Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"64aac75a-d224-431f-a828-93d68ed6ee31","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Fantáziálás a felsőbbrendű emberről címmel sötét jövőképet vázolt fel Hans Rauscher, a Der Standard elemzője. Szerinte csaknem sztálini szintet ér el az Elon Musk inspirációjára végzett tisztogatás az amerikai államigazgatásban és az FBI-nál. A techmilliárdosok Európát is viszik magukkal.","shortLead":"Fantáziálás a felsőbbrendű emberről címmel sötét jövőképet vázolt fel Hans Rauscher, a Der Standard elemzője. Szerinte...","id":"20250207_musk-ubermensch-sztalin-elon-musk-nemzetkozi-lapszemle-der-standard","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64aac75a-d224-431f-a828-93d68ed6ee31.jpg","index":0,"item":"572515b3-442b-42e9-911f-2de06be40be9","keywords":null,"link":"/360/20250207_musk-ubermensch-sztalin-elon-musk-nemzetkozi-lapszemle-der-standard","timestamp":"2025. február. 07. 07:36","title":"Hans Rauscher: Trump csak eszköz Elon Musknak, hogy megvalósítsa bizarr álmait, és a techzsenik uralma alá hajtsa az emberiséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6517a9fd-e08a-44c4-a1d8-ad73f8cabedc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fiú nem tudott magyarázatot adni a rendőröknek.","shortLead":"A fiú nem tudott magyarázatot adni a rendőröknek.","id":"20250205_Tizeves-gyerek-kuldott-bombafenyegetest-iskolajanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6517a9fd-e08a-44c4-a1d8-ad73f8cabedc.jpg","index":0,"item":"cd34007d-3069-43bf-91e3-dd56e990cf64","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tizeves-gyerek-kuldott-bombafenyegetest-iskolajanak","timestamp":"2025. február. 05. 12:42","title":"Egy tízéves gyerek küldött bombafenyegetést iskolájának, aztán megjelentek nála a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e68fb7d0-b646-46fc-a843-670c1d4460fc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A cél az, hogy kivédjék az Európát sújtó vámok kivetését, amivel az amerikai elnök megválasztása óta fenyegetőzik.","shortLead":"A cél az, hogy kivédjék az Európát sújtó vámok kivetését, amivel az amerikai elnök megválasztása óta fenyegetőzik.","id":"20250206_Trump-lobbiceg-eu-szerzodes-dci-group","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e68fb7d0-b646-46fc-a843-670c1d4460fc.jpg","index":0,"item":"b19ddb4c-2c69-449e-88b8-7ee32bc4971d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Trump-lobbiceg-eu-szerzodes-dci-group","timestamp":"2025. február. 06. 14:13","title":"Trumphoz kötődő lobbicéggel szerződött az Európai Unió","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Anthropic szeretné felmérni a céghez jelentkezők „nem MI-asszisztált kommunikációs készségeit is”, ezért kérik, ne használjanak MI-t. Ez azért visszás, mert a cég azzal hirdeti a termékeit, hogy mennyire emberi válaszokat adnak.","shortLead":"Az Anthropic szeretné felmérni a céghez jelentkezők „nem MI-asszisztált kommunikációs készségeit is”, ezért kérik, ne...","id":"20250206_anthropic-mesterseges-intelligencia-hasznalata-allasjelentkezeseknek-keres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418.jpg","index":0,"item":"fd47ab3c-8760-4dfc-a014-c4a8c796bfd2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_anthropic-mesterseges-intelligencia-hasznalata-allasjelentkezeseknek-keres","timestamp":"2025. február. 06. 16:03","title":"Az egyik legnépszerűbb mesterséges intelligencia fejlesztője azt kéri a munkára jelentkezőktől, hogy ne használjanak MI-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64bd7a81-0d7f-4ecf-a2f6-2bff3e3e7c90","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Daniel Barenboim közleményben adott hírt egészségügyi állapotáról, ami az utóbbi években fokozatosan romlott. ","shortLead":"Daniel Barenboim közleményben adott hírt egészségügyi állapotáról, ami az utóbbi években fokozatosan romlott. ","id":"20250206_Daniel-Barenboim-karmester-Parkinson-kor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64bd7a81-0d7f-4ecf-a2f6-2bff3e3e7c90.jpg","index":0,"item":"6b5921a1-9e3b-4f27-90f7-585e12cdf48e","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Daniel-Barenboim-karmester-Parkinson-kor","timestamp":"2025. február. 06. 16:03","title":"A világhírű karmester, Daniel Barenboim Parkinson-kórban szenved","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6857013-bffd-4440-9987-ecbcde9a8c71","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nyugalmazott püspök idősotthonba költözött, ahol korábbi beszédei, írásai rendszerezését tervezi.","shortLead":"A nyugalmazott püspök idősotthonba költözött, ahol korábbi beszédei, írásai rendszerezését tervezi.","id":"20250206_beer-miklos-visszavonulas-nyilvanossag-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6857013-bffd-4440-9987-ecbcde9a8c71.jpg","index":0,"item":"8fcea673-5c80-4798-87ac-5a6f2a14a7ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_beer-miklos-visszavonulas-nyilvanossag-interju","timestamp":"2025. február. 06. 08:41","title":"Beer Miklós búcsúzik a nyilvánosságtól, nem ad több interjút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36d26052-5473-491d-a359-057a662007bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év második felében debütálhat az Apple új processzora, az M5, ami elsőként az újonnan érkező iPad Próba kerülhet bele. A legerősebb verzióra valószínűleg 2026-ig kell majd várni.","shortLead":"Az év második felében debütálhat az Apple új processzora, az M5, ami elsőként az újonnan érkező iPad Próba kerülhet...","id":"20250206_apple-m5-processzor-mestereseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36d26052-5473-491d-a359-057a662007bd.jpg","index":0,"item":"dc68fa50-182b-451a-a541-da7b32110c4a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_apple-m5-processzor-mestereseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 06. 10:03","title":"Már gyártja az Apple az eddigi legerősebb processzorát, jöhet belőle négyféle változat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d2a15b4-aac9-4a25-8a50-1107849f89ca","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj DS N°8 háromféle tisztán elektromos hajtáslánccal rendelhető.","shortLead":"A vadonatúj DS N°8 háromféle tisztán elektromos hajtáslánccal rendelhető.","id":"20250207_bearaztak-a-francia-luxusautot-a-750-kilometeres-hatotavu-uj-villany-ds-no-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d2a15b4-aac9-4a25-8a50-1107849f89ca.jpg","index":0,"item":"cd338545-ab35-45ce-ad03-c534172df67d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250207_bearaztak-a-francia-luxusautot-a-750-kilometeres-hatotavu-uj-villany-ds-no-8","timestamp":"2025. február. 07. 07:21","title":"Beárazták a francia luxusautót, a 750 kilométeres hatótávú új villany DS-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forgalma, nyeresége és piaci részesedése is vészesen apad a világ vezető autógyárának, az amerikai General Motorsnak. Lehet, hogy a GM csak francia-japán segítséggel tudja magát felszínen tartani.
HVG
A világ egyik legismertebb befektetője, a Las Vegas-i Kirk Kerkorian 89 éves kora és több milliárd dolláros vagyona ellenére sem tétlenkedik. A kaszinóüzlet mellett mindig is az autógyártás érdekelte legjobban: nyolc éve a német Daimler-Benz és az amerikai Chrysler fúziójában játszotta a házasságközvetítő szerepét, most pedig a világ legnagyobb autógyártóját, a General Motorst (GM) szeretné összehozni az 1999 óta közös cégben lévő francia Renault-val és a japán Nissannal. A Tracinda nevű családi holdingján keresztül 9,9 százalékos részvénypakettjével Kerkorian a GM legnagyobb egyéni tulajdonosa, és értesülések szerint azt szeretné, ha a Renault-Nissan kettős 20 százalékos részesedést szerezne az amerikai cégben. A trió így egységesíthetné beszerzéseit, összehangolná fejlesztéseit, amivel mindhárman jelentős költségmegtakarítást érnének el.
A Renault és a Nissan vezetése - valamint az előbbiben 15 százalékot birtokló francia kormány - nem ellenzi a tárgyalásokat. Az amerikai menedzsment szeretne kibújni alóluk, de Kerkorian nyomása alatt aligha teheti. Az igazgatótanácsot (it) a hírek szerint bosszantja, hogy a GM-et a világranglistán messze mögötte - a nyolcadik, illetve a kilencedik helyen - lévő autógyárral boronálnák össze. A GM vezetői azt is sértésnek vették, hogy az örmény származású milliárdos őket megkerülve vacsorázott nemrég Nashville-ben a Renault-Nissan első emberével, a nemzetközi autóipar legjobb vezetőjének tartott Carlos Ghosnnal, akit minden valószínűség szerint megpróbált átcsábítani a tengerentúlra.
Ez pedig szinte személyre szóló támadás Rick Wagoner elnök-vezérigazgató ellen, aki Kerkorian szerint nem tudott érezhető eredményeket elérni a GM élén. Az amerikai autógyár ugyanis tavaly 10,6 milliárd dollár veszteséget termelt - 2004-ben még 2,8 milliárd volt a nyereség -, amit csak az 1992-es deficit múlt felül. Akkor mennie is kellett a cég vezérkarának, ám a GM it-je az idén tavasszal bizalmáról biztosította Wagonert. Azt azonban előírták számára, hogy sikerrel kell járnia az éves költségekből 7 milliárd dollárt lefaragni igyekvő újabb takarékossági programnak. Első lépésként június végéig az autógyár 35 ezer alkalmazottja választotta a cég által egyszeri kifizetéssel honorált korkedvezményes nyugdíjazást, illetve felmondást, most pedig 12 észak-amerikai üzem bezárása van soron.
[[ Oldaltörés: Támadnak a keleti autók (Oldaltörés) ]]
A GM ugyanazokkal a gondokkal küzd, mint két detroiti társa, a Ford, valamint a német irányítás révén némiképp kipofozott Chrysler. Modellkínálatuk szürkébb az ázsiai gyártókénál, magas fogyasztású autóik pedig nem elég vonzóak az emelkedő benzinárak mellett. Emellett az autóipari szakszervezetekkel a korábbi évtizedekben kötött kollektív szerződésekben nemcsak az aktív, hanem a nyugdíjas alkalmazottaik számára is bőkezű egészségügyi biztosítást vállaltak, ami most óriási terhet ró a cégekre. A GM például tavaly többet költött egészségbiztosításra, mint acélra. A kényszerű jótékonykodás 1,1 millió nyugdíjas alkalmazottját és azok családtagjait érintette, és az aktívakkal együtt összesen 5,4 milliárd dollárba került. A detroiti hármak emiatt minden egyes gépkocsijuknál több ezer dolláros hátránnyal indulnak az amerikai piacnak már mintegy 40 százalékát ellenőrző ázsiai gyártókkal szemben, amelyek ügyelnek arra, hogy üzemeikben ne jussanak szóhoz a szakszervezetek.
Az ázsiaiak térhódítására jellemző, hogy a legfrissebb, júniusi adatok alapján a japán Toyota Észak-Amerikában több autót adott el, mint a Chrysler, és csak hajszálnyira van a második Fordtól. A GM ugyan még őrzi hazai vezető pozícióját - bár részesedése 25 százalék alá csökkent, ami 80 éve a legalacsonyabb -, globális elsőségét viszont akár már az idén elveheti tőle japán riválisa, amely tavalyi 12 milliárd dolláros nyereségéből lázasan fejleszt és terjeszkedik. Így aztán érthető, hogy Wagoner a GM Szentpétervár melletti üzemének júniusi alapkőletételén már úgy fogalmazott: nem az a fontos, hogy a világ legnagyobb autógyára legyenek, hanem hogy megoldják pénzügyi válságukat.
A detroitiak vergődését a tőzsde is jelzi: a GM és a Ford együtt 1999-ben még 137 milliárd dollárt ért, jelenleg viszont kevesebb, mint 30 milliárdot. Ez nemcsak messze elmarad a Toyota 166 milliárd dolláros tőzsdei értékétől, de a GM és a Ford kettősét így kevesebbre taksálja a piac, mint az olasz Fiatot vagy a francia PSA Peugeot Citroent. A detroitiak nemcsak mennyiségi, minőségi mutatóikra sem lehetnek büszkék: 19 járműkategóriából 11-ben a Toyota, illetve luxusmárkája, a Lexus kapta a legjobb minősítést az újautó-tulajdonosoktól a 2006-os modellévben. A J. D. Power and Associates amerikai elemzőcég felmérésében a GM-nek mindössze két, a Fordnak és a Chryslernek pedig egy-egy elsőség jutott.
Pénzügyi nehézségein számos amerikai nagyvállalat úgy lett úrrá, hogy csődvédelmet kérve egyszerűen érvénytelenítette a kollektív szerződésekben vállalt kötelezettségeit. A GM és a Ford mélyrepülését látva az elemzők most a csődvédelem esélyét latolgatják, ám ezt egyelőre mindkét autógyár kizárja. Az eladásait ingyenhitellel, alkalmazotti kedvezményekkel, sőt feltöltött benzinkártyával felpörgetni igyekvő detroiti trió azonban kénytelen beletörődni, hogy a mostani válság nem ciklikus, hanem szerkezeti. Az egy évszázadon át általuk uralt hazai pályán pedig immár egyre inkább háttérbe szorulnak az efféle trükkök nélkül is folyamatosan előretörő ázsiaiakkal szemben.
Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.
Az eladások megugrásától hangos első félévben átrendeződni látszik a kínai autópiac. Az ötvenszázalékos növekedést produkáló autóipar élén változás történt, idén először a General Motors és partnerei adták el a legtöbb autót, a Volkswagennek be kellett érnie a második hellyel.
A világon a legtöbb autót értékesítő jármű-gyárcsoport, az amerikai General Motors hétfőn módosította első negyedévi mérlegét: 445 millió dolláros, részvényenként 78 centes adózott eredményt jelentett az eredetileg közölt, 323 millió dolláros, részvényenként 57 centes adó utáni veszteség helyett.
A Renault és a részlegesen az érdekeltségébe tartozó Nissan - a General Motors egyik fő részvényese szerint - részesedést szerezhetnének a GM-ben. A Renault egyelőre nem nyilatkozott az ügyben, az illetékes, a GM részvénytőkéjének mintegy 10 százalékát birtokló Tracinda már a két nagy járműipari csoport közeledéséről folyó tárgyalásokról tett említést pénteken.
A világon a legtöbb autót értékesítő járműgyárcsoport, az amerikai General Motors 300 millió dollárért eladja 7,9 százalékos részesedését a japán Isuzu Motors Ltd. teherautógyárból. Noha minden pénzre szüksége van saját üzlete rendbe tételéhez, a szakmai-piaci együttműködést folytatni akarják.