Az EME közleményében aggályát arra alapozza, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) saját üzemeltetésű vizsgálóállomásain március elejétől bevezetett új informatikai rendszere 2-4 hetes előre történő bejelentkezés mellett képes a járműveket időszakos műszaki vizsgára fogadni. Mindez még csak az informatikai fejlesztés első lépése, mert a hatóság vizsgáló bázisain a bevezetendő fejlesztés második fázisa nincs telepítve, azaz nem üzemel. A második szoftver modul az integrált vizsgálatot fogja kezelni, ám legutóbbi információink szerint még a szoftver teszt üzeme sem kezdődött el.
A napi átlagban 6500 jármű műszaki vizsgálatát végző hatósági és magánvállalkozások üzemeltetésében álló rendszer várhatóan nem tudja komolyabb zökkenők nélkül ellátni a májusban jelentkező lakossági igényeket.
A hatóság vizsgabázisain mintegy 40 százalékos kapacitás visszaesést mutattak ki az első szoftver alkalmazásának kezdetekor. Az EME szerint várhatóan a két szoftver egyidejű és általános bevezetése - internetes lekérdezés időszükségletével együtt - a mintegy 650 állomáson (ez a hálózat végzi az összes vizsgálat 60 százalékát) számításaik alapján várhatóan 50 százalékkal csökkenti az áteresztő képességet.
Az EME 400 tagvállalkozása végez időszakos műszaki vizsgát, ezért előzetesen arra kérik a gépjármű tulajdonosokat, hogy akinek május-júniusban jár le gépkocsijának műszaki érvényessége vagy környezetvédelmi igazolólapja az még április végéig próbálja meg azt érvényesíttetni, hogy elkerülje a hosszas sorállást, esetleg a többhetes várakozási időt. Az egyesület tagvállalkozásai elhárítják annak felelősségét, ha a vizsgálat időbeli késése a gépkocsi tulajdonosoknak esetleg károkat okoz.
Az NKH által az MTI megkeresésére küldött közleményében kifejti:a gépjármű műszaki vizsgáztatás változásaira való felkészülés az ütemterv szerint folyik a hatóságnál. Az NKH 33 vizsgálóállomásán zajlik az új szoftver adatokkal való feltöltése a mintegy 640 szerződött külső műszaki vizsgáló állomás helyett azzal a céllal, hogy május 1-jét követően a külső vizsgálóállomásokon is zavartalanul folyhasson a műszaki vizsgáztatás. Azok a szervizek, amelyek nem készültek fel a május 1-jei változásra, a jövőben a felkészülés időpontjáig műszaki vizsgáztatást nem végezhetnek.