szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sorozatunk második részében folytatjuk az autóipar legizgalmasabb fejlesztéseinek bemutatását. Mérnöki bravúrok, technológiai csodák, praktikus apróságok.

Ködbe borul a tolvaj Az ontariói Arias Tech tolvajbiztos szupermegoldása: amikor a rabló beül az autóba és megpróbálja elindítani, néhány másodpercen belül sűrű, ám teljesen ártalmatlan köd lepi el a kabint – így lehetetlen meglógni az autóval.

© Lexus
Egy hátmasszázst? A Lexus LS 460L hátsó üléseit a repülőgépek első osztályú ülései alapján alakították ki. Lehajtva heverő formájában hűtő/fűtő/masszázs funkciókkal kényeztet, egy infravörös szenzor a megfelelő klímát szabályozza, a kilenc hüvelykes DVD-kijelző pedig filmekkel szórakoztatja használóját.

Virtuális valóság Az RTT USA által fejlesztett szoftverrel háromdimenziós járműprototípusok tervezhetők. Az élethű gépek korlátlan szín- és anyagfelhasználással átalakíthatók. A gépkocsik részleteikben is megtekinthetők, változó fényviszonyok mellett – vagy akár éjjel is. A fáradságos és drága modellezés helyett így elég néhány gombnyomás a prototípusok létrehozásához.

Határozott fellépés A Ford új amerikai Super Duty pickupjának lehajtható hátsó ajtaja kihúzható létrafokot és kapaszkodót rejt magában. A fellépő révén – mely könnyen bevethető, és nagy terhet is elbír – a platóra jóval könnyebben fel lehet menni tele kézzel is.

Hangulatvilágítás A Mercedes-Benz S-osztályban és a CL-kupéban a középső konzolt borító fa- és króm betétek alatt egy sor üvegszál húzódik, amely az autó hangulatvilágításáért felelős. A vezető tudja állítani a fény erősségét, de ki is kapcsolhatja. A Chrysler és a Ford színes fényeket használ a műszerfal e részén, a Ford Mustangban pedig a sofőr még a színt is megválaszthatja. A Citroen Picassóban is üvegszálak felelnek a kellemes hangulatért.

Fogyókúra A Ford új Super Duty pickupja a maga két és fél méter szélességével nagy feltűnést kelt. Ám elég egy gombnyomás, és a teherautó máris vékonyabb lesz: az opcionálisan választható, ajtóra szerelt nagyítótükrök mindkét irányba elhajlíthatók, így akár hét centit is lehet nyerni velük.

Képzett navigátor Képzeljük csak el, hogy mellettünk ül egy szakképzett terepvezető, aki az időjárásnak megfelelő utasításokkal lát el: hogyan tapossuk a gázpedált attól függően, hogy havon, sárban, sóderen vagy homokos úton haladunk. Nos, minden Land Rover járműnek van egy „terepfigyelő” szoftvere, amelyet az autógyártó mérnökei fejlesztettek. A középső konzolon található a vezetési kondíciókat ábrázoló körlap, amelyen a sofőr kiválaszthatja a megfelelő képet, a motor és az átvitel pedig ennek megfelelően társítható össze.

Ostorcsapás helyett A japán piacra tervezett Lexus LS 460 vészvillogója bekapcsol, ha a hátsó lökhárítón elhelyezett radar úgy véli, 1,5 másodpercen belül ütközés várható. Ha a közeledő jármű nem lassít, a szenzorok meghatározzák a sofőr fejének helyzetét, a fejtámla pedig közel hat centit mozdul előre, hogy megakadályozza a vezető fejének hátracsapódását: ezáltal csökkenti az ostorcsapás-hatás okozta baleseti nyaksérülések következményeit.

Csapágyújítás A kerékagyakban és tengelyekben használt gyenge minőségű hengercsapágy tíz éve mit sem változott. Ám a német LuK Group leányvállalata, a FAG és a Timken által közösen kialakított duplasoros csapágy jóval kevesebb helyet foglal, mint a hagyományos kúpgörgős csapágy. Emellett csökkentik a súrlódást is.

Nincs többé holttér A Volvo S80 oldalra szerelt kamerái révén könnyűszerrel ellenőrizhetjük, tartózkodik-e másik jármű a holtterünkben. Ha a Blind Spot Information System autót érzékel, egy narancsszínű lámpa kigyulladásával figyelmeztet. Ugyanígy működik a jelzőberendezés az Audi Q7 esetében is.

Cikkünk folytatásában további harmincnégy különlegességről olvashatnak. Kattintson ide.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Az autóipar menő fejlesztései (1. rész)

Nincs új a nap alatt? Akkor mi a helyzet az autóiparral? Sorozatunkban az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág néhány érdekes újítását mutatjuk be. Az első részben például az ujjerezetet figyelő kocsiőrt, vagy az atkákat felfogó szőlőmag-kivonatot.