Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8df97dad-7986-46e1-83e5-85628b9f0f64","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A tuareg sivatagi rockot játszó Tinariwennek egykor dalszöveget író, whiskey-t kedvelő volt diplomata, Ijad Ag Gali ma Észak-Afrika egyik legveszélyesebb al-Káida-vezére.","shortLead":"A tuareg sivatagi rockot játszó Tinariwennek egykor dalszöveget író, whiskey-t kedvelő volt diplomata, Ijad Ag Gali ma...","id":"20250419_ijad-ag-gali","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8df97dad-7986-46e1-83e5-85628b9f0f64.jpg","index":0,"item":"e4229840-7d0b-4d4a-a338-26b2d8ccc619","keywords":null,"link":"/360/20250419_ijad-ag-gali","timestamp":"2025. április. 19. 11:00","title":"Az egykor whiskey-t vedelő rocker ma iszlamistaként üldözi a zenét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10ecb51-31dc-450a-9885-7a9e38c7bd56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Valóságos óceáni oázis alakulhatott ki a dinoszauruszokat kipusztító aszteroidának hála, mutat rá egy nemzetközi kutatás eredménye.","shortLead":"Valóságos óceáni oázis alakulhatott ki a dinoszauruszokat kipusztító aszteroidának hála, mutat rá egy nemzetközi...","id":"20250419_dinoszauruszok-kihalas-aszteroida-mexikoi-obol-chicxulub-krater-becsapodas-utani-elovilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10ecb51-31dc-450a-9885-7a9e38c7bd56.jpg","index":0,"item":"7228bcb4-c393-4ee4-b186-386d95beef61","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_dinoszauruszok-kihalas-aszteroida-mexikoi-obol-chicxulub-krater-becsapodas-utani-elovilag","timestamp":"2025. április. 19. 08:03","title":"Csak most derült ki valami jó a szörnyű pusztítást okozó, dinoszauruszokat elsöprő aszteroidáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3d634c7-b710-4589-bf7d-3768e598720c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A 25 éves Fatima Hasszuna halála előtt egy nappal jelentették be, hogy Cannes-ban hamarosan bemutatják a filmet, amely az ő munkáján és mindennapjain át mutatja be, milyen az élet Gázában.","shortLead":"A 25 éves Fatima Hasszuna halála előtt egy nappal jelentették be, hogy Cannes-ban hamarosan bemutatják a filmet, amely...","id":"20250419_gaza-fatima-hasszuna-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3d634c7-b710-4589-bf7d-3768e598720c.jpg","index":0,"item":"9454dd36-e91d-4555-a79d-27771a0610ac","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_gaza-fatima-hasszuna-halal","timestamp":"2025. április. 19. 13:47","title":"A családjával együtt megölték a fiatal gázai fotóst, aki másfél évig dokumentálta a háborút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet inkasszózta. ","shortLead":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet...","id":"20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"dd19c4cf-335c-4ab0-b175-0792fdb4892b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","timestamp":"2025. április. 19. 14:28","title":"31 milliárdos mínuszba csúszott, őszig folyószámlahitelből gazdálkodik a főváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c691554-ef64-4cc4-9dc0-acc09ec0a92d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Tizenhatos korhatárral.","shortLead":"Tizenhatos korhatárral.","id":"20250420_Felkerult-a-Hunyadi-osszes-resze-a-Netflixre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c691554-ef64-4cc4-9dc0-acc09ec0a92d.jpg","index":0,"item":"d0742d10-a0b4-4d79-953e-fbfd7fa4c859","keywords":null,"link":"/kultura/20250420_Felkerult-a-Hunyadi-osszes-resze-a-Netflixre","timestamp":"2025. április. 20. 11:23","title":"Felkerült a Hunyadi összes része a Netflixre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Pár nap alatt elkapták.","shortLead":"Pár nap alatt elkapták.","id":"20250418_robbantas-kozveszellyel-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"a41a57ea-bb06-4a22-8c68-24424b05b7d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_robbantas-kozveszellyel-fenyegetes","timestamp":"2025. április. 18. 13:54","title":"„Repülni fogtok, kutyák! Meg fogtok dögleni” – robbantással fenyegetőzőtt egy tatai férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3420c38a-0bf4-4b83-bbc3-b5cda85e9cae","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Külföldön is felfigyeltek arra, a magyar kormánynak milyen sok vendégét irányítják Tiborcz István szállodájában.","shortLead":"Külföldön is felfigyeltek arra, a magyar kormánynak milyen sok vendégét irányítják Tiborcz István szállodájában.","id":"20250419_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3420c38a-0bf4-4b83-bbc3-b5cda85e9cae.jpg","index":0,"item":"4588549d-a258-407e-a81e-af5ac16c4f84","keywords":null,"link":"/360/20250419_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 19. 08:49","title":"Nemzetközi lapszemle: Trump olyan a béketárgyalással, mint egy gyerek a kirakóval, ha nem megy neki, eldobja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0853f40b-d41d-4f9f-90c6-a1d11314e1e4","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sok napsütés, néhol szél, májusra emlékeztető meleg – így nézhet ki a húsvéti időjárás.","shortLead":"Sok napsütés, néhol szél, májusra emlékeztető meleg – így nézhet ki a húsvéti időjárás.","id":"20250419_idojaras-meleg-husvet-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0853f40b-d41d-4f9f-90c6-a1d11314e1e4.jpg","index":0,"item":"2735471b-0631-4458-b73c-21244a04587d","keywords":null,"link":"/elet/20250419_idojaras-meleg-husvet-hungaromet","timestamp":"2025. április. 19. 12:02","title":"Véget értek a viharok, kellemesen melegedő idő lesz a hosszú hétvége végéig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába az elektronika, az övnél semmi nem véd jobban
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Az autóban ülők biztonságát hamarosan intelligens hálózatok komplex rendszere szavatolja. Az autógyártók úttörő fejlesztései ellenére ma a legtöbb életet a biztonsági övek mentik meg.
Hello, Audi, tudod ugye, hogy a kereszteződésnél nekem lesz elsőbbségem? Üdv, BMW, természetesen megadom az elsőbbséget! - a bájtok nyelvén talán így fognak egymással beszélni az autók tíz év múlva. A jövő autója kommunikál a közelben haladó járművekkel, a közlekedési lámpákkal, elkerüli a dugókat, betartja a sebességhatárokat, megakadályozza az ittas vezetést.
A jövő részben már ma is valóság. A svéd Saab már forgalomba is hozta alkoholszondás slusszkulcsát. A gépkocsivezetőnek indítás előtt bele kell fújnia a készülékbe. Ha a minta a megengedettnél magasabb alkoholszintről árulkodik, a készülék blokkolja a kocsit. A Toyota hasonló kísérleti eszközében a kormányba épített szenzorok a vezető kezének nedvességét elemezve állapítják meg a sofőr alkoholszintjét. Más eszközökkel a gyorshajtás küszöbölhető ki. A hagyományos tempomatokon is be lehet állítani a sebességhatárokat, de a komplexebb rendszerek GPS-navigációval minden sebességkorlátozásról képesek tájékoztatni az autóst, sőt automatikusan le is lassítják a kocsit. Ehhez persze arra is szükség van, hogy az egyes útszakaszokon előírt sebességeket a rendszer mindenütt ismerje, ami a - talán nem túl távoli - jövő zenéje.
Ha a tempókorlátozást betartó "beépített rendőrt" kötelezővé tennék, egyes becslések szerint 20 százalékkal lehetne csökkenteni a településen belül közlekedési balesetekben elhunytak számát. Nem is beszélve az alkoholtól menetképtelenné váló kocsikról. A témában élen járó Svédországban a 2005-ben bekövetkezett halálos kimenetelű közúti balesetek 35 százalékát ittas vezetők okozták.
A kutatólaborokban persze "jobban marketingolható" fejlesztések is folynak. A Volvo XC60 tanulmányautót olyan radarral szerelték fel, amely pásztázza az előtte fekvő 50-60 méteres teret. Ha akadályt észlel, a kocsi intelligens védelmi rendszere segít elkerülni a balesetet, automatikusan fékez. A Mercedes-Benz már évek óta kínálja prémiumautóiban a radaros baleset-megelőző rendszert, emellett éjjellátó berendezést is lehet rendelni (akárcsak a BMW-hez). A General Motors olyan jármű-jármű közötti (V2V, vehicle to vehicle) kommunikációs csatornát fejlesztett ki, amely negyed mérföld távolságból figyelmezteti a közelségből eredő veszélyre a többi, hasonló csatornával felvértezett autóst. Ennek persze főleg akkor lenne haszna, ha minden gépkocsi fel lenne szerelve ilyen vagy ezzel kompatibilis készülékkel.
[[ Oldaltörés: Megelőzi a balesetet (Oldaltörés) ]]
A világ jelenleg létező legbiztonságosabb járműve címre pályázik a februári chicagói autószalonon bemutatott kísérleti BMW, melyet az aktív és a passzív biztonságot egyesítő Continental Automotive Systems rendszerrel szereltek fel. A távolságtartó tempomat radarjának impulzusai a beépített lézeres sebességmérőhöz, illetve a menetstabilizáló hidraulikus rendszeréhez kapcsolódnak, továbbá kapcsolatba lépnek a légzsákokkal, az övfeszítős biztonsági övekkel, illetve az ülések és az ablakok elektronikájával. Az eredmény: a rendszer mindig tudja az autó pozícióját a többi közlekedőhöz képest, felismeri a bent ülők helyzetét, így a váratlan helyzetekre komplex módon fel tud készülni. Ha például a sofőr túl gyorsan közelít az előtte haladó járműhöz, a gázpedál felkeményedik, a biztonsági övek enyhén megszorulnak. Ha az autó továbbra sem lassít, a menetstabilizáló a betéteket néhány milliméterrel a féktárcsákhoz közelíti. Becsukja az összes ablakot (a tetőablakot is). A következő pillanatban az üléspárna vége felkunkorodik, ez megakadályozza, hogy a bekötött utasok kicsússzanak az ütközés következtében az övek alól, majd még szorosabbra húzza az öveket. Az ülések fejtámlája előrehajlik, közel az utasok fejéhez, hogy megelőzze az ostorcsapásos nyaksérüléseket. A légzsákok felkészülnek a fokozatos kinyílásra. Végül a fékasszisztensen a sor, hogy hatékonyabbá tegye a fékezést, a légzsákok az ütközés erejének a függvényében nyílnak ki, a biztonsági övek megfeszülnek.
Ennek az összehangolt működésnek az alapjait már ma is tudják egyes kereskedelmi forgalomban is kapható típusok. A felső középkategóriás E osztályú Mercedesbe építették a Pre-Safe névre keresztelt rendszert, amely vészhelyzet érzékelésekor reflexszerűen hajtja végre a vezetőt és a mellette ülőt védő intézkedéseket. Fejtámasza a másodperc törtrésze alatt reagálva előrenyomul, és megtámasztja az ütközéskor hátracsapódó vezető és az oldalülésen ülő utas fejét.
Igen nehéz megbecsülni, hogy ezek a fejlesztések pontosan mekkora javulást hozhatnak a baleseti statisztikákban. Az mindenesetre ismert, hogy évente több mint 1 millió európai polgár szenved nyaksérülést valamilyen közlekedési balesetből adódóan, s ezek felét a ráfutásos koccanások okozzák. A Whiplash-2 nevű uniós projekt célja, hogy legalább 40 százalékkal csökkenjen az ilyen sérülések gyakorisága biztonságosabb járművek forgalmazásával. A brit Thatcham biztosító először 2005-ben vizsgálta meg a járművek nyaksérülési kockázatát, akkor csak 19 százalékuk ment át a teszten. A gyártók azóta változtattak üléseiken, ennek köszönhetően az idén vizsgáztatott autóknak már közel a fele megfelelt.
Sokkal alaposabban kutatott kérdés, hogy a manapság annyira felmagasztalt hárombetűs elektronikai rendszereknek (lásd kisszótárunkat) mekkora a valódi hasznuk. Az ABS-nek köszönhetően - egy amerikai tanulmány szerint - a nedves utakon a többszereplős balesetek száma 24 százalékkal csökkent. Az uniós égisz alatt működő Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint az ESP-vel a halálos balesetek kockázata 34 százalékkal mérsékelhető. Az amerikai és svéd biztosítók ajánlásai ennél is tovább mennek: szerintük az elektronikus menetstabilizálókkal szerelt autók 43 százalékkal jobb esélylyel kerülik el az ütközéseket. De vannak még ennél is figyelemfelkeltőbb eredmények: a német autóklub, az ADAC szerint minden második halálos baleset elkerülhető az ESP-vel, az Audi és a Volkswagen által finanszírozott 2006-os kutatás pedig azt állítja, az ESP - ha a balesetet esetleg nem is - 80 százalékban előzi meg a kicsúszásos, megpördülős ütközéseket. Márpedig - ha már muszáj - a frontális ütközés kevésbé fatális, mint az autó oldalát érő. Németországban az autók 60 százaléka rendelkezik ESP-vel, ott ilyen rendszerrel a legtöbb kocsit már "alapból" ellátják. Magyarországon viszont jellemzően csak a legfelszereltebb változatokban van, a kisautókban pedig irreálisan drága, ha egyáltalán elérhető.
[[ Oldaltörés: A biztonsági öv a leghasznosabb (Oldaltörés) ]]
Ám a high-tech elektronikán alapuló balesetvédelmi rendszerek elterjedése ellenére a leghasznosabb biztonsági berendezés ma is a biztonsági öv. Ezeket a repülőgépekhez találták ki a 20. század elején, autókba az 1950-es években építették be először, 1956-tól vált a Ford F-modell szériatartozékává, és 1968-tól már az összes autót biztonsági övvel gyártják Amerikában. Igaz, 1960-ban még csak minden tizedik autós kötötte be magát, ma ötből négy.
Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) legfrissebb jelentése így rangsorolja az autós biztonsági rendszerek mérhető hasznát: 1960-2002 között több mint 168 ezer - vagyis naponta 11 - amerikai életét mentette meg a biztonsági öv. Az ütközésben elhajló és így a vezető arcát, fejét és mellkasát kisebb erővel terhelő kormányoszlopok 53 ezer ember túlélését tették lehetővé. Az ütközésbiztos ajtózárak 29 ezer, a párnázott műszerfalak 21 ezer, az oldalmerevítések 14 ezer, a dupla fékrendszer 13 ezer, az első légzsákok 12 ezer, a biztonsági üvegek 7 ezer, a biztonsági gyerekülések 6 ezer, a megerősített tetőlemezek pedig 5 ezer amerikai életét mentették meg.
Amit a számok elfednek: a biztonsági gyerekülések ugyanolyan életmentők, mint a biztonsági övek. Egy amerikai vizsgálatból kiderült, hogy a kisbabák életben maradásának az esélye 71 százalékkal, a kisgyerekeké 54 százalékkal javul, ha biztonsági gyerekülésben vannak karambolkor.
A biztonsági övekkel kapcsolatos eredményeket egyébként az európai kutatások is megerősítik. Az ETSC szerint a közlekedési balesetek áldozatainak legalább fele ma is élne, ha bekötötte volna biztonsági övét. A svéd kormány megbízásából 2006-ban közétett tanulmány szerint a biztonsági övek 60 százalékkal hatékonyabban védenek, mint a légzsákok önmagukban, a légzsákok és az övek együttes védelme pedig 10-20 százalékkal jobb, mint önmagukban az öveké. Az új autók többségébe már adaptív légzsákot szerelnek, amely több fokozatban nyílik ki, így csökkentve a légzsákok kirobbanásával járó sérüléseket az arcon és a mellkason. Kutatók azon dolgoznak, hogy az egyes légzsákok személyre szabottan nyíljanak ki, azaz vegyék figyelembe az előttük elhelyezkedő személy méreteit és testhelyzetét.
Az uniós trendekkel szembemenve Magyarországon hét éve növekszik a közúti balesetek száma, és kiugróan magas a halálozási arány. Az ok: a komolyan nem vehető szabályok közt elsikkadnak az életbe vágóan fontosak.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?