szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagy a vita az autók szén-dioxid-kibocsátásáról. A fogyatkozó fosszilis energiahordozók és a felmelegedés miatt a klíma- és környezetvédelem egyre jobban foglalkoztatja az autógyártókat és beszállítóikat.

A piezokristályos megoldással halkabb a dízel
A legnagyobb független autóalkatrész gyári beszállító, a Bosch szerint még vannak fejlődési lehetőségek a belső égésű motorok területén. Szerintük húsz év múlva is a belső égésű motoroké lesz a főszerep, de az alternatív hajtások közben egyre jobban fejlődhetnek.

A Bosch szerint négy fejlődési irány van: a belső égésű motorok mellett az alternatív üzemanyagok, a hibrid koncepciók és az energia-átalakítóként fűtőanyagcellával ellátott elektromos hajtás fejlődhet komolyabban.

Rolf Leonhard, a Robert Bosch GmbH dízel rendszerekkel foglalkozó fejlesztési vezetője elmondta, hogy a közvetlen befecskendezésű dízelmotorok 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a régi szívócső-befecskendésű benzinmotorok. 

Emellett a szén-dioxid-kibocsátásuk negyedével kisebb, így a dízeltechnológia környezetbarát hajtásnak számít. Várakozások szerint Észak-Amerikában és Ázsiában áttörést lehet elérni a dízellel. 

A környezet kímélése szempontjából fontos a „downsizing“ is, ez azt jelenti, hogy a teljesítmény- és forgatónyomaték csökkenése nélkül tudnak kisebb motorokat készíteni. A kisebb löktérfogat és a kevesebb henger kisebb súrlódási veszteséggel jár.

A benzinmotoroknál a közvetlen befecskendezés a kulcsfontosságú technológia, ezzel a menetdinamika megmarad, de csökken a fogyasztás. A Mercedes CLS 350 CGI-ben tavaly bemutatott 200 baros piezo befecskendezővel 15 százalékkal csökken a fogyasztás, ezáltal kisebb a szén-dioxid-kibocsátás is.

A cikk folytatásában kiderül mit érnek az alternatív megoldások. Kattintson.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Melyik az év tesztautója? Szavazzon!

Január másodikán éjfélkor zárul az a szavazás, amelyen olvasóink eldönthetik, hogy a 2007-ben az Autómenedzser.hu autós portálon tesztelt autók közül melyik tetszett nekik a legjobban. Nyolc kategóriában - prémium kisautó, családi egyterű, céges autó, prémium üzleti autó, szabadidő-autó, terepjáró, kompakt sportkocsik és álomautók - szavazhatnak az év tesztautójára. Önnek melyik kellene?