Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Nemzeti Ellenállás Mozgalom petíciójának ötletére reagált. ","shortLead":"A Nemzeti Ellenállás Mozgalom petíciójának ötletére reagált. ","id":"20250501_Magyar-Peter-Orban-emberek-Tisza-Part-reven-avatkoznak-majd-be-a-valasztasokba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"0437e31e-9c84-4433-a90d-7659ff060547","keywords":null,"link":"/itthon/20250501_Magyar-Peter-Orban-emberek-Tisza-Part-reven-avatkoznak-majd-be-a-valasztasokba","timestamp":"2025. május. 01. 20:24","title":"Magyar Péter: Orbán jól látja, az emberek a Tisza Párt révén avatkoznak majd be a választásokba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6d7de9b-4ef0-4ecc-9465-2497a56192c3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mike Waltz volt az, aki véletlenül bevont egy újságírót is egy titkos kormányzati csevegésbe.","shortLead":"Mike Waltz volt az, aki véletlenül bevont egy újságírót is egy titkos kormányzati csevegésbe.","id":"20250501_Lemond-tisztsegerol-Mike-Waltz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6d7de9b-4ef0-4ecc-9465-2497a56192c3.jpg","index":0,"item":"16d3eb59-8875-4c22-bb46-809d6e8f4051","keywords":null,"link":"/vilag/20250501_Lemond-tisztsegerol-Mike-Waltz","timestamp":"2025. május. 01. 17:28","title":"Távozik Trump nemzetbiztonsági tanácsadója, aki felvett a titkos csetre egy újságírót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d87163d6-becc-4cb6-b9a0-91a25f9e5d55","c_author":"HVG","category":"kkv","description":" Nem tudom annyiért adni az ételt, hogy keressek rajta – írta a tulajdonos. ","shortLead":" Nem tudom annyiért adni az ételt, hogy keressek rajta – írta a tulajdonos. ","id":"20250501_Bezar-a-Lehel-piac-egyik-jol-ismert-kifozdeje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d87163d6-becc-4cb6-b9a0-91a25f9e5d55.jpg","index":0,"item":"d52d42c9-4a13-4358-ab3b-b479cb563d10","keywords":null,"link":"/kkv/20250501_Bezar-a-Lehel-piac-egyik-jol-ismert-kifozdeje","timestamp":"2025. május. 01. 17:09","title":"Bezárt Budapest egyik jól ismert kifőzdéje, mert nem győzik a rezsit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43192bac-830b-4f22-b02d-5dfb98e582c8","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Már arra készülnek Brüsszelben, mi lesz, ha júliusban nem szavazza meg Orbán Viktor az orosz szankciók meghosszabbítását?","shortLead":"Már arra készülnek Brüsszelben, mi lesz, ha júliusban nem szavazza meg Orbán Viktor az orosz szankciók...","id":"20250501_Suddeutsche-Brusszel-Trump-Orban-orosz-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43192bac-830b-4f22-b02d-5dfb98e582c8.jpg","index":0,"item":"50682501-bd0d-48f2-9bb8-1476de91e729","keywords":null,"link":"/360/20250501_Suddeutsche-Brusszel-Trump-Orban-orosz-szankciok","timestamp":"2025. május. 01. 07:56","title":"Süddeutsche: Brüsszelben attól félnek, hogy Trump kérésére Orbán válságba taszítja az EU-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6aee5a73-5e6a-4944-8bf5-08013d232a7f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Fradi elnökét az akasztotta ki, hogy az idei fináléra Fradi szurkolói kártya nélkül is lehet jegyet venni az FTC szektoraiba.","shortLead":"A Fradi elnökét az akasztotta ki, hogy az idei fináléra Fradi szurkolói kártya nélkül is lehet jegyet venni az FTC...","id":"20250430_kubatov-gabor-fradi-mlsz-paks-magyar-kupa-puskas-arena-donto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6aee5a73-5e6a-4944-8bf5-08013d232a7f.jpg","index":0,"item":"d6c04936-b1cf-442b-a887-b5643697c6e8","keywords":null,"link":"/elet/20250430_kubatov-gabor-fradi-mlsz-paks-magyar-kupa-puskas-arena-donto","timestamp":"2025. április. 30. 20:13","title":"Kubatov Gábor kiakadt az MLSZ-re a Magyar Kupa döntője miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ee2991d-2a46-4d5a-b5ab-d67505f2a3fd","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Lesz nagy csodálkozás, amikor kijönnek a számok 2025 első negyedévéről – ígérte fél éve Orbán Viktor, és tényleg lett, csak nem úgy, ahogy ő gondolta: megdöbbentően gyengén teljesít a magyar gazdaság. Hol van már az idő, amikor a kormány azt mondta, megindultunk, repülőrajt, utazósebesség, aztán sprint?","shortLead":"Lesz nagy csodálkozás, amikor kijönnek a számok 2025 első negyedévéről – ígérte fél éve Orbán Viktor, és tényleg...","id":"20250501_Repulorajt-attores-novekedes-igeret-orulet-ner-gdp-valsag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ee2991d-2a46-4d5a-b5ab-d67505f2a3fd.jpg","index":0,"item":"e2fcf951-b299-49cb-8462-548b61bdfb6b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250501_Repulorajt-attores-novekedes-igeret-orulet-ner-gdp-valsag-ebx","timestamp":"2025. május. 01. 10:00","title":"Repülőrajtot és magyar áttörést ígért a kormány 2025 elejére, aztán szembejött a valóság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A világ leggazdagabb embere etikátlan lépést emleget és cáfol, szerinte a lap szándékosan meghamisította a tényeket.","shortLead":"A világ leggazdagabb embere etikátlan lépést emleget és cáfol, szerinte a lap szándékosan meghamisította a tényeket.","id":"20250501_Elon-Musk-totalisan-kiakadt-miutan-a-Wall-Street-Journal-megirta-hogy-a-Tesla-mar-az-utodjat-keresi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9.jpg","index":0,"item":"1237972b-1f15-4834-ba78-27e1cee0264f","keywords":null,"link":"/kkv/20250501_Elon-Musk-totalisan-kiakadt-miutan-a-Wall-Street-Journal-megirta-hogy-a-Tesla-mar-az-utodjat-keresi","timestamp":"2025. május. 01. 13:13","title":"Elon Musk totálisan kiakadt, miután a Wall Street Journal megírta, hogy a Tesla már az utódját keresi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c684d6b5-6a2b-45cc-8ce9-ea7344ce113f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump fia házalni jött Európába, Orbán nehéz helyzetben van, az Orbán-barát svájci lap pedig schmidtmáriázott egyet. Ez a HVG360 nemzetközi lapszemléje.","shortLead":"Trump fia házalni jött Európába, Orbán nehéz helyzetben van, az Orbán-barát svájci lap pedig schmidtmáriázott egyet...","id":"20250501_Nemzetkozi-lapszemle-Orban-Putyin-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c684d6b5-6a2b-45cc-8ce9-ea7344ce113f.jpg","index":0,"item":"6bd3d0a7-984b-4e58-ad28-c83414622a9c","keywords":null,"link":"/360/20250501_Nemzetkozi-lapszemle-Orban-Putyin-Trump","timestamp":"2025. május. 01. 10:58","title":"Putyin nyílt propagandistája lett a bucsai álhíreket lehozó szélsőjobbos lap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miben bízzon az ember, a német autókban, vagy az ADAC-ban?
BMW
Miben bízzon az ember, a német autókban, vagy az ADAC-ban? A német autóklub legújabb felmérése szerint, mindkettőbe érdemes. A Németországban és Európában totum factumként elfogadott nagyszabású felmérésekében a megbízhatóságot és a meghibásodási arányokat helyezi a minőség értékelésének középpontjába. Az ADAC által odaítélt megbízhatósági díjat (Gelber Engel) tehát az a jármű kapja, amelyik 1000 autóból a legkevesebbszer romlott el, vagyis, amelyikhez a legkevesebbszer kellett kihívni a sárga angyalt. Természetesen ez csak egyfajta mintavétel az autópiacon, hisz a legtöbb márkának saját műszaki segélyszolgálata van, ám az ADAC tesztje Európában mégis a legelfogadottabb és leghitelesebb.
A díjat idáig kizárólagosan a japán járművek kapták. A távol-keleti konszernek - főképp a Toyota - 3 évvel ezelőtt még az első 9-10 helyezést is magának tudhatta. Igaz, a német autók - a mindig problémás márkák, mint Renault és Fiat előtt álltak a rangsorban, de jócskán lemaradva az ázsiai csapatoktól.
Ez a kép azonban megváltozni látszik. Néhány hete az ADAC kiosztotta a 2008-as Sárga angyal díjat. A lista szerint fordult a kocka: az első 10 helyezett között 8 német autógyártó áll, míg a japán márkákból csak két szereplő van rajta, az 5. és a 10. helyet.
A drasztikus változást két márka tekintetében érezhetjük igazán. A legnagyobb diadalt a BMW arathatta – miközben a Toyota óriási vereséget szenved. A bajor gyár mind a négy, magas árszínvonalú modellje a győztesek csúcsteljesítői közé tartoznak. A Sárga angyal minőség díjat a BMW X3 nyerte el. Mi történhetett a müncheni konszernben? Csoda?
[[ Oldaltörés: A német csoda ]]
Audi
A BMW-nél és az Audi-nál – magyarázza az ADAC szakértője, Thomas Kroher –javultak a gyártási folyamatok. A gyárak sokkal hatékonyabban dolgoznak, amely egyértelműen magával hozza a minőségi javulást is. Pontosan ez a magyarázata a Toyota korábbi sikereinek is. A Toyota City híres gyártási rendszere alapkövetelménynek számított sokáig, szinte minden autógyártónak követendő példát jelent. A gyárnál minden gyártósor felelőse ismeri a címszavakat: „poka joke-t”, vagyis az automatikus önkontrollt, minden dilettánsnak tudnia kell, „kaizen”, a folyamatos fejlesztési folyamat és a „muda” amely a költségnövekedést jelenti, és annak elkerülésére a cél.
Szinte hitvallásként terjedt el a Toyota-módszer a világ autószerelő üzemeiben. Számos kísérlet volt arra vonatkozóan, hogyan lehetne elsajátítani a japán precizitást, mentalitást. Egyes cégeknél a menedzserek úgynevezett japán-szobákat rendeztek be maguknak. A Jaguárnál pedig zöld-és fekete öveket osztottak a legjobb munkásoknak, ezzel is egy kicsit a dzsudó-misztikát utánozva. Az erőfeszítések azonban nem hoztak eredményt. Néhány gyár azonban úgy látszik, mégis csak tanult valamit az ellenféltől. Norbert Reithofer, a BMW egyik főnöke már évek óta hangoztatja: a legjobb példakép a Toyota. Mindenkinek ettől a gyártól kéne tanulnia: itt ugyanis minden kifogástalan és persze sokáig elérhetetlennek is tűnt. Most azonban talán végérvényesen sikerült megfejteni a titkot. Sőt, a német cégeknek sikerült túlszárnyalniuk a mestert. Mi történhetett a Toyotával? Talán elfelejtette a trükköket?
Mi lehet az oka annak, hogy a korábbi győztes így lecsúszott? Az idei rangsorban nincs Toyota gyártmány az első tíz helyezett között.
Toyota
A német Toyota-forgalmazó szóvivője, Jürgen Stolze így vélekedik erről: szó sincs arról, hogy a Toyota romlott volna le ennyire. Egyszerűen a többiek jelentősen feljavultak, jobbak lettek. Ők nem aludtak úgy el, mint mi. Időben, előbb, gyorsabban kapcsoltak, mint mi – nyilatkozta. Ez azonban nem magyaráz meg mindent. Hiszen, az eredmények szerint igenis rontott a Toyota, a vizsgálatok szerint például jóval több meghibásodás jelentkezett az autóknál, mint korábban. A Yaris – mely két évvel ezelőtt elnyerte a Sárga angyal-díjat – az ADAC tesztje szerint kétszer annyi hibát produkált, mint korábban. Ennél a modellnél tavaly 7,5 lerobbant autó jutott ezer példányra. A Golf-rivális Corolla esetében 8, a középkategóriás Avensisnél pedig 7,1 ezrelék volt a meghibásodási ráta. Ezek kifejezetten rossz mutatók – a Ford eredményei hasonlítanak.
ADAC-lista 2008
1. BMW X3 2. AUDI A2 3. BMW 1 4. BMW Mini 5. Mazda 3 6. Mercedes CLK 7. Audi A4/S4 8. BMW 3 9. Mercedes SLK 10. Mitsubishi Space Star
Az első helyezett BMW X3 alig több mint egy meghibásodást produkált 1000 autóból. Ezt a számot szinte lehetetlenség felülmúlni, hiszen ez gyakorlatilag hibátlan kocsit jelent. – mondta Kroher. Az 1,1 ezrelékes érték olyan problémákat jelent, melyekről a gyárak nem tehetnek: ilyen például az akkumulátor lemerülése abban az esetben, amikor bekapcsolva hagynak egy fogyasztót. A Toyota-képviselője erre az eredményre csak közhelyekkel tudott válaszolni: felismertük a problémát és dolgozunk már a megoldásokon.
[[ Oldaltörés: Mi történt a japánokkal? ]]
toyota
A legnagyobb gondot a költséghatékonyság jelenti. Vagyis a Toyotánál viszonylag kis teljesítményű akkumulátorokat alkalmaznak. Éppen ezért mostantól jóval nagyobb kapacitású akksikat szerelnek majd a járművekbe. Ez azonban még nem elég a jó eredményhez. Hiszen a cégnek további hibákat – pl. az indítómotor, a turbófeltöltő, az automata sebességváltó, a kuplung és az ablaktörlőt hajtó szerkezet meghibásodásai – is ki kell javítania. Bár Stolze szerint ezek aprócska gondok, mégis az elmúlt évben több típus visszahívására kényszerült a cég. A Toyota saját luxusmárkája, a Lexus terepjárója esetében például rendszeresen előfordult a lábszőnyeget rögzítő kapcsok kilazulása, emiatt pedig a szőnyeg blokkolhatta a gázpedált. Más típusoknál pedig a kormányszerkezet működött rosszul.
Mazda
A javításokat már elkezdték az Aurisnál már láthatók az eredmények – mondta Stolze. Ez azonban még nem lesz elég ahhoz, hogy a Sárga angyalt ismét elnyerje a Toyota. Éppen ezért a cég mindenképpen tanulmányozni fogja az ADAC eredményeit, melyekből kiderül az is, milyen kritériumoknak kell megfelelni ahhoz, hogy a vevők is elégedettek legyenek.
A végső magyarázat szerint a probléma legfőbb oka, hogy a hirtelen megnövekedett kereslettel nem tudták biztonsági szempontból tartani a lépést. Az utóbbi években ugyanis az évi 9,5 millió eladott autóval a Toyota a második legnagyobb gyárrá nőtte ki magát. A cég vezetője, Kasuaki Watanabe önkritikát gyakorolt nyilatkozatában: - A mennyiség nem minden. Feltétlenül javítanunk kell a minőségen, még akkor is, ha ezzel lassítunk a tempón, és nem tudunk annyi autót gyártani, mint korábban.
2005-ös ADAC-lista
1. Toyota Avensis 2. Toyota Yaris 3. Mazda Premacy 4. Toyota Corolla 5. Toyota RAV 4 6. Mitsubishi Colt 7. BMW Mini 8. Mazda MX 5 9. Honda Civic 10. Mazda 626
A legtöbb meghibásodást azokban a Toyotákban regisztrálták, mely az anyagyártól távol készült. Vagyis a legtöbb gond az európai gyárakban összeszerelt autókkal volt. Ezzel a problémával egyébként egy másik távol-keleti cégnek is szembe kellett már néznie. A Nissan cég például szintén nagy minőségromlást produkált, amikor gyárat nyitott Angliában és Spanyolországban. A Renault-partner azonban hamar észbekapott és egyik modelljével például jobb eredményt ért el, mint a Toyota.
A szintén régóta Európában is gyártott Mazda és Honda modellek – Kroher szerint – állandóan tartják a magas színvonalat. A Mazda például egyik típusával – az élmezőnyben végzett. A Toyota egyetlen sovány vigasza a Prius lehet, mely nem bukott meg totálisan az ADAC-teszten.