Tetszett a cikk?

Inkább egyhangú, mint kalandos; inkább irigyelt, mint vágyott a nemzetközi kamionsofőrök élete. Bezzeg húsz-harminc évvel ezelőtt...

© daimlerchrysler
"Jön a hívás péntek délben, hogy volna egy fuvar Birminghambe. A soroksári logisztikai központban kell pakolnom. Kivételes eset: van a kocsiban váltóruha és kaja. Így délután 3-kor új korongot teszek a tachográfba, és indulok pakolni. A négy és fél órás vezetési időből - ami után legalább 45 percet pihenni kell, vagyis ki kell állni, és csak ezután lehet újabb négy és feles etapot lenyomni - így is elmegy fél óra, míg Soroksárra érek. Két óra pakolás, 5-kor startolok, és 85-90-es tempóval este 7-kor már Hegyeshalom előtt torlódok. A határon, ha jó a sor, és nincs túlsúly, tíz perc alatt át lehet gurulni. Itt kiveszi az ember a háromnegyed órát: eszik, iszik, cigizik. Hajnali fél 1-re legfeljebb Passau, vagyis az osztrák-német határ. Itt újabb pauza, de jobb nem elaludni, mert a németeknél a nagy forgalom miatt, és mivel sok helyen napközben tilos az előzés kamionnal, éjszaka érdemes menni. Fél 4-ig nyomni kell, ekkor lejár a kilenc óra vezetési idő, amit be kell tartani, mert a tachográfot szigorúan ellenőrzik, és a zsaruk keményen büntetik az időtúllépést. Ha szerencsés az ember, talál jó parkolót, ahol el is fér a gépével, és a 11 óra kötelező pihenőből kilencet végigszunyál, aztán falatozás az otthoni kosztból. Pár euróért még zuhanyozhatsz is, aztán délután fél 3-kor újra start. Nem folytatom: a lényeg az, hogy az 1900 kilométeres úthoz a szigorú uniós szabályok miatt erős két és fél napra van szükség, és ugyanennyire vissza. Már persze ha van egyenes visszáru. Ha nincs, akkor Angliából irány Belgium, onnan Spanyolország, s örül az ember, ha négy hét múlva hazatalál" - avatja be a HVG-t a Gumikacsa néven nyilatkozó sofőr a 21. századi kamionoslét mindennapjaiba.

Az 53 éves férfinak van összehasonlítási alapja: még az 1980-as években kezdte az ipart. A magyarországi kamionos-aranykorban másképpen alakultak a nemzetközi fuvarok. "A nagyságrendekkel kisebb forgalomban nem a sztrádák melletti ipari parkokban, hanem a városokban rakodtunk, így volt idő nézelődni, világot látni, ami akkoriban nagy szó volt. Persze vásárolni is tudtunk, meg ugye csencselni is" - fogalmaz Varga Zoltán, aki még a Hungarocamionnál kezdett 1978-ban. Megfogta az isten lábát az a szerencsés - vagy inkább kellő hátszéllel, mai szóval kapcsolati tőkével rendelkező - hazánkfia, aki valamilyen úton-módon bekerült a szinte kihalásos alapon működő "nemzetközisek" kasztjába, s Mercedesszel, Volvóval vagy Ivecóval járhatta a külhont, nem pedig IFA-val, Zillel, Kamazzal gyűrte a hazai kilométereket.

A Kádár-rendszerben alig pár ezres kamionostábor tagjai ugyanis a konvertibilis valutában kapott napidíj és az akkori viszonyok között mesés, több tízezer forintos fizetés mellett szinte szabadon üzletelhettek, azaz: csempészhettek. A márkás italoktól a pornón át a videomagnóig tartott a hiánygazdaságban keresett nyugati cikkek listája. "Én öt év alatt kerestem így össze a házravalót, igaz, alig voltam a családdal. Persze mi is inkább a fülkében aludtunk, ha tehettük, de futotta volna motelra is" - emlékszik vissza a hőskorra Tóth Ferenc, aki az 1990-es évek elején még kisvállalkozóként is próbálkozott a nemzetközi vizeken, ám mára átnyergelt a személyfuvarozásra.

Ma logisztikai központtól ipari parkig, szinte kizárólag a sztrádahálózaton bonyolódnak a fuvarok. "Jól hangzik a 250-300 ezer forintos nettó bér, de ezért hetekig, gyakran egy hónapig is távol vagyunk otthonról, és a parkolókon kívül szinte semmit nem látunk" - mondja Kiss Zsolt, aki mégsem panaszkodik, mert Somogy megyében így is igen jó keresetnek számít a nemzetközi fuvarozás. Neki egyébként is szerencséje van, a cég, ahol dolgozik, alkalmazottként foglalkoztatja. A kamionosok zöme azonban alvállalkozóként, azaz tulajdonképpen színlelt szerződéssel tekeri a volánt.

Így vagy úgy, ma már ritkaság, hogy egy nemzetközi kamionsofőr elindul hétfőn, és péntekre hazaér. "A varrodások, vagyis a cég fuvarszervezői, irányítói úgy alakítják, hogy a kamion a lehető legkevesebbet fusson üresen. Előfordul, hogy Helsinkitől Portóig, Athéntól Hamburgig hetekig keringünk szerte Európában, míg hazatalálunk" - így Gyurkó Géza, aki három éve vág neki Bajáról az öreg kontinens sztrádáinak.

"Ég és föld a különbség a mai és a húsz évvel ezelőtti kamionosok presztízse között. Akkoriban ez kivételezettséget, kitörési lehetőséget jelentett, ma inkább csak a megélhetés egy fajtáját. Igaz, sokakat még most is vonz a csavargás. Csakhogy akkor szigorú követelményeknek kellett megfelelni, nyelveket tudni, nem volt elég tökéletesen vezetni - foglalja össze a másik oldal tapasztalatait egy »varrodás«, mondván: - Ma gyakran egy sima tolatás is gondot okoz a jelentkezőknek."

VAJNA TAMÁS

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Kevesebb teherkocsit adott el a Mercedes

Eredményesen zárta a 2005-ös évet a DaimlerChrysler Automotive Hungária. Tavaly a Mercedes-Benz, a smart, a Chrysler és a Jeep márkák autóiból összesen 3297 talált gazdára. Haszonjárműből kevesebb fogyott mint egy évvel korábban.

Trend

Utcai harcok

"Még nem állunk keresztbe az utakon, mint legutóbb hat éve a franciák.

Autó

Verseny az európai teher-autópiacon

Átrendeződhetnek az erőviszonyok a nemzetközi haszonjárműpiacon, ha a svéd Scania elfogadja a német MAN felvásárlási ajánlatát. Együtt piacvezetők lennének Európában.

Vállalkozás

Kiszorítanák a teherautókat a főváros útjairól

Építési depókat hoznának létre Budapest határában a fuvarozók. A milliárdos beruházással létrehozott raktáraktól 10-15 százalékos kiadáscsökkentést remélnek. A fővárosi önkormányzat és a vállalkozók által közösen tervezett projekt még kezdeti fázisban van, írja a Magyar Hírlap.

hvg.hu Autó

Gyorsabb, kényelmesebb váltók a kamionokban

A DaimlerChrysler a Mercedes-Benz Actros tehergépkocsiknál „Mercedes Power-Shift“ elnevezéssel fokozatosan vezeti be az automata váltók új generációját. Ezek a 12 vagy – speciális használatú járművek esetén akár – 16 fokozatú szinkronizálatlan, teljes automata váltót kombinálják a legmodernebb vezérlő-elektronikával és a sebességfokozat váltó-, illetve kuplung főfunkciók mellett számos egyéb funkcióval is rendelkeznek.

hvg.hu Autó

Biztonságosabb lesz a jövő kamionja

A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.

MTI/hvg.hu Autó

Úton az első hibrid teherautó

Megkezdte közúti szereplését az első amerikai hibrid-dízel teherautó, amely a tervezők szerint 60-70 százalékkal kevesebb dízelolajt fogyaszt, mint hagyományos meghajtású társai, s a széndioxid-kibocsátása is 40 százalékkal alacsonyabb.

hvg.hu Autó

Tízezer tisztább teherkocsi

Egy évvel a piaci bevezetés után elkészült a DaimlerChysler AG wörthi gyárában a tízezredik BlueTec-dízelmotorral szerelt tehergépkocsi. Ezek már most teljesítik a majd csak 2009-ben hatályba lépő Euro 5 környezetvédelmi normatíva előírásait, azaz akár 80 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és szilárd szennyezőanyagot bocsátanak ki a környezetbe, mint amennyit a jelenleg érvényben lévő előírások megengednek.

hvg.hu Autó

Nem kell félni a kamiontól!

Közlekedési baleset áldozataként elveszíteni akárcsak egyetlen embert is - pótolhatatlan veszteség: ebben a közúti közlekedés minden résztvevője egyetért. A sokrétű intézkedéseknek köszönhetően a halálos sérüléssel járó közlekedési balesetek aránya évek óta csökkenő tendenciát mutat. Az Európai Unió 25 tagállamánál 1991-ben a halálos baleseti statisztika 71 ezer 160 haláleset volt; 2000-re ez a szám lényegesen, 52 ezer 489–re csökkent.

hvg.hu Autó

Nálunk is kapható a világ egyik legbiztonságosabb kamionja

Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.