szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Először megijedtem a legnagyobb Citroen személyautótól.

am

Először megijedtem a legnagyobb Citroen személyautótól. Ez csak természetes, hisz 5,2 méteres hossza, kétméteres magassága és ugyanekkora szélessége tekintélyt parancsoló. Hogy fogom én ezt vezetni, hogy fogok én ezzel a városban parkolni, mennyit fog ez nekem fogyasztani, honnan szerzek magammal együtt nyolc embert? Ilyen és hasonló kérések foglalkoztatják azt, aki először kerül egy ilyen monstrum közelébe. 

Az egyhetes próbaút során minden kérdésre választ kaptam, aggódásom fölösnek bizonyult, nem veszélyes ez a Jumpy Combi, sőt, nagyon a szívemhez nőtt. Ha lenne hat gyerekem és egy kilencesem pluszban, biz’isten, ezt venném. Szerencsére, vagy szerencsétlenségemre nincsenek ilyen gondjaim. Nagycsaládos autónak is ideális a Combi, ám elsősorban üzleti vásárlók veszik, hisz konferencia-kisbusznak, vidéki telephelyek felkeresésére szolgáló közlekedési eszköznek, céges taxinak is kiváló. Ahol nem mindegy, hogy egy autó költségén lehet kétautónyi utast elszállítani. A szkeptikusok felvethetik, hol van a személyautó kényelme egy Jumpy Combihoz képest? Idegességre semmi ok, a Citroen kisbusz messze kényelmesebb, mint egy átlagos ötszemélyes autó. Minden személy önálló ülésben ül, van kartámasza, szellős körülötte a tér, magasan ül, jól lát előre. Az utolsó sorba kissé körülményes a beszállás, aki sokat jár vécére útközben, az ne oda üljön. Mivel nagy tolóajtókon át lehet közlekedni, ezért a hátsó sorból csak a középső ülés előredöntésével lehet kijutni. Parkolni nem egyszerű vele, a tolatóradar valamennyit segít ebben.

am

A 138 lovas kétliteres részecskeszűrős dízel magabiztosan mozgatja a kéttonnás dobozt, a kissé imbolygó, magasra pakolt hatsebességes váltó pontos, a kormány a lehetőségekhez képest közvetlen. Egyszer kanyarítottam csak rajta kevesebbet a kelleténél, majdnem összeértem a velem párhuzamosan szemből kanyarodó kollégával. Éppen ettem, ezért nem tekertem a szükségnek megfelelően. A méretbeli túlkapásait az autónak meg lehet szokni, pár nap után úgy repesztettem vele a belvárosban, mintha furgonban szült volna az anyám. Élvezet vezetni, érezni benne a tenni akarást, nagy gáznál az indulatot, magasan ülünk, jó a kilátás, kedvező, hogy egy picit buszsofőr bőrbe bújhatunk, még akkor is, ha egyedül utazunk. 

[[ Oldaltörés: Álmokat vált valóra ]]



am

Ki nem álmodott buszsofőrségről, ha majd nagy lesz? A fék jól fog, az autó hóban is stabil, hála a friss téligumiknak, a visszafogott tempónak és a nagyon ritkán közbelépő ABS-nek és ESP-nek. Autópályán bírja a tempót, akár 160-nal is. Kamionok mellett elhaladva az oldalszél elég nagyot ránt a kormányon, illik odafigyelni és két kézzel vezetni. Az utastér nem zajtalan, ez abból adódik, hogy a hosszú kárpitok jobban lógnak, mint egy kisautóban, főként a mennyezet borítása zizeg. 

A műszerfal egy-az-egyben Peugeot 206/307, a kényelem és az ergonómia személyautós, akárcsak az autó orra, amely a Citroen-hagyományokhoz méltóan szépre sikeredett. Tesztautónk a csúcsfelszereltséget képviselte, ennek ellenére az izgalmasabb dolgokért külön kell fizetnünk. Kocsimban volt ESP (ASR-rel együtt 144 ezerért), tempomat (80 ezer forint), tolatóradar (ezt ne hagyjuk ki, ára 80 ezer), oldallégzsák függönylégzsákkal együtt (plusz 168 ezerért), állóhelyzeti pneumatikus hátsó felfüggesztés (ennek a segítségével egész a földig leereszthető a kocsi fara, megkönnyítve a méretes és nehéz tárgyak bepakolását, 193 ezer forint az ára), második tolóajtó (ez is hasznos, 125 ezerért), 16 hüvelykes alufelnik (163 ezerért). Ezek után nem is csodálkozhatunk, ha személyautós kényelemben és kényeztetésben, illetve biztonságban volt részem. A kétzónás klíma és a hátsó fertály külön fűtése állóhelyzeti Webasto rendszerrel a szériafelszereltség része. Legalább ennyi. Az Atlante Business szint belépő ára L2-es kasztnival (leghosszabb) 7,69 millió forint, ha megelégszünk csak a személyszállító funkciókkal, 5,31 millióért megkapjuk a kilencszemélyes 92 lovas dízel Jumpy Combit, a kisebb, L1-es hosszal (4813 milliméter). 

AM

Az üléssorok dönthetők, kivehetők (sajnos nem keresztbe fordíthatók), ilyenkor közel hat köbméteres teret kapunk, ahová úgy szemre mértem csak, pont befér egy kispolszki. Sok a praktikus tároló, a hátsó sorban is van egy-egy pohártartó, az oldalajtók zsebei méretesek. Az első ülések biztonsági övei csipognak, ha nem kötjük be magunkat, az autó teljes terjedelmében védenek a fej és oldal-, illetve függönylégzsákok. 

Megfelelő pedálkezeléssel az ezer kilométeres hatótávolság nem elképzelhetetlen, 450 kilométer után 540 kilométernyi megtehető távolságot írt ki a fedélzeti számítógép, 8,3 literes átlagfogyasztás mellett. A hatszáz kilométeres próbaút során az autó 8,7 literes átlagfogyasztással elégedett meg fele városi, fele országúti használat mellett.

B. Cs.

[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]


Citroen Jumpy Combi 2,0 HDi, Atlante Business
MOTOR
 
Hengerűrtartalom (cm3)
1997
Környezetvédelmi besorolás
EURO 4
Max. teljesítmény lóerő
138 lóerős 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm
320 Nm 2000-es fordulaton 
MÉRETEK
 
Tengelytáv (mm)
3122
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
5135/1895/1980
Csomagtér
770-4124 liter
Saját tömeg (kg)
1933
MENETTELJESÍTMÉNYEK
 
Végsebesség (km/h)
170
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h
13,3
FOGYASZTÁS (l/100 km)
 
Városi
9,4
Országúti
6,6
Vegyes
7,6
Tesztfogyasztás
8,3
CO2 kibocsátás (g/Km)
200
ÁRA
A tesztelt autó alapára 7,69 millió Ft.
 
 
 
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!