Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec093eb5-894e-46fc-8063-f30cf663afd9","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Még mindig nem nyújtottak be kérelmet, hogy boltot nyithassanak.","shortLead":"Még mindig nem nyújtottak be kérelmet, hogy boltot nyithassanak.","id":"20250102_orosz-mere-diszkont-kiskereskedelmi-lanc-boltnyitas-nincs-meg-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec093eb5-894e-46fc-8063-f30cf663afd9.jpg","index":0,"item":"2e4f0549-9a9d-4748-b484-bc09da34b320","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_orosz-mere-diszkont-kiskereskedelmi-lanc-boltnyitas-nincs-meg-engedely","timestamp":"2025. január. 02. 14:35","title":"Egyelőre csak mese az orosz Mere diszkont itthoni megjelenése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a21bf584-a827-4081-b0d8-1d3817808196","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A fejlett világban az emberek a szükségleteiknél többet vásárolnak. Miért viselkednek így, és milyen következményei vannak a túlfogyasztásnak? – erről szól a Netflix dokumentumfilmje, amelyben jelentős szerepet kap a mesterséges intelligencia.","shortLead":"A fejlett világban az emberek a szükségleteiknél többet vásárolnak. Miért viselkednek így, és milyen következményei...","id":"20250102_hvg-netflix-a-shopping-osszeeskuves-dokumentumfilm-tulfogyasztas-szemet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a21bf584-a827-4081-b0d8-1d3817808196.jpg","index":0,"item":"80f59c90-82c1-4821-a8a2-66261e5a6e6d","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg-netflix-a-shopping-osszeeskuves-dokumentumfilm-tulfogyasztas-szemet","timestamp":"2025. január. 02. 19:30","title":"Higgyünk MI-Sachának? Nem tesz jót a Netflix kreatív filmjének a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d459c23c-9fd9-41fb-83b7-edac9a0c950a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A fennakadás a schengeni övezeten kívülről érkező utasok számára okozott kellemetlenséget. ","shortLead":"A fennakadás a schengeni övezeten kívülről érkező utasok számára okozott kellemetlenséget. ","id":"20250103_Orszagos-informatikai-uzemzavar-sujtja-a-nemet-repulotereket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d459c23c-9fd9-41fb-83b7-edac9a0c950a.jpg","index":0,"item":"62cf24f3-31de-4014-8ddf-f4be7f9a63e6","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_Orszagos-informatikai-uzemzavar-sujtja-a-nemet-repulotereket","timestamp":"2025. január. 03. 19:59","title":"Országos informatikai üzemzavar miatt kígyózó sorok alakultak ki a német reptereken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közvetlenül karácsony előtt engedték haza a színésznőt három hónap után.","shortLead":"Közvetlenül karácsony előtt engedték haza a színésznőt három hónap után.","id":"20250103_Elhagyhatta-a-korhazat-az-autobalesetben-megserult-Sallai-Nora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859.jpg","index":0,"item":"aa38d115-5bcf-440c-9666-bb3d9924b477","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Elhagyhatta-a-korhazat-az-autobalesetben-megserult-Sallai-Nora","timestamp":"2025. január. 03. 07:30","title":"Elhagyhatta a kórházat az autóbalesetben megsérült Sallai Nóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f98254c-75a9-43bd-bac6-d6c82c29d734","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem ritka ma már, hogy valaki úgy dönt, külön Gmail-fiókot nyit a munkahelyi és egy másikat a privát levelei számára, de persze annak sincsen akadálya, hogy akár három (vagy több) fiókja legyen valakinek. A Google gondoskodott arról, hogy igen egyszerű legyen a váltás ezek között.","shortLead":"Nem ritka ma már, hogy valaki úgy dönt, külön Gmail-fiókot nyit a munkahelyi és egy másikat a privát levelei számára...","id":"20250104_tobb-gmail-fiok-valtas-navigacio-levelek-menedzselese-email","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f98254c-75a9-43bd-bac6-d6c82c29d734.jpg","index":0,"item":"7c7776b1-fedb-45b9-8353-c225d685161d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_tobb-gmail-fiok-valtas-navigacio-levelek-menedzselese-email","timestamp":"2025. január. 04. 12:03","title":"Több Gmail-fiókkal is e-mailezhet, mutatjuk, hogyan használhatja kényelmesen őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e76430c7-b534-4968-86b5-149f4acbcad9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A bank által küldött sms-ből derült ki egy számlatulajdonos számára, hogy valami nagy gond van a bankkártyájával.","shortLead":"A bank által küldött sms-ből derült ki egy számlatulajdonos számára, hogy valami nagy gond van a bankkártyájával.","id":"20250103_many-kartya-olasz-etterem-fizetes-bankkartya-csalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e76430c7-b534-4968-86b5-149f4acbcad9.jpg","index":0,"item":"38f23673-1bba-4239-9fd6-a963ad034cc7","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_many-kartya-olasz-etterem-fizetes-bankkartya-csalas","timestamp":"2025. január. 03. 15:22","title":"Otthon ült Mányban, miközben a kártyájával egy olaszországi étteremben fizettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91caf774-e48c-437d-891c-b388bc5e2a9a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egyre több légúti megbetegedés miatt kellett szigorítania a klinikának. ","shortLead":"Az egyre több légúti megbetegedés miatt kellett szigorítania a klinikának. ","id":"20250102_Semmelweis-Egyetem-latogatasi-tilalom-maszkhasznalat-jarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91caf774-e48c-437d-891c-b388bc5e2a9a.jpg","index":0,"item":"6d8dfbf1-923b-410c-8fbb-6882347f05c7","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Semmelweis-Egyetem-latogatasi-tilalom-maszkhasznalat-jarvany","timestamp":"2025. január. 02. 17:52","title":"A járványhelyzet miatt kötelező a maszkhasználat és látogatási korlátozásokat vezetnek be a Semmelweis Egyetem Klinikai Központjában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14753b6e-902e-4ed0-acf9-5578e84cf05d","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A dicső múltra hivatkozó Orbán-kormány valójában csak a hagyományos intézményi struktúrák és műemlék épületek pusztításában jeleskedik. Úgy tűnik, ennek még a pénztelenség sem állja útját.","shortLead":"A dicső múltra hivatkozó Orbán-kormány valójában csak a hagyományos intézményi struktúrák és műemlék épületek...","id":"20250103_hvg-kulturpolitika-muzeumok-szinhazak-budai-var","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14753b6e-902e-4ed0-acf9-5578e84cf05d.jpg","index":0,"item":"df829097-7e5a-46ad-b208-87d81f45e134","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-kulturpolitika-muzeumok-szinhazak-budai-var","timestamp":"2025. január. 03. 09:30","title":"A kultúrpolitikában is elfogytak az Orbán-kormány ötletei, csak rombolás és elvtelenség maradt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több uniós országban segédmotornak minősülnek a jogosítvány nélkül vezethető ultrakönnyű miniautók. A honi közlekedési hatóságok viszont személygépkocsit látnak bennük, amiért egy vállalkozó beperelte az államot.
Csak az intézkedő rendőr jóindulatában bízhat az a mintegy nyolcszáz-ezer hazai sofőr, akit brumi, vagyis olyan miniautó vezetése közben int le a közeg, amelynek össztömege kevesebb 350 kilónál, 50 köbcentinél nem nagyobb belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kilowatt teljesítményű dízel-, illetve elektromotor hajt, és legfeljebb 45 kilométeres óránkénti sebesség elérésére képes.
A műszaki paraméterek precíz felsorolása nem véletlen: ezek a KRESZ alapján segédmotornak minősülő járművek jellemzőit írják le. Az unió több országában ilyennek is tekintik ezeket a kisebb távolságok megtételére - bevásárlás, falvak közötti közlekedés - alkalmas járműveket. Nem így Magyarországon: a Közlekedési Főfelügyelet egy 2005-ben kiadott állásfoglalása alapján a magyar hatóságok kizárólag személygépkocsiként tudják "értelmezni" a küllemét tekintve valóban inkább autóra, semmint motorra emlékeztető járgányt. Szerintük erre utal például a négy kerék (ami egyébként a KRESZ szerint nem zárja ki a "segédmotorságot"), valamint az áttételes kormánymű, a zárt kocsiszekrény, és hogy a két utas egymás mellett is ülhet.
S minthogy szerintük személygépkocsiról van szó, a jármű csak forgalmi rendszámmal, B kategóriás vezetői engedéllyel rendelkező sofőrrel vehet részt a közúti forgalomban. Pedig másutt azért is vásárolnak ilyen járgányt, mert alacsony üzemben tartási költségei mellett - nem kell érte adót vagy parkolási díjat fizetni - az is a volánja mögé ülhet, akinek nincs személyautóra is érvényes jogosítványa. (Más kérdés, szerencsés-e, ha olyanok is részt vesznek négy keréken a közúti közlekedésben, akik például egészségügyi okokból nem kaphattak jogosítványt, vagy akikét a közlekedési szabályok megsértése miatt bevonták.)
Miközben Franciaországban vagy Belgiumban a nagy népszerűségnek örvendő mopedautók tulajdonosai békésen élik világukat, Magyarországon feljelentésre számíthat a sofőr, ha a közúti ellenőrzés során nem sikerül meggyőznie a rendőrt, ne a látszatnak higgyen, mert a gyártó által kiadott műszaki tanúsítvány alapján olyan négykerekű segédmotorról van szó, amelynek közlekedésben való részvételéhez nem szükséges a rendszám, a vezetéséhez pedig elegendő egy sima KRESZ-vizsga.
Bár a brumisok már több mint 2 ezer hozzászólást tartalmazó honlapja szerint épp a közelmúltban volt rá precedens, hogy egy Heves megyei polgár által perre vitt szabálysértési eljárásban a bíróság a mopedautósnak adott igazat (kimondva: amíg olyan jogszabály nem születik, amely kijelenti, hogy ez a járműfajta személygépkocsi, addig a hatályban lévő jogszabályok szerint segédmotornak tekintendő), jó adag kalandvágy kell ahhoz, hogy Magyarországon valaki ilyen járművet vegyen.
Nyugat-Európában becslések szerint több mint 30 ezer brumi fut az utakon. Ára vetekszik egy kisebb autóéval: újonnan 2-2,5 millió forintnak megfelelő euróba kerül. A piac mégis bővül, mind több cég áll rá az ultrakönnyű négykerekesek gyártására. (A kilencvenes évek elején ebben a szegmensben próbálkozott a hódmezővásárhelyi Puli is, de az a műszaki paraméterei alapján nagymotornak számított.)
Az ismertebb törpeautó-márkák között versenyeznek például a Mega, a Ligier és a francia Aixam mopedautói, moped-teherautói. Utóbbiak kizárólagos magyarországi képviseletére alapított 2005-ben vállalkozást a törökszentmiklósi Bander Ferenc, aki a HVG-nek elmondta, a hatóságokkal való csatára ráment a családja s még a tervbe vett politikai karrierje is: függetlenként akart indulni a polgármesteri székért, ám szerinte az "ügyei" miatt sokan szélhámosnak hitték. Tavaly pert indított az uniós szabályokkal ellentétes hazai szabályozás, konkrétan pedig az őt ért gazdasági károk miatt.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban úgy látják, a helyzet akkor rendeződhetne megnyugtatóan, ha - mint az jó ideje tervben van - jogszabályokban is megjelenne az a speciális, B1-es járműkategória, amely pontosan rögzítené e "se nem kismotor, se nem autó"-ra, illetve ennek vezetési jogosultságára vonatkozó műszaki és szakmai kritériumokat.
A kereskedők mellett sürgetnék a helyzet tisztázását a mozgáskorlátozottak is, akik az egykori - Jáva-motorral működtetett - Velorex reinkarnációjaként tekintenek a számukra ideális mopedautókra. Sokaknak nem is okozna különösebb gondot, ha járművük személyautónak számítana. Csakhogy ekkor már az élet követelne ki bizonyos korlátozásokat: veszélyes helyzetet okozna ugyanis, ha a totyogó mopedautók megjelennének egy autópályán vagy forgalmas autóúton, ahová egyébként segédmotorként a KRESZ szabályai alapján be sem tehetik a kerekeiket.
Akadnak, akik a békesség kedvéért lassú járműként vizsgáztatták le a mopedautójukat. De így szabályosan csak 25 kilométeres sebességgel közlekedhetnek, vagyis nekik 30-40 kilométeres sebességnél már a gyorshajtás miatt gyűlhet meg a bajuk a hatóságokkal.
Bár a teherautók piacán az év első negyedében több jármű fogyott, mint a tavaly, a két éve elkezdődött visszaesés idén is folytatódik. A legnagyobb vesztes a mini- és a kisautó kategória, nyertesek a luxus- és az összkerekes autók, valamint az egyterűek.
Az uniós trendekkel szembemenve Magyarországon hét éve növekszik a közúti balesetek száma, és kiugróan magas a halálozási arány. Az ok: a komolyan nem vehető szabályok közt elsikkadnak az életbe vágóan fontosak.
Az autóban ülők biztonságát hamarosan intelligens hálózatok komplex rendszere szavatolja. Az autógyártók úttörő fejlesztései ellenére ma a legtöbb életet a biztonsági övek mentik meg.