Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ac58d7dc-0568-4496-9f7e-835c67058b7d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ma Ven-csün, aki korábban kormánytagok mellett is feltűnt, tavaly februárban egy konferencián keltett feltűnést, amikor a száműzetésbe kényszerült tibeti kormány képviselőit próbálta meg fotózni.","shortLead":"Ma Ven-csün, aki korábban kormánytagok mellett is feltűnt, tavaly februárban egy konferencián keltett feltűnést, amikor...","id":"20250428_Budapesten-elo-ferfi-is-reszt-vehet-a-Kina-kulfoldi-megfelemlito-akcioiban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac58d7dc-0568-4496-9f7e-835c67058b7d.jpg","index":0,"item":"6a6c4780-d6c2-4072-af29-ec90243525d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Budapesten-elo-ferfi-is-reszt-vehet-a-Kina-kulfoldi-megfelemlito-akcioiban","timestamp":"2025. április. 28. 11:22","title":"Egy Budapesten élő, magyar kormány tagjai mellett többször is felbukkanó férfi is részt vehet Kína külföldi megfélemlítő akcióiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d17abaaa-fb53-4227-9d31-674173b13a75","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem érti Náray Tamás, hogy miért kell támadni az Uzsokit, azt írta, akinek nem tetszik a rendszer, az csináljon forradalmat.","shortLead":"Nem érti Náray Tamás, hogy miért kell támadni az Uzsokit, azt írta, akinek nem tetszik a rendszer, az csináljon...","id":"20250428_naray-tamas-uzsoki-ugy-maganellatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d17abaaa-fb53-4227-9d31-674173b13a75.jpg","index":0,"item":"8d4ccb97-3536-470e-a721-ccfcad0df31e","keywords":null,"link":"/elet/20250428_naray-tamas-uzsoki-ugy-maganellatas","timestamp":"2025. április. 28. 16:02","title":"Náray Tamás az Uzsoki-ügyről: Meg kellene érteni, hogy nincs a világban egyenlőség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Telitalálatos szelvény nincs, de ötösökből azért jó pár született.","shortLead":"Telitalálatos szelvény nincs, de ötösökből azért jó pár született.","id":"20250427_hatoslotto-17-het","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2d91e97-f510-4279-b855-e8226831a5cf.jpg","index":0,"item":"5e4d8e8f-ba98-471c-afcc-0f25c5959294","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_hatoslotto-17-het","timestamp":"2025. április. 27. 16:59","title":"Kihúzták a hatoslottó nyerőszámait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"516fa1c1-a1e2-4897-8331-fc0d8ec85e01","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"16 millió éves, borostyánba zárt ősi rovart találtak a Dominikai Köztársaságban – a tudósok úgy vélik, egy, a karibi térségből származó hangyafaj első felfedezett fosszíliája lehet.","shortLead":"16 millió éves, borostyánba zárt ősi rovart találtak a Dominikai Köztársaságban – a tudósok úgy vélik, egy, a karibi...","id":"20250427_basiceros-enana-hangyafaj-felfedezes-borostyan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/516fa1c1-a1e2-4897-8331-fc0d8ec85e01.jpg","index":0,"item":"c8feb829-f421-420e-8a83-2f2ddacdd2fc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250427_basiceros-enana-hangyafaj-felfedezes-borostyan","timestamp":"2025. április. 27. 08:03","title":"„Mintha gyémántot találtunk volna” – 16 millió éves borostyánra bukkantak a tudósok, ez volt benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0f6e1c6-7e64-44f3-ab9e-d5629d7bfdaf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyszerre fapados és modern, de legfőképp olcsó lenne az új pickup. ","shortLead":"Egyszerre fapados és modern, de legfőképp olcsó lenne az új pickup. ","id":"20250428_Amazon-vezer-Jeff-Bezos-villanyautoiban-tekeros-ablak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0f6e1c6-7e64-44f3-ab9e-d5629d7bfdaf.jpg","index":0,"item":"bab124ea-8dd0-42e3-a1c5-6ace371aa621","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_Amazon-vezer-Jeff-Bezos-villanyautoiban-tekeros-ablak","timestamp":"2025. április. 28. 08:33","title":"Tekerős ablakok, de alig 9 millió forintos ár, ilyenek lesznek az Amazon-vezér Jeff Bezos autói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a7d01de-6071-46b6-822b-aa5050bc6b0e","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A szokásos nagyjából 1,2 millió helyett csupán 600-700 ezer méhcsaláddal vágnak neki a szezonnak a magyar méhészek. ","shortLead":"A szokásos nagyjából 1,2 millió helyett csupán 600-700 ezer méhcsaláddal vágnak neki a szezonnak a magyar méhészek. ","id":"20250428_elpusztult-mehallomany-fele-mez-mezogazdasag-agrar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a7d01de-6071-46b6-822b-aa5050bc6b0e.jpg","index":0,"item":"b47d68ac-f8e1-47d4-a160-e2a62e6dbb39","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_elpusztult-mehallomany-fele-mez-mezogazdasag-agrar","timestamp":"2025. április. 28. 13:28","title":"Elpusztult a hazai méhállomány fele a télen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8630e995-4c67-42cd-a15c-1ad377c072f7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A miniszterelnök szerint végelgyengülésre van ítélve az az ország, amelyben milliószám élnek olyan emberek, akik munka helyett ügyeskednek, kijátsszák a szabályokat, vagy éppen állami állásért kuncsorognak. ","shortLead":"A miniszterelnök szerint végelgyengülésre van ítélve az az ország, amelyben milliószám élnek olyan emberek, akik munka...","id":"20250428_Orban-Viktor-szakma-sztar-beszed-gazdasag-szakkepzes-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8630e995-4c67-42cd-a15c-1ad377c072f7.jpg","index":0,"item":"35a55bb3-b27b-48d0-b15a-b22b7ffad20c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_Orban-Viktor-szakma-sztar-beszed-gazdasag-szakkepzes-oktatas","timestamp":"2025. április. 28. 10:37","title":"Orbán Viktor a diplomáról: Sokan jobban bíztak egy darab papírban, mint a saját tudásukban, szorgalmukban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8c2d1df-7a94-48c3-a880-76f6d0dc9304","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj BMW M2 Racing versenyautó a közúti M2-től eltérően 6 helyett csak 4 hengerrel bír.","shortLead":"A vadonatúj BMW M2 Racing versenyautó a közúti M2-től eltérően 6 helyett csak 4 hengerrel bír.","id":"20250428_2-hengert-kisporoltak-bmw-m2-racing-beleposzintu-elmenyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8c2d1df-7a94-48c3-a880-76f6d0dc9304.jpg","index":0,"item":"ceec3303-db3b-4b58-bcf3-922512561d31","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_2-hengert-kisporoltak-bmw-m2-racing-beleposzintu-elmenyauto","timestamp":"2025. április. 28. 08:41","title":"2 hengert kispóroltak a BMW belépőszintű élményautójából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sajnos az általános vélekedéssel ellentétben még az sem elegendő, ha...
Manőver
Fotó: Fazekas István
Sajnos az általános vélekedéssel ellentétben még az sem elegendő, ha már levezettünk néhány száz, vagy akár százezer kilométert baleset nélkül. A balesetmentesség nem azonos azzal, hogy valóban tudunk vezetni. Csupán arra utal, hogy addig valami oknál fogva nem kerültünk olyan helyzetbe, amit ne oldottunk volna meg valamilyen módon. Ez tehát könnyen jelentheti azt, hogy magunkat mentettük, míg másokat belesodortunk a veszélybe. Többségünk még soha nem került igazi vészhelyzetbe, vagy ha mégis, a szituációk sokszínűségét és a bennük rejlő veszélyt nem szabad alábecsülni.
Szerencsére van mód és lehetőség arra, hogy megismerkedjünk saját reakcióinkkal, gyorsaságunkkal, autónk alapvető tulajdonságaival és más olyan hasznos információval, ami meghatározza, hogy milyen higgadtan és tudatosan viselkedünk, valamint, hogy pontosan mérjük-e fel a szituációt.
Ma már jó néhány pálya kínál ilyen szolgáltatást az érdeklődőknek, de akinek nincs lehetősége ezeket a szolgáltatásokat igénybe venni valamilyen oknál fogva az alapvető ismeretek elsajátítására egy üres „parkoló“ (forgalom elől elzárt terület!) vagy más aszfaltozott felület is megteszi.
Fékezés
Fotó: Fazekas István
Az egyik legalapvetőbb dolog, amivel az emberek nincsenek tisztában az a fékezés technikája. A vészhelyzetekben használatos vészfékezés még csak köszönő viszonyban sincs azzal, ahogy a hétköznapi forgalomban egy lassító fékezést hajtunk végre. Ha nem taposunk bele kellő gyorsasággal és erővel a fékpedálba, akkor súlyos métereket veszítünk el ahhoz mérten, amire az autónk képes lenne. Ezt a mozdulatot leginkább úgy tudnám leírni, mintha hirtelen bele rúgnánk a pedálba annyi eltéréssel, hogy ezt a nyomóerőt fenn is kell tartanunk, amíg a helyzet megkívánja. Ha lassan nyomjuk be a féket, akkor is ki tudjuk hozni belőle a maximális fékerőt, csak legalább háromszor annyi időt vesz igénybe, ami több autóhosszal nagyobb fékutat eredményez. Az erő, ami két-három autóhosszal tovább sodor minket elegendő arra, hogy totál károssá zúzza autónk orrát.
[[ Oldaltörés: A víz nagy úr ]]
Vízfalban a Lamborghini
A gördülés tudománya
Nem árt összehasonlítani a fékút hosszát azonos sebességnél a vizes és száraz felületen egyaránt. A számvetés soha ne maradjon el! Azt tapasztaltam amire számítottam, jobb, esetleg rosszabb? Ha tovább nehezíthetnénk a helyzetet, azt is megvizsgálhatnánk, milyen az amikor vizes kockaköves, vagy havas, jeges útnak megfelelő tapadású felületen kell megállnunk. (Erre csak célirányos pályán van lehetőségünk.) Ilyenkor nem ritka, ha 4-5-ször hosszabb úton tud csak megállni autónk ahhoz képest, ahogy azt a száraz aszfalton tette. A valóságban is könnyen kerülhetünk ilyen helyzetbe, hiszen nyáron egy nagy záporban a Hungária útról rákanyarodva a Tökölire, egy pillanat alatt a téli tapadási viszonyok közé toppantunk a nyári gumikkal. Míg vizes aszfalton viszonylag jól tapad és lassul az autónk, addig a vizes kockaköves út, úgy csúszik mint a jég és ennek megfelelően a fékút 50 kilométer/órás tempónál akár 80-100 méter is lehet. Hányan alkalmazkodunk a megváltozott viszonyokhoz és tartunk nagyobb követési távolságot?
A lassulás mellett az irányíthatóságot is célszerű megtapasztalni. Ha a magunk urai vagyunk, ehhez nincs másra szükségünk, mint néhány bójára, melyeket különböző módokon elhelyezve szimulálhatunk sávelhúzást hirtelen kerülő manővert, vagy bármilyen más helyzetet, aminek a megoldása kérdést vet fel bennünk. Ha nem hivatalos pályán ismerkedünk a határainkkal, az ilyen gyakorlatok elkezdése előtt mindig győződjünk meg néhány dologról. Legyen kellő helyünk az autó megállítására a gyakorlat sikertelensége esetén is. Ne legyen más jármű a közelben aminek nekiütközhetünk. A gyakorlatokat 30-50 kilométer/óránál nagyobb sebességgel ne végezzük, ha nehezíteni szeretnénk, tegyük szűkebbé a bójakiosztást, ez megfelel annak, mintha gyorsabban érkeznénk. Legyünk biztosak abban, hogy gyalogosok, illetve más áthaladó forgalom nincs a kiszemel területen. Figyeljünk a csatorna fedelekre, padkákra, oszlopokra és más tereptárgyakra. (Tudnunk kell, amíg az autónknak lehetősége van a csúszásra, nem fog felborulni. Ha megakadnak a kerekek, akkor csak egy pillanat műve az egész!)
Fékezés
A gördülés tudománya
A különböző kerülő manőverekkel azt tudhatjuk meg, hogy autónk hogyan viselkedik, amikor a szokásosnál agresszívebb, nagyobb kormánymozdulatokat végzünk. Hajlamos-e a túlkormányozottságra, vagy minden esetben alulkormányozott és az orrát tolja a kanyar külső íve felé. Ezekkel a kis játékos feladatokkal nagyon sokat tudhatunk meg lélekjelenlétünkről és a fizikai erőhatásokról. Ehhez hasonló tesztet minden gumicsere esetén és évszakváltások alkalmával célszerű elvégezni.
Természetesen az a legjobb és legbiztonságosabb megoldás, ha ilyesmit az ország valamelyik vezetéstechnikai centrumában végzünk, hiszen ott megfelelő szakmai felügyeletet, segítséget és esetenként válaszokat is kaphatunk kérdéseinkre. Ha erre nincs módunk és kellő képen körültekintőek vagyunk a biztonsági előírásokat illetően, akkor más a célnak megfelelő, forgalom elől elzárt pályán is elvégezhetjük. Az eredmények és tapasztalatok meglepőek lesznek és nagyon jól hasznosíthatóak a hétköznapi vezetésben.