szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A tél elengedhetetlenné teszi a megfelelő felkészülést. Az autónkra ható fizika nem változik, de a tapadási tényezők olykor drasztikus különbsége miatt a megcsúszások, egyensúlyvesztések már egészen alacsony sebesség mellett is bekövetkeznek. Mit tanácsol ilyenkor a vezetéstechnikai szakember?

© MTI
Az egyik legfontosabb dolgunk, hogy 7 fok alatti nappali átlaghőmérsékletnél felszereljük a téligumikat. A kiválasztásánál legyünk nagyon körültekintőek, nézzük végig a teszteredményeket a hazai és a nemzetközi újságokban vagy az interneten. Megbízható segítség az is, ha a nagy teljesítményű autókat tuningoló cégeket szondázzuk, ők mit tesznek autóikra. Biztosak lehetünk abban, hogy a legjobbak közül választanak. Így kerülhetjük el, hogy neves, drága, de nem kielégítő gumiba fektessük pénzünket. Ha lehetőség van rá, 50 százaléknál kopottabb gumikat ne használjunk. 4 milliméternél kopottabbal ne vágjunk neki a télnek!

Nemcsak a kopásteljesítmény határozza meg a használhatóságot, hanem a gyártástól számított idő (pl. DOT 32 05) is, ahol az első két szám a gyártás hetét, a második két szám a gyártás évét jelöli. Ez az érték nem haladhatja meg a három évet. Ez a gumi szavatossági ideje, ami alatt anyagában megöregszik, és már nem hozza a tőle elvárható és megszokott tapadási értékeket. Az a legjobb, ha a gumi egy kicsit többet „tud”, mint az autó , így nem lehet zavarba hozni a hétköznapi vezetési stílussal. Nagy teljesítményű autóknál ez nem is olyan könnyű feladat.

A stabilitás és kiegyensúlyozott viselkedés szempontjából az lenne az ideális, ha négy egyforma és egyformán jó gumi lenne az autón. Ám ha ez anyagi okokból lehetetlen, legalább arra ügyeljünk, hogy a jobb gumik a hátsó kerekekre kerüljenek. Ez érvényes a nyári és téli gumikra egyaránt, hiszen mindig a hátsó kerekek felelősek az autó stabilitásáért, iránytartásáért. Ez minden autóra érvényes, függetlenül attól, hogy első, hátsó, vagy összkerék-hajtású járműről van-e szó. Az, amit a gumisok csinálnak, hogy egy fronthajtású kocsiról leveszik a kopottabb elsőket és kicserélik a hátsókkal, mondván, egyformán kopjanak, sok életet követelő döntés minden télen. Abba még elég kevesen haltak bele, hogy nem tudtak elindulni, de annál többen abba, hogy elveszítették uralmukat a jármű felett, és nekicsapódtak valaminek.

Hogyan tegyük fel a hóláncot? Hogyan induljunk el havon, hogyan fékezzünk, mit tegyünk, ha pörgünk? Válaszok a cikk folytatásában. Kattintson ide.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

A jó tesztvezetés 12 parancsolata

Autóvásárláskor, ha nem fekszünk a kocsi alá és nem egy felkent autószerelővel érkezünk az eladóhoz, netán új autót veszünk, akkor leginkább a tesztvezetés során szerzett tapasztalatok alapján döntjük el, megvesszük-e a kiszemelt négykerekűt. Vagy beleszeretünk, és az érzelmekre hagyatkozunk.

automenedzser.hu Autó

A téli autózás 22 parancsolata

A hideg, a hirtelen megfagyó pára, a havas, latyakos utak még a gyakorlott autóst is próbára teszik. Nem mindenkinek van ideje és pénze arra, hogy a különböző vezetéstechnikai tanpályákon kipróbálja a megcsúszást, a kipördülést. Sokan ezt élesben tapasztalják meg, gyakran saját kárukon. Íme néhány tanács, amellyel biztonságosabban vezethetünk a télies napokon.

hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.