szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Áprilisban 1 millió 420 ezer 944 új személyautó kapott rendszámot Európában, 9,6 százalékkal több, mint tavaly áprilisban, de a növekedés lényegében annak tudható be, hogy három munkanappal több volt idén áprilisban, mint tavaly áprilisban.

© Autómenedzser
Ezzel együtt az autókereslet szinte stagnált az első négy hónapban, 5 millió 575 ezer 564 új kocsi kapott rendszámot, 1,0 százalékkal több, mint a tavalyi első négy hónapban,  jelentették az európai autógyártók szövetségében (ACEA) pénteken. Az ACEA európai összesítésében az EU- és az EFTA-tagországok szerepelnek. Az EU régi tizenöt tagországában áprilisban 1 millió 275 ezer 546 új autót regisztráltak, 9,4 százalékkal többet, illetve az első négy hónapban 5 millió 29 ezer 722-őt, ugyanannyit, mint egy évvel korábban. A tavalyi, áfa-emelés okozta visszaeséshez képest Németországban kiugróan nőtt a kereslet: áprilisban 20 százalékkal, az első négy hónapban 7,3 százalékkal több személyautó kapott rendszámot, mint egy évvel azelőtt. 

Közben az EU új, tíz kelet-európai tagországában áprilisban 105 ezer 955 új autó kapott rendszámot, 11,3 százalékkal több, mint tavaly áprilisban, és az első négy hónapban 405 ezer 192, 13,1 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt. Ebben a térségben tavaly a legtöbb új autó Lengyelországban kelt el: áprilisban 28 ezer 111, 11,1 százalékkal több, illetve az első négy hónapban 115 ezer, 17,3 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A második helyezett Romániában áprilisban 22 ezer 943, 0,7 százalékkal több, illetve az első négy hónapban 96 971, szintén 17,3 százalékkal több új kocsi fogyott, mint egy évvel azelőtt. Az ACEA összesítése szerint a térségben Magyarország továbbra is a harmadik helyezett az első négyhavi forgalommal: az 54 ezer 549 új autó azonban 1 százalékkal kevesebb volt, mint a tavalyi első négy hónapban. Áprilisban viszont már az egy évvel korábbinál 7,2 százalékkal több, 14 ezer 415 új kocsi kapott rendszámot Magyarországon. Csehországban áprilisban 14 ezer 782, 23,5 százalékkal több, az első négy hónapban 42 ezer 79, 13,6 százalékkal több új kocsi kelt el az egy évvel azelőttinél. Szlovákiában áprilisban 6815, 37 százalékkal több, az első négy hónapban 18 ezer 163, 23,3 százalékkal több új személyautó kelt el az egy évvel korábbinál.  

Nyertesek és vesztesek (Oldaltörés)



A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen csoport piaci részesedése nőtt: áprilisban 269 ezer 44 autó fogyott márkáiból Európában, 12 százalékkal több, mint tavaly áprilisban, illetve az első négy hónapban 987 ezer 350, 0,9 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt. A piaci részesedése 20,5 százalékra nőtt a tavaly áprilisi 20 százalékhoz képest, illetve az első négy hónapban 19,1 százalékra az egy évvel korábbi 18,9 százalékhoz képest, az ACEA pénteken megjelent összesítése szerint. A csoporton belül az Audi kocsijaiból áprilisban 61 ezer 204 kelt el, 9,5 százalékkal több, illetve az első négy hónapban 218 ezer 116, 1,9 százalékkal kevesebb, mint egy évvel azelőtt.

© Autómenedzser
A második helyezett PSA Peugeot Citroen piaci részaránya áprilisban 13,2 százalékos volt az egy évvel korábbi 13,5 százalék helyett, az első négy hónap átlagában is 13,2 százalékra apadt az egy évvel korábbi, szintén 13,5 százalékhoz képest. Kissé gyengült a tavaly sokat javító Fiat: áprilisban is, az első négy hónapban is 8,4 százalékos volt a piaci részesedése az egy évvel azelőtti, rendre 8,5 százalék helyett. A Renault csoporthoz tartozó Dacia áprilisban 42,8 százalékkal, az első négy hónapban 68,9 százalékkal növelte értékesítését Európában az egy évvel azelőttihez képest, piaci részaránya rendre 0,6 százalékra emelkedett 0,4 százalékhoz képest.

A japánok közül a Suzuki európai eladásai áprilisban 5,6 százalékkal meghaladták az egy évvel korábbit, az első négy hónap átlagában 5,5 százalékkal elmaradtak attól, a piaci részaránya áprilisban változatlan 1,5 százalékos volt, az első négy hónap átlagában 1,5 százalékra csökkent a tavalyi első négyhavi 1,6 százalékhoz képest az Acea szerint.  egész évben 1,6 százalékra emelkedett a 2006-os 1,5 százalékról. 

© Stiller Ákos
Továbbra sincs gondjuk a független luxusgyártóknak: a BMW áprilisban 24,8 százalékkal, az első négy hónapban 14,4 százalékkal több kocsit adott el az egy évvel korábbinál, a piaci részaránya áprilisban 6 százalékra, az első négy hónapban 5,6 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 5,3 százalékhoz, illetve 4,9 százalékhoz képest.

Tavaly 15,959 millió új autót regisztráltak Európában, 1,1 százalékkal többet, mint 2006-ban, az Acea szerint. Az európai autópiacot egész évben nyomta a gyenge nyugat-európai kereslet, ezt  a gyorsan növekvő kelet-európai piac nem tudta minden hónapban ellensúlyozni, de az év átlagában ez mégis sikerült. Az EU régi tizenöt tagországában tavaly 14,363 millió új autót vásároltak, kissé kevesebbet a 2006-os 14,37 milliónál. Egész évben Finnországban és Németországban volt a legnagyobb a visszaesés, 13,8 százalékos, illetve 9,2 százalékos. A másik nagy nyugat-európai piacon, Franciaországban mindössze 3,2 százalékos volt a növekedés tavaly 2006-hoz képest.

Közben az EU új, tíz kelet-európai tagországában tavaly egész évben 1,165 millió új kocsi kelt el, 14,5 százalékkal több, mint 2006-ban. Ebben a térségben tavaly a legtöbb új autó Romániában kelt el, 312 ezer 532 - egy lakosra számítva 0,014 -, 26,3 százalékkal több, mint 2006-ban. A második helyezett Lengyelország volt tavaly 293 ezer 319 új autóval - egy főre számítva 0,008 - , 22,9 százalékos piacbővüléssel, a harmadik Magyarország 173 ezer 25 új autóval - egy főre számítva 0,017 -, 7,8 százalékos csökkenéssel 2006-hoz képest. A negyedik helyezett Csehországban 132 ezer 542 új autó kelt el - egy főre számítva 0,013 -, 6,9 százalékkal több, mint 2006-ban.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!