szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A japánok lekörözhetetlenek az autóelektronika terén. Erre a hitre szeretnének rácáfolni a németek, akik belevágnak az elektromos autók fejlesztésébe.

Elektromos Mitsubishi
© Mitsubishi Motors
Köztudott, hogy a japánok nagyon jó eredményeket értek el az autógyártás terén. Sőt, mindig újabb különlegességekkel lepik meg a világot. Most azonban megtörni látszik az egyeduralmuk. A németek ugyanis a környezetkímélő autók következő generációjával szeretnék behozni a japánokat. A német autógyártók nagy reményét Kamenz jelenti.

Oberlausitz városkában nem történt túl sok világrengető dolog, mióta 230 évvel ezelőtt  Gotthold Ephraim Lessing, a fiatal lelkész, majd később író megírta a Bölcs Náthán című művét. Pedig Kamenzben van a Li-Tec nevű cég, illetve egy másik híres vállalatnak, a Jaegermeister gyártójának, a Sachsen-Fahnennek is itt van a székhelye. Ebből a szász tartományból indul a német autóipari hajsza.

A Li-Tec nagyteljesítményű akkumulátorokat gyárt, ami a lítium-ion technológiának köszönhetően a jövő záloga. Ennek révén az autók kizárólag árammal működhetnek, ugyanakkor a már megszokott gyorsaságról és kényelemről sem kellene lemondaniuk a tulajdonosoknak. A belső égésű motorokat pedig az elektromotorok fogják felváltani. Németországban az autógyártó, alkatrész-beszállító, és az akkumulátort előállító cégek is nyitottak a jövő technológiájára. Egyelőre az üzlet még a szándéknyilatkozatoknál tart. Hónapok óta tervezgetnek az autógyártók, 2010-re már konkrétumokat ígérnek. Akkorra szeretne a Volkswagen egy kiskategóriás autót a piacra dobni (az Up alapjain), amely már az új elektromos elv szerint működne. A sort követi a Toyota, a Renault, a Peugeot és a Mercedes-Benz is, akmelyek hasonló szándékukat jelezték. A BMW elektromos Mini megjelenését ígérte. Az amerikai óriás, a General Motors is szeretné Chevrolet márkájánál két éven belül kipróbálni az elektromos technológiát, ám először egy benzinmotorral kombinált megoldást tervez.

Hibridjárműveket már tíz éve láthatunk az utakon. A piacvezető ebben a Toyota. A lítium-ion technológia azonban teljesen új lehetőségeket kínál. Erősebb akkumulátorok kisebb benzinmotorokat jelentenek, ami kevesebb fogyasztással is jár. Az új technológiát illetően az ázsiai gyártók járnak az élen. Ott már korábban ráálltak a hibrid modellekre is. A Sanyo, a NEC és a Panasonic specializálódtak az áramtárolásra.

A VW Up hibrid lesz
© VW
Két évvel ezelőtt még az európai és amerikai sajtóban is alig beszéltek róla. Ma a Volkswagen elnöke, Martin Winterkorn határozott meggyőződése, hogy „a jövőhöz hozzátartozik az elektromos autó”. Thomas Weber, a Daimler fejlesztési igazgatója szerint „ez egyenesen a jövő technológiája”. Az autógyártók már régóta keresik a fosszilis üzemanyag megfelelő alternatíváit, ám mindezidáig nem túl sok eredménnyel. Volt már szó tüzelőanyag-cellás vagy hidrogénhajtású autókról, de látni belőlük még semmit nem láthattunk. Az elektromos autóval állítólag ez másként lesz.

Az iparág nagy lehetősége, hogy nem muszáj egyik napról a másikra átállni, hanem folyamatosan, lassan kell az új technológiát bevezetni. A Toyota 2009-ben a harmadik generációs elektromos és benzinmotoros autóját fogja megjelentetni. Egy évvel később ugyanehhez a modellhez kábelen keresztül lehet majd áramot utántölteni. A japán gyártó most azt ígéri, hogy elektromos üzemben, egy töltéssel 25 kilométert tehetünk majd meg, ami még mindig nagyon kevés.

Komolyan gondolják (Oldaltörés)



Smartok a genfi szalonon
© hvg.hu
Andreas Gutsch, a Li-Tec igazgatója más dimenzióban gondolkodik. A német Focusban elmondta, az áramtárolás révén egy konnektorból tölthető kisautó akár 160 kilométeres hatótávra is képes. A szász cég mögött az Evonik konszern áll, vevői közé tartozik a Volkswagen is. A Contitental Nürnbergben gyártja lítium-ion akkumulátorait, amelyek az új hibrid Mercedes S-osztályt hajtják majd. Ám ez még nem jelent tömegtermelést. Szakértők óva intenek még az eufórikus állapottól, hisz ez még csak a kezdet. Akkor beszélhetünk jelentős változásokról, ha az akkumulátor, a segédeszközből egy önálló hajtáseszközzé fog fejlődni. Azonban addig még 10 év is eltelhet.

A londoni lakosok ezt a jövőt már a jelenben is átélhetik: száz elektromos Smart tesztautó furikázik a belvárosban. Mivel nem bocsátanak ki kipufogógázt, a magas városi adót nem kell fizetni utánuk. A Daimler 2010-ben kezdi majd el a modellek kis szériagyártását – hogy milyen darabszámban, a konszern még nem árulta el.

Jövőre jön a Chevrolet Volt
© Chevrolet
Az amerikai gyártó, a General Motors (GM) az elektromotoros időszakát 2010 végén egy sportos négyajtóssal kezdi. Egy 160 lóerős, erős elektromotorral felszerelt (csúcssebesség: 192 kilométer/óra) Chevrolet Volt-tal. Frank Weber projektigazgató optimistán az első évre minimum 10 ezer autó eladását várja. Négy személlyel és csomagokkal megpakolva az autó kizárólag elektromos árammal 64 kilométert tud megtenni. A legtöbb vevőnek ez elegendő kell hogy legyen, véli a gyártó. A hosszabb utaknál egy háromhengeres motor az akkumulátort újra feltölti. Vajon mennyire környezetbarát az áramtermelés? Amíg az e-üzemanyagot szénből és földgázból nyerik ki, addig a környezetvédelem hatása korlátozott. Azonban ahogy az autók bioárammal működnek majd, a mérleg az e-járművek irányába fog billenni. Németországban 1 euró áramárral számolnak feltöltésenként a voltosok. Egy 300 kilométeres távon az üzemanyag-fogyasztás biztosan 5 liter alatt lenne száz kilométerenként. Ennek az előnynek ára is van: Carl-Peter Forster, a GM európai igazgatója, tízezes eurós többletárral kalkulál egy hasonló kategóriájú benzines autóval szemben.

Stefan Gies, az RWTH Aachen jármű technikusa teljesen másképp képzeli el az árképzést. Egy olyan elektromos hajtású autót terveznek, amelynél a 2-3 személyes alapmodell csupán ötezer euróba kerülne. Az első prototípusok 2011-re várhatók. "Az ár már most provokáló" – ismeri el Gies a Focusban.

A magyar hibridautó
A magyar tervezésű Solo is a jövő évtized elején várható. Belsőégésű motorjának teljesítménye 10,0-20,0 kW. Szabvány fogyasztása: 1,5liter/100 kilométer (napcellás töltéssel). Szén-dioxid kibocsátása 27-36 gramm/kilométer. Hibridhajtásával sebessége a többi járműével egyező, dinamizmusa kiemelkedő, így a közúti forgalomba zavarokozás nélkül illeszkedik – áll a fejlesztő cég sajtóközleményében. A valódi előnyök a fenntartási költségekben jelentkeznek: mai árakon egy 600 kilométerre szóló utazás bő tízezer forintos üzemanyag-költsége kétezer forint lesz. Minimális teljesítményadó, biztosítási és szervizdíjakkal ez évente több százezer forintos megtakarítást jelent. A Solót gyártó őrségi cég kiállítja prototípusát a napokban kezdődő párizsi autószalonon.

Autómenedzser
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Autó

Elektromos autót mutatott be a Chevrolet

Chevrolet Volt névre keresztelte vadonatúj fejlesztésű elektromos autóját a General Motors amerikai vállalat; a kocsi prototípusát Richard Wagoner elnök-vezérigazgató személyesen mutatta be a detroiti autóshow-n.

MTI Autó

Elektromos gépkocsit gyárt a Nissan

Elektromotoros autókat tervez gyártani és forgalmazni a Nissan három éven belül. Japán második legnagyobb autógyára azért határozta el a hibrid autó kifejlesztését, mert fel akar zárkózni két nagy vetélytársa, a Honda és a Toyota mellé a környezetbarát járművek területén.

automenedzser.hu Autó

Néhány éven belül hibridautót gyárt Magyarország

Felavatta új cégközpontját az Antro Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó Kht. A cég az Őrségben fejleszti új, hármas hibridhajtású járművét. Eddig 200 millió forintot fektettek be.

hvg.hu Autó

Izrael az elektromos autók Kánaánja lehet

Nagyszabású terven dolgoznak Izraelben: 2011-ben be akarják inditani a világ első elektromos - autóhálózatát, töltőállomásokkal, elemcserélő-helyekkel, az autó boltokban a legújabb technológiák szerinti, versenyképes áron forgalmazott elektromos autókkal.

MTI Autó

A smart elektromos autók tesztjébe kezd

A DaimlerChrysler leányvállalata a smart az ősszel megkezdi az elektromos hajtású "smart fortwo ev" (electric vehicle) modellek forgalmi tesztelését. Száz kilométerenkénti 12 kilowattórás energia fogyasztással az autó hatótávolsága 110 kilométer.