Tetszett a cikk?

Átrendeződhetnek az erőviszonyok a nemzetközi haszonjárműpiacon, ha a svéd Scania elfogadja a német MAN felvásárlási ajánlatát. Együtt piacvezetők lennének Európában.

HVG
A svéd Scania teherautógyár igazgatótanácsa, majd két főtulajdonosa, a német Volkswagen (VW) és a svéd Investor befektető holding egyaránt elutasította a múlt héten a müncheni Maschinenfabrik Augsburg Nürberg (MAN) felvásárlási ajánlatát. Az együttesen a szavazati jogokat megtestesítő részvények több mint felét birtokló két cég közül a VW - a kiskaput láthatóan nyitva hagyva - "e formában ipari érdekei ellen valónak" minősítette az ajánlatot. Világosabban fogalmazott a svéd Wallenberg iparmágnás család tulajdonában álló Investor: eszerint "a felkínált ár nem tükrözi a Scaniában rejlő potenciált". Azaz mindketten többet akarnak kapni a cégért.

Valószínűleg jól spekulálnak. A visszautasítás után - egy nagyobb összegű ajánlat reményében - rögtön közel 6 százalékkal ugrott meg a Scania-részvények árfolyama. A MAN készpénz és részvények formájában 9,6 milliárd eurót kínált a Scania 90 százalékáért, ami részvényenként 440 koronás (1 svéd korona = 29,67 forint) ár. Az Investorhoz közeli források szerint azonban a főrészvényeseket az alacsonynak tartott ár mellett az ellenséges kivásárlási szándék, azaz a többségi tulajdonból való kiszorításuk is aggasztja. A Scania ugyanis a múlt század eleje óta a Wallenberg-impérium gyöngyszeme, s a család a VW-hez hasonlóan szívesen maradna résztulajdonos az egyesítendő óriásvállalatban is.

A MAN-nak így most taktikát kell váltania. A müncheniek számára alighanem életbe vágóan fontos a fúzió, hogy helytállhassanak a nemzetközi haszonjárműipar egyre élesedő versenyében. Hakan Samuelsson, a kamioncég elnöke - aki egyébként svéd, és éppen a Scaniánál dolgozott 23 éven át, ahonnan a fejlesztési részleg éléről került Münchenbe - nem győzi ecsetelni a fúzió előnyeit. Az összeolvadással a svéd-német páros Európában 28 százalékos részesedéssel a vezető helyre ugrana. Megelőzné a 22 százalékkal ma még első német Mercedes-Benzt, illetve a hasonló piaci arányt elérő svéd-francia Volvo-Renault-t, valamint a jóval kisebb olasz Fiat-Ivecót. Világméretekben pedig együtt a nyolcadik helyre ugranának elő. A két gyártórészleg összevonása a tervek szerint három év múlva évente 500 millió euró megtakarítással járna, és azt remélik, az első közös évben 18,5 milliárd euró forgalom mellett 1,4 milliárd euró üzemi nyereséget érnének el.

© daimlerchrysler
A verseny lendületes fúziós hullámhoz vezetett az ágazatban az utóbbi években: a világ 2 millió darabos közepes- és nehéztehergépkocsi-piacának felét hat cégcsoport uralja. A ranglista élén álló német-amerikai DaimlerChryslerhez tartozik a Mercedes-Benz mellett az USA-ban a Freightliner, Japánban pedig a Mitsubishi Fuso. A Volvo-Renault amerikai márkája a Mack, ez év elejétől pedig a japán Nissan Diesel Motor is az övé. A holland DAF néhány éve az amerikai Paccar-csoport tagja. Ha létrejön a MAN-Scania frigy, a fejlett országokban aligha valószínű további felvásárlás, a fúziós vetélkedés áttevődik a fejlődő piacokra, elsősorban Kínára, ahol a teherautó-piac mérete nagyobb, mint a nyugat-európai és az amerikai együtt. A világranglistán mind előbbre rukkoló kínaiak egyelőre főként a hazai piacon erősek, de az utóbbi években mind lendületesebb az exportjuk is.

A piacon mára csak azok a gyártók tudtak fennmaradni, amelyek modellválasztéka a kis áruszállítóktól az óriáskamionokig terjed, szolgáltatásaik pedig a lízingtől a 24 órás gyorsszervizen át a fuvarozás minden részletét átfogják. Az egyre tőkeigényesebb műszaki fejlesztés is a kisebb gyártók kiszorulásával járt. A globális versenyben a MAN is előremenekül. Hozzá tartozik a német Büssing, az osztrák Steyer (korábban kacsingatott a Fiatra is), együttműködik egy sor más gyártóval, így például a Rábával és az Ikarusszal. Az évek óta tartó partnerkeresés közepette profiltisztítást hajtott végre, ma már szinte kizárólag a teherautókra, buszokra, dízelmotorokra és a turbófeltöltős rendszerekre összpontosít. A termeléskihelyezési programok részeként tavaly a lengyelországi Krakkót választotta a 2007-ben startoló, évi 15 ezer darabos kapacitású összeszerelő üzem telephelyéül, amelyre Miskolc is pályázott.

A német lapok szerint a MAN-vezér Samuelsson nem tett le a Scania megszerzéséről, s erőteljesen ostromolja a VW vezetőit. Állítólag azt ígéri a wolfsburgiaknak, hogy két számjegyű részesedéssel főrészvényesek lehetnek az egyesülő konszernben. Wallenbergéket pedig a vételár legalább 11 százalékos növelésével próbálja rávenni ajánlata elfogadására.

HEIMER GYÖRGY

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Biztonságosabb lesz a jövő kamionja

A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.

MTI/hvg.hu Autó

Úton az első hibrid teherautó

Megkezdte közúti szereplését az első amerikai hibrid-dízel teherautó, amely a tervezők szerint 60-70 százalékkal kevesebb dízelolajt fogyaszt, mint hagyományos meghajtású társai, s a széndioxid-kibocsátása is 40 százalékkal alacsonyabb.

hvg.hu Autó

Hárommillió Mercedes teherkocsi készült Wörthben

A wörthi gyárban, a világ egyik legnagyobb szerelőüzemében elkészült a hárommilliomodik jármű. A jubileum-autót, egy Actros 1841 LS Bluetec 5 típusú járművet a francia Villefranche-sur-Sa ône székhelyű Transport Alloin cég vezetése vehette át.

hvg.hu Autó

Nem kell félni a kamiontól!

Közlekedési baleset áldozataként elveszíteni akárcsak egyetlen embert is - pótolhatatlan veszteség: ebben a közúti közlekedés minden résztvevője egyetért. A sokrétű intézkedéseknek köszönhetően a halálos sérüléssel járó közlekedési balesetek aránya évek óta csökkenő tendenciát mutat. Az Európai Unió 25 tagállamánál 1991-ben a halálos baleseti statisztika 71 ezer 160 haláleset volt; 2000-re ez a szám lényegesen, 52 ezer 489–re csökkent.

hvg.hu Autó

Nálunk is kapható a világ egyik legbiztonságosabb kamionja

Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.