Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4f199fb-4699-4be7-b9bc-131c39335183","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A 13 millió forint alatti árával a legolcsóbb BMW-ként jegyzett új 1-es szériából rögtön két példányt is vallatóra fogtunk, a 163 lóerős lágyhibrid dízel 120d-t és az immár „i” jelzés nélküli 300 lovas benzines M135-öt.","shortLead":"A 13 millió forint alatti árával a legolcsóbb BMW-ként jegyzett új 1-es szériából rögtön két példányt is vallatóra...","id":"20250301_legkisebb-es-legolcsobb-bmw-120d-m135-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4f199fb-4699-4be7-b9bc-131c39335183.jpg","index":0,"item":"eebbf338-e8da-4bbf-a8fd-de6dab86e5e4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250301_legkisebb-es-legolcsobb-bmw-120d-m135-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 01. 14:00","title":"A legkisebb és legolcsóbb új BMW: teszten a spórolós 120d és a sportos M135","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e239ce3c-cb18-412c-aa8a-4910a7cd338e","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Xiaomi az MWC 2025-ön leplezte le a Buds 5 Pro fülhallgatókat, a Watch S4 okosórát és a Pad 7 tableteket, melyeket gyorsan kézbe is vettünk a barcelonai kiállításon.","shortLead":"A Xiaomi az MWC 2025-ön leplezte le a Buds 5 Pro fülhallgatókat, a Watch S4 okosórát és a Pad 7 tableteket, melyeket...","id":"20250302_uj-xiaomi-buds-5-pro-watch-s4-pad-7-mwc-2025-kiegeszitok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e239ce3c-cb18-412c-aa8a-4910a7cd338e.jpg","index":0,"item":"9c3c0467-7de2-4e08-b7d2-72ecd5b3c9ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_uj-xiaomi-buds-5-pro-watch-s4-pad-7-mwc-2025-kiegeszitok","timestamp":"2025. március. 02. 18:30","title":"Fülesek, okosóra és tabletek: kezünkben a Xiaomi ütős újdonságai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f96904af-bd69-4e3f-91e7-3cffe62f48e2","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Éppen azután nyilatkozta ezt a portugál edző, hogy a United tizenegyesekkel kiesett az FA-kupából.","shortLead":"Éppen azután nyilatkozta ezt a portugál edző, hogy a United tizenegyesekkel kiesett az FA-kupából.","id":"20250303_ruben-amorim-wayne-rooney-manchester-united-premier-league-bajnoki-cim-cel-fa-kupa-kieses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f96904af-bd69-4e3f-91e7-3cffe62f48e2.jpg","index":0,"item":"fba200aa-fa5b-4872-8abc-42aae1c3607c","keywords":null,"link":"/sport/20250303_ruben-amorim-wayne-rooney-manchester-united-premier-league-bajnoki-cim-cel-fa-kupa-kieses","timestamp":"2025. március. 03. 10:11","title":"Amorim szerint a bajnoki cím a cél Manchesterben, Wayne Rooney kemény beszólással reagált rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f423037d-bb0d-455c-9d58-39c3f33e0623","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős teljesítménynövekedést, csendes működést és hosszabb akkus üzemidőt ígér egy újfajta notebook-hűtés. A Frore Systems Airjet technológiája szilárdtest légáramlási mechanizmust használ a hagyományos ventilátorok helyett, és megoldja az olyan gyakori problémákat, mint a hőeloszlás és a működési zaj, miközben a számára helyet adó eszköz kellően vékony maradhat.","shortLead":"Jelentős teljesítménynövekedést, csendes működést és hosszabb akkus üzemidőt ígér egy újfajta notebook-hűtés. A Frore...","id":"20250303_airjet-szilardtest-hutes-samsung-notebook","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f423037d-bb0d-455c-9d58-39c3f33e0623.jpg","index":0,"item":"588037ff-4229-4462-bd13-1fb4952402b6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_airjet-szilardtest-hutes-samsung-notebook","timestamp":"2025. március. 03. 12:03","title":"Sosem volt még ilyen laptop: hosszabb üzemidő, nagyobb teljesítmény – először bizonyít egy notebookban a szilárdtest hűtés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99bbc049-fc88-4d58-af9c-fb8544e1793b","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Úgy győzött hetesekkel a Ferencváros, hogy a kapusparádét hozó meccsen csupán egyszer vezetett, a legelején.","shortLead":"Úgy győzött hetesekkel a Ferencváros, hogy a kapusparádét hozó meccsen csupán egyszer vezetett, a legelején.","id":"20250302_kezilabda-magyar-kupa-gyor-ferencvaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99bbc049-fc88-4d58-af9c-fb8544e1793b.jpg","index":0,"item":"67539c6b-7c13-491e-bf82-191ebc4dee50","keywords":null,"link":"/sport/20250302_kezilabda-magyar-kupa-gyor-ferencvaros","timestamp":"2025. március. 02. 17:34","title":"Negyedszer sem bírt a Győr a Fradival a kézilabda-kupadöntőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1930f1e3-2e5d-44f6-9b7e-891b50aac8bb","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"„Végre is az ember akkor nyúl a mézhez, amikor vágyik rá. Teljesen a Jókai magándolga az, amelyhez senkinek semmi köze” – írta Mikszáth Kálmán a kétszáz éve született Jókai Mór kései házasságáról. Ma sem tudni, érdekből vagy szerelemből ment-e hozzá egy húszéves színinövendék a nála 54 esztendővel idősebb, tekintélyes íróhoz. A frigyből országos botrány kerekedett, de még súlyosabb megaláztatás várt később az özvegyre, Nagy Bellára, akit zsidó származása miatt is támadtak.","shortLead":"„Végre is az ember akkor nyúl a mézhez, amikor vágyik rá. Teljesen a Jókai magándolga az, amelyhez senkinek semmi köze”...","id":"20250301_hvg-magandolgok-kozerkolcstelensegek-jokai-mor-nagy-bella-botrany-ragalmak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1930f1e3-2e5d-44f6-9b7e-891b50aac8bb.jpg","index":0,"item":"323d9924-4ccf-4d38-a910-a3a0305be7df","keywords":null,"link":"/360/20250301_hvg-magandolgok-kozerkolcstelensegek-jokai-mor-nagy-bella-botrany-ragalmak","timestamp":"2025. március. 01. 15:30","title":"„Sexuális erotománia folytán beállt aggkori elmegyengeség” miatt vették volna gyámság alá a szerelmes Jókai Mórt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe94403a-08a2-4b66-8b1b-a7f209a3bc75","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Közben Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arról beszélt, hogy Washington és Moszkva külpolitikája nagyjából együttállásba került.","shortLead":"Közben Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arról beszélt, hogy Washington és Moszkva külpolitikája nagyjából...","id":"20250302_Sajat-beketervet-rak-ossze-es-mutat-be-az-USA-nak-Ukrajna-Nagy-Britannia-es-Franciaorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe94403a-08a2-4b66-8b1b-a7f209a3bc75.jpg","index":0,"item":"77d5f8b8-72c1-42f9-90d6-7b68d6e89f53","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Sajat-beketervet-rak-ossze-es-mutat-be-az-USA-nak-Ukrajna-Nagy-Britannia-es-Franciaorszag","timestamp":"2025. március. 02. 12:35","title":"Saját béketervet rak össze, és mutat be az USA-nak Ukrajna, Nagy-Britannia és Franciaország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72d95cf0-b19c-4f05-bc94-9536dc9101cd","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Egy új szövetség keretei körvonalazódtak Londonban, amelyek szerint Ukrajna biztonsága az európai biztonság alapja. A résztvevők elkötelezettek amellett, hogy ez az együttműködés a jövőben is aktív lesz.","shortLead":"Egy új szövetség keretei körvonalazódtak Londonban, amelyek szerint Ukrajna biztonsága az európai biztonság alapja...","id":"20250303_orosz-ukran-haboru_vedelem_hajlandoak-koalicioja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72d95cf0-b19c-4f05-bc94-9536dc9101cd.jpg","index":0,"item":"92d4c877-52e7-4ea9-bd68-9bd899bdabbb","keywords":null,"link":"/eurologus/20250303_orosz-ukran-haboru_vedelem_hajlandoak-koalicioja","timestamp":"2025. március. 03. 09:23","title":"A londoni csúcstalálkozón egy új szövetségesi rendszer alapjait rakták le - Magyarország nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Előnyei mellett természetesen a különböző útszakaszok megannyi veszélyt rejtenek...
Előzéshez készülődve
Bácsi Róbert
Előnyei mellett természetesen a különböző útszakaszok megannyi veszélyt rejtenek magukban. A baleset esélyének szempontjából a legveszélyesebb utak közé tartozik a négyes, az ötös és a hatos. Az egyik legalapvetőbb probléma az utak kialakításából fakad, ugyanis sokszor nagyon szűk, sőt helyenként egyáltalán nincs hely a vészhelyzetek korrigálására elkerülésére. Az útról letérve egyből földes, füves, vagy murvás felületre érkezünk esetenként mély árokba (pl. a 6-os út a töltés tetején fut). Így az a nem kívánt helyzet alakul ki, hogy sokkal nehezebben lesznek végrehajthatóak a manőverek, hiszen a két keréksor alatt eltérő tapadású felület található. Könnyen keveredhetünk ilyen helyzetbe, bármelyik pillanatban egy felelőtlenül előző autós miatt, aki elfoglalja a sávunkat és lekényszerít minket az útról, vagy egy figyelmetlen pillanatnak köszönhetően magunktól sodródunk le az aszfaltcsíkról.
Ha ilyen helyzetben kényszerülünk vészfékezésre egy ABS nélküli autóval, azt fogja eredményezni, hogy autónk megpördül alattunk, úgy, hogy az autó fara a kevésbé tapadó, azaz az útpadka irányában fog elfordulni. A tudásában felkészületlen vezető kezéből a sors ilyenkor már ki is ragadta az irányítást.
Ha nem cselekszünk megfelelően és kellő gyorsasággal, esélytelen a helyzet kezelése. Irányíthatatlanul pörgünk addig, amíg valaminek neki nem csapódunk. Az esemény kimenetele erősen kérdéses, pedig a megoldás nem nehéz, csak némi begyakorlást igényel. Az erőteljes fékezés hatására elindul az autó feneke jobbra (ha a menetiránynak megfelelő oldalon hajtunk le az útról). Erre úgy reagálunk, hogy villám gyorsan felengedjük a féket és kívánt mértékű ellenkormányzásba kezdünk. (Az ellenkormányzás jelentése: arra tekerni a kormányt amerre az autó feneke mozdult, vagy egyszerűbben fogalmazva amerre menni szeretnénk.) A fék felengedésére azért van szükség, mert a teljes erejű fék használata állóra fékezi az első kerekeinket, így hiába mozdítjuk a kormányt, az autó erre nem reagál. A forgást nem végző csúszó kerekek ugyanis nem képesek oldalvezető erő átadására.
[[ Oldaltörés: Ne legyünk másra utalva ]]
Ha elég gyorsak voltunk és kellő mértékben különvált cselekedeteinkben a fékezés és a kormányzás periódusa, akkor sikerült autónkat ismét irányba állítanunk. Ilyenkor következhet újból a maximális erejű fék, hogy a lehető legnagyobb mértékű lassulást érjünk el a körülményekhez képest, hiszen nem mindegy, ha becsapódásra kerül sor, az milyen erővel történik meg. A fent említett folyamatok addig váltogatják egymást, amíg meg nem állunk. Minél nagyobb volt a sebességünk az esemény bekövetkeztekor, annál gyorsabb és határozottabb reakciót igényel tőlünk a sikeres megoldás. Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy autónkban már megtalálható a sok esetben már alapfelszerelésnek számító ABS (netán az ESP), akkor a blokkolásgátló elektronikája megoldja helyettünk a helyzetet és a négy keréknél eltérő fékerőt alkalmazva biztosítja, hogy járművűnk mindig irányban maradjon a fékerőtől és a felület tapadásától függetlenül.
A fent említett útszakaszokon autózva gyakran tapasztalhatjuk a nagy teherautó forgalom miatt az autósok gyakrabban és olykor nem kellő körültekintéssel kezdenek bele az előzésekbe. Nem ritka jelenség, hogy konvojban akár három vagy négy autós is sávváltásba kezd. Az lenne a jó, ha ilyen helyzetekbe nem mennénk bele, még akkor sem, ha a szembejövő forgalom lehetővé teszi az előzést, mert az időben történő visszasorolás lehetősége kétségessé válik. Ha mégis olyan helyzetbe kerültünk, hogy a szembe jövő sávban ragadtunk és kérdéses, hogy be tudunk-e sorolni, vagy inkább kezdjünk fékezni, hogy vissza soroljunk az előzendő jármű mögé, villámgyors döntést igényel. Ebben lehet segítségünkre, ha belenézünk az előzendő teherautó visszapillantó tükrébe, ahol látni fogjuk a vezető arcát, amiből kiderülhet számunkra, hogy észrevett-e minket és hajlandó-e a fékezésre, annak érdekében, hogy elősegítse a besorolásunkat. Ilyenkor mások figyelmességének és az esetleges jóindulatának szolgáltatjuk ki magunkat