szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A schengeni nyitás nem mindenkiben keltett egyforma érzelmeket: a határmenti osztrák falvakban elszaporodtak a katonai, illetve civil, polgárőri járőrözések, a földutakra "behajtani tilos" táblák kerültek, és a korábban elhelyezett tankakadályokat az istennek sem akarják elbontani.

Panaszkodnak a nyugati határ menti falvakban élő magyar ingázók: a határnyitás után is nagyot kell kerülniük, ha osztrák munkahelyükre, iskolájukba akarnak eljutni, miután a burgenlandi önkormányzatok egy része megtiltotta az autósforgalmat a kisebb utakon. Az osztrák hatóságok ezt azzal magyarázzák, hogy ezek az utak nem biztonságosak, illetve a forgalom hirtelen növekedése környezeti károkat okozna a burgenlandiaknak.

Úgy látszik, az osztrák sógorokat nem győzte meg Alfred Gusenbauer kancellár sem, aki még az év végi ünneplésben azt nyilatkozta: „Alaptalanok a főként közbiztonsági félelmek a határ menti osztrák falvakban, és a magyar kormányfőnek is elmondtam, hogy ezeket főként az osztrák szélsőjobboldal idegenellenessége gerjeszti.” Bárki is gerjessze őket, a helyi hatóságoknál megértésre találtak. Fertőrákos és Fertőmeggyes (Mörbisch) közé, a PHARE-, valamint magyar önkormányzati pénzből a határig megépült útszakaszra már a határnyitás másnapján kikerült a "behajtani tilos" tábla. Magyar részen az út gépjárművel járható, de onnan már csak gyalog vagy kerékpárral lehet közlekedni.

A fertőmeggyesi elhatárolódást erősítik azok a harckocsiakadályok, amelyeket a vasfüggöny idején telepítettek például Sopronkeresztúr (Deutschkreutz) és Harka közé. A katonaság által kihelyezett kéttucatnyi akadály korábban az embercsempészek elleni harcot szolgálta. Az akadályok még az osztrák polgármestert, Manfred Köllyt is irritálják: ő úgy véli, egyedüli helyzet állt elő, Európa szívében szögesdrótos akadálypálya választja el a két települést, a két népet.

Elszállítani csak a hadsereg tudná a spanyollovasként is ismeretes tankakadályokat, ám az ORF állami rádió információja szerint a hadseregnek most sokkal fontosabb dolgai vannak, mint ilyen vasakkal szórakozni. Gerold Falch ezredes azt nyilatkozta, bár másodlagos kérdésről van szó, február végéig mindenképpen elszállítják az akadályokat, de ehhez speciális eszközök szükségesek. Ezért a késlekedés.

Az osztrák településen lélektani akadályokat is lehet látni, néhány napja egy magáncég biztonsági emberei járőröznek a faluban, a polgármester szerint a helyiek biztonsága érdekében. A felsőpulyai rendőrség (Obenpullendorf) azonban szükségtelennek és fölöslegesnek tartja ezt a tevékenységet. A határvadászok jelenléte is megerősödött: szemlélődnek, figyelnek, és ha kell, bevonják a rendőrséget, akik kérdeznek, igazoltatnak, ha szükséges, előállítanak. Az egykori határ őrei szemlélődésének színhelye most nem a bozótos a zöldhatáron, hanem a települések utcái, a parkolók, a vasútállomások és a bevásárlóközpontok.

B. Cs.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Ötvenéves az osztrák népautó

Ötven évvel ezelőtt kezdték el gyártani az osztrák népautót, az olasz Fiat karosszériájával, grazi motorral szerelt Steyr-Puch 500-ast.