szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az Audinál gondoltak egy nagyot, munkára fogták Walter de’Silvát és megrajzoltatták vele a legizgalmasabb talján-német kupét. Az A5 angyali szépségét, az S5 ördögi sportosságát a Garda-tó szerpentinjein éltük át.

Az Audinál már csak DNS-minták maradtak a legendás Audi Coupéból, amit 27 éve forma- és technikabontóan quattro összkerék-hajtással dobtak a piacra. 1980-ban a 200 lovas öthengeres izomautóból 400 gyártását tervezték, a ciklus végén mégis 11 ezer 560-an örülhettek lendületes erejének és biztonságos úttartásának. A Giugiaro tervezte formát negyed évszázaddal később egy másik olasz, az Alfa Romeót és a Seatot formailag megreformáló de’Silva gondolta és rajzolta újra.

© hvg.hu
A középkategóriás 80-as és 90-es modellekre épített kupé kezdetben 200 lovas volt, később a 20V modell már 220 paripát mozgósított az öt hengerből. Félelmetes belegondolni is, hogy mit tud az S5-ös a maga 354 lóerejével. Én ezt a félelmet átéltem és túléltem. Az S5 ördögi autó, tudni kell kezelni, tudni kell uralni. A Verona környéki tesztút során három életveszélyes helyzetbe kerültem, egyik sem az autó hibájából vált azzá, hanem mert a vakmerőség és a tapasztalatlanság két olyan jellemző, amelyet nem tűr ez a gép.

Az elegancia, a sportosság és a tradíciók köré épült új Audi egy létező igényt elégít ki. A hazánkban épülő TT izgalmas ugyan, de méreteiben, kényelmében és erejében nem tud versenyre kelni a középkategóriás kupékkal. A Magyarországon még ismeretlen R8 túl sportos, túl drága, túl elérhetetlen, a Lamborghinik, Ferrarik, Porschék, Aston Martinok, Bugattik világába vackolta be magát. Az A5-ös azoknak készült, akik egy A4-es kategóriájú kupéra vágytak. A kocsi hossza 4,62 méter, tengelytávja 2,75 méteres. Ennek ellenére a hátsó sor nem felnőttek kéjutazására való, a sportos ülések hosszú távon nem kényelmesek, ráadásul a kilátás erősen korlátozott, a nyakunkat pedig nem tudjuk kinyújtani. Az S5 sportülésébe fészkelődve az első erősebb fékezésnél lefejeltem a tető szélvédőbe torkoló belső peremét, ahonnan a napellenző is kihajtható. Kollégáim szerint túl magasra emeltem az elektronikusan állítható bőrülést, szerintem meg kicsi a fejtér.

Az autó belseje új, a Bluetooth-szal is kommunikáló MMI-kezelőfelület maradt a régi, a középkonzol a vezető felé fordul, a hangrendszer Bang&Olufsen, a klíma háromzónás, az ergonómia hibátlan. Az A5-öshöz új kulcsot terveztek, ez a szokásos kulcsnélküli indítás és ajtónyitás funkciók mellett az autó futásadatait és szervizinformációit is rögzíti. A fényszórók ledes csíkját a Q7-ben és az R8-ban ismerhettük meg. Az A5-ös komoly csomagtérrel rendelkezik, a 455 literes, egy méter széles puttony jól pakolható, ajtaja pillekönnyű. Az A5-öst alapban 17 hüvelykes könnyűfém kerekekkel, az S5-öst 18-assal szerelik, vörös tesztautómon természetesen 19 hüvelykes kerekek feszítettek.

Az A5 motorkínálata a forgalmazás elején 2,7 literes és háromliteres hathengeres dízelből, valamint egy 3,2 literes FSI benzinesből áll; a csúcson természetesen a 4,2-es V8-assal, amelynek 354 lovas erejéhez 440 Nm-es nyomaték is társul. A vadállat 5,1 másodperc alatt gyorsul százra, úgy hörög és úgy bugyborékol közben, hogy nem tudjuk élünk-e vagy már a mennyben vagyunk, ahol az angyalok és kerubok kórusa túlharsogja az ördögök üvöltését.


[[ Oldaltörés: Az erő, és ami uralja (Oldaltörés) ]]


© hvg.hu
A quattro összkerékhajtás az erőt szokás szerint 40-60 arányban osztja el az első és a hátsó tengelyek között. Ám a hosszú tengelytáv miatt az autó enyhén alulkormányozott. Igaz ez csak extrém helyzetben - például százzal befékezve a hajtűkanyar bejáratánál – derül ki. A farát azonban semmilyen körülmény között nem tolja ki, a 8.1-es ESP-rendszer (mely az ABS-t, a hidraulikus fékerőelosztót, az elektronikus differenciálzárat, a kipörgésgátlót és menetstabilizálót foglalja magában) magabiztosan segít, ameddig tud. Az S5 végsebességét 250-nél elektronika szabályozza le, mi csak 240-et mentünk vele, igaz zuhogó esőben, viharban.

© hvg.hu
A legkisebb gázadásra kiszakítja a kezünkből az akaratot az autó, a V8-as közvetlen befecskendezéses moci nyomatékgazdálkodása szinte hihetetlen: 1100-as fordulatnál elektronika jelzi a műszerfalon, hogy váltsak már fel hatosba. Azt hihetnénk, ha ezt megtesszük, nem marad már erő a gyorsulásra. Á, dehogy. A bivalyerős nyomaték 85 százaléka 2000-es fordulatnál is rendelkezésünkre áll, így hatosban is úgy beindul a gépezet, hogy autó legyen a talpán, akit nem tudunk 1200-as fordulatról felpörögve lenyomni. A gyári adatok szerint 12,4 literes átlagfogyasztással számolhatunk, nekem nem volt időm erre figyelni, örültem, hogy legalább minden második közlekedési táblát észrevettem. Mondjuk, elolvasni úgysem tudtam. Ha a sebesség maximumát az S5-ösnek nem tapasztalhatjuk meg (szerintem kikapcsolt elektronikával a 270-280 simán elérhető), a fordulat-letiltást percről-percre megtapasztalhatjuk. 7200-7300-nál már nagyon visít a motor, a kéjes hörgés leginkább a 4-5 ezres fordulaton élvezhető, meg akkor, ha lassú haladásnál magas fokozaton finoman, egyenletesen nyomjuk a gázt. A 65 literes tank háromnegyedig volt, amikor a 350 kilométeres vadulásról hazatértünk, tehát 14-15 liternél nem fogyaszthatott többet átlagban az autó.

© hvg.hu
Aki szereti a dízel nyomatékát, az örülhet a háromliteres hathengeres 7,2 literes fogyasztásának (gyári adat) és 500 Nm-es nyomatékának. Gyorsulása nem sokkal marad el az S5-től, a 240 lóerős A5-ös 5,9 szekundum alatt van százon. Az új kupéhoz legolcsóbban októberben juthatunk, az 1,8 literes TFSI-motorral szerelt változat 9,5 millióba kerül, januárban érkezik a 9,8 millióért rendelhető kétliteres 170 lovas négyhengeres dízel, illetve a 11,9 millióért kapható kétliteres, 211 lovas TFSI quattro, a 2,7 literes 190 lovas TDI júliustól rendelhető 12 millióért, a 265 lovas 3,2-es quattro hajtással már rendelhető 13,7 millióért. A háromliteres dízel 13 millióba kerül, az S5 ára 17,9 millió forint.

B. Cs.

[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]



Audi S5
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 4163
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő354 lóerő 7000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 440 Nm 3500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2751
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4635/1981/1369
Csomagtér455 liter
Saját tömeg (kg) 1630
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 250
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 5,1
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 17,8
Országúti 9,2
Vegyes12,4
Tesztfogyasztáskb. 14-15
CO2 kibocsátás (g/Km) 298
ÁRA A tesztelt autó alapára 17,9 millió forint forint






HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Audi S8 teszt: gőzkalapács Lambo szívvel

Szinte szűz volt még, alig 800 kilométert futott előttem. Azt csináltam vele, amit akartam, mindent megtett nekem. Az együtt töltött háromnapos frigy übergotti hangulata kiradírozhatatlan emlékezetemből. Meghajtottam az Audi S8-ast.

automenedzser.hu Autó

Audi Q7 teszt: meghajtottuk a legnagyobb Audit

Van egy kocsi, ami kilóg minden sorból, még Audis léptékkel is rendkívüli. Megtisztelve éreztem magam, hogy három napig társak lehettünk. Az autók non plus ultrájának egy baja van: elérhetetlen.