Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"09e7b6db-3dff-4b78-921c-9477ccc11832","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hozomány három, tavaly 33 milliárdos árbevételű takarmánykeverő, és a hazai baromfi-takarmányozási piac java. A kérő a már most piacvezető UBM Group, amely 40 százalékkal növelheti gyártókapacitását a várhatóan nyáron záruló tranzakcióval.","shortLead":"A hozomány három, tavaly 33 milliárdos árbevételű takarmánykeverő, és a hazai baromfi-takarmányozási piac java. A kérő...","id":"20250605_az-UBM-Group-megveszi-az-agrifirm-magyarorszag-zrt-t-agrarium-takarmanyozas-tranzakcio-kkv-vallalkozas-royal-agrifirm-group","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09e7b6db-3dff-4b78-921c-9477ccc11832.jpg","index":0,"item":"50c13f1a-f70b-4698-8e94-66d1c63f4ade","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_az-UBM-Group-megveszi-az-agrifirm-magyarorszag-zrt-t-agrarium-takarmanyozas-tranzakcio-kkv-vallalkozas-royal-agrifirm-group","timestamp":"2025. június. 05. 12:51","title":"Magyar legény viheti a hollandok globális téeszének tojótakarmányos hazai leányát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9e84875-f62f-4444-ae1e-0df465dc8e62","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Aleksejs Roslikovsot kitiltották a Saeima (a lett parlament) üléséről, miután oroszul szólalt fel, amit az új házszabályok tiltanak.","shortLead":"Aleksejs Roslikovsot kitiltották a Saeima (a lett parlament) üléséről, miután oroszul szólalt fel, amit az új...","id":"20250605_balhe-lett-parlament-orosz-kepviselo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9e84875-f62f-4444-ae1e-0df465dc8e62.jpg","index":0,"item":"3146a388-c9f8-4c3e-a781-6b967aeb6d45","keywords":null,"link":"/vilag/20250605_balhe-lett-parlament-orosz-kepviselo","timestamp":"2025. június. 05. 16:13","title":"Botrányosan viselkedett egy orosz származású képviselő a lett parlamentben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A bányába 4 millió köbméter víz ömlött be a becslések szerint, most műszerekkel figyelik, mi zajlik a mélyben.","shortLead":"A bányába 4 millió köbméter víz ömlött be a becslések szerint, most műszerekkel figyelik, mi zajlik a mélyben.","id":"20250604_szeizmograf-dron-parajdi-sobanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a.jpg","index":0,"item":"9d68a432-ba2a-4227-b670-0529c8a20c0e","keywords":null,"link":"/zhvg/20250604_szeizmograf-dron-parajdi-sobanya","timestamp":"2025. június. 04. 21:32","title":"Szeizmográfokkal és drónokkal figyelik az elöntött parajdi sóbányát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6aefa4fa-ecc5-414f-b8a8-e9dee1ebfdaf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter és Ruszin-Szendi Romulusz a volt vezérkari főnököt ért kormány(párti) vádakat visszautasítja. A Tisza Párt elnöke szerint ez csak a Rogán-színház újabb hazug előadása.","shortLead":"Magyar Péter és Ruszin-Szendi Romulusz a volt vezérkari főnököt ért kormány(párti) vádakat visszautasítja. A Tisza Párt...","id":"20250605_Magyar-Peter-Ruszin-Szendi-Romulusz-kemugy-kormany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6aefa4fa-ecc5-414f-b8a8-e9dee1ebfdaf.jpg","index":0,"item":"36d2dbfe-4047-4045-b94d-51a605cc6471","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Magyar-Peter-Ruszin-Szendi-Romulusz-kemugy-kormany-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 10:16","title":"Magyar a Ruszin-Szendi elleni hazaárulás vádról: Ez a Rogán-színház újabb hazug előadása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca097fbd-ddcb-4821-881c-49b433d07a1f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A műszer ára körülbelül ezer forint – a fejlesztési, gyártási költségekkel együtt.","shortLead":"A műszer ára körülbelül ezer forint – a fejlesztési, gyártási költségekkel együtt.","id":"20250605_sorosdoboz-gyorshajtok-ellen-barkacstraffipax","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca097fbd-ddcb-4821-881c-49b433d07a1f.jpg","index":0,"item":"272cbfab-c821-400e-b6f1-8acd8058839a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_sorosdoboz-gyorshajtok-ellen-barkacstraffipax","timestamp":"2025. június. 05. 10:35","title":"Két sörösdobozzal a gyorshajtók ellen – a Balatonnál fotózták ezt a barkácstraffipaxot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","shortLead":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","id":"20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038.jpg","index":0,"item":"2e368657-e775-4521-9c95-96954fbf471b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","timestamp":"2025. június. 04. 15:48","title":"18 másodperc alatt feltölthető autóakku? Itt egy új rendszer, ami átírhatja a szabályokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85e2c9b8-a972-440d-9ee0-e9e2f8a10245","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az első képkockák lenyűgöző látványvilágú rémmesét ígérnek.","shortLead":"Az első képkockák lenyűgöző látványvilágú rémmesét ígérnek.","id":"20250604_Megerkezett-Guillermo-del-Toro-Frankensteinjenek-elso-elozetese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85e2c9b8-a972-440d-9ee0-e9e2f8a10245.jpg","index":0,"item":"5b17943e-a45a-4c7f-b3ac-c4560f40e7c2","keywords":null,"link":"/kultura/20250604_Megerkezett-Guillermo-del-Toro-Frankensteinjenek-elso-elozetese","timestamp":"2025. június. 04. 16:10","title":"Megérkezett Guillermo del Toro Frankensteinjének első hivatalos előzetese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"425a5c3a-ccef-44ab-991a-6cfb8727086a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kialakult üzengetés ellenére az NGM nem tervez változtatni az iparűzési adónak a parlament előtt lévő módosításán – erősítették meg lapunknak a tárca illetékesei.","shortLead":"A kialakult üzengetés ellenére az NGM nem tervez változtatni az iparűzési adónak a parlament előtt lévő módosításán –...","id":"20250604_NGM-iparuzesi-ado-modositas-szerencsejatek-kaszino-karacsony-gergely-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/425a5c3a-ccef-44ab-991a-6cfb8727086a.jpg","index":0,"item":"6864cacd-126d-43e5-903c-2c7692cdec0d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_NGM-iparuzesi-ado-modositas-szerencsejatek-kaszino-karacsony-gergely-nagy-marton","timestamp":"2025. június. 04. 15:29","title":"NGM a HVG-nek: igazságos és marad az iparűzési adó módosítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Citroen Cactus szembe megy az autódivat üdvözítőnek tartott mai trendjeivel, legfőképpen dizájnjával. A sokféle formabontó elem azonban nem valamilyen öncélú játék, hanem funkcionális tartalmat hordoz – még akkor is, ha néhány esetben mindez a kényelem rovására megy.
Itt van mindjárt a furgonos vonalú családi kompakt mindkét ajtósorán végigfutó széles műanyag betét. A több színben választható, Airbump névre keresztelt dekorelem véd a gyakorta előforduló horzsolásokkal, ajtórányitásokkal szemben, s újszerű benne, hogy a poliuretán bevonat alatti, újjal is benyomható levegőkapszulák csökkentik az ütközések erejét. Gyári leírás szerint az időjárás viszontagságinak is ellenáll, cserélhető, de a tolvajok nem könnyen tudják egyben leszedni, mivel az ajtóra belülről van rögzítve.
Az Airbumb már helyből feldobja a külcsínt, csakúgy, mint az első-hátsó rész, valamint a kerékjárati ívek merész műanyag borítása. A konkurencia inkább csak a haszonjárművekben mer alkalmazni ilyen sok festetlen plasztikot, a Cacatus esetében viszont a sötét lökhárító felkúszik a csomagtartó-ajtó közepéig, elől pedig a műanyagozás félig beburkolja a lámpaburákat is.
Citroen C4 Cactus - galéria - még a bemutatón készült fotókkal.
R.D.
A tervezők láthatóan a beltéri dizájnban is elengedték fantáziájúkat: nagyapáink autómódija keveredik a modernnel. Így például a fotelszerű első ülések – a napjainkban favorizált, keményre tömött oldaltartásúakkal szemben – inkább puhák; süppedősek. Az is a régi autók egybeülésére emlékeztet, hogy középen nincs hézag, csak az egyedi vonalú le- és felhajtható könyöklő.
A látványt fokozza a repülőgépek gázkarjára hajazó kézifékfogantyú, no meg az is, hogy a robotváltóval szerelt változatok esetében eltűnt a hagyományos sebváltókar, nyomógombok formájában felköltözött a műszerfalra. Azzal is adtak az esztétikának, hogy az ajtóbehúzó is olyan, mint egy régmódi bőröndfogantyú, a kesztyűtartó felfelé nyíló fedelét pedig mintha valamelyik menő táskagyártó kelléktárából emelték volna át. Ez utóbbi átfazonírozással jókora helyet szabadítottak fel, s ami megint csak újszerű: az utasoldali légzsák felkerült a tetőbe, ha szükség van rá, onnan pattan ki.
R.D.
A régieskedéshez azért passzol a modern műszerpult, így a vezető előtt és középen két lcd kijelzővel. Az érintőképernyős középső panel ismerős lehet a Peugoet-Citroen más modelljeiből, innen lehet előcsalogatni a különféle szolgáltatásokat, a klímától a navigáción át a vezetést segítő rendszerekig. A sofőr előtti kisebb infótábla számkijelzősen mutatja a sebességet, viszont nincs fordulatszámmérő és a vízhőfok-mérőt sem érdemes keresni. Cactus-filozófia szerint ez mind felesleges flanc, minek terhelni vele a vezetőt.
Ez a fajta minimál-szemlélet voltaképpen átlengi az egész konstrukciót. Volánforgatás közben ugyan közvetlenül nem érezni, de alighanem az egyik legnagyobb húzás, hogy a jármű súlyát nem kevesebb, mint két mázsával sikerült lejjebb szorítani a vele azonos kategóriájú ötajtós C4-es viszonyítva.
R.D.
A súlycsökkentés döntő részét, 175 kilót az eggyel kisebb, a C3 módosított padlólemezével érték el, s a mérnökök még jó pár kilót kiügyeskedtek, hol szellemesen, időnként pedig vitathatóan, a praktikum rovására. Ezek sorába tartozik, hogy a szélvédő-fúvókákat az ablaktörlő lapátokba építették, s így egy csapásra két előnyt értek el: a hagyományossal szemben a víz odaspriccel, ahová kell, ugyanakkor a kevesebb mennyiség miatt feleakkora mosótartály is megteszi, nyertek 1,5 kilót.
Ám hátul nem lehet leengedni, csak kibillenteni a ragasztott ablakot, viszont a kihagyott nyitómechanizmussal megspóroltak újabb 11 kilót, éppen úgy, mint a csak egyben lehajtható hátsó üléstámlán. (Jövőre az osztott támlájú változat már extraként rendelhető lesz.) Látványos opciós elem a panorámás üvegtető, de nincs elhúzható árnyékoló roló, amellyel megtakarítottak további 6 kilót. A Citroen ugyanakkor állítja: a spéci hővédő üvegezés még a rekkenő hőséget is kívül tartja.
A nagy múltú francia márka nem először nyúl a minimálstílus eszközeihez. A háború utáni – akkortájt még ínséges – motorizációban az ugyancsak minden sallangtól lecsupaszított 2CV népautóval értek el világra szóló sikereket. A „rút kiskacsából” 1948-tól 1990-ig több mint 8,7 millió darabot gyártottak, s a Citroen most követendő példaként emlegeti ezt a „spártai innovációt”. Szükségből erényt – mondhatni erre, elvégre az elmúlt években nem húzott olyan jól a Peugeot-Citroen csoport szekere, így csak 3 milliárd eurónál is kevesebbet tudtak fordítani fejlesztésekre, ami alig egyötöde a Volkswagenének.
R.D.
Amúgy a külsejében avantgárd családi kompakt ugyanúgy vezethető, mint bármelyik más mai négykerekű. A mi tesztautónkban a PSA csoport robotváltóval szerelt, 1,6 literes, 92 lóerős, e-HDI dízelmotorja kerregett, de az utastérbe behallatszó dörmögő dízelhang még nagyobb sebesség esetén sem tűnt zavarónak. A környezetbarátnak mondott erőforrás valóban takarékos: még akkor is, ha nekünk száz kilométerre – többnyire zsúfolt városi forgalomban – 4,5 liter körüli fogyasztás jött ki, szemben a gyárilag megadott 3,5 literrel.
Hanem a robotizált váltó műszerfalon kialakított megoldása a megszokottól igen csak eltérő. A hagyományos váltókar és kuplungpedál helyett csupán három gomb („N” – üres fokozat, „D” – előre és” R” – hátra) valamelyikét kell nyomogatni. Ezen kívül még a kormány alatti karokkal félautomataként is lehet váltani, de a dízel-Cactus ezzel együtt nem igazán gyorsulási bajnok. Közel 12 másodperc kell az óránkénti száz kilométeres sebesség eléréséhez, és nem is lehet vele nagyon „kilőni”. Hiába adunk több gázt, a felbőgő motor ellenére a váltó csak némi „gondolkodás” után enged magasabb fokozatba.
A Cactus négymillió forint felett startol, de ahogy lenni szokott az ár a felszereltséggel párhuzamosan kúszik felfelé: a leggazdagabb kivitelű Shine edition dízelért már 6,8 millió forintot kell leszurkolni. Mindemellett aki a franciásan lágyan ringó típusokat szereti, előnybe részesíti a takarékos üzemben tartást, ráadásul ki szeretne tűnni az egyenstílusból, annak érdemes szemrevételezni a kínálatot. Ezzel együtt kérdés: vajon a mai széles kínálat közepette mire elég a szellemes dizájn? A Cactus megtudja-e majd ismételni a halhatatlan 2CV sikerét?
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.