Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","shortLead":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","id":"20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765.jpg","index":0,"item":"6c9d882e-7e1a-4166-a0f7-07d3fd2ac9c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","timestamp":"2025. március. 09. 16:27","title":"Inkább az orbáni Magyarország uniós tagságáról látna népszavazást a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0e502f9-026d-4432-828d-65721c04c54a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az osztrák közlekedési minisztérium nem nyugodott bele, hogy a magyar fél erőből lenyomta őket a vasúti társaságban.","shortLead":"Az osztrák közlekedési minisztérium nem nyugodott bele, hogy a magyar fél erőből lenyomta őket a vasúti társaságban.","id":"20250310_Ausztria-kozlekedesi-miniszterium-Lazar-Janos-GYSEV-MAV-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0e502f9-026d-4432-828d-65721c04c54a.jpg","index":0,"item":"505b380e-efcb-4fde-a2f0-8748082096fc","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_Ausztria-kozlekedesi-miniszterium-Lazar-Janos-GYSEV-MAV-per","timestamp":"2025. március. 10. 08:16","title":"Beperelte Lázárékat az osztrák állam a GYSEV miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik valamennyi csapadék.","shortLead":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik...","id":"20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492.jpg","index":0,"item":"f587f925-58b2-41dc-a333-29f953bf51ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","timestamp":"2025. március. 09. 19:45","title":"Képek: turisták nyüzsögnek az apadó Duna medrében Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6cd2fc8-d3d3-4ea5-bb0c-9e5d6578b4c5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ruman Radev bolgár elnök szerint Európa azon álláspontja, hogy erővel érje el a békét Ukrajnában, már “nem tűnik realistának”.","shortLead":"Ruman Radev bolgár elnök szerint Európa azon álláspontja, hogy erővel érje el a békét Ukrajnában, már “nem tűnik...","id":"20250308_A-bolgar-elnok-nem-hisz-az-EU-Ukrajna-strategiajaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6cd2fc8-d3d3-4ea5-bb0c-9e5d6578b4c5.jpg","index":0,"item":"8e03c71d-b431-43c1-b185-c0161e9286b0","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_A-bolgar-elnok-nem-hisz-az-EU-Ukrajna-strategiajaban","timestamp":"2025. március. 08. 18:05","title":"A bolgár elnök nem hisz az EU Ukrajna-stratégiájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"341e0bcf-a16c-4ab9-9b77-175090e2a307","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Mark Carney szerint az amerikai elnök „sötét napokat” hozott Kanadára, és az országa már nem bízhat az Egyesült Államokban.","shortLead":"Mark Carney szerint az amerikai elnök „sötét napokat” hozott Kanadára, és az országa már nem bízhat az Egyesült...","id":"20250310_mark-carney-kanada-miniszterelnok-justin-trudeau-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/341e0bcf-a16c-4ab9-9b77-175090e2a307.jpg","index":0,"item":"3567f17e-fbac-4108-acfd-84007bb14c2d","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_mark-carney-kanada-miniszterelnok-justin-trudeau-donald-trump","timestamp":"2025. március. 10. 09:47","title":"Megválasztották Justin Trudeau utódát, aki rögtön keményen oda is szólt Donald Trumpnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482","c_author":"G. M.","category":"itthon","description":"A hétvégén még zajlott a Medián kutatása, Hann Endre és csapata a többi közt azt kérdezte a magyaroktól, tudnák-e támogatni, hogy Ukrajna csatlakozzon az Európai Unióhoz. Hétfő reggelre már az eredményeket is be tudjuk mutatni.","shortLead":"A hétvégén még zajlott a Medián kutatása, Hann Endre és csapata a többi közt azt kérdezte a magyaroktól, tudnák-e...","id":"20250309_Milliardokat-sporolunk-magyarok-velemenye-Ukrajna-EU-tagsag-median-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6462487c-755c-4460-85f0-df27ad258482.jpg","index":0,"item":"968065aa-2592-4502-8a95-c2d9a9ce01f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Milliardokat-sporolunk-magyarok-velemenye-Ukrajna-EU-tagsag-median-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 17:18","title":"Milliárdokat spórolunk az országnak, megmondjuk, mi a magyarok véleménye Ukrajna EU-tagságáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.","shortLead":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok...","id":"20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"0fe7a171-740d-4e8c-aa0c-4bae14612852","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","timestamp":"2025. március. 09. 17:58","title":"Videón: gázvezetékeken átkúszva támadták hátba az ukránokat az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba2abae1-922c-47e8-9aa3-1e05d382d9c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ismét alkotmányt módosítanának, hogy külön törvényben meghatározott esetekben kiutasítható legyen az a magyar állampolgár, aki más ország állampolgárságával is rendelkezik, és „veszélyt jelent az országra”.","shortLead":"Ismét alkotmányt módosítanának, hogy külön törvényben meghatározott esetekben kiutasítható legyen az a magyar...","id":"20250309_A-kormany-kiutasitana-Magyarorszagrol-azokat-a-kettos-allampolgarokat-akik-veszelyeztetik-a-biztonsagot-vagy-a-szuverenitast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba2abae1-922c-47e8-9aa3-1e05d382d9c4.jpg","index":0,"item":"584c9aff-f9f1-41eb-a240-5f3fd34224c5","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_A-kormany-kiutasitana-Magyarorszagrol-azokat-a-kettos-allampolgarokat-akik-veszelyeztetik-a-biztonsagot-vagy-a-szuverenitast","timestamp":"2025. március. 09. 21:11","title":"A kormány kiutasítaná azokat a kettős állampolgárokat, akik veszélyeztetik a „szuverenitást” vagy a „biztonságot”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Citroen Cactus szembe megy az autódivat üdvözítőnek tartott mai trendjeivel, legfőképpen dizájnjával. A sokféle formabontó elem azonban nem valamilyen öncélú játék, hanem funkcionális tartalmat hordoz – még akkor is, ha néhány esetben mindez a kényelem rovására megy.
Itt van mindjárt a furgonos vonalú családi kompakt mindkét ajtósorán végigfutó széles műanyag betét. A több színben választható, Airbump névre keresztelt dekorelem véd a gyakorta előforduló horzsolásokkal, ajtórányitásokkal szemben, s újszerű benne, hogy a poliuretán bevonat alatti, újjal is benyomható levegőkapszulák csökkentik az ütközések erejét. Gyári leírás szerint az időjárás viszontagságinak is ellenáll, cserélhető, de a tolvajok nem könnyen tudják egyben leszedni, mivel az ajtóra belülről van rögzítve.
Az Airbumb már helyből feldobja a külcsínt, csakúgy, mint az első-hátsó rész, valamint a kerékjárati ívek merész műanyag borítása. A konkurencia inkább csak a haszonjárművekben mer alkalmazni ilyen sok festetlen plasztikot, a Cacatus esetében viszont a sötét lökhárító felkúszik a csomagtartó-ajtó közepéig, elől pedig a műanyagozás félig beburkolja a lámpaburákat is.
Citroen C4 Cactus - galéria - még a bemutatón készült fotókkal.
R.D.
A tervezők láthatóan a beltéri dizájnban is elengedték fantáziájúkat: nagyapáink autómódija keveredik a modernnel. Így például a fotelszerű első ülések – a napjainkban favorizált, keményre tömött oldaltartásúakkal szemben – inkább puhák; süppedősek. Az is a régi autók egybeülésére emlékeztet, hogy középen nincs hézag, csak az egyedi vonalú le- és felhajtható könyöklő.
A látványt fokozza a repülőgépek gázkarjára hajazó kézifékfogantyú, no meg az is, hogy a robotváltóval szerelt változatok esetében eltűnt a hagyományos sebváltókar, nyomógombok formájában felköltözött a műszerfalra. Azzal is adtak az esztétikának, hogy az ajtóbehúzó is olyan, mint egy régmódi bőröndfogantyú, a kesztyűtartó felfelé nyíló fedelét pedig mintha valamelyik menő táskagyártó kelléktárából emelték volna át. Ez utóbbi átfazonírozással jókora helyet szabadítottak fel, s ami megint csak újszerű: az utasoldali légzsák felkerült a tetőbe, ha szükség van rá, onnan pattan ki.
R.D.
A régieskedéshez azért passzol a modern műszerpult, így a vezető előtt és középen két lcd kijelzővel. Az érintőképernyős középső panel ismerős lehet a Peugoet-Citroen más modelljeiből, innen lehet előcsalogatni a különféle szolgáltatásokat, a klímától a navigáción át a vezetést segítő rendszerekig. A sofőr előtti kisebb infótábla számkijelzősen mutatja a sebességet, viszont nincs fordulatszámmérő és a vízhőfok-mérőt sem érdemes keresni. Cactus-filozófia szerint ez mind felesleges flanc, minek terhelni vele a vezetőt.
Ez a fajta minimál-szemlélet voltaképpen átlengi az egész konstrukciót. Volánforgatás közben ugyan közvetlenül nem érezni, de alighanem az egyik legnagyobb húzás, hogy a jármű súlyát nem kevesebb, mint két mázsával sikerült lejjebb szorítani a vele azonos kategóriájú ötajtós C4-es viszonyítva.
R.D.
A súlycsökkentés döntő részét, 175 kilót az eggyel kisebb, a C3 módosított padlólemezével érték el, s a mérnökök még jó pár kilót kiügyeskedtek, hol szellemesen, időnként pedig vitathatóan, a praktikum rovására. Ezek sorába tartozik, hogy a szélvédő-fúvókákat az ablaktörlő lapátokba építették, s így egy csapásra két előnyt értek el: a hagyományossal szemben a víz odaspriccel, ahová kell, ugyanakkor a kevesebb mennyiség miatt feleakkora mosótartály is megteszi, nyertek 1,5 kilót.
Ám hátul nem lehet leengedni, csak kibillenteni a ragasztott ablakot, viszont a kihagyott nyitómechanizmussal megspóroltak újabb 11 kilót, éppen úgy, mint a csak egyben lehajtható hátsó üléstámlán. (Jövőre az osztott támlájú változat már extraként rendelhető lesz.) Látványos opciós elem a panorámás üvegtető, de nincs elhúzható árnyékoló roló, amellyel megtakarítottak további 6 kilót. A Citroen ugyanakkor állítja: a spéci hővédő üvegezés még a rekkenő hőséget is kívül tartja.
A nagy múltú francia márka nem először nyúl a minimálstílus eszközeihez. A háború utáni – akkortájt még ínséges – motorizációban az ugyancsak minden sallangtól lecsupaszított 2CV népautóval értek el világra szóló sikereket. A „rút kiskacsából” 1948-tól 1990-ig több mint 8,7 millió darabot gyártottak, s a Citroen most követendő példaként emlegeti ezt a „spártai innovációt”. Szükségből erényt – mondhatni erre, elvégre az elmúlt években nem húzott olyan jól a Peugeot-Citroen csoport szekere, így csak 3 milliárd eurónál is kevesebbet tudtak fordítani fejlesztésekre, ami alig egyötöde a Volkswagenének.
R.D.
Amúgy a külsejében avantgárd családi kompakt ugyanúgy vezethető, mint bármelyik más mai négykerekű. A mi tesztautónkban a PSA csoport robotváltóval szerelt, 1,6 literes, 92 lóerős, e-HDI dízelmotorja kerregett, de az utastérbe behallatszó dörmögő dízelhang még nagyobb sebesség esetén sem tűnt zavarónak. A környezetbarátnak mondott erőforrás valóban takarékos: még akkor is, ha nekünk száz kilométerre – többnyire zsúfolt városi forgalomban – 4,5 liter körüli fogyasztás jött ki, szemben a gyárilag megadott 3,5 literrel.
Hanem a robotizált váltó műszerfalon kialakított megoldása a megszokottól igen csak eltérő. A hagyományos váltókar és kuplungpedál helyett csupán három gomb („N” – üres fokozat, „D” – előre és” R” – hátra) valamelyikét kell nyomogatni. Ezen kívül még a kormány alatti karokkal félautomataként is lehet váltani, de a dízel-Cactus ezzel együtt nem igazán gyorsulási bajnok. Közel 12 másodperc kell az óránkénti száz kilométeres sebesség eléréséhez, és nem is lehet vele nagyon „kilőni”. Hiába adunk több gázt, a felbőgő motor ellenére a váltó csak némi „gondolkodás” után enged magasabb fokozatba.
A Cactus négymillió forint felett startol, de ahogy lenni szokott az ár a felszereltséggel párhuzamosan kúszik felfelé: a leggazdagabb kivitelű Shine edition dízelért már 6,8 millió forintot kell leszurkolni. Mindemellett aki a franciásan lágyan ringó típusokat szereti, előnybe részesíti a takarékos üzemben tartást, ráadásul ki szeretne tűnni az egyenstílusból, annak érdemes szemrevételezni a kínálatot. Ezzel együtt kérdés: vajon a mai széles kínálat közepette mire elég a szellemes dizájn? A Cactus megtudja-e majd ismételni a halhatatlan 2CV sikerét?
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról.
A történész szerint abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen eldöntheti, hogy kiktől és miért akar megszabadulni.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.