára, a havas, latyakos utak még a gyakorlott autóst is próbára teszik. Nem mindenkinek van ideje és pénze arra, hogy a különböző vezetéstechnikai tanpályákon kipróbálja a megcsúszást, a kipördülést. Sokan ezt élesben tapasztalják meg, gyakran saját kárukon. Íme néhány tanács, amellyel biztonságosabban vezethetünk a télies napokon.

MTI/hvg.hu Autó

A Bridgestone abroncsgyárat épít Lengyelországban

A japán Bridgestone 300 millió eurós beruházással abroncsgyárat létesít Lengyelországban, az ország északi részén lévő Stargard Szczecinski-ben számolt be a Puls Biznesu és a Gazeta Wyborcza.

automenedzser.hu Autó

Tizenhat tipp, hogyan spórolj a benzinnel

Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.

hvg.hu Autó

Gumiteszt Jaguárral

A kiskunlacházi reptéren, szakemberek felügyelete alatt tehettük próbára a Michelin új, a felső kategóriás autók számára készült gumiabroncsait. Segítségünkre volt öt prémiumautó, két S-type Jaguar, egy Opel Signum, egy ötös BMW és egy VW Sharan, valamint egy felkészült stáb.

hvg.hu Autó

Európa legnagyobb abroncs-üzletét kötötte a Goodyear

Európa legnagyobb volumenű gumiabroncs-üzletét kötötte a napokban a Goodyear Dunlop Tires és a TIP Trailer Services. A Goodyear évente 90 ezer gumiabroncsot szállíthat a logisztikai vállalatnak. A TIP Trailer Services, mely a GE Equipment Services Europe csoport tagja huszonegy európai országban, több mint száz telephelyen mintegy 70 ezer pótkocsival, félpótkocsival, tartálykocsival és egyéb haszongépjárművel szolgálja ki ügyfelei igényeit. A gumiabroncsokat és a kapcsolódó szervizszolgáltatást a Goodyear biztosítja a teljes TIP-flotta számára.

MTI Autó

Tovább hízik a Michelin-baba

A világ vezető gumiabroncsgyára, a francia Michelin február 14-én profitja 36 százalékos tavalyi növekedéséről számolt be. Adózott eredménye 889 millió euróra gyarapodott a 2004-es 654 millióról. A bevétel 3,6 százalékkal 15,59 milliárd euróra emelkedett tavaly.

Amerikai finoman jelezte: Dél-Koreának sem kellene Huawei-termékeket használnia

Amerikai finoman jelezte: Dél-Koreának sem kellene Huawei-termékeket használnia

Az erős szél is összedöntheti a Notre-Dame-ot

Az erős szél is összedöntheti a Notre-Dame-ot

Sűrűbben járnak majd a reptéri 100E-buszok a csúcsidőkben

Sűrűbben járnak majd a reptéri 100E-buszok a csúcsidőkben

Bagi Iván és Nacsa Olivér nagyot kampányolt Orbán Viktor mellett

Bagi Iván és Nacsa Olivér nagyot kampányolt Orbán Viktor mellett

Vasárnap délig lehet mozgóurnát igényelni

Vasárnap délig lehet mozgóurnát igényelni

Tízmilliárd forinttal támogatta a kormány a külföldi egyetemistákat

Tízmilliárd forinttal támogatta a kormány a külföldi egyetemistákat