Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"77111be9-0d90-47c3-a637-8639099397bc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Három megyére ki is adták a figyelmeztetést.","shortLead":"Három megyére ki is adták a figyelmeztetést.","id":"20250104_Onoseso-vasarnap-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77111be9-0d90-47c3-a637-8639099397bc.jpg","index":0,"item":"5b5b069e-22b0-4e28-8cae-335bbdd7d9b1","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_Onoseso-vasarnap-idojaras","timestamp":"2025. január. 04. 18:10","title":"Ónoseső miatt lehetnek korcsolyapályák az utak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb fotó került elő az Indiában tartózkodó miniszterelnökről. ","shortLead":"Újabb fotó került elő az Indiában tartózkodó miniszterelnökről. ","id":"20250106_orban-viktor-india-utazas-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c.jpg","index":0,"item":"6f32b87d-0c72-4cb5-8a88-24f1ac233bb3","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_orban-viktor-india-utazas-foto","timestamp":"2025. január. 06. 05:47","title":"Mintás ingében, tuktuk-sofőrökkel pózolt Orbán Viktor Indiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","shortLead":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","id":"20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd.jpg","index":0,"item":"d3962ed6-a1eb-48c3-af6c-69f9b55ce347","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","timestamp":"2025. január. 06. 07:59","title":"Megújult a Hyundai prémium villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert a pályákat ellepte a hó, Hollandiában szintén legalább 70 járatot töröltek és többet késve indítottak a zord idő miatt.","shortLead":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert...","id":"20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb.jpg","index":0,"item":"8a466472-b799-4e7b-935e-4b3ad74e5a32","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","timestamp":"2025. január. 05. 13:17","title":"Késésekkel és járattörlésekkel küzdenek nagy európai repülőtereken a hó és jég miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A családja szerint rendőri túlkapás történt. A rendőrség szerint az intézkedés jogszerű és arányos volt.","shortLead":"A családja szerint rendőri túlkapás történt. A rendőrség szerint az intézkedés jogszerű és arányos volt.","id":"20250106_zagyvarekas-rendori-intezkedes-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce.jpg","index":0,"item":"6f4eae24-248a-4bcb-bb37-952c45d514b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_zagyvarekas-rendori-intezkedes-meghalt","timestamp":"2025. január. 06. 08:48","title":"„Rosszul vagyok, nem bírom!” – videó került elő a férfiról, aki rendőri intézkedés közben halt meg Zagyvarékason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","shortLead":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","id":"20250104_Fabry-Sandor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce.jpg","index":0,"item":"3179b850-ecf1-4d6e-9e28-5ad67b20fb8c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Fabry-Sandor-interju","timestamp":"2025. január. 04. 17:01","title":"Kossuth-díjnak örülne Fábry Sándor, de „ezektől” semmit nem vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.","shortLead":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát...","id":"20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"931fd9c0-b3de-41ae-8842-385da5a3d4b9","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 05. 19:30","title":"\"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök\" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9b1edb7-b8aa-4100-9629-4e35e2f9fb4c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sokféle egészségügyi problémát kimutat, de igen körülményesen használható eljárás az EEG-vizsgálat. Egy amerikai módszerrel sokkal egyszerűbbé válhat ez a fajta diagnosztika.","shortLead":"Sokféle egészségügyi problémát kimutat, de igen körülményesen használható eljárás az EEG-vizsgálat. Egy amerikai...","id":"20250104_hvg-tetovalt-eeg-vizsgalat-tintas-suveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9b1edb7-b8aa-4100-9629-4e35e2f9fb4c.jpg","index":0,"item":"ae4094da-c336-483c-a0dd-616c0659e2b1","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-tetovalt-eeg-vizsgalat-tintas-suveg","timestamp":"2025. január. 04. 15:45","title":"Rákot, epilepsziát is kimutat a vizsgálat, és így már sokkal egyszerűbb lesz elvégezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába az elektronika, az övnél semmi nem véd jobban
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Az autóban ülők biztonságát hamarosan intelligens hálózatok komplex rendszere szavatolja. Az autógyártók úttörő fejlesztései ellenére ma a legtöbb életet a biztonsági övek mentik meg.
Hello, Audi, tudod ugye, hogy a kereszteződésnél nekem lesz elsőbbségem? Üdv, BMW, természetesen megadom az elsőbbséget! - a bájtok nyelvén talán így fognak egymással beszélni az autók tíz év múlva. A jövő autója kommunikál a közelben haladó járművekkel, a közlekedési lámpákkal, elkerüli a dugókat, betartja a sebességhatárokat, megakadályozza az ittas vezetést.
A jövő részben már ma is valóság. A svéd Saab már forgalomba is hozta alkoholszondás slusszkulcsát. A gépkocsivezetőnek indítás előtt bele kell fújnia a készülékbe. Ha a minta a megengedettnél magasabb alkoholszintről árulkodik, a készülék blokkolja a kocsit. A Toyota hasonló kísérleti eszközében a kormányba épített szenzorok a vezető kezének nedvességét elemezve állapítják meg a sofőr alkoholszintjét. Más eszközökkel a gyorshajtás küszöbölhető ki. A hagyományos tempomatokon is be lehet állítani a sebességhatárokat, de a komplexebb rendszerek GPS-navigációval minden sebességkorlátozásról képesek tájékoztatni az autóst, sőt automatikusan le is lassítják a kocsit. Ehhez persze arra is szükség van, hogy az egyes útszakaszokon előírt sebességeket a rendszer mindenütt ismerje, ami a - talán nem túl távoli - jövő zenéje.
Ha a tempókorlátozást betartó "beépített rendőrt" kötelezővé tennék, egyes becslések szerint 20 százalékkal lehetne csökkenteni a településen belül közlekedési balesetekben elhunytak számát. Nem is beszélve az alkoholtól menetképtelenné váló kocsikról. A témában élen járó Svédországban a 2005-ben bekövetkezett halálos kimenetelű közúti balesetek 35 százalékát ittas vezetők okozták.
A kutatólaborokban persze "jobban marketingolható" fejlesztések is folynak. A Volvo XC60 tanulmányautót olyan radarral szerelték fel, amely pásztázza az előtte fekvő 50-60 méteres teret. Ha akadályt észlel, a kocsi intelligens védelmi rendszere segít elkerülni a balesetet, automatikusan fékez. A Mercedes-Benz már évek óta kínálja prémiumautóiban a radaros baleset-megelőző rendszert, emellett éjjellátó berendezést is lehet rendelni (akárcsak a BMW-hez). A General Motors olyan jármű-jármű közötti (V2V, vehicle to vehicle) kommunikációs csatornát fejlesztett ki, amely negyed mérföld távolságból figyelmezteti a közelségből eredő veszélyre a többi, hasonló csatornával felvértezett autóst. Ennek persze főleg akkor lenne haszna, ha minden gépkocsi fel lenne szerelve ilyen vagy ezzel kompatibilis készülékkel.
[[ Oldaltörés: Megelőzi a balesetet (Oldaltörés) ]]
A világ jelenleg létező legbiztonságosabb járműve címre pályázik a februári chicagói autószalonon bemutatott kísérleti BMW, melyet az aktív és a passzív biztonságot egyesítő Continental Automotive Systems rendszerrel szereltek fel. A távolságtartó tempomat radarjának impulzusai a beépített lézeres sebességmérőhöz, illetve a menetstabilizáló hidraulikus rendszeréhez kapcsolódnak, továbbá kapcsolatba lépnek a légzsákokkal, az övfeszítős biztonsági övekkel, illetve az ülések és az ablakok elektronikájával. Az eredmény: a rendszer mindig tudja az autó pozícióját a többi közlekedőhöz képest, felismeri a bent ülők helyzetét, így a váratlan helyzetekre komplex módon fel tud készülni. Ha például a sofőr túl gyorsan közelít az előtte haladó járműhöz, a gázpedál felkeményedik, a biztonsági övek enyhén megszorulnak. Ha az autó továbbra sem lassít, a menetstabilizáló a betéteket néhány milliméterrel a féktárcsákhoz közelíti. Becsukja az összes ablakot (a tetőablakot is). A következő pillanatban az üléspárna vége felkunkorodik, ez megakadályozza, hogy a bekötött utasok kicsússzanak az ütközés következtében az övek alól, majd még szorosabbra húzza az öveket. Az ülések fejtámlája előrehajlik, közel az utasok fejéhez, hogy megelőzze az ostorcsapásos nyaksérüléseket. A légzsákok felkészülnek a fokozatos kinyílásra. Végül a fékasszisztensen a sor, hogy hatékonyabbá tegye a fékezést, a légzsákok az ütközés erejének a függvényében nyílnak ki, a biztonsági övek megfeszülnek.
Ennek az összehangolt működésnek az alapjait már ma is tudják egyes kereskedelmi forgalomban is kapható típusok. A felső középkategóriás E osztályú Mercedesbe építették a Pre-Safe névre keresztelt rendszert, amely vészhelyzet érzékelésekor reflexszerűen hajtja végre a vezetőt és a mellette ülőt védő intézkedéseket. Fejtámasza a másodperc törtrésze alatt reagálva előrenyomul, és megtámasztja az ütközéskor hátracsapódó vezető és az oldalülésen ülő utas fejét.
Igen nehéz megbecsülni, hogy ezek a fejlesztések pontosan mekkora javulást hozhatnak a baleseti statisztikákban. Az mindenesetre ismert, hogy évente több mint 1 millió európai polgár szenved nyaksérülést valamilyen közlekedési balesetből adódóan, s ezek felét a ráfutásos koccanások okozzák. A Whiplash-2 nevű uniós projekt célja, hogy legalább 40 százalékkal csökkenjen az ilyen sérülések gyakorisága biztonságosabb járművek forgalmazásával. A brit Thatcham biztosító először 2005-ben vizsgálta meg a járművek nyaksérülési kockázatát, akkor csak 19 százalékuk ment át a teszten. A gyártók azóta változtattak üléseiken, ennek köszönhetően az idén vizsgáztatott autóknak már közel a fele megfelelt.
Sokkal alaposabban kutatott kérdés, hogy a manapság annyira felmagasztalt hárombetűs elektronikai rendszereknek (lásd kisszótárunkat) mekkora a valódi hasznuk. Az ABS-nek köszönhetően - egy amerikai tanulmány szerint - a nedves utakon a többszereplős balesetek száma 24 százalékkal csökkent. Az uniós égisz alatt működő Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint az ESP-vel a halálos balesetek kockázata 34 százalékkal mérsékelhető. Az amerikai és svéd biztosítók ajánlásai ennél is tovább mennek: szerintük az elektronikus menetstabilizálókkal szerelt autók 43 százalékkal jobb esélylyel kerülik el az ütközéseket. De vannak még ennél is figyelemfelkeltőbb eredmények: a német autóklub, az ADAC szerint minden második halálos baleset elkerülhető az ESP-vel, az Audi és a Volkswagen által finanszírozott 2006-os kutatás pedig azt állítja, az ESP - ha a balesetet esetleg nem is - 80 százalékban előzi meg a kicsúszásos, megpördülős ütközéseket. Márpedig - ha már muszáj - a frontális ütközés kevésbé fatális, mint az autó oldalát érő. Németországban az autók 60 százaléka rendelkezik ESP-vel, ott ilyen rendszerrel a legtöbb kocsit már "alapból" ellátják. Magyarországon viszont jellemzően csak a legfelszereltebb változatokban van, a kisautókban pedig irreálisan drága, ha egyáltalán elérhető.
[[ Oldaltörés: A biztonsági öv a leghasznosabb (Oldaltörés) ]]
Ám a high-tech elektronikán alapuló balesetvédelmi rendszerek elterjedése ellenére a leghasznosabb biztonsági berendezés ma is a biztonsági öv. Ezeket a repülőgépekhez találták ki a 20. század elején, autókba az 1950-es években építették be először, 1956-tól vált a Ford F-modell szériatartozékává, és 1968-tól már az összes autót biztonsági övvel gyártják Amerikában. Igaz, 1960-ban még csak minden tizedik autós kötötte be magát, ma ötből négy.
Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) legfrissebb jelentése így rangsorolja az autós biztonsági rendszerek mérhető hasznát: 1960-2002 között több mint 168 ezer - vagyis naponta 11 - amerikai életét mentette meg a biztonsági öv. Az ütközésben elhajló és így a vezető arcát, fejét és mellkasát kisebb erővel terhelő kormányoszlopok 53 ezer ember túlélését tették lehetővé. Az ütközésbiztos ajtózárak 29 ezer, a párnázott műszerfalak 21 ezer, az oldalmerevítések 14 ezer, a dupla fékrendszer 13 ezer, az első légzsákok 12 ezer, a biztonsági üvegek 7 ezer, a biztonsági gyerekülések 6 ezer, a megerősített tetőlemezek pedig 5 ezer amerikai életét mentették meg.
Amit a számok elfednek: a biztonsági gyerekülések ugyanolyan életmentők, mint a biztonsági övek. Egy amerikai vizsgálatból kiderült, hogy a kisbabák életben maradásának az esélye 71 százalékkal, a kisgyerekeké 54 százalékkal javul, ha biztonsági gyerekülésben vannak karambolkor.
A biztonsági övekkel kapcsolatos eredményeket egyébként az európai kutatások is megerősítik. Az ETSC szerint a közlekedési balesetek áldozatainak legalább fele ma is élne, ha bekötötte volna biztonsági övét. A svéd kormány megbízásából 2006-ban közétett tanulmány szerint a biztonsági övek 60 százalékkal hatékonyabban védenek, mint a légzsákok önmagukban, a légzsákok és az övek együttes védelme pedig 10-20 százalékkal jobb, mint önmagukban az öveké. Az új autók többségébe már adaptív légzsákot szerelnek, amely több fokozatban nyílik ki, így csökkentve a légzsákok kirobbanásával járó sérüléseket az arcon és a mellkason. Kutatók azon dolgoznak, hogy az egyes légzsákok személyre szabottan nyíljanak ki, azaz vegyék figyelembe az előttük elhelyezkedő személy méreteit és testhelyzetét.
Az uniós trendekkel szembemenve Magyarországon hét éve növekszik a közúti balesetek száma, és kiugróan magas a halálozási arány. Az ok: a komolyan nem vehető szabályok közt elsikkadnak az életbe vágóan fontosak.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?
A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására kormánykritikus fellépőből Gulyás Gergely válik belőle.