szerző:
automenedzser.hu

Svédország északi részén végzett tesztek során az EWB...

EWB-féket tesztel a VDO
©

Svédország északi részén végzett tesztek során az EWB prototípusával felszerelt, 80 kilométer/óra sebességgel haladó autó 64,5 méteres fékúttal állt meg. A hasonló középkategóriájú autóknál hidraulikus fék és ABS blokkolásgátló esetén a fékút átlagosan 75 méter. Azon a ponton, ahol EWB-vel fékezett jármű a fékút végén megáll, a hagyományos fékrendszerű kocsi még 30 kilométer/órával halad.

 
A kísérletet a Siemens automobil-technikai ágazata, a VDO végezte a DEKRA (német gépjármű-felügyeleti egyesület) ellenőrzése mellett. Az új fékrendszer várhatóan három év múlva lesz sorozatgyártásra érett.


 Az EWB a fékezési technika forradalmát jelenti, mivel teljesen hidraulika nélkül működik. Minden kerék önálló fékkel van felszerelve, amely egy „(harapó)fogóból, féktárcsából, és tisztán elektronikusan vezérelt féktuskókból (fékpárnákból) áll. Az EWB szíve egy ékcsapágy, amely egy különleges geometriai kialakításnak (ferde felületnek) köszönhetően a féknek „önerősítő” működést kölcsönöz. Az ékcsapágyat  konstrukciótól függően egy vagy két motor mozgatja a görgők segítségével egy enyhén ferde sík mentén, és a féktuskót nekiszorítja a tárcsának. Az ék mint egyszerű gép működésének megfelelően a görgős csapágyat mozgató villanymotor viszonylag kis energiával nagy fékerőt ér el: Az elektromotor(ok) a féktuskót pontosan abban a pozícióban tartjá(k) a görgős csapágy révén, akol a fékerő optimális, és blokkolás nem lép fel.. Ehhez szenzorok ellenőrzik – másodpercenként ezerszer – a féktuskó helyzetét.


A hidraulikus fékrendszerek, amilyeneket ma gyakorlatilag minden autóban alkalmaznak, az ABS és a fékerő-erősítő ellenére elvi felépítésük okán lomhábban reagálnak: amíg a fékpedálra gyakorolt nyomást követően a fékfolyadékkal feltöltött rendszerben a nyomás felépül, értékes milliszekundumok telnek el. Az EWB rendszerben minden jel elektronikusan terjed. Az sem mellékes, hogy nem lesz szükség fékfolyadékra, amiből csak Németországban és csak az új gépkocsikhoz évente több mint 5 millió liternyit (másként 200 tankvonatnyit) használnak. Az EWB kisebb és így könnyebb, mint a hagyományos fékek, és a hidraulika elmaradása a motortérben is helyet takarít meg.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Jó poénnak tűnik a fotónkat ellenőrző algoritmus, csak ne lenne rasszista

Jó poénnak tűnik a fotónkat ellenőrző algoritmus, csak ne lenne rasszista

Nem tudják helyettesíteni, nem kapott fizetés nélküli szabadságot a Momentum mentős polgármesterjelöltje

Nem tudják helyettesíteni, nem kapott fizetés nélküli szabadságot a Momentum mentős polgármesterjelöltje

Nem egy VW, nem egy Ford, a hollandoknál már a Tesla Model 3 vezeti a piacot

Nem egy VW, nem egy Ford, a hollandoknál már a Tesla Model 3 vezeti a piacot

Alig van üzemanyag Kubában, több ezer ökröt vetnek be

Alig van üzemanyag Kubában, több ezer ökröt vetnek be

Ha beengedi a hideget, meleg helyzetbe kerül

Ha beengedi a hideget, meleg helyzetbe kerül

Kiábrándító magyarázat van a kínai „Loch Ness-i szörnyre”

Kiábrándító magyarázat van a kínai „Loch Ness-i szörnyre”