szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Stefan Becker eredeti szakmáját tekintve pszichológus.

Az új Ford Mondeo műszerfala
Ford

Stefan Becker eredeti szakmáját tekintve pszichológus. Most a Ford fejlesztőrészlegén dolgozik. Ugyan a szakterülete a műszerfalak elektronikus felépítése, állítása szerint a munkáján kívül nem nagyon tud lépést tartani a fejlődéssel: az új mobiltelefonok működését például a gyermekei magyarázzák el neki.
BeckerHMI (Human-Machine-Inteface) szakértőként dolgozik a cégnél, vagyis ő foglalkozik az ember és a gépek közötti kapcsolat fejlesztésével. Ez a tudomány az autógyártó cégek számára egyre fontosabb lesz, hiszen az eladás és a profit szempontjából nem mindegy, milyen extra elektronikai készülékekkel, megoldásokkal tudnak előrukkolni, illetve az sem, hogy ezek működése mennyire egyszerű a laikus autóvezető számára. 

Idrive menü a hetes BMW-ben
BMW

Az egyszerűség és a biztonság fontosságát a német prémiummárkák már jó ideje felismerték. A BMW cég például felkérte Berthold Färbert a müncheni egyetem közlekedés pszichológusát és HMI-szakértőjét, vizsgálja meg a hetes luxusautó IDrive kezelőfelületét. Mi a hátránya, mit kell javítani rajta? A többoldalas tanulmány rámutatott arra, hogy a közel 700 funkciót ismerő fedélzeti számítógép túl bonyolult egy normál autóvezetőnek, így a könnyebb használhatóság érdekében egyszerűsíteni kell.

Mostanában már a tömegmárkák, mint a Ford, vagy a Skoda is megpróbál lépést tartani a nagyokkal. Elsőként a Ford alkalmazta az új Mondeóban a mobiltelefonokban használatos menü-szisztémát. Így a kormányról irányítható elektronikai berendezések használata épp olyan könnyű, mint megírni egy sms-t, vagy tárcsázni egy telefonszámot a telefonkönyvből. Természetesen Becker és csapata minden egyes új berendezést tesztel. Fontos, hogy a tinédzsertől a nyugdíjasig mindenki számára egyértelmű és könnyen kezelhető legyen az új találmány. Ha a kutatásban résztvevők közül többen összezavarodnak valamelyik résznél, azt a rendszert nagyon gyorsan megváltoztatjuk – mondta Becker. Természetesen a technika fejlődésével együtt egyre többen igénylik a gyorsaságot. Az emberek nem szeretnének listákat böngészni az autóban, sokaknak kényelmesebb lenne, ha a berendezéseket emberi hang hozná működésbe. Éppen ezért a Ford egyszerre három irányban folytatat kutatásokat. Egyrészt szeretnék, ha a jövőben a vezető anélkül használhatná a kormányba épített berendezéseket, hogy akár egy pillanatig is le kéne vennie a kezét a kerékről. Másrészt az összetettebb funkciók egyszerűsítését tűzték ki: egy érintőképernyőt építenek be az autókba, mellyel például a térképen meg lehetne keresni a helyes útvonalat. Harmadrészt pedig mihamarabb szeretnének kijönni egy hanggal vezérelt menüvel.

[[ Oldaltörés: Túl bonyolultak ]]



A fejlesztések feltehetőleg nemcsak egyszerűbbé teszik a vezetést, hanem biztonságosabbá is. Ehhez persze az is szükséges, hogy ezek ne legyenek túl bonyolultak. Färber szerint bizonyos esetekben három-négy másodperc figyelem kiesés sem okoz problémát, máskor viszont akár egy másodperces figyelmetlenség is balesethez vezethet.
Ennek elkerülése érdekében a Skoda felkérte a Prágai Műszaki Egyetem kutatócsoportját, keressék meg a legjobb és legbiztonságosabb megoldást. A különböző elektronikai elemeket a használat gyakorisága szerint kell sorba állítani. A tesztszemélyek szerint például a klímaberendezést működtető gombok elsőbbséget élveznek. Az új Fábiában éppen ezért ez már központi helyre került. A városi, illetve helyzetjelző fényszóró kapcsolója pedig helyet cserélt a műszerfal megvilágítását szabályozó gombbal. A kormány magasságát állító kar szintén központi helyre került. Bár a Fabia nem egy csúcsmodell, a csehek a legújabb szériában egy igazán jól működő, praktikus, modern járművet hoztak forgalomba.

Artega GT
www.artega.de

A Delbrückenben készülő új sportautó, az Artega GT – várhatóan 2008-ban kerül a piacra – szintén a legújabb technikai eszközökkel lesz felszerelve. A csodajárgány műszaki tartalmát Hardy Essing állította össze, aki korábban a Porschénél dolgozott. Ami biztos: a műszerfalon helyet kap egy LCD-kijelző, amelyet a vezető saját igényei szerint konfigurálhat, természetesen itt is megjelenik a mobiltelefonokról ismert menüsor. A műszerfal közepére kerül egy fordulatszámláló berendezés is. A sebesség-, a fordulat- és a motorhőmérséklet változása szerint színeződik majd el a kijelző, amelyen továbbá azt is nyomon lehet majd követni, hogy a vezető gázt ad, vagy éppen elvette a lábát a gázról.

A cél az lenne, ha mindenki megtalálná a számára legbiztonságosabb és legkényelmesebb autót. Ehhez azonban Färber szerint szükség lenne egy nemzetközi egyezményes jelzésre, melyen mindenki pontosan nyomon követheti az egyes berendezések tulajdonságait, előnyeit, hátrányait.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!