Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d8d61004-2967-4350-8f5e-0af19c9c497d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A felhasználót segítő személyi asszisztensként irányíthatja a böngészőt a Microsoft Copilot Vision nevű új mesterséges intelligenciája, melyet már bárki kipróbálhat.","shortLead":"A felhasználót segítő személyi asszisztensként irányíthatja a böngészőt a Microsoft Copilot Vision nevű új mesterséges...","id":"20250422_microsoft-edge-bongeszo-iranyitasa-copilot-vision-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8d61004-2967-4350-8f5e-0af19c9c497d.jpg","index":0,"item":"cdb4f2bc-7ea5-4584-ab69-a45577b1c5a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_microsoft-edge-bongeszo-iranyitasa-copilot-vision-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 22. 08:03","title":"Ez a program átveszi az irányítást a böngészője felett, és éppen ez a lényege","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d899ef0-b026-41fb-a749-d2ed3aea0726","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint 11 000 milliárd forint nem fial Magyarországon.","shortLead":"Több mint 11 000 milliárd forint nem fial Magyarországon.","id":"20250422_Rekordszintre-ugrott-a-lekotes-nelkul-a-szamlakon-parkolo-penzek-osszege-februarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d899ef0-b026-41fb-a749-d2ed3aea0726.jpg","index":0,"item":"be5182af-30d4-421a-baa3-a46f547003b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_Rekordszintre-ugrott-a-lekotes-nelkul-a-szamlakon-parkolo-penzek-osszege-februarban","timestamp":"2025. április. 22. 12:38","title":"Rekordszintre ugrott a lekötés nélkül a számlákon parkoló pénzek összege februárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elmúlt hónapokban már több tízmillióan használták a ChatGPT keresőfunkcióját Európában, így hamarosan egy EU-s regulának is meg kell majd feleljen az OpenAI eszköze.","shortLead":"Az elmúlt hónapokban már több tízmillióan használták a ChatGPT keresőfunkcióját Európában, így hamarosan egy EU-s...","id":"20250422_openai-chatgpt-kereso-felhasznalok-szama-dsa-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb.jpg","index":0,"item":"c07d2123-2a17-45b8-b231-d303405a99dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_openai-chatgpt-kereso-felhasznalok-szama-dsa-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 22. 11:03","title":"Retteghet a Google? Fontos mérföldkő előtt az OpenAI, kilőtt a ChatGPT keresője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bca6e837-20b6-4d4a-a20c-9324e5e5800e","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"Továbbra is veszélyben érzik a szülők a XVIII. kerületi Kapocs Magyar–Angol Két Tannyelvű Általános Iskola megszokott működését. Minden tiltakozás ellenére a Rábel Krisztina által vezetett tankerület átszervezi a népszerű intézmény működését.","shortLead":"Továbbra is veszélyben érzik a szülők a XVIII. kerületi Kapocs Magyar–Angol Két Tannyelvű Általános Iskola megszokott...","id":"20250423_kapocs-iskola-tankerulet-tiltakozas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bca6e837-20b6-4d4a-a20c-9324e5e5800e.jpg","index":0,"item":"fd785324-3228-46f3-9fa1-a38aee9dc7b2","keywords":null,"link":"/elet/20250423_kapocs-iskola-tankerulet-tiltakozas-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 11:40","title":"„Na, ezt jól megkaptuk…” – cinikus választ írt a tankerület egy szülői panaszra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e3a4436-5223-4cd2-8135-8f1038ec09fc","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A fővárosi imázscégtől a Közgyűlés Vitézy Dávid kezdeményezésére minden támogatást megvont, így az év elején szinte mindenkit kirúgtak a Budapest Brandtől, amely most formálisan is megszűnik, eddigi közfeladatait szétosztják.","shortLead":"A fővárosi imázscégtől a Közgyűlés Vitézy Dávid kezdeményezésére minden támogatást megvont, így az év elején szinte...","id":"20250423_karacsony-gergely-budapest-brand-zrt-kiss-ambrus-vitezy-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e3a4436-5223-4cd2-8135-8f1038ec09fc.jpg","index":0,"item":"88c07d47-0239-4111-b389-8c86d9deed12","keywords":null,"link":"/kkv/20250423_karacsony-gergely-budapest-brand-zrt-kiss-ambrus-vitezy-david","timestamp":"2025. április. 23. 15:51","title":"Karácsony kezdeményezi a Budapest Brand Zrt. megszüntetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A múlt héten elfogadott új törvény jelentősen visszavágta a dolgozók sztrájkjogát.","shortLead":"A múlt héten elfogadott új törvény jelentősen visszavágta a dolgozók sztrájkjogát.","id":"20250423_A-vasutasok-szerint-mar-csak-ugy-lehetne-sztrajk-a-MAV-nal-ha-Lazar-Janos-megrendelne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a456835-e0ee-4af8-8d1c-fdd1a91bb3c8.jpg","index":0,"item":"030e98f3-21e2-40e1-9019-ea49695a6b4c","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_A-vasutasok-szerint-mar-csak-ugy-lehetne-sztrajk-a-MAV-nal-ha-Lazar-Janos-megrendelne","timestamp":"2025. április. 23. 12:25","title":"A vasutasok szerint már csak úgy tudnának sztrájkolni a MÁV-nál, ha Lázár János megrendelné","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d72e1992-10c9-4ab1-8a1e-692b6e57307d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hiába kérik Hadházyék, hogy a pártok maradjanak otthon, a Momentum is bejelentkezett a keddi „hídsétára”. A TASZ jogásza szerint azonban nem lehet sétaként kezdeni, majd tüntetésként folytatni egy eseményt. ","shortLead":"Hiába kérik Hadházyék, hogy a pártok maradjanak otthon, a Momentum is bejelentkezett a keddi „hídsétára”. A TASZ...","id":"20250422_A-Momentum-egeszsegugyi-setat-tart-az-Erzsebet-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d72e1992-10c9-4ab1-8a1e-692b6e57307d.jpg","index":0,"item":"fff394ba-29a9-4001-adc5-a436736621bd","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_A-Momentum-egeszsegugyi-setat-tart-az-Erzsebet-hidon","timestamp":"2025. április. 22. 12:43","title":"A Momentum is egészségügyi sétát tart az Erzsébet hídon, de Hadházyék nem kérnek a pártokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76d54b47-1ef0-46fe-ba2d-7d5352c84aed","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A világ egyes részein eddig is a rárakódó díjakkal együtt mutatták az árakat, most már az egész világon meglesz ez a transzparencia.","shortLead":"A világ egyes részein eddig is a rárakódó díjakkal együtt mutatták az árakat, most már az egész világon meglesz...","id":"20250422_Airbnb-kereses-teljes-ar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76d54b47-1ef0-46fe-ba2d-7d5352c84aed.jpg","index":0,"item":"02c41ae9-98bd-471a-9755-62ddd2df1ec6","keywords":null,"link":"/kkv/20250422_Airbnb-kereses-teljes-ar","timestamp":"2025. április. 22. 12:01","title":"Változtat az Airbnb, mostantól mindenhol a teljes árat mutatják a szálláshelyek a keresésnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Jön a hívás péntek délben, hogy volna egy fuvar Birminghambe. A soroksári logisztikai központban kell pakolnom. Kivételes eset: van a kocsiban váltóruha és kaja. Így délután 3-kor új korongot teszek a tachográfba, és indulok pakolni. A négy és fél órás vezetési időből - ami után legalább 45 percet pihenni kell, vagyis ki kell állni, és csak ezután lehet újabb négy és feles etapot lenyomni - így is elmegy fél óra, míg Soroksárra érek. Két óra pakolás, 5-kor startolok, és 85-90-es tempóval este 7-kor már Hegyeshalom előtt torlódok. A határon, ha jó a sor, és nincs túlsúly, tíz perc alatt át lehet gurulni. Itt kiveszi az ember a háromnegyed órát: eszik, iszik, cigizik. Hajnali fél 1-re legfeljebb Passau, vagyis az osztrák-német határ. Itt újabb pauza, de jobb nem elaludni, mert a németeknél a nagy forgalom miatt, és mivel sok helyen napközben tilos az előzés kamionnal, éjszaka érdemes menni. Fél 4-ig nyomni kell, ekkor lejár a kilenc óra vezetési idő, amit be kell tartani, mert a tachográfot szigorúan ellenőrzik, és a zsaruk keményen büntetik az időtúllépést. Ha szerencsés az ember, talál jó parkolót, ahol el is fér a gépével, és a 11 óra kötelező pihenőből kilencet végigszunyál, aztán falatozás az otthoni kosztból. Pár euróért még zuhanyozhatsz is, aztán délután fél 3-kor újra start. Nem folytatom: a lényeg az, hogy az 1900 kilométeres úthoz a szigorú uniós szabályok miatt erős két és fél napra van szükség, és ugyanennyire vissza. Már persze ha van egyenes visszáru. Ha nincs, akkor Angliából irány Belgium, onnan Spanyolország, s örül az ember, ha négy hét múlva hazatalál" - avatja be a HVG-t a Gumikacsa néven nyilatkozó sofőr a 21. századi kamionoslét mindennapjaiba.
Az 53 éves férfinak van összehasonlítási alapja: még az 1980-as években kezdte az ipart. A magyarországi kamionos-aranykorban másképpen alakultak a nemzetközi fuvarok. "A nagyságrendekkel kisebb forgalomban nem a sztrádák melletti ipari parkokban, hanem a városokban rakodtunk, így volt idő nézelődni, világot látni, ami akkoriban nagy szó volt. Persze vásárolni is tudtunk, meg ugye csencselni is" - fogalmaz Varga Zoltán, aki még a Hungarocamionnál kezdett 1978-ban. Megfogta az isten lábát az a szerencsés - vagy inkább kellő hátszéllel, mai szóval kapcsolati tőkével rendelkező - hazánkfia, aki valamilyen úton-módon bekerült a szinte kihalásos alapon működő "nemzetközisek" kasztjába, s Mercedesszel, Volvóval vagy Ivecóval járhatta a külhont, nem pedig IFA-val, Zillel, Kamazzal gyűrte a hazai kilométereket.
A Kádár-rendszerben alig pár ezres kamionostábor tagjai ugyanis a konvertibilis valutában kapott napidíj és az akkori viszonyok között mesés, több tízezer forintos fizetés mellett szinte szabadon üzletelhettek, azaz: csempészhettek. A márkás italoktól a pornón át a videomagnóig tartott a hiánygazdaságban keresett nyugati cikkek listája. "Én öt év alatt kerestem így össze a házravalót, igaz, alig voltam a családdal. Persze mi is inkább a fülkében aludtunk, ha tehettük, de futotta volna motelra is" - emlékszik vissza a hőskorra Tóth Ferenc, aki az 1990-es évek elején még kisvállalkozóként is próbálkozott a nemzetközi vizeken, ám mára átnyergelt a személyfuvarozásra.
Ma logisztikai központtól ipari parkig, szinte kizárólag a sztrádahálózaton bonyolódnak a fuvarok. "Jól hangzik a 250-300 ezer forintos nettó bér, de ezért hetekig, gyakran egy hónapig is távol vagyunk otthonról, és a parkolókon kívül szinte semmit nem látunk" - mondja Kiss Zsolt, aki mégsem panaszkodik, mert Somogy megyében így is igen jó keresetnek számít a nemzetközi fuvarozás. Neki egyébként is szerencséje van, a cég, ahol dolgozik, alkalmazottként foglalkoztatja. A kamionosok zöme azonban alvállalkozóként, azaz tulajdonképpen színlelt szerződéssel tekeri a volánt.
Így vagy úgy, ma már ritkaság, hogy egy nemzetközi kamionsofőr elindul hétfőn, és péntekre hazaér. "A varrodások, vagyis a cég fuvarszervezői, irányítói úgy alakítják, hogy a kamion a lehető legkevesebbet fusson üresen. Előfordul, hogy Helsinkitől Portóig, Athéntól Hamburgig hetekig keringünk szerte Európában, míg hazatalálunk" - így Gyurkó Géza, aki három éve vág neki Bajáról az öreg kontinens sztrádáinak.
"Ég és föld a különbség a mai és a húsz évvel ezelőtti kamionosok presztízse között. Akkoriban ez kivételezettséget, kitörési lehetőséget jelentett, ma inkább csak a megélhetés egy fajtáját. Igaz, sokakat még most is vonz a csavargás. Csakhogy akkor szigorú követelményeknek kellett megfelelni, nyelveket tudni, nem volt elég tökéletesen vezetni - foglalja össze a másik oldal tapasztalatait egy »varrodás«, mondván: - Ma gyakran egy sima tolatás is gondot okoz a jelentkezőknek."
Eredményesen zárta a 2005-ös évet a DaimlerChrysler Automotive Hungária. Tavaly a Mercedes-Benz, a smart, a Chrysler és a Jeep márkák autóiból összesen 3297 talált gazdára. Haszonjárműből kevesebb fogyott mint egy évvel korábban.
Átrendeződhetnek az erőviszonyok a nemzetközi haszonjárműpiacon, ha a svéd Scania elfogadja a német MAN felvásárlási ajánlatát. Együtt piacvezetők lennének Európában.
Építési depókat hoznának létre Budapest határában a fuvarozók. A milliárdos beruházással létrehozott raktáraktól 10-15 százalékos kiadáscsökkentést remélnek. A fővárosi önkormányzat és a vállalkozók által közösen tervezett projekt még kezdeti fázisban van, írja a Magyar Hírlap.
A DaimlerChrysler a Mercedes-Benz Actros tehergépkocsiknál „Mercedes Power-Shift“ elnevezéssel fokozatosan vezeti be az automata váltók új generációját. Ezek a 12 vagy – speciális használatú járművek esetén akár – 16 fokozatú szinkronizálatlan, teljes automata váltót kombinálják a legmodernebb vezérlő-elektronikával és a sebességfokozat váltó-, illetve kuplung főfunkciók mellett számos egyéb funkcióval is rendelkeznek.
A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.
Megkezdte közúti szereplését az első amerikai hibrid-dízel teherautó, amely a tervezők szerint 60-70 százalékkal kevesebb dízelolajt fogyaszt, mint hagyományos meghajtású társai, s a széndioxid-kibocsátása is 40 százalékkal alacsonyabb.
Egy évvel a piaci bevezetés után elkészült a DaimlerChysler AG wörthi gyárában a tízezredik BlueTec-dízelmotorral szerelt tehergépkocsi. Ezek már most teljesítik a majd csak 2009-ben hatályba lépő Euro 5 környezetvédelmi normatíva előírásait, azaz akár 80 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és szilárd szennyezőanyagot bocsátanak ki a környezetbe, mint amennyit a jelenleg érvényben lévő előírások megengednek.
Közlekedési baleset áldozataként elveszíteni akárcsak egyetlen embert is - pótolhatatlan veszteség: ebben a közúti közlekedés minden résztvevője egyetért. A sokrétű intézkedéseknek köszönhetően a halálos sérüléssel járó közlekedési balesetek aránya évek óta csökkenő tendenciát mutat. Az Európai Unió 25 tagállamánál 1991-ben a halálos baleseti statisztika 71 ezer 160 haláleset volt; 2000-re ez a szám lényegesen, 52 ezer 489–re csökkent.
Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.