Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"96096926-8731-4cd8-97d5-8573cf98aec9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA űrszondája, a Juno 74 400 km távolságban repült el az Io nevű hold felszínétől, mégis tisztán lehetett látni, hogy a déli féltekén óriási vulkanikus tevékenység történt.","shortLead":"A NASA űrszondája, a Juno 74 400 km távolságban repült el az Io nevű hold felszínétől, mégis tisztán lehetett látni...","id":"20250130_jupiter-holdja-io-vulkanikus-tevekenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96096926-8731-4cd8-97d5-8573cf98aec9.jpg","index":0,"item":"2c996de2-24a2-4dde-8f2a-50b6e649672d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_jupiter-holdja-io-vulkanikus-tevekenyseg","timestamp":"2025. január. 30. 13:11","title":"Rekordméretű vulkánkitörés volt a Jupiter holdján, Magyarországnál is nagyobb területet érintett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea555878-58d2-4cec-aed9-3279b7043bad","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Huawei Mate XT normál mobilként, kompakt tabletként és hatalmas táblagépként egyaránt használható. Testközelből ismerkedtünk meg a méregdrága kínai csodamobillal, és annak kistestvérével, a szintén hajlítható Mate X6-tal.","shortLead":"A Huawei Mate XT normál mobilként, kompakt tabletként és hatalmas táblagépként egyaránt használható. Testközelből...","id":"20250130_haromfele-hajlithato-duplan-nyithato-mobil-huawei-mate-xt-x6-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea555878-58d2-4cec-aed9-3279b7043bad.jpg","index":0,"item":"9677a556-9031-4271-a058-81b90df4f9ec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_haromfele-hajlithato-duplan-nyithato-mobil-huawei-mate-xt-x6-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 30. 11:03","title":"Ez egy valóban forradalmian új mobil: kezünkben a háromba hajlítható Huawei Mate XT","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73e69b26-9a33-405f-8561-6f7011679af5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Soha nem volt jogsija, de most el is tiltották. ","shortLead":"Soha nem volt jogsija, de most el is tiltották. ","id":"20250129_Jogositvany-nelkuli-autos-kergettek-Debrecenben-a-rendorok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73e69b26-9a33-405f-8561-6f7011679af5.jpg","index":0,"item":"570d4fd8-82d8-4b21-bce9-113fa7d7c715","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Jogositvany-nelkuli-autos-kergettek-Debrecenben-a-rendorok-video","timestamp":"2025. január. 29. 08:17","title":"Jogosítvány nélküli autóst kergettek Debrecenben a rendőrök – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9199daa6-91e1-468c-afe1-81ed3048388e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A 21 éves modellnek nem lehetett jó napja: kifogyott a repülőgépből az üzemanyag, ezért kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk, és miután a rendőrök átvizsgálták a gépet, 359 kilogramm kokaint találtak.","shortLead":"A 21 éves modellnek nem lehetett jó napja: kifogyott a repülőgépből az üzemanyag, ezért kényszerleszállást kellett...","id":"20250130_Kenyszerleszallas-utan-57-milliard-forint-erteku-kokainnal-bukott-le-a-boliviai-szepsegkiralyno","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9199daa6-91e1-468c-afe1-81ed3048388e.jpg","index":0,"item":"ebccbd6d-6094-49af-99a0-5f33f1b47ffa","keywords":null,"link":"/elet/20250130_Kenyszerleszallas-utan-57-milliard-forint-erteku-kokainnal-bukott-le-a-boliviai-szepsegkiralyno","timestamp":"2025. január. 30. 20:16","title":"Kényszerleszállás után 5,7 milliárd forint értékű kokainnal bukott le a bolíviai szépségkirálynő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3beec1e-6b3c-461f-a09d-236e7dcf63cf","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A brazil válogatott labdarúgó szerint csak egy olyan klub, mint a Santos adhatja meg azt a szeretetet, amire szüksége van ahhoz, hogy felkészüljön a következő évek kihívásaira. ","shortLead":"A brazil válogatott labdarúgó szerint csak egy olyan klub, mint a Santos adhatja meg azt a szeretetet, amire szüksége...","id":"20250130_Hivatalos-Neymar-visszater-a-Santoshoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3beec1e-6b3c-461f-a09d-236e7dcf63cf.jpg","index":0,"item":"1945bbcd-e4d1-4e7f-98cf-26c625ea54f9","keywords":null,"link":"/sport/20250130_Hivatalos-Neymar-visszater-a-Santoshoz","timestamp":"2025. január. 30. 20:58","title":"Hivatalos: Neymar visszatér a Santoshoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ed3a310-028f-410f-9658-91763952456a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ki gondolná, hogy 2025-ben még ilyen egyszerű trükkök működnek.","shortLead":"Ki gondolná, hogy 2025-ben még ilyen egyszerű trükkök működnek.","id":"20250130_Bolgar-kamionos-magnes-menetiro-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ed3a310-028f-410f-9658-91763952456a.jpg","index":0,"item":"9582dd35-e1b5-48ec-aa85-78b3d65f9239","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Bolgar-kamionos-magnes-menetiro-video","timestamp":"2025. január. 30. 16:51","title":"Klasszikus módszerrel buherálta meg a menetidő-számlálót egy bolgár kamionos, de lebukott – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e73d6f8-5946-4465-a6bd-49f14682b76b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megérkezett az alap M3 Touringnál kicsit könnyebb és némileg erősebb új CS kivitel.","shortLead":"Megérkezett az alap M3 Touringnál kicsit könnyebb és némileg erősebb új CS kivitel.","id":"20250130_550-lovas-sportkombi-itt-a-vadonatuj-bmw-m3-cs-touring","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e73d6f8-5946-4465-a6bd-49f14682b76b.jpg","index":0,"item":"34952331-7bf6-4859-afa8-516033caaa77","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_550-lovas-sportkombi-itt-a-vadonatuj-bmw-m3-cs-touring","timestamp":"2025. január. 30. 07:07","title":"550 lovas sportkombi: itt a vadonatúj BMW M3 CS Touring","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9973e686-c21e-4b88-b737-4c4538880788","c_author":"Bihari Ágnes","category":"360","description":"Majdnem nyolcszázezer ember követi az Instagramon. Egy viszonylag új eszköz, az MI virtuóz használója, akinek keze – billentyűzete – alól szinte számolatlanul jönnek ki a fantáziadús látványelemek. Szokatlan álló- és mozgóképei, melyek jellemzően szüntelenül egymásba alakuló humoros és/vagy szürreális képekből állnak, csodálkozást és lelkesedést váltanak ki, de kérdéseket is felvetnek. Mi ez? Autonóm művészet? Szórakoztatás? Alkalmazott MI-grafikafotóvideó? Szauder Dávid médiaművésszel beszélgettünk.","shortLead":"Majdnem nyolcszázezer ember követi az Instagramon. Egy viszonylag új eszköz, az MI virtuóz használója, akinek keze –...","id":"20250129_A-mu-mesterseges-intelligencia-muveszet-treneles-promptolas-interju-Szauder-David","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9973e686-c21e-4b88-b737-4c4538880788.jpg","index":0,"item":"c49a0d0e-2c54-41f0-a592-c0b52aff7318","keywords":null,"link":"/360/20250129_A-mu-mesterseges-intelligencia-muveszet-treneles-promptolas-interju-Szauder-David","timestamp":"2025. január. 29. 16:40","title":"Mesterséges intelligencia a művészetben: trénelés, promptolás és versenyfutás – interjú Szauder Dáviddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Előnyei mellett természetesen a különböző útszakaszok megannyi veszélyt rejtenek...
Előzéshez készülődve
Bácsi Róbert
Előnyei mellett természetesen a különböző útszakaszok megannyi veszélyt rejtenek magukban. A baleset esélyének szempontjából a legveszélyesebb utak közé tartozik a négyes, az ötös és a hatos. Az egyik legalapvetőbb probléma az utak kialakításából fakad, ugyanis sokszor nagyon szűk, sőt helyenként egyáltalán nincs hely a vészhelyzetek korrigálására elkerülésére. Az útról letérve egyből földes, füves, vagy murvás felületre érkezünk esetenként mély árokba (pl. a 6-os út a töltés tetején fut). Így az a nem kívánt helyzet alakul ki, hogy sokkal nehezebben lesznek végrehajthatóak a manőverek, hiszen a két keréksor alatt eltérő tapadású felület található. Könnyen keveredhetünk ilyen helyzetbe, bármelyik pillanatban egy felelőtlenül előző autós miatt, aki elfoglalja a sávunkat és lekényszerít minket az útról, vagy egy figyelmetlen pillanatnak köszönhetően magunktól sodródunk le az aszfaltcsíkról.
Ha ilyen helyzetben kényszerülünk vészfékezésre egy ABS nélküli autóval, azt fogja eredményezni, hogy autónk megpördül alattunk, úgy, hogy az autó fara a kevésbé tapadó, azaz az útpadka irányában fog elfordulni. A tudásában felkészületlen vezető kezéből a sors ilyenkor már ki is ragadta az irányítást.
Ha nem cselekszünk megfelelően és kellő gyorsasággal, esélytelen a helyzet kezelése. Irányíthatatlanul pörgünk addig, amíg valaminek neki nem csapódunk. Az esemény kimenetele erősen kérdéses, pedig a megoldás nem nehéz, csak némi begyakorlást igényel. Az erőteljes fékezés hatására elindul az autó feneke jobbra (ha a menetiránynak megfelelő oldalon hajtunk le az útról). Erre úgy reagálunk, hogy villám gyorsan felengedjük a féket és kívánt mértékű ellenkormányzásba kezdünk. (Az ellenkormányzás jelentése: arra tekerni a kormányt amerre az autó feneke mozdult, vagy egyszerűbben fogalmazva amerre menni szeretnénk.) A fék felengedésére azért van szükség, mert a teljes erejű fék használata állóra fékezi az első kerekeinket, így hiába mozdítjuk a kormányt, az autó erre nem reagál. A forgást nem végző csúszó kerekek ugyanis nem képesek oldalvezető erő átadására.
[[ Oldaltörés: Ne legyünk másra utalva ]]
Ha elég gyorsak voltunk és kellő mértékben különvált cselekedeteinkben a fékezés és a kormányzás periódusa, akkor sikerült autónkat ismét irányba állítanunk. Ilyenkor következhet újból a maximális erejű fék, hogy a lehető legnagyobb mértékű lassulást érjünk el a körülményekhez képest, hiszen nem mindegy, ha becsapódásra kerül sor, az milyen erővel történik meg. A fent említett folyamatok addig váltogatják egymást, amíg meg nem állunk. Minél nagyobb volt a sebességünk az esemény bekövetkeztekor, annál gyorsabb és határozottabb reakciót igényel tőlünk a sikeres megoldás. Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy autónkban már megtalálható a sok esetben már alapfelszerelésnek számító ABS (netán az ESP), akkor a blokkolásgátló elektronikája megoldja helyettünk a helyzetet és a négy keréknél eltérő fékerőt alkalmazva biztosítja, hogy járművűnk mindig irányban maradjon a fékerőtől és a felület tapadásától függetlenül.
A fent említett útszakaszokon autózva gyakran tapasztalhatjuk a nagy teherautó forgalom miatt az autósok gyakrabban és olykor nem kellő körültekintéssel kezdenek bele az előzésekbe. Nem ritka jelenség, hogy konvojban akár három vagy négy autós is sávváltásba kezd. Az lenne a jó, ha ilyen helyzetekbe nem mennénk bele, még akkor sem, ha a szembejövő forgalom lehetővé teszi az előzést, mert az időben történő visszasorolás lehetősége kétségessé válik. Ha mégis olyan helyzetbe kerültünk, hogy a szembe jövő sávban ragadtunk és kérdéses, hogy be tudunk-e sorolni, vagy inkább kezdjünk fékezni, hogy vissza soroljunk az előzendő jármű mögé, villámgyors döntést igényel. Ebben lehet segítségünkre, ha belenézünk az előzendő teherautó visszapillantó tükrébe, ahol látni fogjuk a vezető arcát, amiből kiderülhet számunkra, hogy észrevett-e minket és hajlandó-e a fékezésre, annak érdekében, hogy elősegítse a besorolásunkat. Ilyenkor mások figyelmességének és az esetleges jóindulatának szolgáltatjuk ki magunkat