Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"67e7e663-0400-4e05-9495-8c84ffb20dfa","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A MÁV 2024 végén hirdette meg a programot Lázár János minisztériumával karöltve.","shortLead":"A MÁV 2024 végén hirdette meg a programot Lázár János minisztériumával karöltve.","id":"20250311_mav-allomasmegujitasi-program-uj-palyazati-szakasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67e7e663-0400-4e05-9495-8c84ffb20dfa.jpg","index":0,"item":"9883e5fb-14dd-4df8-b78b-c188d181cb6c","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250311_mav-allomasmegujitasi-program-uj-palyazati-szakasz","timestamp":"2025. március. 11. 15:49","title":"Új eljárást írtak ki a MÁV állomásmegújítási programjában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ezzel a felkiáltással jelezte az építési és közlekedési miniszter, hogy megnyerte a GYSEV az osztrák közlekedési minisztérium elleni pert. ","shortLead":"Ezzel a felkiáltással jelezte az építési és közlekedési miniszter, hogy megnyerte a GYSEV az osztrák közlekedési...","id":"20250311_Lazar-Janos-GYSEV-kozlekedesi-miniszterium-EKM-Ausztria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd.jpg","index":0,"item":"02bb8180-7869-4f03-9c2b-dd022140b423","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_Lazar-Janos-GYSEV-kozlekedesi-miniszterium-EKM-Ausztria","timestamp":"2025. március. 11. 16:38","title":"Lázár János: Labancok leverve!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"609c79a4-b51a-436b-ad4f-26bad461a0bf","c_author":"HVG","category":"360","description":"Christian Kracht Eurotrash című regénye egy road movie, kis határátlépésekkel. ","shortLead":"Christian Kracht Eurotrash című regénye egy road movie, kis határátlépésekkel. ","id":"20250312_Christian-Kracht-Eurotrash-regeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/609c79a4-b51a-436b-ad4f-26bad461a0bf.jpg","index":0,"item":"6a5ecc58-2844-48d5-9b9a-2d038096e95a","keywords":null,"link":"/360/20250312_Christian-Kracht-Eurotrash-regeny","timestamp":"2025. március. 12. 16:00","title":"Álönéletrajzi ámokfutással nyerte el a legrangosabb svájci irodalmi díjat a sűrítés és a cinizmus mestere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"292c8a71-a261-4fab-8d5f-afa9a4ca6c56","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Ha minden rosszul sül el, akkor a következő években Keletről és Nyugatról is ömölhet a dömpingáru Magyarországra. Donald Trump világgazdaságot felforgató politikájának egyetlen célja, hogy még több erőforrást koncentráljon amerikai kézbe, pedig az USA már így is globális gabonakereskedelem több mint felét uralja. A helyzet odáig fajulhat, hogy néhány menedzser döntheti el a világ sorsát.","shortLead":"Ha minden rosszul sül el, akkor a következő években Keletről és Nyugatról is ömölhet a dömpingáru Magyarországra...","id":"20250311_hvg-kenyertores-trump-vamhaboru-magyar-boltok-unios-tamogataspolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/292c8a71-a261-4fab-8d5f-afa9a4ca6c56.jpg","index":0,"item":"7aa0f155-4269-485d-9739-9087e4658e6d","keywords":null,"link":"/360/20250311_hvg-kenyertores-trump-vamhaboru-magyar-boltok-unios-tamogataspolitika","timestamp":"2025. március. 11. 13:30","title":"Drága és silány élelmiszereket hoz Magyarországra Trump vámháborúja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5352d35d-5096-4be5-a018-1aec625934c9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte rá sem fog ismerni az új iOS-re és más Apple-eszközök rendszereire, idén hosszú idő után teljesen megújulhat valamennyi szoftver. Már azt is sejteni lehet, honnan jön az ihlet.","shortLead":"Szinte rá sem fog ismerni az új iOS-re és más Apple-eszközök rendszereire, idén hosszú idő után teljesen megújulhat...","id":"20250311_apple-ios-ipados-19-macos-megujulas-felhasznaloi-felulet-ikonok-dizajn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5352d35d-5096-4be5-a018-1aec625934c9.jpg","index":0,"item":"887e13f8-c0fd-4665-9211-a9e94e131b11","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_apple-ios-ipados-19-macos-megujulas-felhasznaloi-felulet-ikonok-dizajn","timestamp":"2025. március. 11. 10:03","title":"Drámai változás jöhet idén az iPhone-okra, egy évtizede nem történt ilyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"734c3d74-d6f3-4a5d-9b08-9ceb7f05cf1a","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Különös dolgok történtek Magyar Péter nevével az Európai Parlamentben. Egy olyan dokumentumra került rá a neve, amelyet nem támogatott, a Fidesz azonban “kiszúrta” az előterjesztést. Az ügy miatt EP-vizsgálat várható, az sem kizárt, hogy valaki belenyúlt az Európai Parlament informatikai rendszerébe.","shortLead":"Különös dolgok történtek Magyar Péter nevével az Európai Parlamentben. Egy olyan dokumentumra került rá a neve, amelyet...","id":"20250312_europai-parlament_magyar-peter_fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/734c3d74-d6f3-4a5d-9b08-9ceb7f05cf1a.jpg","index":0,"item":"bf016aaa-ad76-4fc8-bfcb-87d8e43800b0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250312_europai-parlament_magyar-peter_fidesz-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 16:51","title":"Egyre furcsább az egész történet, ami az Európai Parlamentben megesett Magyar Péterrel: eddig még csak példa sem volt ilyesmire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A javítási munka már zajlik, így várhatóan még az este újraindulhat a tranzit Magyarország irányába.","shortLead":"A javítási munka már zajlik, így várhatóan még az este újraindulhat a tranzit Magyarország irányába.","id":"20250311_ukrajna-drontamadas-baratsag-koolaj-vezetek-szijjarto-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"bc37aecf-a645-4afb-b0d4-91c5b841f1af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_ukrajna-drontamadas-baratsag-koolaj-vezetek-szijjarto-peter","timestamp":"2025. március. 11. 14:53","title":"Szijjártó: Ukrán dróntámadás miatt fel kellett függeszteni a kőolajszállítást a Barátság vezetéken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora pénzeket visznek mostanában a mesterséges intelligencia fejlesztésébe vagy a kriptovalutákba. Mi van, ha egy gigantikus lufit fújunk épp, és honnan vehetjük észre, hol a határ a kockázatkeresés és az őrültség közt?","shortLead":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora...","id":"20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9.jpg","index":0,"item":"a779c1ba-20ae-4098-9c00-5ffdbfbf0107","keywords":null,"link":"/360/20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","timestamp":"2025. március. 12. 15:00","title":"A csúnya válság első jele: senki nem mer szólni, hogy válság jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába az elektronika, az övnél semmi nem véd jobban
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Az autóban ülők biztonságát hamarosan intelligens hálózatok komplex rendszere szavatolja. Az autógyártók úttörő fejlesztései ellenére ma a legtöbb életet a biztonsági övek mentik meg.
Hello, Audi, tudod ugye, hogy a kereszteződésnél nekem lesz elsőbbségem? Üdv, BMW, természetesen megadom az elsőbbséget! - a bájtok nyelvén talán így fognak egymással beszélni az autók tíz év múlva. A jövő autója kommunikál a közelben haladó járművekkel, a közlekedési lámpákkal, elkerüli a dugókat, betartja a sebességhatárokat, megakadályozza az ittas vezetést.
A jövő részben már ma is valóság. A svéd Saab már forgalomba is hozta alkoholszondás slusszkulcsát. A gépkocsivezetőnek indítás előtt bele kell fújnia a készülékbe. Ha a minta a megengedettnél magasabb alkoholszintről árulkodik, a készülék blokkolja a kocsit. A Toyota hasonló kísérleti eszközében a kormányba épített szenzorok a vezető kezének nedvességét elemezve állapítják meg a sofőr alkoholszintjét. Más eszközökkel a gyorshajtás küszöbölhető ki. A hagyományos tempomatokon is be lehet állítani a sebességhatárokat, de a komplexebb rendszerek GPS-navigációval minden sebességkorlátozásról képesek tájékoztatni az autóst, sőt automatikusan le is lassítják a kocsit. Ehhez persze arra is szükség van, hogy az egyes útszakaszokon előírt sebességeket a rendszer mindenütt ismerje, ami a - talán nem túl távoli - jövő zenéje.
Ha a tempókorlátozást betartó "beépített rendőrt" kötelezővé tennék, egyes becslések szerint 20 százalékkal lehetne csökkenteni a településen belül közlekedési balesetekben elhunytak számát. Nem is beszélve az alkoholtól menetképtelenné váló kocsikról. A témában élen járó Svédországban a 2005-ben bekövetkezett halálos kimenetelű közúti balesetek 35 százalékát ittas vezetők okozták.
A kutatólaborokban persze "jobban marketingolható" fejlesztések is folynak. A Volvo XC60 tanulmányautót olyan radarral szerelték fel, amely pásztázza az előtte fekvő 50-60 méteres teret. Ha akadályt észlel, a kocsi intelligens védelmi rendszere segít elkerülni a balesetet, automatikusan fékez. A Mercedes-Benz már évek óta kínálja prémiumautóiban a radaros baleset-megelőző rendszert, emellett éjjellátó berendezést is lehet rendelni (akárcsak a BMW-hez). A General Motors olyan jármű-jármű közötti (V2V, vehicle to vehicle) kommunikációs csatornát fejlesztett ki, amely negyed mérföld távolságból figyelmezteti a közelségből eredő veszélyre a többi, hasonló csatornával felvértezett autóst. Ennek persze főleg akkor lenne haszna, ha minden gépkocsi fel lenne szerelve ilyen vagy ezzel kompatibilis készülékkel.
[[ Oldaltörés: Megelőzi a balesetet (Oldaltörés) ]]
A világ jelenleg létező legbiztonságosabb járműve címre pályázik a februári chicagói autószalonon bemutatott kísérleti BMW, melyet az aktív és a passzív biztonságot egyesítő Continental Automotive Systems rendszerrel szereltek fel. A távolságtartó tempomat radarjának impulzusai a beépített lézeres sebességmérőhöz, illetve a menetstabilizáló hidraulikus rendszeréhez kapcsolódnak, továbbá kapcsolatba lépnek a légzsákokkal, az övfeszítős biztonsági övekkel, illetve az ülések és az ablakok elektronikájával. Az eredmény: a rendszer mindig tudja az autó pozícióját a többi közlekedőhöz képest, felismeri a bent ülők helyzetét, így a váratlan helyzetekre komplex módon fel tud készülni. Ha például a sofőr túl gyorsan közelít az előtte haladó járműhöz, a gázpedál felkeményedik, a biztonsági övek enyhén megszorulnak. Ha az autó továbbra sem lassít, a menetstabilizáló a betéteket néhány milliméterrel a féktárcsákhoz közelíti. Becsukja az összes ablakot (a tetőablakot is). A következő pillanatban az üléspárna vége felkunkorodik, ez megakadályozza, hogy a bekötött utasok kicsússzanak az ütközés következtében az övek alól, majd még szorosabbra húzza az öveket. Az ülések fejtámlája előrehajlik, közel az utasok fejéhez, hogy megelőzze az ostorcsapásos nyaksérüléseket. A légzsákok felkészülnek a fokozatos kinyílásra. Végül a fékasszisztensen a sor, hogy hatékonyabbá tegye a fékezést, a légzsákok az ütközés erejének a függvényében nyílnak ki, a biztonsági övek megfeszülnek.
Ennek az összehangolt működésnek az alapjait már ma is tudják egyes kereskedelmi forgalomban is kapható típusok. A felső középkategóriás E osztályú Mercedesbe építették a Pre-Safe névre keresztelt rendszert, amely vészhelyzet érzékelésekor reflexszerűen hajtja végre a vezetőt és a mellette ülőt védő intézkedéseket. Fejtámasza a másodperc törtrésze alatt reagálva előrenyomul, és megtámasztja az ütközéskor hátracsapódó vezető és az oldalülésen ülő utas fejét.
Igen nehéz megbecsülni, hogy ezek a fejlesztések pontosan mekkora javulást hozhatnak a baleseti statisztikákban. Az mindenesetre ismert, hogy évente több mint 1 millió európai polgár szenved nyaksérülést valamilyen közlekedési balesetből adódóan, s ezek felét a ráfutásos koccanások okozzák. A Whiplash-2 nevű uniós projekt célja, hogy legalább 40 százalékkal csökkenjen az ilyen sérülések gyakorisága biztonságosabb járművek forgalmazásával. A brit Thatcham biztosító először 2005-ben vizsgálta meg a járművek nyaksérülési kockázatát, akkor csak 19 százalékuk ment át a teszten. A gyártók azóta változtattak üléseiken, ennek köszönhetően az idén vizsgáztatott autóknak már közel a fele megfelelt.
Sokkal alaposabban kutatott kérdés, hogy a manapság annyira felmagasztalt hárombetűs elektronikai rendszereknek (lásd kisszótárunkat) mekkora a valódi hasznuk. Az ABS-nek köszönhetően - egy amerikai tanulmány szerint - a nedves utakon a többszereplős balesetek száma 24 százalékkal csökkent. Az uniós égisz alatt működő Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint az ESP-vel a halálos balesetek kockázata 34 százalékkal mérsékelhető. Az amerikai és svéd biztosítók ajánlásai ennél is tovább mennek: szerintük az elektronikus menetstabilizálókkal szerelt autók 43 százalékkal jobb esélylyel kerülik el az ütközéseket. De vannak még ennél is figyelemfelkeltőbb eredmények: a német autóklub, az ADAC szerint minden második halálos baleset elkerülhető az ESP-vel, az Audi és a Volkswagen által finanszírozott 2006-os kutatás pedig azt állítja, az ESP - ha a balesetet esetleg nem is - 80 százalékban előzi meg a kicsúszásos, megpördülős ütközéseket. Márpedig - ha már muszáj - a frontális ütközés kevésbé fatális, mint az autó oldalát érő. Németországban az autók 60 százaléka rendelkezik ESP-vel, ott ilyen rendszerrel a legtöbb kocsit már "alapból" ellátják. Magyarországon viszont jellemzően csak a legfelszereltebb változatokban van, a kisautókban pedig irreálisan drága, ha egyáltalán elérhető.
[[ Oldaltörés: A biztonsági öv a leghasznosabb (Oldaltörés) ]]
Ám a high-tech elektronikán alapuló balesetvédelmi rendszerek elterjedése ellenére a leghasznosabb biztonsági berendezés ma is a biztonsági öv. Ezeket a repülőgépekhez találták ki a 20. század elején, autókba az 1950-es években építették be először, 1956-tól vált a Ford F-modell szériatartozékává, és 1968-tól már az összes autót biztonsági övvel gyártják Amerikában. Igaz, 1960-ban még csak minden tizedik autós kötötte be magát, ma ötből négy.
Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) legfrissebb jelentése így rangsorolja az autós biztonsági rendszerek mérhető hasznát: 1960-2002 között több mint 168 ezer - vagyis naponta 11 - amerikai életét mentette meg a biztonsági öv. Az ütközésben elhajló és így a vezető arcát, fejét és mellkasát kisebb erővel terhelő kormányoszlopok 53 ezer ember túlélését tették lehetővé. Az ütközésbiztos ajtózárak 29 ezer, a párnázott műszerfalak 21 ezer, az oldalmerevítések 14 ezer, a dupla fékrendszer 13 ezer, az első légzsákok 12 ezer, a biztonsági üvegek 7 ezer, a biztonsági gyerekülések 6 ezer, a megerősített tetőlemezek pedig 5 ezer amerikai életét mentették meg.
Amit a számok elfednek: a biztonsági gyerekülések ugyanolyan életmentők, mint a biztonsági övek. Egy amerikai vizsgálatból kiderült, hogy a kisbabák életben maradásának az esélye 71 százalékkal, a kisgyerekeké 54 százalékkal javul, ha biztonsági gyerekülésben vannak karambolkor.
A biztonsági övekkel kapcsolatos eredményeket egyébként az európai kutatások is megerősítik. Az ETSC szerint a közlekedési balesetek áldozatainak legalább fele ma is élne, ha bekötötte volna biztonsági övét. A svéd kormány megbízásából 2006-ban közétett tanulmány szerint a biztonsági övek 60 százalékkal hatékonyabban védenek, mint a légzsákok önmagukban, a légzsákok és az övek együttes védelme pedig 10-20 százalékkal jobb, mint önmagukban az öveké. Az új autók többségébe már adaptív légzsákot szerelnek, amely több fokozatban nyílik ki, így csökkentve a légzsákok kirobbanásával járó sérüléseket az arcon és a mellkason. Kutatók azon dolgoznak, hogy az egyes légzsákok személyre szabottan nyíljanak ki, azaz vegyék figyelembe az előttük elhelyezkedő személy méreteit és testhelyzetét.
Az uniós trendekkel szembemenve Magyarországon hét éve növekszik a közúti balesetek száma, és kiugróan magas a halálozási arány. Az ok: a komolyan nem vehető szabályok közt elsikkadnak az életbe vágóan fontosak.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?
Ukrajna majdnem ezer százalékkal növelte a katonai beszerzéseit, Oroszország fegyverexportja soha nem látott mélységbe zuhant, és Franciaország elfoglalta a második helyet. Európa fegyverkezne, de sok a külső beszállító, Kína pedig piacot keres, de mindenkinek gyanús.
Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata, az európai elektromos autóipar egyik kulcsszereplője.
A magyar kommunista író és a harmadik birodalom későbbi dokumentumfilmese olyan sikerfilmet hozott össze együtt, amihez még Charlie Chaplin is elragadtatottan gratulált.