Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","shortLead":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","id":"20250512_orban-viktor-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b.jpg","index":0,"item":"46f9bbbc-a092-4d6d-b34e-8c736e2faadc","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_orban-viktor-ukrajna","timestamp":"2025. május. 12. 10:54","title":"Orbán Viktor: „Senki nem akarja kimondani, de ezt a háborút elvesztettük”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","shortLead":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","id":"20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587.jpg","index":0,"item":"3ab9eed8-a962-4ffb-9f15-68e68bd57eef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","timestamp":"2025. május. 12. 07:59","title":"3 hónap alatt mindössze 2 darab villanyautót adott el a komoly bajban lévő gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"235161bd-8f22-4aa0-8c5e-14daa3fef81d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"„Talán nem is voltak olyan nagyon a különbségek, mint gondoltuk” – jegyezték meg az amerikaiak.","shortLead":"„Talán nem is voltak olyan nagyon a különbségek, mint gondoltuk” – jegyezték meg az amerikaiak.","id":"20250512_usa-kina-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/235161bd-8f22-4aa0-8c5e-14daa3fef81d.jpg","index":0,"item":"fb44db53-3e98-4977-b530-12fa66d83eef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_usa-kina-vam","timestamp":"2025. május. 12. 10:13","title":"90 napos szünet, 115 százalékkal alacsonyabb vámok – egyre több részlet derül ki az amerikai-kínai megállapodásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd14b973-45bc-4b8a-85af-59865c4f7ffc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Drágábban nyithat az iPhone 17-széria az előzőeknél, mutat rá egy új jelentés. A magyarázat nem más, mint az amerikai vámháború.","shortLead":"Drágábban nyithat az iPhone 17-széria az előzőeknél, mutat rá egy új jelentés. A magyarázat nem más, mint az amerikai...","id":"20250512_apple-iphone-aremeles-donald-trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd14b973-45bc-4b8a-85af-59865c4f7ffc.jpg","index":0,"item":"84597eed-2c62-4113-834e-58fae5608a66","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_apple-iphone-aremeles-donald-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 12. 17:03","title":"Úgy tűnik, elkerülhetetlen: Trump vámháborúja miatt drágulhatnak az iPhone-ok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df9fbb84-60cf-43d0-b3de-28bf1267d961","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az Élysée-palota szerint Franciaország ellenségei számára kényelmetlen az európai egység.","shortLead":"Az Élysée-palota szerint Franciaország ellenségei számára kényelmetlen az európai egység.","id":"20250512_macron-papirzsebkendo-kokain-dezinformacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df9fbb84-60cf-43d0-b3de-28bf1267d961.jpg","index":0,"item":"2e7d4409-9d6c-4c1d-a003-f35dfe2a0b6a","keywords":null,"link":"/elet/20250512_macron-papirzsebkendo-kokain-dezinformacio","timestamp":"2025. május. 12. 13:13","title":"Kokainos zacskónak állították be az álhírek Macron papír zsebkendőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c3f060b-ec74-4a8b-8f6f-d15aa6f63ee8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Norvég kutatók szerint a műanyagban lévő vegyi anyagok olyan hatással vannak a szervezetre, mint a kávé, de annál sokkal gyorsabban lépnek működésbe.","shortLead":"Norvég kutatók szerint a műanyagban lévő vegyi anyagok olyan hatással vannak a szervezetre, mint a kávé, de annál...","id":"20250512_muanyag-belso-biologiai-ora-cirkadian-ritmus-alvaszavar-vegyi-anyagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c3f060b-ec74-4a8b-8f6f-d15aa6f63ee8.jpg","index":0,"item":"2b64d963-5e9c-4a4d-a6ce-3d1bb85fa1b3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_muanyag-belso-biologiai-ora-cirkadian-ritmus-alvaszavar-vegyi-anyagok","timestamp":"2025. május. 12. 20:03","title":"Rosszul alszik? Szabaduljon meg a műanyagoktól, 17 perccel is átállíthatják a biológiai óráját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bolla Tiborról olyan képek kerültek nyilvánosságra, amelyeken F. Zsolttal látható, aki egy BKV-ba beépült bűnszerevezt irányítója volt.","shortLead":"Bolla Tiborról olyan képek kerültek nyilvánosságra, amelyeken F. Zsolttal látható, aki egy BKV-ba beépült bűnszerevezt...","id":"20250512_varoshaza-karacsony-igazolo-jelentes-bolla-tibor-bkv-nagymester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836.jpg","index":0,"item":"988e0f50-4242-4acf-9c22-181c90809bd5","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_varoshaza-karacsony-igazolo-jelentes-bolla-tibor-bkv-nagymester","timestamp":"2025. május. 12. 15:50","title":"Igazoló jelentést kér Karácsony a BKV-vezér „Nagymesterhez” fűződő kapcsolatairól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad34dede-7e94-4b6b-a568-5fc970fcaff0","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Bár tavaly év elején gond nélkül bejegyezték, immár kényszertörlés alatt a másik olyan cég is, amit kétes hátterű brazil államkötvényekkel tömött ki a tulajdonosa.","shortLead":"Bár tavaly év elején gond nélkül bejegyezték, immár kényszertörlés alatt a másik olyan cég is, amit kétes hátterű...","id":"20250513_kenyszertorles-eltiltas-ezer-milliardos-tokeemeles-brazil-brasil-allamotveny-hasznosito-zrt-donor-zrt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad34dede-7e94-4b6b-a568-5fc970fcaff0.jpg","index":0,"item":"e4380842-0fd7-4899-9fd4-0d43efd8d80d","keywords":null,"link":"/kkv/20250513_kenyszertorles-eltiltas-ezer-milliardos-tokeemeles-brazil-brasil-allamotveny-hasznosito-zrt-donor-zrt","timestamp":"2025. május. 13. 15:21","title":"Már kényszertörlés alatt van mindkét cég, amiket ezermilliádokkal tömtek ki kétes brazil forrásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megérkeztek Magyarországra a jövő hírnökei egy Chevrolet Epica, egy Cadillac STS-V, egy...
Ütközésre figyelmeztet a V2V
Megérkeztek Magyarországra a jövő hírnökei egy Chevrolet Epica, egy Cadillac STS-V, egy Saab 9-3 kombi és egy Opel Signum képében. A tesztautókba a GM a ma létező legfejlettebb kommunikációs csatornákat építette be, amelyek saját hálózatot építve egymással kommunikálnak annak érdekében, hogy a vezetők elkerüljék a baleseteket és a dugókat.
A járműközi kommunikáció nem hókusz-pókusz. Két olyan alkalmazásra épül, amelyek ma is jelen vannak a hétköznapjainkban: a GPS és a WLAN. Előbbi mobiltelefonok, PDA-k alaptartozéka, utóbbi a laptopjainkból lehet ismerős. Az újdonság csupán az, hogy ezeket összekapcsolják az autók telematikus rendszereivel, az ABS-t és az ESP-t vezérlő fedélzeti számítógépekkel. A forgalomban lévő kocsik szorgos hangyaként adják-veszik a jeleket 1-2 kilométeres körzetben, így a vezető figyelmét semmi sem kerülheti el, még az sem, ha a kanyar túloldalán lerobbant egy jármű, vagy a lejtő aljában baleset történt, vagy hogy 400 méter múlva ködös, jeges szakasz következik. Figyelmeztet, ha a holtterünkből előbukkan egy kocsi, vagy ha veszélyesen megközelítettük a előttünk lévő járművet és ha nem lépünk közbe, csattanós lesz a találkozásunk.
[[ Oldaltörés: A cél a balesetek elkerülése ]]
Veszély a kanyaron túl
A járművek figyelmeztessék az autóst a leselkedő veszélyekre, hogy ezáltal el lehessen kerülni a baleseteket – ez a cél lebegett a General Motors V2V-rendszerének fejlesztői előtt. A V2V (vehicle-to-vehicle) járműközi kommunikációt jelent: az autók információt cserélnek egymással, például a pozíciójukról és a sebességükről, figyelmeztetik a sofőrt, ha másik gépkocsi van a tükör holtterében, illetve a másik irányból közeledik egy rosszul belátható kereszteződéshez.
Holttér-figyelő
A V2V jelenlegi fejlettségi fokán már ma is képesek lehetnek a megfelelően felszerelt Cadillac, Saab, Opel és Chevrolet modellek (de amint a prezentációkból kiderült, a Nissan, a BMW, az Audi, a Mercedes, a Renault és még sok más gyártó folytat összehangolt fejlesztéseket) arra, hogy figyelmeztessék vezetőjüket a tükör holt terében közeledő másik járműre. Más funkciók a mindennap előforduló ráfutásos ütközéseket teszik elkerülhetővé: az úton veszteglő járműről figyelmeztetést kapunk, mielőtt megpillanthatnánk a kanyar mögött, illetve az autó jelenti a többieknek, ha éppen vészfékez. Ha az a veszély fenyeget, hogy hátulról belénk jönnek, a mi autónk vészvillogni kezd, a mögöttünk jövő jármű vezetője pedig figyelmeztetést kap, így marad ideje lassítani vagy kikerülni minket. A figyelmeztetés lehet hangjelzés, szöveges üzenet vagy az ülés vibrálása. Tesztautóinkban mindez működött, igaz annyira érzékenyek voltak még a kísérleti szenzorok, hogy akkor is bejeleztek, ha éppen nem volt vészhelyzet (ha például egy sávval beljebb túl közel értünk a mellettünk lévő autóhoz, akkor úgy értelmezte, hogy ütközni fogunk, ezért figyelmeztetett képpel, hanggal és vibrálással.).
Útkereszteződésnél idejében felismeri a rendszer, hogy összeütközhet két olyan autó, amelyek vezetői még nem is látják egymást – az autó figyelmeztet, sőt, ha kell, fékez. Tesztautónk képes volt önműködő vészfékezésre, de amint a szakértők hangsúlyozták, élesben a vezetőnek kell döntenie és viselnie a döntése következményeit, a rendszer csak figyelmeztet, megóvhat a balesettől, de nem veszi át az irányítást.
A teszt leglátványosabb mozzanata az volt, amikor rendőrautó szirénája hangzott fel, amire a rendszer jelezte a közeledés irányát, a jármű fajtáját (mentő, rendőr, tűzoltó), és azt, hogy milyen közel van hozzánk.
Bár külön-külön ma is rendelkezésre áll mindaz, amit a jövőbe bepillantva láthattunk, 5-10 éven belül válhat valósággá a jármű-jármű közötti kommunikáció, amelyben a forgalomban kis hálózatok jönnek létre és tagjai között jeleket cserélnek, így figyelmeztetve a vészhelyzetekre. Mivel a rendszer nem igényel karbantartást és havidíjat, ezért akár a legolcsóbb autókba is beszerelhető. Mindehhez csupán az kell, hogy az európai gyártók és az uniós, illetve nemzeti hírközlési hatóságok, közlekedési minisztériumok megegyezzenek a közös frekvenciákról, protokollokról. Leghamarabb 2012-2015 között élvezhetjük ezt a fajta biztonságosabb közlekedést.
Németországban ősszel kezdődik az a négyéves tesztidőszak, amelyben ötszáz-ezer V2V-protokollal felszerelt járművekkel teszik próbára éles közlekedési helyzetekben, hogy mit ér a valóságban a jövő. A tapasztalatok alapján dől majd el a bevezetés végső időpontja
[[ Oldaltörés: Mikor jelez? ]]
1.) Ha jármű vesztegel a kanyar be nem látható ívében
A rendszer figyelmeztet, ha előttünk a kanyar ívétől, fáktól, bokroktól, épületektől takarva egy jármű állomásozik (lerobbant). A kijelzőn megjelenik a megfelelő ikon és hangjelzés is figyelmeztet.
2.) Ha az előttünk lévő jármű vészfékezik
A vészvillogó automatikus bekapcsolása és a pulzáló féklámpák már ma is sok autó felszereltségének részei. Ezek igen hasznosak vészhelyzetben. Ennél hatékonyabb azonban a V2V-járművek kommunikációja, amely a jármű belsejében hanggal és képpel figyelmeztet arra, hogy az előttünk közlekedő autó pánikféket alkalmazott, akkor is, ha éppen nincs a látóterünkben.
3.) Ha ráfutásos baleset veszélye áll fenn
Mindennaposak azok a balesetek, amikor a hosszú dugóban elfáradt vezető figyelme ellankad és belerohan az előtte haladó kocsiba. A V2V-rendszer ezt megelőzendő, ha túl közel kerül a két jármű, képi és hangjelzéssel, az ülés vibrálásával figyelmezteti a vezetőt, sőt az elöl haladó járműnek bekapcsolja a vészvillogóit és a féklámpáit is pulzálva felvillantja.
4. Ha a holttérben egy jármű van
A már több autómárka által alkalmazott hatékony kütyü lényege, hogy a holt teret figyelve jelez, ha sávváltáskor egy másik autó közeledik. Az A-oszlopba épített LED-lámpák mellett hangjelzés is hallható és a megfelelő oldalon az üléspárna is vibrálni kezd.
Mentőautó közeledik. De honnan?
5. Ha megkülönböztető jelzést használó jármű közeledik
Ha a vezető szirénázást hall, csak kapkodja a fejét jobbra-balra, a zaj forrását, a mentőautó irányát még megbecsülni sem tudja. A V2V ebben is segít, a navigáció vagy a fedélzeti számítógép kijelzőjén megjelenik a megfelelő jármű ikonja, helyzete és közlekedési iránya. A megkülönböztető jelzést használó jármű akár szöveges üzenetet is küldhet, hogy jobbra tartson az autó, vagy álljon félre stb.
6. Ha útfelbontás akadályozza a közlekedést
Az útfelbontás mindig veszélyhelyzetet jelent az utakon és az autópályákon. A V2V ezekre is figyelmeztet, közli melyik oldalon van a javítás, milyen sebességkorlátozások várhatók.
Útfelbontás a közelben, merre térjek ki?
7. Ha a kereszteződésben baleset veszélye áll fenn
Rosszul belátható kereszteződésekben rengeteg baleset következik be amiatt, hogy nem látják egymást az autósok. A V2V segítségével jelzést kapunk arról, ha a kereszteződésbe érkező másik jármű túl gyorsan halad és ütközés várható. Ekkor a jármű egy hirtelen, de rövid vészfékezéssel, kép és hangjelzéssel, vibrálással figyelmeztet.