szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Régóta várt újdonság a magyar autópiacon a Fabia harmadik generációja. A kisautók egyik kategóriakedvence elsőre úgy tűnik, tartja a lépést a Skodák általános presztízsnövekedésével.

Tulajdonképpen a Favorit volt az ős-Fabia, azt is vitték, mint a cukrot. Vagy azért, mert nem nagyon volt más, utána meg azért, mert Fabiaként már tényleg jó volt. Hogy mára, visszatekintve mekkora különbség, ha a hazai bemutatón nem lett volna kiállítva egy Skoda Favorit is, talán eszébe sem jutna az embernek, hogy ugyanazon márkáról beszélünk.

A Fabia harmadik generációja bőven megfelel az egyre erősödő cseh márkától elvárt szintnek. Ennek első jeleként a Fabia II-ből, alig maradt valami, ami talán a külsőségeket tekintve nem is akkora baj. Az új Skoda-arculat a Fabián is jól mutat, a 17 fogból álló hűtőmaszk, az élesebb lámpatestek és a határozottabb vonalakkal húzott karosszériaforma sokkal jobban sikerült, mint az elődé.

Skoda Fabia 1.2 TSI - galéria
D.P.

Az új Fabia 8 milliméterrel rövidebb elődjénél (3992 mm), miközben az utastér 8 milliméterrel nőtt. A kocsi 90 millimétert szélesedett, ezzel a könyök és vállszélességben nyert kényelemmel kategória kedvenc lehet. A csomagtér térfogata 330 liter (+15 liter), lehajtott hátsó üléstámlával pedig 1150 liter. A kombi, amely a C-oszlopig azonos az ötajtóssal, onnan viszont plusz 26,5 centit kapunk, már 530 literes szabad csomagteret kínál. (A kombik felára nem mellesleg, várhatóan 200 ezer forint alatt marad.)

Komoly fejlődésen ment át Fabia infotainment-rendszere is, ahol bevezették a modularitást, így háromféle szintben lehet kérni a középkonzol legfontosabb elemeit. A magasabb kivitelekben tarolnak az érintőképernyős okostelefonos megoldások, az ujjmozdulat-vezérlés, vagy akár saját okostelefonunk képernyőjét is tükrözhetjük (MirrorLink) az autó középső kijelzőjére, amely akár 6,5 col méretű is lehet. A letölthető, kiegészítő alkalmazások száma szinte végtelen, ezeket szolgálja ki a SmartGate rendszer egy Wifi adapteren keresztül, amellyel a kocsi bizonyos adatai telefonon is követhető. A gazdaságos vezetéshez kaphatunk tanácsokat, vagy akár a menet közben fellépő gyorsulási-lassulási erőket is lehet regisztrálni.

D.P.

Természetesen a kényelmi és a biztonsági asszisztensek terén sem lehet lemaradni, így lényegében a Fabia is tud mindet, ami egy kategóriával feljebb az Octaviában benne van. A városi vészfék-asszisztens radarérzékelői folyamatosan ellenőrzik az előttünk haladó járművet, s annak veszélyes mértékű közeledését érzékelve akár állóra is fékezi az autót. De megjelent a fáradtságérzékelő is, és LED-technikájú nappali menetfénnyel is kérhető a Fabia, kanyarfény funkcióval. Alapkivitelben kerül be mostantól az XDS+ is, amely a kanyar belső ívén futó kerekeket fékezi meg szükség szerint, ha nem kívánt csúszást érzékel. A kényelmi extrák közt ott a kulcsnélküli nyitás-zárás-indítás, vagy a parkolóradar és az esőérzékelős ablaktörlő.

A motorkínálat szintén teljesen új: négy benzin és két dízel erőforrásból áll. Mindegyik teljesíti az Euro 6-os kipufogógáz-szabványt és alapkivitelben start-stoposak. A benzinesek 60-110 lóerő közöttiek, míg az új, háromhengeres dízelek 90-105 lóerő közötti teljesítménnyel kerülnek a kínálatba.

A belépőmotor az 1.0 literes 60 lovas, elvileg 5 liter körüli fogyasztással, mégis az első komolyabban szóba jöhető választás az egyliteres motor erősebb, 75 lovas tagja. A derékhadat ugyanakkor biztosan az 1.2 literes 90 lóerős motorral szerelt autók teszik majd ki, amelynél a négyhengeres turbómotor 4,7 literes fogyasztással kecsegtet. A benzines csúcsmotor teljesítményben plusz 20 lóerőt jelent (110LE) ráadásul ehhez lehet egyedül hatfokozatú manuális váltót rendelni, illetve hétfokozatú duplakuplungos DSG automatát.

D.P.

A gázolajjal működő motorok közt a háromhengeres 1,4 liter lökettérfogatú közvetlen befecskendezésű turbómotor az alap. A korábbi generáció 1.6 litereseit nyugdíjazták, viszont a mostani kisebbek is ugyan olyan, 75-105 lóerő közötti teljesítményűek. Meg kell említeni az idén még a kínálatba érkező GreenLine kivitelt, amely ugyan ezzel a blokkal, de néhány aerodinamikai változtatással, elvileg 3,1 liter gázolajjal beéri száz kilométerenként. A dízeles csúcsmotor sem sokkal nagyobb étvágyú egyébként, a 105 lovas motornál 3,5 literes fogyasztást ígérnek a csehek száz kilométerenként.

Mindként motorfajta, a benzines és a dízelek is jelentősen eltérnek az elődöktől. Az 1.2-es TSI-k 16 szelepesek lettek és lényegesen nagyobb befecskendezési nyomással üzemelnek, mint a korábbiak. Az új dízelmotorok, nem csak új befecskendező, de új feltöltő és turbóhűtő rendszert kaptak, a befecskendező a korábbi 1600 helyet már 2000 baros nyomáson adagolja a gázolajat az égéstérbe.

D.P.

Az új Fabia alapára 2,69 millió forint, ezért a 60 lovas Easy kivitel vihető, benzinesként. Amivel érdemes komolyabban kacérkodni az már a 3,55 millióba kerülő 1.2 literes Ambition-csomagos benzines. Mégis a legjobb fogásnak a kifejezetten a magyar piacnak szánt Clever-csomagos változat tűnik. Az 1.2-es 90 lóerős benzinmotoroshoz az Ambition-csomag tartalmát még megfejelték parkolóradarral, bőrkormánnyal, fűthető első ülésekkel és majdnem a legjobb rádióval, Bluetooth-kihangosítóval. Mindezért 3,63 milliót kérnek alapáron. Egyébként ugyanez a felszereltség 110 lóerős 1.2-es TSI-vel és hatgangos kézi váltóval, valamivel több, mint 200 ezer forintos felárért sem hangzik feltétlen rosszul. A legolcsóbb dízelek 5,1 millió forintnál lépnek be, míg az említett Clever-csomaggal az 1.4-es TDI 4,6 milliótól vihető.

A Fabia hagyományainak, árazásának és a bevezetés környékén adott kedvezmények miatt, a skodások erős terveket fogalmaztak meg. 950 darab ötajtóst és 750 kombit akarnak eladni idén. Ha azt vesszük, hogy tizennégy év alatt eddig 75 ezer darab Fabiát adtak el itthon, akkor csak tartják a lépést.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!