Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"560fcc36-f85c-4a1d-84e2-a164d90eb5d2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A látványos külsejű Alfa Romeo TZ3 olyan ritka, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről.","shortLead":"A látványos külsejű Alfa Romeo TZ3 olyan ritka, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről.","id":"20250607_olasz-vipera-84-literes-motorral-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-alfa-romeo-tz3-stradale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/560fcc36-f85c-4a1d-84e2-a164d90eb5d2.jpg","index":0,"item":"b916b8a5-1251-4be9-bb3a-d9acff6211d1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_olasz-vipera-84-literes-motorral-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-alfa-romeo-tz3-stradale","timestamp":"2025. június. 07. 07:21","title":"Olasz vipera: 8,4 literes motorral vár új gazdára ez a szuperritka Alfa Romeo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. június. 07. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","shortLead":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","id":"20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a.jpg","index":0,"item":"986672ce-3100-4f85-879d-4a69699ccc62","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","timestamp":"2025. június. 07. 09:48","title":"Indul a szezon, több kilométeres torlódás az autópályákon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec8207ca-818d-408e-8f21-138af1ae88a3","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Bepattantunk egy őszinte biturbó V8 „szívű” Mercedes-AMG GT 63 kormánya mögé és három nap alatt négy országon át igyekeztünk a lehető legtöbb kanyart és kulturális élményt levadászni. Pusztult a benzin, telt az élményzsák és közben nem féltük koptatni a kamera szenzorát.","shortLead":"Bepattantunk egy őszinte biturbó V8 „szívű” Mercedes-AMG GT 63 kormánya mögé és három nap alatt négy országon át...","id":"20250608_pavak-mumiak-szerpentinek-utazas-v8-mercedes-amg-gt-63-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec8207ca-818d-408e-8f21-138af1ae88a3.jpg","index":0,"item":"5d277640-4c80-489c-a659-cccf4f06649d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250608_pavak-mumiak-szerpentinek-utazas-v8-mercedes-amg-gt-63-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 08. 07:59","title":"Pávák, múmiák, szerpentinek és a V8: 1100 kilométeren és 4 országon át AMG kupéztunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokkal egyszerűbb lehet hamarosan a Windowson futó valamennyi program és szolgáltatás frissítése, miután a Microsoft szeretne mindent egységesíteni a Windows Update égisze alatt.","shortLead":"Sokkal egyszerűbb lehet hamarosan a Windowson futó valamennyi program és szolgáltatás frissítése, miután a Microsoft...","id":"20250607_microsoft-windows-update-frissitesek-minden-alkalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"9aa20761-213e-44b9-b109-5cdb9b9ee9f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_microsoft-windows-update-frissitesek-minden-alkalmazas","timestamp":"2025. június. 07. 08:03","title":"Gyökeresen átalakul a Windows alapszolgáltatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dacb4726-8c4f-4907-a40c-b6729fac25cf","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Az érintetteknek sok tízmilliárd dollárnyi törlesztést kell megkezdeniük az idén. Az adósságcsapda remek lehetőséget jelent Peking számára, hogy növelje politikai befolyását a csődbe jutott államok felett.","shortLead":"Az érintetteknek sok tízmilliárd dollárnyi törlesztést kell megkezdeniük az idén. Az adósságcsapda remek lehetőséget...","id":"20250607_adel-tartozasa-kinanak-egy-ovezet-egy-ut-adossagcsapda-hitelezobol-behajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dacb4726-8c4f-4907-a40c-b6729fac25cf.jpg","index":0,"item":"68d44700-3668-41a4-be7c-238d13841020","keywords":null,"link":"/360/20250607_adel-tartozasa-kinanak-egy-ovezet-egy-ut-adossagcsapda-hitelezobol-behajto","timestamp":"2025. június. 07. 15:30","title":"Behajtóként kell viselkednie Kínának, ha vissza akarja kapni pénzét a világ legszegényebb országaitól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8de010a9-44e4-486d-8626-0c5c6b48187b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A bíboros szerint amikor XIV. Leó – akkor még Robert Francis Prevost – Ferenc pápával Budapestre érkezett, ő volt a kíséretnek az a tagja, akivel a legértelmesebben el lehetett beszélgetni.","shortLead":"A bíboros szerint amikor XIV. Leó – akkor még Robert Francis Prevost – Ferenc pápával Budapestre érkezett, ő volt...","id":"20250607_Erdo-Peter-nagyinterju-XIV-Leo-papa-Punkosd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8de010a9-44e4-486d-8626-0c5c6b48187b.jpg","index":0,"item":"2ef4b427-ec04-45a4-905a-0d22e95e3da0","keywords":null,"link":"/elet/20250607_Erdo-Peter-nagyinterju-XIV-Leo-papa-Punkosd","timestamp":"2025. június. 07. 16:03","title":"Erdő Péter: Nem lenne túl eredményes csak úgy csípőből meghívni a pápát Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb78be5b-d4aa-49eb-b28b-89f242951eb1","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Egy kisteherautó és egy személygépkocsi ütközött össze a 6-os főúton Dunaszentgyörgy és Tolna között szombaton délelőtt, a szakaszon a helyszínelés idejére teljes útlezárást rendeltek el.","shortLead":"Egy kisteherautó és egy személygépkocsi ütközött össze a 6-os főúton Dunaszentgyörgy és Tolna között szombaton...","id":"20250607_Baleset-miatt-teljes-utzar-van-a-6-os-fouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb78be5b-d4aa-49eb-b28b-89f242951eb1.jpg","index":0,"item":"66de7b13-7a05-4ab6-bef5-d2d62401f01b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_Baleset-miatt-teljes-utzar-van-a-6-os-fouton","timestamp":"2025. június. 07. 11:57","title":"Baleset miatt teljes útzár van a 6-os főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megérkeztek Magyarországra a jövő hírnökei egy Chevrolet Epica, egy Cadillac STS-V, egy...
Ütközésre figyelmeztet a V2V
Megérkeztek Magyarországra a jövő hírnökei egy Chevrolet Epica, egy Cadillac STS-V, egy Saab 9-3 kombi és egy Opel Signum képében. A tesztautókba a GM a ma létező legfejlettebb kommunikációs csatornákat építette be, amelyek saját hálózatot építve egymással kommunikálnak annak érdekében, hogy a vezetők elkerüljék a baleseteket és a dugókat.
A járműközi kommunikáció nem hókusz-pókusz. Két olyan alkalmazásra épül, amelyek ma is jelen vannak a hétköznapjainkban: a GPS és a WLAN. Előbbi mobiltelefonok, PDA-k alaptartozéka, utóbbi a laptopjainkból lehet ismerős. Az újdonság csupán az, hogy ezeket összekapcsolják az autók telematikus rendszereivel, az ABS-t és az ESP-t vezérlő fedélzeti számítógépekkel. A forgalomban lévő kocsik szorgos hangyaként adják-veszik a jeleket 1-2 kilométeres körzetben, így a vezető figyelmét semmi sem kerülheti el, még az sem, ha a kanyar túloldalán lerobbant egy jármű, vagy a lejtő aljában baleset történt, vagy hogy 400 méter múlva ködös, jeges szakasz következik. Figyelmeztet, ha a holtterünkből előbukkan egy kocsi, vagy ha veszélyesen megközelítettük a előttünk lévő járművet és ha nem lépünk közbe, csattanós lesz a találkozásunk.
[[ Oldaltörés: A cél a balesetek elkerülése ]]
Veszély a kanyaron túl
A járművek figyelmeztessék az autóst a leselkedő veszélyekre, hogy ezáltal el lehessen kerülni a baleseteket – ez a cél lebegett a General Motors V2V-rendszerének fejlesztői előtt. A V2V (vehicle-to-vehicle) járműközi kommunikációt jelent: az autók információt cserélnek egymással, például a pozíciójukról és a sebességükről, figyelmeztetik a sofőrt, ha másik gépkocsi van a tükör holtterében, illetve a másik irányból közeledik egy rosszul belátható kereszteződéshez.
Holttér-figyelő
A V2V jelenlegi fejlettségi fokán már ma is képesek lehetnek a megfelelően felszerelt Cadillac, Saab, Opel és Chevrolet modellek (de amint a prezentációkból kiderült, a Nissan, a BMW, az Audi, a Mercedes, a Renault és még sok más gyártó folytat összehangolt fejlesztéseket) arra, hogy figyelmeztessék vezetőjüket a tükör holt terében közeledő másik járműre. Más funkciók a mindennap előforduló ráfutásos ütközéseket teszik elkerülhetővé: az úton veszteglő járműről figyelmeztetést kapunk, mielőtt megpillanthatnánk a kanyar mögött, illetve az autó jelenti a többieknek, ha éppen vészfékez. Ha az a veszély fenyeget, hogy hátulról belénk jönnek, a mi autónk vészvillogni kezd, a mögöttünk jövő jármű vezetője pedig figyelmeztetést kap, így marad ideje lassítani vagy kikerülni minket. A figyelmeztetés lehet hangjelzés, szöveges üzenet vagy az ülés vibrálása. Tesztautóinkban mindez működött, igaz annyira érzékenyek voltak még a kísérleti szenzorok, hogy akkor is bejeleztek, ha éppen nem volt vészhelyzet (ha például egy sávval beljebb túl közel értünk a mellettünk lévő autóhoz, akkor úgy értelmezte, hogy ütközni fogunk, ezért figyelmeztetett képpel, hanggal és vibrálással.).
Útkereszteződésnél idejében felismeri a rendszer, hogy összeütközhet két olyan autó, amelyek vezetői még nem is látják egymást – az autó figyelmeztet, sőt, ha kell, fékez. Tesztautónk képes volt önműködő vészfékezésre, de amint a szakértők hangsúlyozták, élesben a vezetőnek kell döntenie és viselnie a döntése következményeit, a rendszer csak figyelmeztet, megóvhat a balesettől, de nem veszi át az irányítást.
A teszt leglátványosabb mozzanata az volt, amikor rendőrautó szirénája hangzott fel, amire a rendszer jelezte a közeledés irányát, a jármű fajtáját (mentő, rendőr, tűzoltó), és azt, hogy milyen közel van hozzánk.
Bár külön-külön ma is rendelkezésre áll mindaz, amit a jövőbe bepillantva láthattunk, 5-10 éven belül válhat valósággá a jármű-jármű közötti kommunikáció, amelyben a forgalomban kis hálózatok jönnek létre és tagjai között jeleket cserélnek, így figyelmeztetve a vészhelyzetekre. Mivel a rendszer nem igényel karbantartást és havidíjat, ezért akár a legolcsóbb autókba is beszerelhető. Mindehhez csupán az kell, hogy az európai gyártók és az uniós, illetve nemzeti hírközlési hatóságok, közlekedési minisztériumok megegyezzenek a közös frekvenciákról, protokollokról. Leghamarabb 2012-2015 között élvezhetjük ezt a fajta biztonságosabb közlekedést.
Németországban ősszel kezdődik az a négyéves tesztidőszak, amelyben ötszáz-ezer V2V-protokollal felszerelt járművekkel teszik próbára éles közlekedési helyzetekben, hogy mit ér a valóságban a jövő. A tapasztalatok alapján dől majd el a bevezetés végső időpontja
[[ Oldaltörés: Mikor jelez? ]]
1.) Ha jármű vesztegel a kanyar be nem látható ívében
A rendszer figyelmeztet, ha előttünk a kanyar ívétől, fáktól, bokroktól, épületektől takarva egy jármű állomásozik (lerobbant). A kijelzőn megjelenik a megfelelő ikon és hangjelzés is figyelmeztet.
2.) Ha az előttünk lévő jármű vészfékezik
A vészvillogó automatikus bekapcsolása és a pulzáló féklámpák már ma is sok autó felszereltségének részei. Ezek igen hasznosak vészhelyzetben. Ennél hatékonyabb azonban a V2V-járművek kommunikációja, amely a jármű belsejében hanggal és képpel figyelmeztet arra, hogy az előttünk közlekedő autó pánikféket alkalmazott, akkor is, ha éppen nincs a látóterünkben.
3.) Ha ráfutásos baleset veszélye áll fenn
Mindennaposak azok a balesetek, amikor a hosszú dugóban elfáradt vezető figyelme ellankad és belerohan az előtte haladó kocsiba. A V2V-rendszer ezt megelőzendő, ha túl közel kerül a két jármű, képi és hangjelzéssel, az ülés vibrálásával figyelmezteti a vezetőt, sőt az elöl haladó járműnek bekapcsolja a vészvillogóit és a féklámpáit is pulzálva felvillantja.
4. Ha a holttérben egy jármű van
A már több autómárka által alkalmazott hatékony kütyü lényege, hogy a holt teret figyelve jelez, ha sávváltáskor egy másik autó közeledik. Az A-oszlopba épített LED-lámpák mellett hangjelzés is hallható és a megfelelő oldalon az üléspárna is vibrálni kezd.
Mentőautó közeledik. De honnan?
5. Ha megkülönböztető jelzést használó jármű közeledik
Ha a vezető szirénázást hall, csak kapkodja a fejét jobbra-balra, a zaj forrását, a mentőautó irányát még megbecsülni sem tudja. A V2V ebben is segít, a navigáció vagy a fedélzeti számítógép kijelzőjén megjelenik a megfelelő jármű ikonja, helyzete és közlekedési iránya. A megkülönböztető jelzést használó jármű akár szöveges üzenetet is küldhet, hogy jobbra tartson az autó, vagy álljon félre stb.
6. Ha útfelbontás akadályozza a közlekedést
Az útfelbontás mindig veszélyhelyzetet jelent az utakon és az autópályákon. A V2V ezekre is figyelmeztet, közli melyik oldalon van a javítás, milyen sebességkorlátozások várhatók.
Útfelbontás a közelben, merre térjek ki?
7. Ha a kereszteződésben baleset veszélye áll fenn
Rosszul belátható kereszteződésekben rengeteg baleset következik be amiatt, hogy nem látják egymást az autósok. A V2V segítségével jelzést kapunk arról, ha a kereszteződésbe érkező másik jármű túl gyorsan halad és ütközés várható. Ekkor a jármű egy hirtelen, de rövid vészfékezéssel, kép és hangjelzéssel, vibrálással figyelmeztet.