Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fa35f05a-2616-4195-adcd-e1bc56900cbe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung eddigi legvékonyabb okostelefonja, a Galaxy S25 Edge sem úszta meg az ejtéstesztet, az eredmény pedig némiképp meglepetést okozott.","shortLead":"A Samsung eddigi legvékonyabb okostelefonja, a Galaxy S25 Edge sem úszta meg az ejtéstesztet, az eredmény pedig...","id":"20250605_samsung-galaxy-s25-edge-ejtesteszt-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa35f05a-2616-4195-adcd-e1bc56900cbe.jpg","index":0,"item":"8c31b9de-9165-4485-bc54-a5abbf4541ee","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_samsung-galaxy-s25-edge-ejtesteszt-video","timestamp":"2025. június. 05. 09:03","title":"Ez történik, ha kiesik a kezéből a Samsung Galaxy S25 Edge, és pont a betonon landol – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"618a8c06-5b2c-4b9d-9635-d2607e97afb2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség szerint az óra jóval diszkrétebb és megbízhatóbb, mint a lábbilincs.","shortLead":"A rendőrség szerint az óra jóval diszkrétebb és megbízhatóbb, mint a lábbilincs.","id":"20250605_Labbilincs-helyett-okosorat-kapnak-a-hazi-orizetben-levok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/618a8c06-5b2c-4b9d-9635-d2607e97afb2.jpg","index":0,"item":"fabc3c9b-ce10-46a7-96fb-170ba75df33c","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Labbilincs-helyett-okosorat-kapnak-a-hazi-orizetben-levok","timestamp":"2025. június. 05. 10:41","title":"Lábbilincs helyett okosórát kapnak a házi őrizetesek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad86125d-b5a7-4ce1-846d-4de62dc78f3d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán gyártó egy limitált szériás kivitellel vezeti ki a piacról a Civic Type R-t.","shortLead":"A japán gyártó egy limitált szériás kivitellel vezeti ki a piacról a Civic Type R-t.","id":"20250606_stilusosan-int-bucsut-a-legizgalmasabb-honda-civic-type-r-utimate-edition","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad86125d-b5a7-4ce1-846d-4de62dc78f3d.jpg","index":0,"item":"5d148c58-f884-417e-b66e-6ec77d22deee","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_stilusosan-int-bucsut-a-legizgalmasabb-honda-civic-type-r-utimate-edition","timestamp":"2025. június. 06. 08:06","title":"Stílusosan int búcsút a legizgalmasabb Honda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e51279ea-e38e-4e15-bf1e-e698dd6f6a36","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Egy salátatörvénybe került az egészségügyi intézmények beléptetőkapui és a boltok pénztárainak szabályozása.","shortLead":"Egy salátatörvénybe került az egészségügyi intézmények beléptetőkapui és a boltok pénztárainak szabályozása.","id":"20250605_kotelezo-penztaros-bolt-onkiszolgalo-kassza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e51279ea-e38e-4e15-bf1e-e698dd6f6a36.jpg","index":0,"item":"7608cb9d-7433-4845-b905-fa8c0e3a0b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_kotelezo-penztaros-bolt-onkiszolgalo-kassza","timestamp":"2025. június. 05. 15:49","title":"Kötelező lesz pénztárost alkalmazni a boltokban, nem elég az önkiszolgáló kassza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de6b3172-78e9-43af-ba1e-e67f84ce4e93","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Fűrésszel és bozótvágó késsel estek a játszótérnek, a rendőrök egy helyi fiatal párt gyanúsítanak a rongálással.","shortLead":"Fűrésszel és bozótvágó késsel estek a játszótérnek, a rendőrök egy helyi fiatal párt gyanúsítanak a rongálással.","id":"20250605_salgotarjani-jatszoter-rendorseg-furesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de6b3172-78e9-43af-ba1e-e67f84ce4e93.jpg","index":0,"item":"fa6b43c9-d1c5-4c4d-8dee-ffd29e26d3bf","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_salgotarjani-jatszoter-rendorseg-furesz","timestamp":"2025. június. 05. 15:46","title":"Színtiszta vandalizmus: egy salgótarjáni pár láncfűrésszel és bozótvágóval tett tönkre egy játszóteret","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"552e73c9-d4b3-40b4-a1b0-e09264bd1a8e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Cosmos 2588 műholdat még májusban állította Föld körüli pályára Oroszország, azóta pedig folyamatosan követi az amerikai kormányzat műholdját, az USA 338-at.","shortLead":"A Cosmos 2588 műholdat még májusban állította Föld körüli pályára Oroszország, azóta pedig folyamatosan követi...","id":"20250605_orosz-muhold-cosmos-2588-usa-338-kemmuhold-fegyver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/552e73c9-d4b3-40b4-a1b0-e09264bd1a8e.jpg","index":0,"item":"b5fad1c3-01bf-464b-8d71-6afc089f8e68","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_orosz-muhold-cosmos-2588-usa-338-kemmuhold-fegyver","timestamp":"2025. június. 05. 11:03","title":"Rátapadt egy orosz műhold az amerikaira, fegyver is lehet a fedélzetén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"590aa05f-40dc-4787-9820-2382a4deadfa","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Bíróság főtanácsnoka megállapította, hogy a magyar gyermekvédelmi törvénynek a pedofilokat a melegekkel összemosó módosításai számos ponton sértik az uniós jogot. A főtanácsnok szerint a magyar érvelés alaptalan és elfogadhatatlan.","shortLead":"Az Európai Bíróság főtanácsnoka megállapította, hogy a magyar gyermekvédelmi törvénynek a pedofilokat a melegekkel...","id":"20250605_pedofiltorveny-europai-birosag-jogallamisag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/590aa05f-40dc-4787-9820-2382a4deadfa.jpg","index":0,"item":"1603322e-aad8-405d-9a8b-52fcdbceaf2f","keywords":null,"link":"/eurologus/20250605_pedofiltorveny-europai-birosag-jogallamisag-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 10:36","title":"EU bírósági vélemény a pedofiltörvényről: Magyarország alapvető jogokat tagad meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6cfaada4-33b3-4180-bc79-2847dc8b293e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az EKB újra kamatot vágott, az új irányadó ráta 2 százalék. Az inflációs előrejelzést lefelé módosították: idén 2 százalék, jövőre 1,6 százalék várható. A magyar alapkamat 6,5 százalék, az infláció jövőre csökkenhet stabilan 4 százalék alá.","shortLead":"Az EKB újra kamatot vágott, az új irányadó ráta 2 százalék. Az inflációs előrejelzést lefelé módosították: idén 2...","id":"20250605_Buvos-szintre-csokkent-az-eurokamat-Magyarorszagon-marad-a-tripla-rata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cfaada4-33b3-4180-bc79-2847dc8b293e.jpg","index":0,"item":"056f6444-bc7a-4141-8ead-6f3cc68bc4c7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Buvos-szintre-csokkent-az-eurokamat-Magyarorszagon-marad-a-tripla-rata","timestamp":"2025. június. 05. 14:35","title":"Az eurózóna tényleg földbe döngölte az inflációt, Magyarországon álmodni sem lehet ilyen számokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába az elektronika, az övnél semmi nem véd jobban
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Az autóban ülők biztonságát hamarosan intelligens hálózatok komplex rendszere szavatolja. Az autógyártók úttörő fejlesztései ellenére ma a legtöbb életet a biztonsági övek mentik meg.
Hello, Audi, tudod ugye, hogy a kereszteződésnél nekem lesz elsőbbségem? Üdv, BMW, természetesen megadom az elsőbbséget! - a bájtok nyelvén talán így fognak egymással beszélni az autók tíz év múlva. A jövő autója kommunikál a közelben haladó járművekkel, a közlekedési lámpákkal, elkerüli a dugókat, betartja a sebességhatárokat, megakadályozza az ittas vezetést.
A jövő részben már ma is valóság. A svéd Saab már forgalomba is hozta alkoholszondás slusszkulcsát. A gépkocsivezetőnek indítás előtt bele kell fújnia a készülékbe. Ha a minta a megengedettnél magasabb alkoholszintről árulkodik, a készülék blokkolja a kocsit. A Toyota hasonló kísérleti eszközében a kormányba épített szenzorok a vezető kezének nedvességét elemezve állapítják meg a sofőr alkoholszintjét. Más eszközökkel a gyorshajtás küszöbölhető ki. A hagyományos tempomatokon is be lehet állítani a sebességhatárokat, de a komplexebb rendszerek GPS-navigációval minden sebességkorlátozásról képesek tájékoztatni az autóst, sőt automatikusan le is lassítják a kocsit. Ehhez persze arra is szükség van, hogy az egyes útszakaszokon előírt sebességeket a rendszer mindenütt ismerje, ami a - talán nem túl távoli - jövő zenéje.
Ha a tempókorlátozást betartó "beépített rendőrt" kötelezővé tennék, egyes becslések szerint 20 százalékkal lehetne csökkenteni a településen belül közlekedési balesetekben elhunytak számát. Nem is beszélve az alkoholtól menetképtelenné váló kocsikról. A témában élen járó Svédországban a 2005-ben bekövetkezett halálos kimenetelű közúti balesetek 35 százalékát ittas vezetők okozták.
A kutatólaborokban persze "jobban marketingolható" fejlesztések is folynak. A Volvo XC60 tanulmányautót olyan radarral szerelték fel, amely pásztázza az előtte fekvő 50-60 méteres teret. Ha akadályt észlel, a kocsi intelligens védelmi rendszere segít elkerülni a balesetet, automatikusan fékez. A Mercedes-Benz már évek óta kínálja prémiumautóiban a radaros baleset-megelőző rendszert, emellett éjjellátó berendezést is lehet rendelni (akárcsak a BMW-hez). A General Motors olyan jármű-jármű közötti (V2V, vehicle to vehicle) kommunikációs csatornát fejlesztett ki, amely negyed mérföld távolságból figyelmezteti a közelségből eredő veszélyre a többi, hasonló csatornával felvértezett autóst. Ennek persze főleg akkor lenne haszna, ha minden gépkocsi fel lenne szerelve ilyen vagy ezzel kompatibilis készülékkel.
[[ Oldaltörés: Megelőzi a balesetet (Oldaltörés) ]]
A világ jelenleg létező legbiztonságosabb járműve címre pályázik a februári chicagói autószalonon bemutatott kísérleti BMW, melyet az aktív és a passzív biztonságot egyesítő Continental Automotive Systems rendszerrel szereltek fel. A távolságtartó tempomat radarjának impulzusai a beépített lézeres sebességmérőhöz, illetve a menetstabilizáló hidraulikus rendszeréhez kapcsolódnak, továbbá kapcsolatba lépnek a légzsákokkal, az övfeszítős biztonsági övekkel, illetve az ülések és az ablakok elektronikájával. Az eredmény: a rendszer mindig tudja az autó pozícióját a többi közlekedőhöz képest, felismeri a bent ülők helyzetét, így a váratlan helyzetekre komplex módon fel tud készülni. Ha például a sofőr túl gyorsan közelít az előtte haladó járműhöz, a gázpedál felkeményedik, a biztonsági övek enyhén megszorulnak. Ha az autó továbbra sem lassít, a menetstabilizáló a betéteket néhány milliméterrel a féktárcsákhoz közelíti. Becsukja az összes ablakot (a tetőablakot is). A következő pillanatban az üléspárna vége felkunkorodik, ez megakadályozza, hogy a bekötött utasok kicsússzanak az ütközés következtében az övek alól, majd még szorosabbra húzza az öveket. Az ülések fejtámlája előrehajlik, közel az utasok fejéhez, hogy megelőzze az ostorcsapásos nyaksérüléseket. A légzsákok felkészülnek a fokozatos kinyílásra. Végül a fékasszisztensen a sor, hogy hatékonyabbá tegye a fékezést, a légzsákok az ütközés erejének a függvényében nyílnak ki, a biztonsági övek megfeszülnek.
Ennek az összehangolt működésnek az alapjait már ma is tudják egyes kereskedelmi forgalomban is kapható típusok. A felső középkategóriás E osztályú Mercedesbe építették a Pre-Safe névre keresztelt rendszert, amely vészhelyzet érzékelésekor reflexszerűen hajtja végre a vezetőt és a mellette ülőt védő intézkedéseket. Fejtámasza a másodperc törtrésze alatt reagálva előrenyomul, és megtámasztja az ütközéskor hátracsapódó vezető és az oldalülésen ülő utas fejét.
Igen nehéz megbecsülni, hogy ezek a fejlesztések pontosan mekkora javulást hozhatnak a baleseti statisztikákban. Az mindenesetre ismert, hogy évente több mint 1 millió európai polgár szenved nyaksérülést valamilyen közlekedési balesetből adódóan, s ezek felét a ráfutásos koccanások okozzák. A Whiplash-2 nevű uniós projekt célja, hogy legalább 40 százalékkal csökkenjen az ilyen sérülések gyakorisága biztonságosabb járművek forgalmazásával. A brit Thatcham biztosító először 2005-ben vizsgálta meg a járművek nyaksérülési kockázatát, akkor csak 19 százalékuk ment át a teszten. A gyártók azóta változtattak üléseiken, ennek köszönhetően az idén vizsgáztatott autóknak már közel a fele megfelelt.
Sokkal alaposabban kutatott kérdés, hogy a manapság annyira felmagasztalt hárombetűs elektronikai rendszereknek (lásd kisszótárunkat) mekkora a valódi hasznuk. Az ABS-nek köszönhetően - egy amerikai tanulmány szerint - a nedves utakon a többszereplős balesetek száma 24 százalékkal csökkent. Az uniós égisz alatt működő Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint az ESP-vel a halálos balesetek kockázata 34 százalékkal mérsékelhető. Az amerikai és svéd biztosítók ajánlásai ennél is tovább mennek: szerintük az elektronikus menetstabilizálókkal szerelt autók 43 százalékkal jobb esélylyel kerülik el az ütközéseket. De vannak még ennél is figyelemfelkeltőbb eredmények: a német autóklub, az ADAC szerint minden második halálos baleset elkerülhető az ESP-vel, az Audi és a Volkswagen által finanszírozott 2006-os kutatás pedig azt állítja, az ESP - ha a balesetet esetleg nem is - 80 százalékban előzi meg a kicsúszásos, megpördülős ütközéseket. Márpedig - ha már muszáj - a frontális ütközés kevésbé fatális, mint az autó oldalát érő. Németországban az autók 60 százaléka rendelkezik ESP-vel, ott ilyen rendszerrel a legtöbb kocsit már "alapból" ellátják. Magyarországon viszont jellemzően csak a legfelszereltebb változatokban van, a kisautókban pedig irreálisan drága, ha egyáltalán elérhető.
[[ Oldaltörés: A biztonsági öv a leghasznosabb (Oldaltörés) ]]
Ám a high-tech elektronikán alapuló balesetvédelmi rendszerek elterjedése ellenére a leghasznosabb biztonsági berendezés ma is a biztonsági öv. Ezeket a repülőgépekhez találták ki a 20. század elején, autókba az 1950-es években építették be először, 1956-tól vált a Ford F-modell szériatartozékává, és 1968-tól már az összes autót biztonsági övvel gyártják Amerikában. Igaz, 1960-ban még csak minden tizedik autós kötötte be magát, ma ötből négy.
Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) legfrissebb jelentése így rangsorolja az autós biztonsági rendszerek mérhető hasznát: 1960-2002 között több mint 168 ezer - vagyis naponta 11 - amerikai életét mentette meg a biztonsági öv. Az ütközésben elhajló és így a vezető arcát, fejét és mellkasát kisebb erővel terhelő kormányoszlopok 53 ezer ember túlélését tették lehetővé. Az ütközésbiztos ajtózárak 29 ezer, a párnázott műszerfalak 21 ezer, az oldalmerevítések 14 ezer, a dupla fékrendszer 13 ezer, az első légzsákok 12 ezer, a biztonsági üvegek 7 ezer, a biztonsági gyerekülések 6 ezer, a megerősített tetőlemezek pedig 5 ezer amerikai életét mentették meg.
Amit a számok elfednek: a biztonsági gyerekülések ugyanolyan életmentők, mint a biztonsági övek. Egy amerikai vizsgálatból kiderült, hogy a kisbabák életben maradásának az esélye 71 százalékkal, a kisgyerekeké 54 százalékkal javul, ha biztonsági gyerekülésben vannak karambolkor.
A biztonsági övekkel kapcsolatos eredményeket egyébként az európai kutatások is megerősítik. Az ETSC szerint a közlekedési balesetek áldozatainak legalább fele ma is élne, ha bekötötte volna biztonsági övét. A svéd kormány megbízásából 2006-ban közétett tanulmány szerint a biztonsági övek 60 százalékkal hatékonyabban védenek, mint a légzsákok önmagukban, a légzsákok és az övek együttes védelme pedig 10-20 százalékkal jobb, mint önmagukban az öveké. Az új autók többségébe már adaptív légzsákot szerelnek, amely több fokozatban nyílik ki, így csökkentve a légzsákok kirobbanásával járó sérüléseket az arcon és a mellkason. Kutatók azon dolgoznak, hogy az egyes légzsákok személyre szabottan nyíljanak ki, azaz vegyék figyelembe az előttük elhelyezkedő személy méreteit és testhelyzetét.
Az uniós trendekkel szembemenve Magyarországon hét éve növekszik a közúti balesetek száma, és kiugróan magas a halálozási arány. Az ok: a komolyan nem vehető szabályok közt elsikkadnak az életbe vágóan fontosak.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?