szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A világ legjobb középkategóriás limuzinjának szánták...

Stiller Ákos

A világ legjobb középkategóriás limuzinjának szánták, bármilyen szánalmas is kimondani, az lett. Ezzel a felszereltséggel. Felsorolni is sok lenne, de mégis meg kell tennem. 

Három autót kapunk egyben, igaz, három árát kérik el éppen. Az A4 sok olyan technikai, kényelmi és biztonsági eszközt megkapott, amit eddig csak nagyobb Audikban találtunk. Egyetlen dolog azonban világpremier, az Audi drive select. Ez egy olyan újítás, amely gombnyomásra más személyiséget kölcsönöz az autónak. Minden egyes útra egyedi autót varázsolhatunk. Napszaktól, hangulattól, forgalomtól, partnertől, évszaktól, országtól függően, vagy éppen függetlenül. 

Stiller Ákos

A komfort fokozat (comfort) nagyon kényelmes finom, limuzinos megoldás a mindennapokra, a kormány közvetett, a lengéscsillapítás lágy. Az automata (auto) üzemmód a hosszabb utakra javasolt, az egyéni mód (individual) a vájtfülüeké (itt egyénileg szabhatjuk testre a kormányzást, a felfüggesztést, a motor dinamikáját, a lengéscsillapítást), a sport gomb (dynamic) pedig a valóban sietős, macsós vezetési stílust teszi lehetővé. Az autó ebben a fokozatban megvadul, a kormány felkeményedik, közvetlen, a futómű merev, az ESP később avatkozik be, a gázpedál érzékenyebbé válik, az automatikus váltó magasabb fordulatszámon léptet feljebb, hagyja kihúzatni a motort. Ilyenkor megjön az étvágy is persze.

Erre egyébként nem lehet panaszunk, bár a gyári adat sokkal karcsúbb, főként városban használva az 500 kilométeres próba során 9,67 liter gázolajat vett magához száz kilométerekre lebontva. A drive select mindennapi használatban is beválik, reggel a dugóban automata vagy komfort fokozatban hajtottam az A4-est, hazafelé, amikor már kevesebben voltak az utakon, sportfokozatban lódultam kifelé a városból. Ebben a fokozatban legnagyobb az élmény. 

Stiller Ákos



A hathengeresnek szép a hangja is, a gázra taposva még sportosnak is mondható a két oldali kipufogóból felhördülő zenebona. Kívülről hallgatva hangos a motor, bent síri csend uralkodik, igaz nem sokáig, mert a hangzáskirály dánok szinte kényszerítenek arra, hogy bömböltessük a dub-ot. Ha hibája lehet ennek az autónak, mindenképpen az, hogy a 2,7 literes dízelmotorhoz nem társítható quattro állandó összkerék-hajtás, ezt a kiváltságot meghagyták a szintén hathengeres háromliteres erőforrásnak. A tiptronic váltó kézzel is kapcsolható. 

[[ Oldaltörés: Kényelem, biztonság, csúcstechnika ]]

Stiller Ákos

Nézzük akkor a kütyüket: 
Audi sávváltás asszisztens: Az autó hátsó lökhárítója mögé láthatatlanul elhelyezett radarérzékelők segítségével támogatja a vezetőt a holttér és a jármű mögötti forgalom figyelemmel követésében. A külső visszapillantó tükörben lévő fényjelzés tájékoztatja, illetve figyelmezteti a vezetőt, ha sávváltásnál egy másik jármű helyzetét kritikusnak észleli. Főként a balra tartásnál volt nagy segítség, a jobbra váltásnál kevésbé észrevehető.

Audi sávelhagyás figyelmeztető rendszer: Az adott sáv elhagyása előtt figyelmeztető jelzést ad: ha az egyik irányjelzőt sem működtetjük, ám az autó oldalirányba halad, vagy elhagyja a meghatározott sávot, a kormánykerék rövid ideig, jól érezhető módon rezegni kezd. 

Adaptív sebességszabályozó: Az extraként rendelhető adaptív sebességszabályozó (ACC) automatikusan szabályozza az előttünk haladó járműhöz mért követési távolságot. Ha a jármű lassít, a rendszer az mi autónk sebességét is csökkenti. Hirtelen fékezése esetén a rendszer először hangjelzéssel figyelmeztet, majd szükség esetén röviden fékez, 200-ról akár 30 kilométer/órás sebességre lassul. Még akkor is életet ment a rendszer, ha nincs bekapcsolva. Ha például túl közel kerülünk az előttünk haladóhoz,akkor beavatkozik az Audi braking guard, amely képi- és hangjelzéssel figyelmeztet a veszélyre. 

LED nappali világítás: Az extraként rendelhető, keskeny Xenon plusz fényszóró nem csak szépen néz ki, de technikailag is kifinomult: a 14 darab LED-ből álló füzér nappali világításként szolgál. A LED lámpáknak sokkal kisebb az áramfogyasztásuk, mint a hagyományos lámpáknak, és jelentősen hosszabb az élettartamuk.

Stiller Ákos

Ennyi elektronikus segítséggel lehet élmény a vezetés? – tehetik fel a kérdést. Amellett, hogy ezek a kütyük mind kikapcsolhatók, ahogy az ESP két fokozatban is, azt kell mondanom, nem elvesznek a vezetés ösztönös gyönyöréből, hanem még hozzá is tesznek. Kitolják érzékelésünk határait, lelassul és kitágul számunkra a világ, megsokasodnak az érzékszerveink, a technika belénk épül, számíthatunk rá, tudjuk, érezzük, hogy nem vagyunk egyedül, biztonságban vezetünk. 

Ülésfűtés mellett ülésszellőztetés is kényeztet, az ülések, akárcsak minden az A4-ben, ergonomikus kialakításúak, lyukacsos Milano bőrrel. Ezzel együtt háromzónás klíma-automatikát is kapunk, elektromosan állítható első ülésekkel és első könyöktámasszal. Az ülés szép és látványos, jó a fűtés, meg a szellőzés, ám ültem ennél kényelmesebben is autóban. Hátul is van bőven hely két személynek, a csomagtartó méretes és jól pakolható, a hátsó üléstámla osztottan dönthető. 

Az MMI szórakoztató és információs rendszer is bekerült a kínálatba, hatlemezes cédétárral, navigációval, színes parkolókamerával, elöl-hátul tolatóradarral és természetesen Bang & Olufsen zenével. A fahatású betétek ízlésesek, nekem változatlanul nem jön be ez a stílus. A belső barátságos, elegáns és finom. 

Stiller Ákos

A külső dinamikája meglepő, a letisztult kupészerű sportos formák, a szexisen ívelt lámpatestek, a pörölycápa-szerű első kötény vonzzák a tekintetet, de az autó leglátványosabb eleme a cicalámpa (így nevezte a fotósunk), azaz az első fényszóró LED-es csíkja. A körúton a villamosmegállókban megállt az élet, ha meglátták ezt a csodát, az emberek kővé dermedve bámulták, ha hívó szóval csábítottam volna őket, biztos követtek volna, mint egerek a furulyázó fiút. Ugyanezen okból a zebrán is nehéz volt áthaladni, mert mindenki megállt, hogy szemezzen vele. 

Már csak egy kérdés maradt nyitva: ki az az ember, aki így feltupírozva 17-18 milliót kiad egy A4-ért, amikor ezért az árért A6-ost vagy Q7-est is vehetne. Erre a kérdésre majd az élet adja meg a választ, épp ebben a pillanatban is csörög valamelyik kereskedésben a telefon, lehet, hogy éppen érdeklődnek. 

B. Cs.

[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]



Audi A4 2,7 TDI PDF Tiptronic
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 2698
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő190 lóerő 3500-4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 400 Nm 1400-3250-es fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2808
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4703 / 1826 / 1427
Csomagtér480-962 liter
Saját tömeg (kg) 1595
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 226
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)7,7
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Vegyes6,6
Országúti5,7
Városi8,1
Tesztfogyasztás9.67
CO2 kibocsátás (g/Km) 176
ÁRA A tesztautó ára kb. 18 millió Ft, 
alapára ezzel a motorral 11,3 millió forint


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Audi teszt: S, mint sportos

Csúcshoz közeli felszereltséggel vehettem birtokba a legkisebb Audi legnagyobb és...