szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mérföldkő a magyar autóipar történetében az első itthon gyártott autó, az az Opel Astra, amely a General Motors szentgotthárdi gyárában 1992. március 13-án, pénteken gördült le a gyártósor végén.

© GM Media
A világ legnagyobb autóipari cége, a General Motors a 80-as évek végén európai motorgyártó kapacitását kívánta bővíteni és tudatosan Közép-Európában keresett megfelelő helyet. A több országra kiterjedt vizsgálódás eredménye az volt, hogy akkor Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastrukturális környezetet. Már a magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken vetődött föl egy autógyártó üzem létrehozása is és végül a GM projekt kibővült egy - elsősorban a hazai piacra dolgozó - személyautó gyárral. Az erről szóló megállapodást 1990. júliusában írták alá a magyar kormány és a General Motors képviselői.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

A kezdeti felállás egy vegyesvállalat volt 65 százalékos GM és 35 százalékos Rába részesedéssel, a Rába hozzájárulása részben természetbeni volt, hiszen övé volt a szentgotthárdi gyártelep némi infrastruktúrával. Miközben az építkezés gőzerővel beindult, 1991. őszén a cég bejelentette, hogy Szentgotthárdon a következő év tavaszától az Opel akkori legújabb modellje, az alsó-közép kategóriás Astra készül majd.

© GM Media
Miután az első Opel Astra egyben az első Magyarországon gyártott autó is volt Antall József miniszterelnök elfogadta a GM felkérését, hogy személyesen ő vezesse le a gyártósorról az első Astrát. Az első Opel Astrát - amelyet a GM a budapesti Közlekedési Múzeumnak ajándékozott - 1998-ig, ameddig a hazai Astra gyártás tartott, több, mint 80 ezer követte. Noha az Opel autók magyarországi gyártása végül 1999-ben négyezer Kínának szánt Vectrával véget ért, a szentgotthárdi gyár mind a mai napig évi közel félmilliós nagyságrendben készít benzinmotorokat és hengerfejeket és onnan kerül ki az Opel legújabb és egyik legizgalmasabb motorja, a már az Astrában is kapható 1,6-os 180 lóerős turbomotor. A General Motors eddig több, mint 700 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Tolatva mutatták be az új Astra szedánt Isztambulban

Az isztambuli autószalon sajtónapján mutatta be az Opel a jövő esztendő Kelet- és Közép Európa számára tervezett újdonságát, az Astra szedánt. Ez nemcsak a General Motors első világpremierje volt Törökországban, hanem az első olyan világpremier a világon, ahol az autó tolatva, azaz háttal gördült a színpadra.

hvg.hu Autó

Magyar csapat vezetheti Dakarba az első Opel Antarát

Szalay Balázs a kilencedik Dakarra készül, Bunkoczi László navigálásával a negyedikre, az Opel Antarával pedig az elsőre. A Portugáliából induló mezőny – 250 motoros, 187 autós páros és 88 kamionos trió - 16 nap alatt 8696 kilométert tesz meg, miközben átszeli a Nyugat-Szaharát.

hvg.hu Autó

Máris megújul az Opel Astra

Februártól új motorokkal és felfrissített dizájnnal kerül a márkakereskedőkhöz az Opel Astra. Harmadik nemzedéke, az elmúlt két évben, 1,2 millió vevőre talált, és ezzel meghatározó szerepet játszik Európa autós statisztikájában. Az új Astra a Bolognai Autószalonon (december 7-17.) mutatkozik be, november végétől rendelhető.

hvg.hu Autó

Beveti Kelet-Európában a varázsfegyvert az Opel

Bővül az Astra-család: a négyajtós Astra limuzinnal az ötödik karosszéria-változat jelenik meg az ötajtós, a kombi, a háromajtós GTC és a TwinTop kupé-kabrió után. A lépcsőshátú kocsi világpremierje az isztambuli autószalonon lesz november 3-12. között.

hvg.hu Autó

Az Opel GT lett az év kabriója

Az új Opel GT-t jutalmazták a Genfi Autószalonon az Év Kabriója címmel. Az Opel Speedster (2000), az Opel Tigra (2004) után a GT a harmadik Opel-kabrió, amely kiérdemelte az 1994-ben alapított nemzetközi díjat.