Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója. Szerencsére a tudósok tudni vélik, hogy miként lehet elejét venni a rosszullétnek.","shortLead":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója...","id":"20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3.jpg","index":0,"item":"63cadef7-99ce-4706-ae7b-d1b852cd4912","keywords":null,"link":"/elet/20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","timestamp":"2025. február. 06. 05:31","title":"Miért leszünk rosszul, ha az autóban olvasunk, és mit tehetünk ellene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","shortLead":"Több mint tízezer hivatásos pozíció betöltetlen az országban.","id":"20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f20ce446-b682-4244-b18f-e948e5ead02b.jpg","index":0,"item":"7dd28441-5027-4470-86ee-ae8cbdf9eded","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Mar-Szerbia-is-Sri-Lankarol-importal-soforoket","timestamp":"2025. február. 06. 07:16","title":"Már Szerbia is Srí Lankáról importál sofőröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"078a2cf4-8ccf-4b8c-be97-f844cea5f819","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Szaúdi csapatában másfél év alatt csupán hét meccset játszott a brazil sztár.","shortLead":"Szaúdi csapatában másfél év alatt csupán hét meccset játszott a brazil sztár.","id":"20250206_neymar-atigazolas-santos-botafogo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/078a2cf4-8ccf-4b8c-be97-f844cea5f819.jpg","index":0,"item":"f70ae4c2-80e1-4c6c-9399-c98ab4a6ba25","keywords":null,"link":"/sport/20250206_neymar-atigazolas-santos-botafogo","timestamp":"2025. február. 06. 13:18","title":"Neymar visszatért, de valami hiányzik belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebd5b7a8-31b7-40bd-aaa5-6e99b22af17d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az NGM a német recesszióval és politikai instabilitással magyarázza, hogy zsinórban második éve csökken a magyar ipari kibocsátás.","shortLead":"Az NGM a német recesszióval és politikai instabilitással magyarázza, hogy zsinórban második éve csökken a magyar ipari...","id":"20250206_Ngm-nemet-gazdasag-leteperte-a-magyar-gazdasagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebd5b7a8-31b7-40bd-aaa5-6e99b22af17d.jpg","index":0,"item":"63ef46d3-ba8e-418a-81c9-66940935cab6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Ngm-nemet-gazdasag-leteperte-a-magyar-gazdasagot","timestamp":"2025. február. 06. 10:18","title":"Nagy Mártonék szerint a német gazdaság maga alá teperte a magyart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","shortLead":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","id":"20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855.jpg","index":0,"item":"09e85a14-668d-4120-bfa6-812e3fc35317","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","timestamp":"2025. február. 06. 07:59","title":"Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42da984a-71a8-4948-9993-3684f1a54e36","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia professzora levélben ment neki Gulyás Balázsnak, az egykori akadémiai intézetek, a HUN-REN elnökének.","shortLead":"Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia professzora levélben ment neki Gulyás Balázsnak, az egykori akadémiai...","id":"20250204_Kemeny-biralat-Oxfordbol-az-egykori-akademia-intezetek-vezetojenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42da984a-71a8-4948-9993-3684f1a54e36.jpg","index":0,"item":"e143c31d-201b-4b74-8937-7f837741e4ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Kemeny-biralat-Oxfordbol-az-egykori-akademia-intezetek-vezetojenek","timestamp":"2025. február. 05. 13:51","title":"Kemény bírálat Oxfordból az egykori akadémiai intézetek vezetőjének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c148058-0ad5-4591-b619-7de5031c69ce","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mindenkit veszélyeztet a forróság, de leginkább az időseket és a veszélyeztetett embereket. A 2 Celsius-fokos felmelegedés már halálos veszélyt jelenthet az emberekre nézve, derül ki egy friss kutatásból.","shortLead":"Mindenkit veszélyeztet a forróság, de leginkább az időseket és a veszélyeztetett embereket. A 2 Celsius-fokos...","id":"20250205_klimavaltozas-felmelegedes-hatasok-2-celsius-fokos-melegedes-elhetetlen-szarazfold-idosek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c148058-0ad5-4591-b619-7de5031c69ce.jpg","index":0,"item":"1c625ed3-5530-46dc-a3fa-d6d2abe8b511","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_klimavaltozas-felmelegedes-hatasok-2-celsius-fokos-melegedes-elhetetlen-szarazfold-idosek","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Megkongatták a vészharangot: a szárazföldek harmada veszélyesen forró lehet a 60 év felettiek számára, de a fiatalokat sem kíméli a hőség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Motoros kontra autós - hogyan lehet elkerülni a balesetet?
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A drámai változást, mi sem bizonyítja jobban, hogy már szinte nincs olyan nap...
Holttérben egy motoros
Bácsi Róbert
A drámai változást, mi sem bizonyítja jobban, hogy már szinte nincs olyan nap amikor ne haladnék el egy-egy ilyen eset mellett. Ezek súlyossága az enyhe sérüléssel és anyagi kárral járó esetektől egészen a halálesetekig terjed. A statisztikák ilyen alakulásához természetesen hozzájárul a robogók és motorok számának robbanásszerű elterjedése is, na meg az, hogy az autósok nincsenek megfelelően felkészülve, felkészítve az ilyen helyzetek kezelésére.
Nézzük, melyek azok az alaptechnikák, melyekkel elejét vehetjük a bajnak. Az autóvezetők leggyakrabban azért hibáznak és válnak egy-egy baleset okozójává, mert későn, vagy egyáltalán nem észlelik a körülöttük zajló eseményeket.
Ezt a vezetéskor tanúsított nagyobb figyelemmel kerülhetjük el, valamint az egyik alapszabály betartásával, mely szerint a visszapillantó tükröket mindig állítsuk be megfelelően és legalább annyit nézzünk hátra, mint amennyit előre. Akkor jó az oldalsó visszapillantó tükrök beállítása, ha minél kevesebbet látunk az autónk oldalából, de a lehető legtöbbet a mellettünk lévő sáv forgalmából. Ez elengedhetetlen feltétele annak, hogy észlelni tudjuk a sávok között, vagy a másik sávban hátulról közeledő motorosokat. A kétkerekű járművek fontos sajátossága, melyet nem hagyhatunk figyelmen kívül az, hogy meglehetősen jól gyorsulnak és gyors irányváltoztatásokat tesznek lehetővé , valamint kis méretüknek köszönhetően nem tartja fel őket a városi dugó. Azonban az előnyük a mások oldal szemszögéből hátrányt jelent, hiszen ebből kifolyólag sokkal nehezebb nyomon követni a mozgásukat. Ez megköveteli a folyamatos figyelmet az autósoktól. A legjobb megoldás az előrelátó gondolkodás, amikor is az autós városban közlekedve mindig számít a motoros hirtelen felbukkanására és az autópályákon és országutakon is fokozott odafigyeléssel hajtja végre a sávváltásokat.
Legalább ennyire fontos az irányjelzők rendeltetés szerinti használata. Ugyanis az utakon közlekedve azt tapasztaljuk, hogy az autósok alig fele használja az irányjelzőt sávváltáskor, vagy kanyarodáskor. Ebből fakad a legtöbb és leggyakoribb vészhelyzet, vagy rosszabb esetben baleset, amikor a motoros előzi a lassúbb járművet és az jelzés és körültekintés nélkül bekanyarodik balra, ezzel keresztezve a motoros útját.
Dugóban cikázó motoros
Bácsi Róbert
A folyamatos tükörhasználat teszi lehetővé az autós számára, hogy mindig közel 360 fokos képe legyen a körülötte zajló eseményekről, csak így tud hirtelen manővereket végrehajtani, mint például egy úthiba észlelésekor történő kormány elrántás, vagy más hasonló helyzet. Ilyenkor, ha nem tudja, hogy közeledik-e valaki hátulról, cselekedetével meglehetősen kellemetlen helyzet elé állíthatja, vagy esetleg a másik sávban közlekedő teherautó alá taszíthatja a motorost.
Kevésbé veszélyes, de mindenképp bosszantó helyzetet kerülhetnek el azzal, ha a dugóban araszolva arra törekednek, hogy járművűket a sáv közepén tartják, így téve lehetővé a kétkerekűek szabadabb mozgását. Erre azért van szükség, mert, sajnos nem mindegyik motoros kellőképpen kulturált és számtalan esetről halhattunk, amikor meghorzsolták az autó fényezését, vagy esetleg egy laza mozdulattal lerúgták a visszapillantó tükröt. Természetesen, néhány renitens ember viselkedéséből nem szabad általánosítani, de jobb elkerülni az elkerülhetőt.
A hegyi szerpentineken számíthatunk kanyarvadász motorosokra, akik néha átsodródnak a szembejövő, azaz a mi sávunkba. Ennek a helyzetnek a megoldása kísértetiesen hasonlít arra az esetre, amikor az autó alulkormányozottá válik és elkezdi tolni az orrát a kanyar külső íve felé. A feladatunk az, hogy autónkat a lehető leggyorsabban a kanyar belső íve felé kényszerítsük, de ehhez a lehető legkisebb kormánymozdulatot használjuk, hogy ne kerüljünk nagyobb bajba, hiszen a túlzott kormánymozdulat ilyenkor csúszásra kényszerítheti az autó elejét, vagy hátulját és járművűnk irányíthatatlanná válik. Ezt legegyszerűbben gázelvétellel és ha szükséges, egy hangyányi fék segítségével érhetjük el. A gázelvétel hatására csökken a sebesség és ezáltal a kiszorító erő, így az autónk szűkebb íven fog fordulni, így lehetőségünk van elkerülni a mások hibájából esetlegesen bekövetkező baleseteket.