szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Melyek a világ legborzasztóbb közútjai? Ezt a kérdést tette fel olvasóinak a népszerű autós blog, a jalopnik.com, amely a válaszok alapján toplistát állított össze.

A 10-es lista 10. helyén a kanadai jégmezők útjai állnak: az északi, északnyugati tartományok jégpáncél borította, sok esetben befagyott tavakon kanyargó útjain nem könnyű az élet. Az ott hajtó, sokat próbált kamionosokról egy tévés sorozat is készült. „Egyetlen rossz mozdulat is katasztrófahelyzethez vezethet” – összegzi a jégutakat a jalopnik.

A 9. helyre került a Pikes Peak Highway: a coloradói Cascade-ból induló, 31 kilométer hosszú útszakasz a Pikes Peakre vezet, 4302 méternyi szintkülönbséggel. A legendás hegyi autóverseny helyszínén a legbátrabb pilótáknak is gondot okoz, hogy az úton maradjanak: „Adjuk hozzá a forgalmat, a változó időjárást, a nem figyelő turistákat, egyebeket. Milyen lehet itt az esély? Nem túl jó” - jegyzi meg a blog.

Egy jégút Kanadában
thereandbackagain

A 8. pozíciót az Egyesült Államok 1-9-es autóútja kapta, amely New Jersey északi részéről vezet New Yorkba. Az olvasók a közel 50 kilométeres út azon szakaszát emelték ki, amely a Lincoln alagúttól vezet Newark repteréig: kanyargós, töredezett, a sebességkorlátozások miatt lassú, ráadásul lehúzódni sem lehet. „Ez az út biztosan darabokra rázza az autódat, ha pedig balesetet szenvedsz, legalább hat autót biztosan magaddal rántasz” – sommázott a jalopnik, "szörnyűnek" titulálva az ominózus útszakaszt.

Szintén New Yorkhoz kötődik a 7. helyezett, a Queens Boulevard, amelyet a Connecticut állambeli Fairfieldben található Merritt Parkway előz meg: az olvasók szerint ez az út azzal érdemelte ki a helyét, hogy túlságosan kanyargós, hemzseg a gyorshajtóktól, ráadásul nincs leállósáv, így műszaki hiba esetén nem nagyon van hová menekülni. „A jobb napokon igazán mókás, olyanok azonban gyakorlatilag nincsenek” – jegyzi meg a blog.

Az 5. helyre iratkozott fel a Colorado államban található Red Mountain hágó: a San Juan hegységben található kanyargós út 3358 méter magasba vezet és a környék festői ugyan, de ez az egyik legkomolyabb veszélye. Mivel az egyik oldalon sziklák, a másik oldalon pedig szakadékok övezik, a blog szerint aki a tájban kezd gyönyörködni, az pillanatok alatt az életével fizethet.

Kína
jalopnik.com

Éppen csak lemaradt a dobogóról Oroszország, amelynek útjain – hála az autósok által a saját biztonságuk érdekében egyre gyakrabban használt fedélzeti kamerák felvételeinek – őrültebbnél őrültebb incidensek történnek. A pódium legalacsonyabb fokáról a kínai utak szorították lesz az oroszokat: a blog szerint a szövevényes és zsúfolt úthálózat mellett a vezetési kultúra is hozzájárul ahhoz, hogy rémisztő a közlekedés. „Mi van ott, ahol az autóipar épp most került felszállóágba, az utakon úgy pattognak, mint a nyuszik és mindenki most jut hozzá az első autójához? Isten hozta Kínában!” – fogalmaz a blog, amely hozzáteszi: különösen a belvárosi közlekedés veszélyes arrafelé.

A 2. helyre a Stelvio hágót rangsorolták a jalopnik-olvasók: Európa második legmagasabb, autóval járható hágója az Alpok keleti részén, az olasz-svájci határnál található, legmagasabb pontja 2758 méter, átlagos emelkedése pedig 7,4 méter. A motorosok számára álomnak, az autósok számára viszont rémálomnak számító út különlegessége a 48 darab, számozott hajtűkanyarból álló északkeleti szakasz. „Ha túl későn fékezel, könnyen lezuhanhatsz” – szól a jalopnik álláspontja, amelyet tovább súlyosbít, hogy a hágó útjain felezővonal nincs felfestve, de bármikor lehet számítani szembejövő forgalomra.

Stelvio hágó
Wikipedia

Csodák nincsenek, így számos más értékeléshez hasonlóan a jalopnik olvasói is a bolíviai Yungas-utat nyilvánították a legveszedelmesebbnek. A halál útjának is gyakran nevezett autóút 61 vagy 69 kilométer hosszú északi része La Paztól Coroicóig kanyarog, míg a 64 kilométeres déli szakasz La Pazt köti össze Chulumanival. A hegyi úton a rendkívüli szintkülönbségek – La Paz után 4650 méter magasba emelkedik, mielőtt Coroicónál 1200 méterre csökken – mellett különös veszélyt jelent, hogy az út roppant keskeny, ráadásul nincs védőkorlát, eső por és köd korlátozhatja a látási viszonyokat és a burkolat sok helyen sáros, laza.

A Wikipedia rámutat: egy helyi szabály meghatározza, hogy a lefelé ereszkedő sofőröknek soha sincs elsőbbségük, és mindig az út külső szélén kell haladniuk. Ez arra kényszeríti a gyorsabb járműveket, hogy lelassítsanak, vagy ha kell, meg is álljanak. A járműveknek a bal oldalon kell haladniuk, szemben a Bolíviában megszokott jobb oldaltól. Ez arra szolgál, hogy a bal kormányos autók sofőrjei jobban lássák a szakadék széle és az autó kereke közt lévő távolságot.

Yungas: halál útja Bolíviában
automoblog.net

A becslések szerint errefelé évente 200-300 ember veszíti életét különféle balesetek miatt: veszélyessége miatt a Yungast legendák övezik és ’90-es évek óta fontos turisztikai desztinációnak számít. Sokan kerékpárral vágnak neki a nagy kalandnak, noha a Wikipedia 1998 óta legalább 18 bringás is életét vesztette a halál útján.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!