szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Nem lehet megkerülni: a Fabia erősen Swiftes. Ha jóindulatúak akarunk lenni, akkor Minis.

Skoda Fabia

Nem lehet megkerülni: a Fabia erősen Swiftes. Ha jóindulatúak akarunk lenni, akkor Minis. Ennek ellenére üdítő autó a teljesen megújult kis Skoda. Vevői között minden bizonnyal a mostani Fabia tulajdonosait fogjuk megtalálni, új vevők szerintem még várnak a megfelelő ajánlatra. Eddig már több mint 1,5 millió autós döntött a Fabia mellett, amivel a Skoda palettáján az 1991 óta legnagyobb darabszámban értékesített modellnek számít.

 

Bár kisebbnek tűnik, mint az elődje, hosszabb és sokkal magasabb (47 milliméteres a növekedés). Egy parkoló Corolla mellé állva szinte egy kategóriának tűnt a két autó. A felszereltség mellett a belső kihasználhatósága és a külső méretei alapján is bekopogott az alsó-középkategória küszöbén a Fabia. Bicskakulcsa pont olyan, mint nagyobb testvéréé. A hosszúságában mérhető 22 milliméteres növekedés az első lökhárító gyalogosvédelmet szolgáló kialakításából, valamint a hátsó lökhárítón végzett módosításokból adódik. A magasság bővülése mindenekelőtt a térkínálat előnyére válik, az autó különösen hátul kínál jóval kényelmesebb helyet. A vezető és az első utas 30 milliméterrel magasabban ül, mint az előző Fabiában, kedvezőbb kilátással a kormánykerék felett, egyben jóval kényelmesebb be- és kiszállási lehetőséggel.

Skoda Fabia

Tesztautóm olyan sárga volt, hogy látványától még a citromnak is összefut a szájában a nyál. Ezzel az autóval nem lehet elveszni, talán csak egy napraforgóföldön. Központi zár, kipörgésgátló (ASR), blokkolásgátló (ABS) négy légzsák, manuális klíma, elektromos első ablakemelők, fűthető, elektromos tükrök teszik vonzóvá a Skoda harmatgyenge 1,4-es motorral szerelt változatát.

 

Az egynégyes 16 szelepes motor nagyon nem megy, padlógáz nélkül nem haladunk, előzést csak körültekintően vállalhatunk be, akkor is örülhetünk, ha 100-110-re felgyorsulunk. Lendületből kell autózni, csodákat ettől a 86 pacis motortól ne várjunk, városban elmegy, de hosszabb távon csak ráérős, nyugodt emberek vállalják be.

Skoda Fabia

A sportos vezetést felejtsük el, a padlót szinte kinyomva is alig gyorsultunk. Néhány erőltetett próbálkozás után rájöttem, hogyan kell vezetni: nyugodtan és visszafogottam. Így átöblítve az agyamat teljesen megváltozott a kép, a Fabia egy élvezetes, pörgethető városi autó, amely a kedvességet apácákat megszégyenítő takarékossággal hálálja meg. 
A megtett 400 kilométer során vegyes használatban beérte 5,5 liter benzinnel száz kilométerenként.

 




 

[[ Oldaltörés: Egyszerű de minőségi a Fabia belseje ]]

 

 

Skoda Fabia

A beltér Skodásan összerakott, kellemes harmóniát nyújt, bár szegényes anyagokból építkezik, az illesztések pontosak, a kidolgozás minőségi, az ergonómia kiváló. Minden kéznél van, semmi sincs bonyolítva. A könyöktámasz talán túlzásnak tűnhet, funkciójában hasznos, ám ha jól beállítjuk, nem tudunk rendesen váltani, ezért teljesen lehajtva, vagy ha gyakran nyúltam a kézifékhez, akkor pedig teljesen felhajtva volt csak kényelmes. A kormány fogása jó, magassága és mélysége is állítható. A Fabiának hangja nincs, ezért is volt zavaró az a zörej, amely hatlemezes, mp3-as cédélejátszó jobb első hangszórójából mászott folyton a fülembe. A váltó néha bizonytalan, a hatodik fokozat hiányzott. A kuplung túl lágy ezért indulásnál gyakran felbőgettem a motort, persze ez is annyira halk volt, hogy csak engem zavart.

 

 

Hátul meglepően nagy lábtér várja az utasokat, magam mögött nagyon kényelmes a beülés, ám három felnőtt nem fér be (összeakadnak a vállak), három gyerek talán, de csak két gyereküléssel. Jól pakolható a csomagtere, zacskórögzítő elem teszi könnyebbé a bevásárlást. A hasznos terhelhetőség minden EU-modellváltozat esetében eléri a rekordgyanús 515 kilogrammot. A csomagtartó mind az öt üléshely használata mellett is legalább 300 literes, az ülések háttámlájának lehajtásával pedig akár 1163 literesre is növelhető.

 

Skoda Fabia

A női vásárlókra is gondoltak, amikor megalkottál a Roomster kicsinyített mását, ezért is meglepő, hogy nincs sminktükör a vezető oldalán. A visszapillantók segítik a kilátást, a magas és vaskos A-oszlopok kevésbé. Az ajtók oldalzsebei szűkek, van néhány pohártartónk is, a leghasznosabb a kettéosztott kesztyűtartó. Az ülések átlagosak, az üléspozíció magas.

 

 

Az autóban legjobban a futómű tetszett, bárhol, bármilyen minőségű úton is jártam, nem zörgött, kényelmes volt. Strapabíró, nem kényes abszolút magyar utakra való. Nem kisautós, nem dobál, a hátsó sorokban sem rázza össze a gyomrot. Bár kacsintgat a felsőbb kategóriák felé, a Fabia nem figyelmeztet a biztonsági öv bekötésére, így az öt csillagot nem fogja megkapni az EuroNCAP töréstesztjén.


B. Cs.





Skoda Fabia 1,4 16V Ambiente
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1390
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő86 lóerő 5000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 132 Nm 1800-as fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2462
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3992/1642/1498
Csomagtér300 liter
Saját tömeg (kg) 1060
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 174
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)12,3
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 8,6
Országúti 5,3
Vegyes6,5
Tesztfogyasztás5,5
CO2 kibocsátás (g/Km) 155
ÁRA A tesztelt autó ára 3,44 millió forint


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!