szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Lekörözve a vetélytárs amerikai óriáscéget, a General Motorst, a japán Toyota lesz idén a világ legnagyobb autógyártója, írta a Newsweek magazin. A Toyota az idén világszerte várhatóan 8,54 millió járművet értékesít, a General Motors 8,53 milliót, és ezzel a második helyre szorul. Tavaly 9 millió autó eladását tervezte mindkét cég.


A profitban máris kevésbé szoros a verseny: a japán cég tavaly 13 milliárd, míg amerikai riválisa csak 2,5 milliárd dollár többletet termelt. A General Morors a 2005-ös, 10,6 milliárd dolláros veszteség után 33 ezer munkahely megszüntetésével tudott lefaragni 9 milliárd dollárnyi kiadást. A Toyota néhány hete nyitotta meg nyolcadik, 1,3 milliárd dolláros észak-amerikai összeszerelő üzemét Mississippiben, a General Motors ezzel szemben sorra zárja be gyárait. Sean McAlinden, az amerikai Autóipari Kutató Központ közgazdásza szerint Henry Ford óta egyetlen cég sem tudott olyan növekedést produkálni, mint a Toyota.

A Newsweek szerint az amerikai és a japán gazdaság két zászlóshajója közötti helycserét sok egyébként fontos részleten kívül az az egyszerű tény magyarázza, hogy a Toyota olcsóbban képes kocsit előállítani, mint a detroiti óriás. A japán cégnek 50 évbe került, hogy elérjen a csúcsra - Amerikában 1957-ben debütált a kicsiny, 60 lóerős Toyota Crown -, de a folyamatos fejlesztés Toyota-filozófiája meghozta a gyümölcsét, a felfelé ívelés töretlen. A Toyota sziklaszilárd hírnevet szerzett, a márka azonossá vált a megbízhatósággal.

© Toyota
A távol-keleti márka szuperhatékony gyártási módszert fejlesztett ki, amelyben a munkások például naponta ezerszer ellenőrzik a gyártósorokat a hibák kiszűrésére. A General Motors megpróbálta másolni a módszert, sikertelenül. A Toyoták értékállósága legendás, egy hároméves japán kocsi az eredeti árának az 52 százalékát tartja meg, míg a General Motorsnál ez 43 százalék - írja a lap. Az utóbbi öt évben a Toyota Camry volt Amerika kedvenc autója, ebből tavaly 35 százalékkal többet adtak el, mint a General Motors vezető modelljéből, a Chevy Impalából.

A General Motors az utóbbi húsz évben téves fejlesztési úton haladt - írta Newsweek -, a nagyobb a jobb elv jegyében mind hatalmasabb tömegű és erősebb, benzinfaló autókat fejlesztett és gyártott, miközben az üzemanyag csak egyre drágult. A statisztikák szerint a Toyota átlagosan minden autójával 1800 dollárral többet keres, mint a General Motors. A Toyota ráadásul otthon veri meg a General Motorst: bevételének döntő része amerikai eladásaiból származik, több autót értékesít az Egyesült Államokban, mint Japánban. Miközben a Toyota csak 35 ezer munkással dolgozik Amerikában, a General Motorsnak 122 ezer alkalmazottja van. A japán cég tőzsdei értéke meghaladja a 200 milliárd dollárt, ez 12-szerese a General Motors-részvények értékének.

© Toyota
A General Motors mindezek ellenére nem tartja vesztesnek magát, állítólag tárgyalásokat folytat a Chrysler megvásárlásáról. Ezzel az ügylettel egy időre megtarthatná az 1930-as években megszerzett elsőségét, az elemzők ennek ellenére úgy vélik, hogy a Toyota ezentúl már csak a visszapillantó tükrében látja majd a GM-et. A CSM Worldwide magazin becslése szerint a Toyotánál 2013-ban már csaknem 2 millióval több - összesen 10,7 millió- kocsi készül majd, mint a GM-nél, amelynek termelése 8,9 millió jármű lesz.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Nyolcadik gyárát építi a Toyota Amerikában

A Toyota újabb gyárat létesít az Egyesült Államokban, immáron a nyolcadikat. A Wall Street Journal Europe értesülése szerint az üzemet Tennessee vagy Arkansas államban építik fel.

MTI Autó

Ha a vezető ittas, leáll a Toyota

A Toyota olyan automata rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely leállítja a járművet, ha érzékeli, hogy a vezető ittas. Az Aszahi Simbun című lap számol be arról, hogy a kormányba beépített érzékelők a vezető kezének nedvességét elemezve állapítják meg a vezető alkoholszintjét, és amennyiben az túlságosan magas, a kocsit nem lehet elindítani.

hvg.hu Autó

Ötcsillagos a Toyota Auris biztonsága

Az Euro NCAP megerősítette, hogy a Toyota Auris értékelése a törésteszt után 5 csillagos eredményt hozott. A Toyota Auris 2007. április elején mutatkozik be a magyar piacon.

automenedzser.hu Autó

K.O.-val győznek az ázsiai autók Amerikában

Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.

hvg.hu Autó

A legmegbízhatóbb autók: Mazda, Honda, Toyota

Az amerikai székhelyű Warranty Direct piackutató cég 3-9 éves korú autók tulajdonosai között végzett felmérést, mely során 450 ezer angol és amerikai jármű meghibásodási adatait összegezte. Az eredmények alapján a Mazda járművei végeztek az élen 8,04 százalékos meghibásodási rátával - ami azt jelenti, hogy 100 autóból mindössze nyolcnál észleltek kisebb-nagyobb rendellenességet.