Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5c7450b2-3736-4e51-925d-b66b43ba39b8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A svéd ügyészség arra jutott, hogy a felkészületlen legénység és a rossz időjárás volt az oka, hogy a Vezhen elszakította a tenger alatti kábelt.","shortLead":"A svéd ügyészség arra jutott, hogy a felkészületlen legénység és a rossz időjárás volt az oka, hogy a Vezhen...","id":"20250204_szabotazs-bolgar-hajo-adatkabel-balti-tenger","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c7450b2-3736-4e51-925d-b66b43ba39b8.jpg","index":0,"item":"e617f5e7-9268-4b62-9e87-60859ae02da2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_szabotazs-bolgar-hajo-adatkabel-balti-tenger","timestamp":"2025. február. 04. 11:07","title":"Nem szabotázs miatt tépett el egy bolgár hajó egy adatkábelt a Balti-tengeren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8b9e97e-964d-46c5-bcc6-d96a413b2dd7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tizenegy európai országban indult petíció annak érdekében, hogy az aszpartám eltűnjön az ételekből és az italokból.","shortLead":"Tizenegy európai országban indult petíció annak érdekében, hogy az aszpartám eltűnjön az ételekből és az italokból.","id":"20250204_aszpartam-valoszinuleg-rakkelto-betiltas-peticio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8b9e97e-964d-46c5-bcc6-d96a413b2dd7.jpg","index":0,"item":"50360ecf-0675-444d-a02b-40361ce3fa33","keywords":null,"link":"/elet/20250204_aszpartam-valoszinuleg-rakkelto-betiltas-peticio","timestamp":"2025. február. 04. 10:44","title":"Az aszpartám vége? Betiltanák a „valószínűleg rákkeltő” adalékanyagot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85448957-993b-43a0-896b-443f4fa6ceae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint egyértelműen kimutatható, hogy az emberi szervezetben egyre több mikroműanyag halmozódik fel.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint egyértelműen kimutatható, hogy az emberi szervezetben egyre több mikroműanyag halmozódik fel.","id":"20250205_mikromuanyag-felhalmozodasa-agy-maj-vese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85448957-993b-43a0-896b-443f4fa6ceae.jpg","index":0,"item":"c14abfe4-08b7-47e8-963c-112b76b6cce5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_mikromuanyag-felhalmozodasa-agy-maj-vese","timestamp":"2025. február. 05. 13:03","title":"Az agyban, a májban és a vesében is felhalmozódik a mikroműanyag, az agynál a legnagyobb a baj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b05ef47-f691-4d15-9b2d-fabda3067640","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"A barcelonai várostervezést egy mesterséges intelligencián alapuló szuperszámítógép vette át, amely egyúttal a fenntarthatóságot is sokban képes segíteni.","shortLead":"A barcelonai várostervezést egy mesterséges intelligencián alapuló szuperszámítógép vette át, amely egyúttal...","id":"20250204_hvg-fenntarthato-fejlodes-2025-MI-Barcelona","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b05ef47-f691-4d15-9b2d-fabda3067640.jpg","index":0,"item":"b3725e67-0af2-46ef-8deb-9274828bd271","keywords":null,"link":"/360/20250204_hvg-fenntarthato-fejlodes-2025-MI-Barcelona","timestamp":"2025. február. 04. 12:15","title":"Szuperszámítógép végzi a várostervezést Barcelonában, de a mesterséges intelligenciának a városlakók is beszólhatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll igazán jól.","shortLead":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll...","id":"20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89.jpg","index":0,"item":"dbb9c745-5c9d-4810-85d6-19573a7c176f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","timestamp":"2025. február. 05. 13:06","title":"Van egy lista, amely szerint Bukarest áll az EU élén, és a Dunántúl nagy része is a legjobbak közé tartozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter rendőri biztosítást kap, de a cseh kormányból senkivel nem találkozik.","shortLead":"A miniszter rendőri biztosítást kap, de a cseh kormányból senkivel nem találkozik.","id":"20250204_szijjarto-peter-praga-titkos-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"ebea02d9-1285-440a-949c-1d5f2157c0b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_szijjarto-peter-praga-titkos-latogatas","timestamp":"2025. február. 04. 14:28","title":"A cseh sajtó szerint rejtélyes látogatásra megy Szijjártó Prágába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","shortLead":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","id":"20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c.jpg","index":0,"item":"897d99b7-0fbf-478d-988c-482532dabded","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 14:23","title":"Zugló polgármestere felajánlotta, hogy kitakarít Rákosrendezőn, ha már Lázárék képtelenek rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5b229dd-8991-470e-a55d-4857ed0ba2fe","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Mexikó után Kanada is vállalta, hogy szigorúbban ellenőrzi az Egyesült Államokkal közös határszakaszát és fellép a drogcsempészet ellen.","shortLead":"Mexikó után Kanada is vállalta, hogy szigorúbban ellenőrzi az Egyesült Államokkal közös határszakaszát és fellép...","id":"20250204_egyesult-allamok-donald-trump-gazdasagi-haboru-vamok-halasztas-kanada-mexiko-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5b229dd-8991-470e-a55d-4857ed0ba2fe.jpg","index":0,"item":"90676e4a-e6c4-452d-9d66-cac8b4d2ad73","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_egyesult-allamok-donald-trump-gazdasagi-haboru-vamok-halasztas-kanada-mexiko-kina","timestamp":"2025. február. 04. 06:21","title":"Trump a Kanadát sújtó vámok bevezetését is elhalasztotta, Kína viszont nem kap halasztást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több uniós országban segédmotornak minősülnek a jogosítvány nélkül vezethető ultrakönnyű miniautók. A honi közlekedési hatóságok viszont személygépkocsit látnak bennük, amiért egy vállalkozó beperelte az államot.
Csak az intézkedő rendőr jóindulatában bízhat az a mintegy nyolcszáz-ezer hazai sofőr, akit brumi, vagyis olyan miniautó vezetése közben int le a közeg, amelynek össztömege kevesebb 350 kilónál, 50 köbcentinél nem nagyobb belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kilowatt teljesítményű dízel-, illetve elektromotor hajt, és legfeljebb 45 kilométeres óránkénti sebesség elérésére képes.
A műszaki paraméterek precíz felsorolása nem véletlen: ezek a KRESZ alapján segédmotornak minősülő járművek jellemzőit írják le. Az unió több országában ilyennek is tekintik ezeket a kisebb távolságok megtételére - bevásárlás, falvak közötti közlekedés - alkalmas járműveket. Nem így Magyarországon: a Közlekedési Főfelügyelet egy 2005-ben kiadott állásfoglalása alapján a magyar hatóságok kizárólag személygépkocsiként tudják "értelmezni" a küllemét tekintve valóban inkább autóra, semmint motorra emlékeztető járgányt. Szerintük erre utal például a négy kerék (ami egyébként a KRESZ szerint nem zárja ki a "segédmotorságot"), valamint az áttételes kormánymű, a zárt kocsiszekrény, és hogy a két utas egymás mellett is ülhet.
S minthogy szerintük személygépkocsiról van szó, a jármű csak forgalmi rendszámmal, B kategóriás vezetői engedéllyel rendelkező sofőrrel vehet részt a közúti forgalomban. Pedig másutt azért is vásárolnak ilyen járgányt, mert alacsony üzemben tartási költségei mellett - nem kell érte adót vagy parkolási díjat fizetni - az is a volánja mögé ülhet, akinek nincs személyautóra is érvényes jogosítványa. (Más kérdés, szerencsés-e, ha olyanok is részt vesznek négy keréken a közúti közlekedésben, akik például egészségügyi okokból nem kaphattak jogosítványt, vagy akikét a közlekedési szabályok megsértése miatt bevonták.)
Miközben Franciaországban vagy Belgiumban a nagy népszerűségnek örvendő mopedautók tulajdonosai békésen élik világukat, Magyarországon feljelentésre számíthat a sofőr, ha a közúti ellenőrzés során nem sikerül meggyőznie a rendőrt, ne a látszatnak higgyen, mert a gyártó által kiadott műszaki tanúsítvány alapján olyan négykerekű segédmotorról van szó, amelynek közlekedésben való részvételéhez nem szükséges a rendszám, a vezetéséhez pedig elegendő egy sima KRESZ-vizsga.
Bár a brumisok már több mint 2 ezer hozzászólást tartalmazó honlapja szerint épp a közelmúltban volt rá precedens, hogy egy Heves megyei polgár által perre vitt szabálysértési eljárásban a bíróság a mopedautósnak adott igazat (kimondva: amíg olyan jogszabály nem születik, amely kijelenti, hogy ez a járműfajta személygépkocsi, addig a hatályban lévő jogszabályok szerint segédmotornak tekintendő), jó adag kalandvágy kell ahhoz, hogy Magyarországon valaki ilyen járművet vegyen.
Nyugat-Európában becslések szerint több mint 30 ezer brumi fut az utakon. Ára vetekszik egy kisebb autóéval: újonnan 2-2,5 millió forintnak megfelelő euróba kerül. A piac mégis bővül, mind több cég áll rá az ultrakönnyű négykerekesek gyártására. (A kilencvenes évek elején ebben a szegmensben próbálkozott a hódmezővásárhelyi Puli is, de az a műszaki paraméterei alapján nagymotornak számított.)
Az ismertebb törpeautó-márkák között versenyeznek például a Mega, a Ligier és a francia Aixam mopedautói, moped-teherautói. Utóbbiak kizárólagos magyarországi képviseletére alapított 2005-ben vállalkozást a törökszentmiklósi Bander Ferenc, aki a HVG-nek elmondta, a hatóságokkal való csatára ráment a családja s még a tervbe vett politikai karrierje is: függetlenként akart indulni a polgármesteri székért, ám szerinte az "ügyei" miatt sokan szélhámosnak hitték. Tavaly pert indított az uniós szabályokkal ellentétes hazai szabályozás, konkrétan pedig az őt ért gazdasági károk miatt.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban úgy látják, a helyzet akkor rendeződhetne megnyugtatóan, ha - mint az jó ideje tervben van - jogszabályokban is megjelenne az a speciális, B1-es járműkategória, amely pontosan rögzítené e "se nem kismotor, se nem autó"-ra, illetve ennek vezetési jogosultságára vonatkozó műszaki és szakmai kritériumokat.
A kereskedők mellett sürgetnék a helyzet tisztázását a mozgáskorlátozottak is, akik az egykori - Jáva-motorral működtetett - Velorex reinkarnációjaként tekintenek a számukra ideális mopedautókra. Sokaknak nem is okozna különösebb gondot, ha járművük személyautónak számítana. Csakhogy ekkor már az élet követelne ki bizonyos korlátozásokat: veszélyes helyzetet okozna ugyanis, ha a totyogó mopedautók megjelennének egy autópályán vagy forgalmas autóúton, ahová egyébként segédmotorként a KRESZ szabályai alapján be sem tehetik a kerekeiket.
Akadnak, akik a békesség kedvéért lassú járműként vizsgáztatták le a mopedautójukat. De így szabályosan csak 25 kilométeres sebességgel közlekedhetnek, vagyis nekik 30-40 kilométeres sebességnél már a gyorshajtás miatt gyűlhet meg a bajuk a hatóságokkal.
Bár a teherautók piacán az év első negyedében több jármű fogyott, mint a tavaly, a két éve elkezdődött visszaesés idén is folytatódik. A legnagyobb vesztes a mini- és a kisautó kategória, nyertesek a luxus- és az összkerekes autók, valamint az egyterűek.
Az uniós trendekkel szembemenve Magyarországon hét éve növekszik a közúti balesetek száma, és kiugróan magas a halálozási arány. Az ok: a komolyan nem vehető szabályok közt elsikkadnak az életbe vágóan fontosak.
Az autóban ülők biztonságát hamarosan intelligens hálózatok komplex rendszere szavatolja. Az autógyártók úttörő fejlesztései ellenére ma a legtöbb életet a biztonsági övek mentik meg.