Mielőtt rátérnénk a lényegre, nézzünk körül, mi is különbözteti meg ezt a vasat a mezei Leontól.
automenedzser.hu
Mielőtt rátérnénk a lényegre, nézzünk körül, mi is különbözteti meg ezt a vasat a mezei Leontól. A mesésen szép alufelnik és a végletekig peresített 18 hüvelykes gumik, a hátsó ablakra ragasztott inferno-fólia és a picit sem tolakodó optikai kiegészítők mellett hangsúlyosan dicsérendő az öblös hangú, elnyújtott ellipszis alapú sportkipufogó, illetve az autó beltere. Sportos üléseibe kín beszállni, de ha már bent ülünk, leköt a sportos hangulat. A furcsa, de a Seattól megszokott fejű váltókart a versenysport múzsáját jelképező kockás zászló tarkítja, a kilométerórában a 280-ig tartó skálázás és a Cupra felirat hangsúlyos, az ülésekben és a kimondottan tetszetős kormányon is ott a Cupra felirat, akárcsak az autó farán, ahol a Leon betűit is ez a név váltotta le. A pedálok alumíniumból vannak, akárcsak az idegeink, a motor bepöccintésével az önkontroll tűrésszintje kitágul. Gyorsításkor megáll a levegő.
Azok a szlogenek, amiket a Seatnál az utóbbi időben elpuffogtattak, az auto emócion, a sportos életérzés, erre az autóra valóban igazak. Élményautó a javából a Cupra, még ha nem is sziszeg és hörög úgy, mint a magyar fejlesztésű Leon FRX.
A 240 lóerőre felhúzott négyhengeres kétliteres TFSI turbómotor 247 kilométer/órás végsebességet tesz lehetővé. Ez gyári adat, én nem próbáltam ki, annál is inkább, mert a futóműből kihallatszó furcsa zaj elvette a kedvemet. A probléma valószínűleg a kemény próbáknak kitett féltengely-gumiharang elhasználódására vezethető vissza, a Seat-nál megnyugtattak, a hiba nem általános, csak egyedi jelenségről volt szó. A féltengelyek morgása azonban nem tántorított el a száguldozástól, az autóval városban és autópályán egyaránt nehezen találunk méltó ellenfelet. Félelmetesen húz az autó, szinte röpül, csak tolni kell neki bátran. A 170-180-nál is stabil, ennél gyorsabban egyébként is csak versenypályán ajánlatos kipróbálni, ezzel a felépítéssel, ezzel az ambícióval ide is való ez a gép. Nem hiába készült el a 300 lovas változat, a Seat Leon Szuperkupa nálunk is jól fut, itt szerepelnek a legizmosabb spéci változatai a Cuprának. Futóműve nagyon kemény, a 18 hüvelykes kereken nagyon ráz az autó, a vezető ülésben ez jól is esik, ám az utastársak szenvednek tőle. Másnaposan senkinek nem ajánlott, az enyhe rosszullét garantált.
[[ Oldaltörés: Nem extrém sportoló ]]
A hátsó szélvédőre ragasztott matrica jól néz ki, az autó önmagában elég feltűnő, de a táncoló ördögök után mindenki megfordult. Esőben rosszabb a helyzet, a matricás ablakon lehetetlen átlátni, így csak a kisméretű visszapillantó tükrökre hagyatkozhatunk.
A Cupra nincs a végletekig kigyúrva, lehet vele normálisan is közlekedni, a fékeket kell csak megszokni. Nagyon erősek, kategóriájának legnagyobb féktárcsáival. Bár minden ízében sportos, praktikus autó is a Cupra, nem hiába lett tavaly az év cégautója Németországban a Leon. Igaz, a praktikus rekeszek és megoldások, csak az első fertályra korlátozódnak, viszont ott van a normál méretű csomagtér, ahol a családi nyaralás cuccai is kényelmesen elférnek. Még száguldás közben is.
Bár a fedélzeti számítógép ijesztgetett, a Cupra fogyasztása az erejéhez mérten baráti: 11,1 liter benzint kért átlagban az ötszáz kilométeres tesztút során vegyes üzemben. B. Cs.
Seat Leon Cupra
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)
1984
Környezetvédelmi besorolás
EURO 4
Max. teljesítmény lóerő/kW
240/5700-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm
300/2200-5500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)
2578
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4315/1768/1458
Csomagtér
341 liter
Saját tömeg (kg)
1375
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)
247
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h
6,4
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi
11
Országúti
6
Vegyes
8
Tesztfogyasztás
11,1
CO2 kibocsátás (g/Km)
199
ÁRA
Alapára 7,211 millió forint, a tesztelt autó ára 7,821 millió forint
A kormány minden eszközzel segítené a kedvenc cégeit, hogy Montenegróban is megrendelésekhez jussanak. A nagy kérdés: mindez mennyi adófizetői pénzbe kerül, és mennyi gazdasági haszna lesz.
A magyar kormányfő bojkottálja, hogy Ukrajna megkezdhesse a felvételi tárgyalásokat az EU-val, ám most éppen szövetségese, az amerikai elnök szólítja fel, hogy adja fel a vétót.