szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A drámai változást, mi sem bizonyítja jobban, hogy már szinte nincs olyan nap...

Holttérben egy motoros
Bácsi Róbert

A drámai változást, mi sem bizonyítja jobban, hogy már szinte nincs olyan nap amikor ne haladnék el egy-egy ilyen eset mellett. Ezek súlyossága az enyhe sérüléssel és anyagi kárral járó esetektől egészen a halálesetekig terjed. A statisztikák ilyen alakulásához természetesen hozzájárul a robogók és motorok számának robbanásszerű elterjedése is, na meg az, hogy az autósok nincsenek megfelelően felkészülve, felkészítve az ilyen helyzetek kezelésére.


Nézzük, melyek azok az alaptechnikák, melyekkel elejét vehetjük a bajnak. Az autóvezetők leggyakrabban azért hibáznak és válnak egy-egy baleset okozójává, mert későn, vagy egyáltalán nem észlelik a körülöttük zajló eseményeket.


Ezt a vezetéskor tanúsított nagyobb figyelemmel kerülhetjük el, valamint az egyik alapszabály betartásával, mely szerint a visszapillantó tükröket mindig állítsuk be megfelelően és legalább annyit nézzünk hátra, mint amennyit előre. Akkor jó az oldalsó visszapillantó tükrök beállítása, ha minél kevesebbet látunk az autónk oldalából, de a lehető legtöbbet a mellettünk lévő sáv forgalmából. Ez elengedhetetlen feltétele annak, hogy észlelni tudjuk a sávok között, vagy a másik sávban hátulról közeledő motorosokat. A kétkerekű járművek fontos sajátossága, melyet nem hagyhatunk figyelmen kívül az, hogy meglehetősen jól gyorsulnak és gyors irányváltoztatásokat tesznek lehetővé , valamint kis méretüknek köszönhetően nem tartja fel őket a városi dugó. Azonban az előnyük a mások oldal szemszögéből hátrányt jelent, hiszen ebből kifolyólag sokkal nehezebb nyomon követni a mozgásukat. Ez megköveteli a folyamatos figyelmet az autósoktól. A legjobb megoldás az előrelátó gondolkodás, amikor is az autós városban közlekedve mindig számít a motoros hirtelen felbukkanására és az autópályákon és országutakon is fokozott odafigyeléssel hajtja végre a sávváltásokat.


Legalább ennyire fontos az irányjelzők rendeltetés szerinti használata. Ugyanis az utakon közlekedve azt tapasztaljuk, hogy az autósok alig fele használja az irányjelzőt sávváltáskor, vagy kanyarodáskor. Ebből fakad a legtöbb és leggyakoribb vészhelyzet, vagy rosszabb esetben baleset, amikor a motoros előzi a lassúbb járművet és az jelzés és körültekintés nélkül bekanyarodik balra, ezzel keresztezve a motoros útját.


Dugóban cikázó motoros
Bácsi Róbert

A folyamatos tükörhasználat teszi lehetővé az autós számára, hogy mindig közel 360 fokos képe legyen a körülötte zajló eseményekről, csak így tud hirtelen manővereket végrehajtani, mint például egy úthiba észlelésekor történő kormány elrántás, vagy más hasonló helyzet. Ilyenkor, ha nem tudja, hogy közeledik-e valaki hátulról, cselekedetével meglehetősen kellemetlen helyzet elé állíthatja, vagy esetleg a másik sávban közlekedő teherautó alá taszíthatja a motorost.


Kevésbé veszélyes, de mindenképp bosszantó helyzetet kerülhetnek el azzal, ha a dugóban araszolva arra törekednek, hogy járművűket a sáv közepén tartják, így téve lehetővé a kétkerekűek szabadabb mozgását. Erre azért van szükség, mert, sajnos nem mindegyik motoros kellőképpen kulturált és számtalan esetről halhattunk, amikor meghorzsolták az autó fényezését, vagy esetleg egy laza mozdulattal lerúgták a visszapillantó tükröt. Természetesen, néhány renitens ember viselkedéséből nem szabad általánosítani, de jobb elkerülni az elkerülhetőt.


A hegyi szerpentineken számíthatunk kanyarvadász motorosokra, akik néha átsodródnak a szembejövő, azaz a mi sávunkba. Ennek a helyzetnek a megoldása kísértetiesen hasonlít arra az esetre, amikor az autó alulkormányozottá válik és elkezdi tolni az orrát a kanyar külső íve felé. A feladatunk az, hogy autónkat a lehető leggyorsabban a kanyar belső íve felé kényszerítsük, de ehhez a lehető legkisebb kormánymozdulatot használjuk, hogy ne kerüljünk nagyobb bajba, hiszen a túlzott kormánymozdulat ilyenkor csúszásra kényszerítheti az autó elejét, vagy hátulját és járművűnk irányíthatatlanná válik. Ezt legegyszerűbben gázelvétellel és ha szükséges, egy hangyányi fék segítségével érhetjük el. A gázelvétel hatására csökken a sebesség és ezáltal a kiszorító erő, így az autónk szűkebb íven fog fordulni, így lehetőségünk van elkerülni a mások hibájából esetlegesen bekövetkező baleseteket.

 

Stevie A. E. Kala

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!